به گزارش خبرگزاری فارس ، امروز تصویری در فضای مجازی منتشر شد که نگرانی شهروندان شیرازی را در پی داشت.این تصویر گویای خطر ریزش قطعه سنگی جدا شده از کوه در ارتفاعات مجموعه خواجوی کرمانی است.

با انتشار این تصویر، معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز در نامه‌ای فوری خطاب به محمد حسن‌پور معاون خدمات شهری شهرداری شیراز و لقمانی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خواست کرد تا اقدامات لازم جهت پایدارسازی منطقه انجام شود.

حسین آرگیو در نامه خود خطاب به معاون خدمات شهری شهرداری شیراز، جهت ایمنی شهروندان، مسافران و گردشگران پیشنهاد کرده است: از آزاد سازی آب به هر نحو در ارتفاعات جلوگیری شود، در روز‌های بارندگی و ناپایداری جوی پارک مجاور دروازه قرآنتعطیل شود و محدودیت زمانی ارائه خدمات بازدید از مجموعه خواجوی کرمانی تا حد امکان مدنظر قرار گیرد.

در نامه آرگیو به سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز آمده است: با توجه به گزارشات مردمی مبنی بر وجود خطر ریزش سنگ از کوه در ارتفاعات مجموعه خواجوی کرمانی، اینجانب به همراه کارشناسان مربوطه از محل بازدید به عمل آورده و مواردی را به شرح ذیل مشاهده گردید:

۱- یک زون وسیع حاوی سنگ‌های خرد شده به ابعاد بسیار بزرگ و ناپایدار در منطقه وجود دارند که در معرض ریزش است.

۲- با توجه به وجود حجم بزرگی از سنگ‌های ناپایدار و قرار گیری در شرایط بسیار نامناسب و عدم وجود تکیه‌گاه کافی احتمال جدا شدن و ریزش آن‌ها وجود دارد.

۳- با عنایت به قرارگیری این زون در ضلع غربی بنای دروازه قرآن، خواجوی کرمانی، هتل شیراز و دیگر مستحدثات پایین دست و وجود شیب تند کوه در آن محل، سقوط سنگ از آن ارتفاع می‌تواند منجر به بروز فاجعه با تبعات عظیم انسانی و اجتماعی گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید ضمن تشکیل شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و بررسی این موضوع در شورای مذکور، تصمیمات مقتضی و فوری جهت پایدارسازی این منطقه اتخاذ گردد.

همچنین ایسنا گزارش داده است :

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در واکنش به تصاویر و مطالب منعکس شده در فضای مجازی پیرامون ایمن نبودن یک بلوک سنگی در ارتفاعات دروازه قرآن، تاکید کرد که این محدوده تحت پایش مداوم قرار دارد و هر گونه تغییری رصد می شود.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، حسین آرگیو، دوشنبه ۱۲ فروردین در جمع خبرنگاران گفت: بعد از انتشار تصاویر و با توجه به اهمیت آرامش ذهنی شهروندان، علاوه بر استقرار آتش نشانی در محل، بازدیدهایی با همراهی کارشناسان انجام و موضوع به شکل دقیق بررسی شد.

او با اشاره به تشکیل کمیته بحران به ریاست معاون عمرانی استانداری فارس گفت: در جلسه کمیته بحران، ضمن تاکید بر رعایت اصول ایمنی، هیئت پنج نفره ای با مسئولیت اداره کل مدیریت بحران استانداری تشکیل و علی رغم بارندگی شدید، از محل بازدید انجام شد.

آرگیو با تاکید براینکه با انجام معاینه میدانی، شواهدی دال بر ناپایداری بلوک سنگی مشاهده و گزارش نشده است، گفت: هیئت مذکور بیانیه‌ای را تهیه و در آن اعلام کرد که ضمن رعایت مسایل ایمنی کاربری های پایین دست و ایجاد محدودیت عبور و مرور در این محدوده، به اخذ مشاور ذی صلاح در کوتاه ترین زمان از سوی عالی ترین مرجع قانونی استان تعیین تکلیف شود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز برای پایش بیست و چهار ساعته و مستند سازی حرکات احتمالی این سنگ اکیپ نقشه برداری ویژه در محل مستقر کرده تا در صورت مشاهده کوچکترین حرکت احتمالی تدابیر لازم اندیشیده و گزارش به مقام عالی استان ارسال شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در عین حال تاکید کرد که از یکسال قبل، وضعیت ارتفاعات مشرف بر دروازه قرآن و محدوده شمال شیراز، پایش شده و هرگونه تغییر رفتاری، گزارش می شود.

به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته تصویری از یک بلوک سنگی چندین تنی در ارتفاعات مشرف بر دروازه قرآن در حالتی نامتعادل در فضای مجازی منتشر شده و دست به دست می شود؛ این تصاویر احتمال سقوط این بلوک سنگی را به مخاطبان گوشزد کرده است.