چاپ کد خبر: 897
22 مهر 1397

خطر در کمین کاخ های هخامنشی مجموعه پاسارگاد

18 10 13 229121

اول فارس>  «خبرجنوب» نوشت: مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از تهیه نقشه مدیریت بحران در این سایت جهانی خبر داد و گفت: این نقشه با همکاری باستان شناسان و مرمتگران ایتالیایی تهیه خواهد شد.

حمید فدایی با بیان اینکه نه تنها مجموعه های جهانی پارسه- پاسارگاد بلکه دیگر سایت های جهانی و ملی نیز با بحران های متعددی چون خشکسالی، زلزله و… مواجه اند، افزود: با توجه به حساسیت های موجود و بحران ها و چالش های پیش رو، نقشه مدیریت بحران برای مجموعه جهانی پاسارگاد با همکاری موسسه باستان شناسی و مرمت عالی رم در دست تهیه است.

به گفته وی، هم اکنون با پدیده خشکسالی در استان فارس به ویژه در دشت های مرودشت و پاسارگاد مواجه ایم و بی شک تهیه این نقشه، تاثیر بسزایی در انجام فعالیت های این پایگاه خواهد داشت.

فدایی گفت: بحران خشکسالی و پدیده فروچاله ها، یک مشکل جدی است و باید هرچه سریع تر مدیریت شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با بیان اینکه تهیه نقشه بحران یکی از برنامه هایی است که در تفاهم نامه حفاظت و مرمت پاسارگاد با همکاری ایتالیایی ها آمده است، افزود: در حال حاضر تفاهم نامه همکاری های مشترک با ایتالیایی ها به مدت ۳ سال تمدید شده که در قالب این تفاهم نامه، مرمت بخش هایی از میراث جهانی پاسارگاد همچنین حفاظت و کاوش های باستان شناسی انجام می شود.

به گفته فدایی، بانک اطلاعاتی نرم افزاری هم با همکاری این گروه در حال تهیه است و تمامی داده ها و اطلاعات در حوزه های مرمتی و باستان شناسی این سایت جهانی طبقه بندی و دسته بندی خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: هم اکنون نیز مرمت قسمت هایی از کاخ های اختصاصی، دروازه و بارعام با همکاری مرمتگران ایتالیایی آغاز شده که طبق برنامه ریزی ها، تا هفته اول آذرماه ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: علاوه بر مرمت و حفاظت آثار هخامنشی در این سایت جهانی، برنامه آموزش تخصصی نیز در دستور کار است و مرمتگران فعال در مجموعه جهانی پارسه- پاسارگاد در این دوره های آموزشی شرکت کرده و با مباحث روز و نحوه مرمت این آثار آشنا می شوند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار