چاپ کد خبر: 73336
10 بهمن 1400

خرید خدمت سربازی برای بچه‌پولدارها / «مزد توافقی» و افزایش نرخِ مالیات برای کارگران!

نادر مرادی از مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید خدمت سربازی انتقاد کرد.

کارت معافیت

ایلنا: نهم بهمن ماه، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با خرید سربازی برای غایبان موافت کرد. سخنگوی این کمیسیون گفت: دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.

نادر مرادی (فعال کارگری) در ارتباط با این مصوبه می‌گوید: کمیسیون تلفیق زحمت کشیده و برای پولدارها قانون وضع کرده است؛ با این حساب، آن‌هایی که متعلق به دهک‌های درآمدی بالاتر هستند، دست در جیب می‌کنند و پول می‌پردازند تا خدمت سربازی نروند؛ و خدمت سربازی و دفاع از وطن می‌افتد به گردن کارگران و بازنشستگان و فرزندان آن‌ها!

به گفته وی، این نوع مصوبات، موجب افزایش تضاد طبقاتی و تبعیض میان گروه‌های مختلف مردم می‌شود؛ یک خانواده کارگری به هیچ وجه نمی‌تواند چنین هزینه‌های هنگفتی جور کند و بنابراین نارضایتی او از وضع موجود بیشتر می‌شود.

مرادی با بیان اینکه «به جای معافیت سربازی پولدارها به فکر معافیت مالیاتی کارگران زیر خط فقر باشند یا دولت را ملزم کنند که پرداخت دستمزد برابر خط فقر و سبد معیشت را بپذیرد» اضافه می‌کند: ۲۵۰ میلیون تومان برای ۲ سال یعنی چند برابر حداقل دستمزد یک کارگر نان‌آور و زحمتکش جامعه. یک کارگر با دستمزد چهار میلیون تومانی، در یکسال فقط حدود پنجاه میلیون تومان درآمد دارد؛ دو سال کامل اگر چیزی نخورد و نپوشد، کل درآمدش حدود صد میلیون تومان است؛ چند سال باید کار کند و چیزی نخورد تا بتواند هزینه‌ی خرید سربازی فرزندش را جور کند؟ با این حساب، این نوع مصوبات کمیسیون تلفیق، فقط به نفع پولدارهاست؛ انگار نمایندگان مجلس نشسته‌اند تا فقط منافع یک درصدی‌ها را تامین کنند؛ به ما کارگران که می‌رسد، می‌روند سراغ «مزد توافقی» و افزایش نرخ مالیات!

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

خوشنوددوست یکشنبه , ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱

سلام وعرض احترام میخواستم یه مطلبی راخدمت دوستان بگم که خرید خدمت سربازی به هر نحو وهر قیمت که باشه اسمش تبعیض هست چون فرقی ندارد برای من نوعی که پسرم الان در حال خدمت هست یا برادرم که توان پرداخت ۷۰۰یا ۶۰۰میلیون را دارد وبرای فرزندش خرید خدمت میکند من قصدی ندارم جز این مطلب که پسر من بعداز خدمت ۲سال از دست دادن جوانی……میاد با اونپسر روبرو میشه آیا میتونه با توان شروعی داشته باشه یا با حقارت به اون پسر نگاه کنه

آخرین اخبار