چاپ کد خبر: 40694
29 آذر 1399

صف‌‌ گرفتن شهروندان برای خرید روغن و دریافت کد بورسی در شیراز

صف روغن در شیراز

النا :درحالی که به دلیل شیوع کرونا رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات غیر ضروری توصیه همه مسئولان سیاسی و بهداشتی کشور است اما بسیاری از شهروندان به اجبار سلامتی خود را در ازدحام صف‌ها به مخاطره می‌اندازند، تا شاید بتوانند یک بطری روغن یا کد بورسی دریافت کنند.

 با وجود فراهم شدن بسترها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای خرید و دریافت برخی از خدمات غیرحضوری به ویژه در شرایط کرونا اما هنوز مراجعات حضوری و به نوعی رسم صف کشیدن همچنان ادامه دارد.

چندماه پیش بود که در اوج شیوع کرونا بسیاری از سرپرستان خانوار  برای دریافت سیم کارت و  وام یک میلیون تومانی به پشت درهای دفاتر خدمات صف کشیدند. اکنون نیز این موضوع  به نوعی دیگر تکرار شده و این روزها در خیابان‌های شیراز شاهد صف‌های طولانی در شرایط کرونایی، برای خرید روغن و مرغ و یا دریافت کدهای سهام و بورس هستیم.

صف های خرید روغن در شیراز تمامی ندارد

این روزها صف های طولانی خرید روغن و از طرفی ثبت نام‌ها در سامانه سجام و دریافت کدبورسی  در شیراز می تواند بیشترین نگرانی باشد؛ افرادی که برای دریافت یک روغن چند لیتری باید ساعت‌ها در صف بمانند و این در شرایطی است که محدودیت های تردد در مقابل این نوع رفتارها سنخیتی ندارد.

این موضوعات منجر به رفتار مردم در عادی سازی شرایط کرونایی می شود و این در حالی است که آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که این بیماری نه تنها کم نشده  بلکه هنوز عدم تجمعات باید به عنوان مهم ترین موضوع مدنظر باشد.

یکی از شهروندان که در صف خرید روغن است، می گوید: درحالی دولت و مسئولان می گویند که باید در خانه بمانیم که در شرایط فعلی برای تامین  مایحتاج خود باید صف بکشیم.

او ادامه می دهد: یک روز مرغ  گران می شود و مردم هجوم می برند و یک روز روغن کمیاب می شود و وقتی راهکاری برای آن نیست و توزیع روغن روزانه می شود مردم چاره ای جز صف کشیدن ندارند.

شهروندان برای دریافت یک کد باید صف بکشند

اگرچه دریافت برخی از خدمات به صورت غیر حضوری، اینترنتی و تلفنی شده اما هنوز بسیاری دیگر  از دریافت خدمات با مراجعه حضوری  شهروندان ممکن  است.

a2caaeb8-e7e4-45d9-937c-71e711a8720b

بازدیدهای میدانی  از سطح شهر شیراز گویای این موضوع است که هنوز صف های شلوغ و طولانی برچیده نشده است و شهروندان ناچار هستند یا مقابل فروشگاه های بزرگ زنجیره ای یا در مقابل دفاتر پیشخوان خدمات دولت صف بکشند.  درحالی است که هنوز محدودیت ها به دلیل شیوع کرونا ادامه دارد.

مهرداد سهرابی؛ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس می گوید: متاسفانه گزارش‌هایی مبنی بر ازدحام در دفاتر پیشخوان به دلیل ثبت نام سجام و سهام عدالت دریافت کردیم که غالبا بیرون از دفاتر است.

دستگاه های خدمات رسان نباید مردم را به دفاتر پیشخوان ارجاع دهند

سهرابی با اشاره به اینکه در داخل دفاتر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت می شود، عنوان می کند: متاسفانه مردم رعایت ملاحظات بهداشتی را در بیرون دفاتر ندارند.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس با اشاره به رعایت پروتکل های بهداشتی در دفاتر خدمات ارتباطی می گوید: بیرون دفاتر از اختیارات مسئولان دفاتر خارج است و دستگاه های انتظامی یا بهداشتی می توانند ورود کنند.

سهرابی با بیان اینکه در این شرایط کرونایی دستگاه های خدمات رسان نباید به یک باره مردم را برای دریافت خدمات خود به دفاتر پیشخوان ارجاع دهند،  ابراز می کند: اما متاسفانه از سوی این دستگاه ها اعلام می شود که مردم برای دریافت خدمات باید به دفاتر مراجعه کنند  و همین موضوع باعث تجمعات  و شلوغی‌ها  و شیوع بیشتر کرونا می شود.

او افزود: در صورتی که شهروندان گزارش ازدحام در داخل دفاتر داشتند آن را اعلام کنند تا برابر مقررات برخورد شود.

بر اساس این گزارش ، عدم اجتماع و حضور در مراکز مختلف درحالی مورد تاکید است که بسیاری از شهروندان برای دریافت برخی از خدمات و حتی تامین نیازهای خوراکی روزانه ناچار به مراجعه حضوری و صف کشیدن هستند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار