چاپ کد خبر: 85690
15 خرداد 1401

خواص شگفت انگیز طالبی + ۱۰ ترفند برای تشخیص طالبی رسیده و شیرین

۲۰ مورد از فواید و خواص طالبی و مضرات آن برای سلامت بدن

Amazing properties of cantaloupe 2
آیا با فواید و خواص طالبی برای سلامتی آشنایی دارید؟ طالبی از میوه‌های محبوب تابستانی است که به شکل‌های مختلف در طرز تهیه انواع نوشیدنی، دسر و حتی انواع کیک‌ استفاده می‌شود. این میوه در اصل به‌خاطر خاصیت گرمازدایی و به عنوان یک میوه‌ آبدار شناخته شده است ولی علاوه بر طعم خوشمزه و لذیذش، سرشار از فواید مختلف برای سلامت بدن است.در این مقاله از سرویس مجله زندگی فواید و خواص طالبی را بررسی می‌کنیم. همچنین درباره ارزش غذایی طالبی و منع و محدودیت‌های مصرف طالبی و ۱۰ روش طلایی تشخیص طالبی رسیده و شیرین از طالبی کال به شما خواهیم گفت.

ارزش غذایی طالبی

طالبی مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی را در خود جای داده که هر یک فواید زیادی برای سلامت دارند. این ویتامین‌ها و مواد معدنی در ۱۰۰ گرم طالبی، شامل موارد زیر هستند:

تشکیل دهنده اصلی/ مقدار در ۱۰۰ گرم

  • انرژی (کالری): ۳۴ کیلوکالری
  • کربوهیدرات: ۸.۱۶ گرم
  • پروتئین: ۰.۸۴ گرم
  • چربی: ۰.۱۹ گرم
  • آب: ۹۰.۱۵ گرم
  • فیبر: ۰.۹۰ گرم
  • قند: ۷.۸۶ گرم
  • کلسترول: ۰.۰۰ میلی گرم

نام ویتامین/ مقدار در ۱۰۰ گرم

  • ویتامین A: 169.00 میکروگرم
  • ویتامین D: 0.00 میکروگرم
  • ویتامین E: 0.05 میلی گرم
  • ویتامین K: 2.50 میکروگرم
  • ویتامین C: 36.70 میلی گرم

نام ماده معدنی/  مقدار در ۱۰۰ گرم

  • کلسیم: ۹.۰۰ میلی گرم
  • آهن: ۰.۲۱ میلی گرم
  • منیزیم: ۱۲.۰۰ میلی گرم
  • فسفر: ۱۵.۰۰ میلی گرم
  • پتاسیم: ۲۶۷.۰۰ میلی گرم

علاوه بر این‌ها، طالبی حاوی مقداری روی، منگنز، سدیم، سلنیوم، مس و دیگر مواد معدنی مفید است.

 خواص و فواید طالبی برای سلامت بدن

Amazing properties of cantaloupe 1

۱- فواید و خواص طالبی برای ریه و سیستم تنفسی

به خاطر این که طالبی سرشار از ویتامین C است، در درمان عفونت‌ها نقش پررنگی بازی می‌کند. ویتامین ث موجود در طالبی، به بهبود گردش خون و اکسیژن‌رسانی به اندام‌های بدن کمک می‌کند.

علاوه بر این، از آن‌جایی که در فصل تابستان، گرما موجب تعریق زیاد شده و در نتیجه املاح زیادی از بدن دفع می‌شود، طالبی می‌تواند از سلامت بدن حمایت کند. از طرفی دیگر، پتاسیم به عنوان یک ماده‌ ضروری در انقباض عضلات و تقویت عملکرد سیستم تنفسی بدن بسیار تاثیرگذار است.

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن با طالبی

طالبی سرشار از ویتامین‌های آ و ث، بتاکاروتن و فیتوشیمی‌ها است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌پردازند. این میوه آبدار تابستانی، سرشار از این مواد مغذی است و به خاطر خواص زیاد، به حفظ سیستم ایمنی و ارتقای آن کمک می‌کند. همچنین ویتامین آ با تحریک گلبول‌های سفید، باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر مواد سمی موجود در خون را از بین می‌برد.

۳- خواص طالبی برای مردان

طالبی شامل آمینو اسیدی به اسم «سیترولین» است که در پیشگیری از ناتوانی جنسی به طور موثری عمل می‌کند. این ماده باعث آرام‌سازی جریان خون به سمت آلت تناسلی می‌شود. سیترولین همچنین ماده‌ای به نام «آرژینین» تولید می‌کند که می‌تواند باعث کنترل رگ‌های خونی شود.

۴- فواید و خواص طالبی برای اسپرم

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از آمینو اسیدهایی که در طالبی وجود دارد آمینو اسید «آرژنین» است. این آمینو اسید از ضخیم شدن دیواره‌ شریان‌ها جلوگیری می‌کند و محرک خوبی برای هورمن رشد است. یکی دیگر از کارهای ضروری آمینو اسید آرژنین، مانع التهاب و ورم در بدن می‌شود. این خاصیت طالبی، به افزایش قدرت باروری و افزایش اسپرم در آقایان می‌انجامد.

۵- درمان سرطان با طالبی

یکی از مواد مغذی در طالبی «فولات» است. این ماده معدنی مفید برای بدن می‌تواند به حفاظت اولیه از افرادی که در مرحله سرطان‌زایی هستند، کمک کند. البته مراقب باشید، چون مصرف بالای فولات باعث پیشرفت و افزایش سلول‌های سرطانی هم می‌شود. پس در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.

۶-فواید و خواص طالبی برای کبد

طالبی به دلیل بافت لطیفی که دارد، نسبت به دیگر ملون‌ها مثل خربزه زودتر هضم‌ می‌شود. این میوه به خاطر طبع گرم و تر، می‌تواند به درمان سوء‌مزاج سرد کبد، که موجب کم خونی و بلغم می‌شود، کمک کند. سوء‌مزاج سرد کبد، بر اثر آلودگی هوا، خواب نامناسب و متابولیسم ناقص که ایجاد‌کننده‌ رادیکال‌های آزاد است، اتفاق می‌افتد.

اگر در روزهای گرم تابستان، مخصوصا به عنوان میان وعده، یک لیوان آب طالبی بخورید، قدم بزرگی را در بهبود سلامتی کبد خود برداشته‌اید.

۷- سلامت چشم با طالبی

طالبی سرشار از ویتامین C، زاکسانتین و کاروتنوئید است. این مواد مهم با افزایش سلامت چشم، ریسک ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهند.

۸- خواص ماسک طالبی برای پوست صورت

طالبی به دلیل آنکه میزان زیادی آب را در خود نگه می‌دارد، می‌تواند باعث آبرسانی به پوست شود و به جوانسازی پوست کمک کند. این میوه دارای ویتامین K و E است که برای حفظ سلامت پوست در برابر تشعشعات مفید است. همچنین سطح بالای ویتامین‌های A و C موجود در طالبی برای پوست مفید است.

در حقیقت این دو ویتامین به بازسازی و ساخت سلول‌های جدید در پوست کمک می‌کنند. ویتامین C در ساختار کلاژن پوست کاربرد دارد که نقش بافت همبند را بازی می‌کند. می‌توانید از مزایای آب طالبی به عنوان یک کرم طبیعی برای درمان اگزما و برطرف کردن کک و مک نیز استفاده کنید.

۹- خواص طالبی برای سلامت قلب

Amazing properties of cantaloupe 3

یکی از مواد معدنی موجود در طالبی، «آدنوزین» است. این ماده از ایجاد رسوبات خون که موجب بروز حمله قلبی می‌شود، جلوگیری می‌کند. آدنوزین می‌تواند در سرکوب کردن سلول‌های خونی مزاحم به بدن کمک کند و باعث کاهش خطر احتمال حمله قلبی شود. همچنین طالبی حاوی «لیکوپن» است که بروز حملات قلبی را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود تا شما قلب سالمی داشته باشید.

علاوه بر این، وجود «پتاسیم» در طالبی که برای سلامت و بهبود عملکرد قلب ضروری است، از دیگر فواید و خواص طالبی محسوب می‌شود. در کنار این‌ها، فیبر، آنتی اکسیدان‌های قوی و ویتامین C طالبی، برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است. از جمله فواید طالبی این است که با داشتن فیبر می‌تواند موجب کاهش فشار خون و کاهش کلسترول شود و بنابراین به سلامت قلب کمک ‌کند.

۱۰- خواص طالبی برای مو

یافته‌های محققان نشان داده است «اینوسیتول» که نوعی از ویتامین B است به وفور در طالبی وجود دارد و می‌تواند مانع و درمان ریزش موی سر شود. همچنین این ماده به رشد مجدد موی سر کمک می‌کند. می‌توانید با له کردن یک تکه طالبی و ماساژ آن روی موی سر، از آن به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی استفاده کنید.

۱۱- خواص طالبی در دوران بارداری

طالبی منبع غنی از مواد مغذی است و از بارداری سالم حمایت می‌کند. این میوه مثل یک انرژی‌زای قوی برای خانم‌های باردار عمل می‌کند. همچنین به خاطر وجود ویتامین C و ویتامین A موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. فولات نیز از دیگر مواد مغذی طالبی و برای زنان باردار بسیار مفید است.

۱۲- خواص طالبی برای جنین

فولات موجود در طالبی موجب کاهش نرخ تولد نوزادان ناقص می‌شود. علاوه بر این، از بروز نواقص عصبی در نوزادان جلوگیری می‌کند و توانایی تضمین سلامت نوزادان را بدون هیچ عوارض جانبی دارد. بنابراین یکی دیگر از فواید و خواص طالبی در بارداری، تضمین سلامت نوزادان است.

۱۳- خواص طالبی برای دیابت

از دیگر فواید و خواص طالبی، کمک به کنترل سطح قند خون است. یکی از علل بیماری دیابت مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های چرب و شیرین است. مصرف طالبی موجب احساس سیری شده و از این راه می‌تواند از پرخوری و ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

علاوه بر این طالبی با بهبود سوخت و ساز انسولین مرتبط است. یعنی موجب کاهش نوسان سطح قند خون و کنترل آن می‌شود. خوردن این میوه آبدار، موجب کاهش شدت اکسیداسیون روی کلیه می‌شود و از بیماری‌های بیشتر مرتبط با کلیه‌ها جلوگیری می‌کند.

۱۴- خواص طالبی برای لاغری

Amazing properties of cantaloupe 4

طالبی کالری بسیار کم و آب و مواد مغذی زیادی دارد، از این رو یک گزینه مناسب برای کاهش وزن است. ۱۰۰ گرم از میوه طالبی دارای کالری معادل ۳۴ کالری است. به همین خاطر از جمله میوه‌های مناسب برای رژیم غذایی کاهش وزن است.

شاید جالب باشد بدانید که رژیم طالبی از جمله رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن است. البته با وجود آنکه طالبی و کاهش وزن با یکدیگر در ارتباط هستند، اما خوردن آن به تنهایی، نمی‌تواند شما را به وزن ایده‌آل برساند. به همین دلیل باید در کنار آن از یک رژیم غذایی متعادل و اصولی پیروی کنید. در ضمن به خاطر این که طالبی سرشار از فیبر است، خوردن آن موجب احساس سیری می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

۱۵- خواص طالبی برای یبوست

به خاطر وجود فیبر زیاد در طالبی، خوردن این میوه به کسانی که به صورت مکرر دچار عارضه یبوست می‌شوند، توصیه می‌شود. فیبر موجود در طالبی جزء اصلی آن برای حرکات روده و سلامت گوارش است. این میوه می‌تواند عمل دفع را آسان‌تر و یبوست را رفع کند.

۱۶- کنترل فشار خون با طالبی

حتما می‌دانید که افزایش فشار خون مثل یک عامل استرس‌زا در بدن عمل می‌کند و می‌تواند باعث تولید هورمون‌های کورتیزول (هورمون‌های استرسی) شود. طالبی سرشار از پتاسیم است. از مزیت‌های پتاسیم برای بدن، افزایش میزان اکسیژن در خون است. در نتیجه وجود اکسیژن در جریان خون، حس آرامش ایجاد می‌شود. به بیان دیگر، پتاسیم یک «وازودیلاتور» است که به شل‌سازی رگ‌های خون و کاهش دادن فشار خون کمک می‌کند.

موارد احتیاط یا منع مصرف طالبی

برخی افراد با گرده‌ای که از بوته طالبی بلند می‌شوند، حساسیت دارند. این افراد نباید طالبی مصرف کنند. حتی ممکن است به میوه‌های دیگر که گرده دارند هم حساسیت نشان دهند. علاوه بر این احتمال مسمومیت، با طالبی‌هایی که به صورت قاچ شده خریداری می‌شوند بیشتر است. پس تا جای ممکن، طالبی را به صورت درسته و سالم بخرید تا از ریسک مسمومیت ناشی از باکتری «سالمونا» در امان بمانید.

‌*فراموش نکنید که طالبی را پیش از غذای اصلی مصرف کنید. چون خوردن آن همراه با غذا باعث سوء هضم شدید می‌شود.

*کسانی که بیماری دیابت دارند باید در خوردن طالبی احتیاط بیشتری به خرج دهند و کمتر این میوه را مصرف کنند.

*کسانی که ورم معده دارند، نباید در مصرف طالبی زیاده‌روی کنند چون خوردن این میوه باعث درد معده می‌شود.

سوالات متداول

فواید طالبی برای افزایش قوای جنسی چیست؟

طالبی یکی از میوه‌های مفید برای مردان است که می‌تواند قدرت باروری را بالا ببرد و به افزایش اسپرم کمک کند.

کالری طالبی چقدر است؟

طالبی با وجود این که یک میوه شیرین است ولی کالری کمی دارد. در ۱۰۰ گرم طالبی خام، حدود ۳۴ کالری انرژی وجود دارد.


۱۰ روش طلایی تشخیص طالبی رسیده و شیرین از طالبی کال

اگر تجربه خریدن طالبی کال و نرسیده را داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که مزه یک طالبی شیرین و رسیده چقدر با طالبی نرسیده و کال فرق دارد. آشنایی با نکات تشخیص طالبی رسیده و شیرین به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید طالبی به عنوان یک میوه آبدار تابستانی انتخاب بهتری را تجربه کنید. اما طالبی رسیده را چگونه تشخیص دهیم؟ آیا می‌دانید روش تشخیص طالبی شیرین چگونه است؟ چگونه طالبی رسیده انتخاب کنیم؟
تشخیص طالبی رسیده و شیرین

10 golden methods of distinguishing ripe and sweet cantaloupe from cantaloupe 9

طالبی رسیده با طعم شیرین و خوشمزه‌ای که دارد سرشار از خواص و ترکیبات فوق‌العاده مفید برای بدن است. نکته جالبی که در مورد طالبی رسیده و شیرین وجود دارد این است که طالبی بعد از چیده شدن دیگر نمی‌رسد. یعنی اگر یک طالبی نرسیده و کال را خریداری کنید، هیچ‌گاه با چند روز قرار گرفتن در پیشخوان آشپزخانه شیرین‌تر نخواهد شد.

با گذشت زمان معمولاً طالبی تنها نرم‌تر و آبدارتر می‌شود و به مرور شروع به پوسیده شدن می‌کند. بنابراین بهتر است در زمان خرید طالبی به دنبال میوه‌های کاملاً رسیده و شیرین باشید. اما طالبی رسیده را چگونه تشخیص دهیم؟ آیا می‌دانید چگونه طالبی رسیده انتخاب کنید؟ در ادامه می‌توانید با نحوه تشخیص طالبی رسیده و آبدار از طالبی کال و نرسیده آشنا شوید.

۱- به رنگ پوست طالبی دقت کنید

10 golden methods of distinguishing ripe and sweet cantaloupe from cantaloupe 5

یک طالبی رسیده باید رنگ زرد متمایل به طلایی داشته باشد. اگر به پوست طالبی دقت کنید رنگ برخی از آن‌ها زرد مایل به سبز است. این طالبی‌ها معمولاً نرسیده هستند. بنابراین برای تشخیص طالبی رسیده و شیرین به دنبال میوه‌هایی باشید که زردتر هستند.

رنگ طالبی رسیده می‌تواند بژ، طلایی یا زرد کرمی باشد. سبز بودن طالبی نشان دهنده نارس بودن آن است.

۲- پوست طالبی رسیده صاف نیست

یکی دیگر از روش‌های تشخیص طالبی رسیده و شیرین از طالبی نرسیده دقت کردن به ظاهر پوست آن است. طالبی رسیده به هیچ عنوان پوست صافی ندارد. در واقع اگر پوست طالبی صاف باشد، یعنی به درستی نرسیده است و احتمالاً مزه شیرین و خوبی هم ندارد. برای انتخاب طالبی رسیده و شیرین باید آن‌هایی را انتخاب کنید که پوست زبری دارند.

۳- به بخش انتهای طالبی دقت کنید

10 golden methods of distinguishing ripe and sweet cantaloupe from cantaloupe 1

قسمت پایین و انتهای طالبی تازه باید کمی نرم باشد. زمانی که به این بخش از طالبی دست می‌زنید، باید کمی به داخل متمایل شود. اگر این قسمت از میوه خیلی خشک و سفت باشد، یعنی طالبی هنوز به طور کامل نرسیده است.

۴- به بوی طالبی دقت کنید

10 golden methods of distinguishing ripe and sweet cantaloupe from cantaloupe 6

در قسمت انتهای طالبی یک دایره دکمه‌ای شکل وجود دارد. برای تشخیص طالبی رسیده از کال باید این قسمت را به بینی خود نزدیک کنید و خوب بو بکشید. اگر عطر و بوی شیرینی از این بخش از طالبی به مشامتان خورد، پس باید بدانید که طالبی کاملاً رسیده و شیرین است.

لازم نیست انتهای طالبی را فشار دهید تا بوی آن را متوجه شوید. اگر عطر زیادی از این بخش از طالبی حس نمی‌کنید، احتمالاً به این دلیل است که طالبی مورد نظر شما هنوز نرسیده و شیرین نیست. اگر طالبی بوی خنثی، تخمیر شده یا بدی دارد احتمالاً بیش از رسیده و کیفیت خوبی ندارد.

۵- طالبی رسیده ساقه ندارد

یک نکته جالب برای تشخیص طالبی رسیده و شیرین این است که طالبی رسیده نباید ساقه داشته باشد. در واقع زمانی که طالبی به خوبی می‌رسد، خودش به طور طبیعی از ساقه جدا می‌شود. متصل بودن ساقه به طالبی نشان دهنده آن است که کشاورز آن را زودتر از زمانی که باید برداشت کرده و قطعاً این طالبی طعم و مزه خوبی نخواهد داشت.

۶- تمام بخش‌های طالبی را بررسی کنید

10 golden methods of distinguishing ripe and sweet cantaloupe from cantaloupe 2

یک طالبی خوب باید در تمام قسمت‌ها سفت باشد. نرم بودن یک قسمت طالبی یا وجود لکه‌های تیره روی آن نشان دهنده پوسیدگی و خرابی طالبی است.

۷- به وزن طالبی دقت کنید

10 golden methods of distinguishing ripe and sweet cantaloupe from cantaloupe 3

یک طالبی رسیده و شیرین باید وزن سنگینی داشته باشد. سنگین بودن طالبی نشان دهنده آبدار بودن آن است. در زمان انتخاب طالبی سعی کنید آن‌هایی را انتخاب کنید که وزن سنگین‌تری دارند.

۸- به طالبی ضربه بزنید

قبل از انتخاب طالبی شیرین و رسیده باید چند ضربه به آن بزنید. سپس با دقت به صدای ضربه گوش کنید. یک طالبی رسیده باید صدای ضعیف و بمی داشته باشد. اگر صدایی که می‌شنوید بلند و توخالی به نظر می‌رسد، یعنی این طالبی هنوز نرسیده و سفت است و قطعاً مزه شیرینی ندارد.

۹- به رنگ خطوط روی طالبی دقت کنید

10 golden methods of distinguishing ripe and sweet cantaloupe from cantaloupe 8

نکته دیگری که باید برای تشخیص طالبی رسیده از کال به آن دقت کنید، رنگ خطوط روی طالبی است. خطوط روی یک طالبی رسیده و تازه سبز روشن و کم رنگ است. هر چقدر این خطوط تیره‌تر باشند، یعنی زمان بیشتری در فروشگاه مانده‌اند و کهنه هستند.

۱۰- به بخش انتهای طالبی که به ساقه متصل بوده دقت کنید

بخش انتهای طالبی که قبلاً به ساقه متصل بوده باید کمی حالت تو رفته داشته باشد. این موضوع نشان می‌دهد که طالبی خودش به طور کامل رسیده و از ساقه جدا شده است. معمولاً طالبی نباید به دست کشاورز از ساقه جدا شود. بنابراین اگر انتهای ساقه طالبی رو به بیرون باشد، یعنی به اندازه نرسیده و زود و دستی برداشت شده است.

نکاتی برای نگهداری و خرید طالبی رسیده

10 golden methods of distinguishing ripe and sweet cantaloupe from cantaloupe 7

*در صورتی که یک طالبی کال و سفت خریداری کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از ترفندهایی آن را تبدیل به یک طالبی نرم و آبدار کنید. اما این طالبی هیچ‌گاه شیرین‌تر نخواهد شد. برای نرم‌تر شدن طالبی باید آن را در یک پاکت کاغذی قرار دهید و درب آن را ببندید. این کار موجب حبس شدن گاز اتیلن داخل پاکت می‌شود و بافت طالبی را نرم‌تر می‌کند.

*قرار دادن سیب و موز در کنار طالبی موجب می‌شود تا زودتر برسد و نرم‌تر شود. هر چقدر موز و سیب شما رسیده‌تر باشند، گاز اتیلن بیشتری تولید می‌کنند و از همین رو طالبی نیز زودتر نرم و آبدار خواهد شد.

*قبل از استفاده از طالبی حتماً آن را با آب فراوان بشویید. بهتر است برای شستن طالبی از مواد شوینده استفاده نکنید. زیرا این مواد از طریق پوست به میوه جذب می‌شوند و به شدت برای سلامت مضر هستند و خواص طالبی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

*طالبی برش نخورده را می‌توانید تا مدت ۱ هفته داخل یخچال نگهداری کنید.

*اگر طالبی شما برش خورده بهتر است در طی چند روز آن را استفاده کنید.

*برای افزایش ماندگاری طالبی برش خورده پیشنهاد می‌شود آن را در یک ظرف در بسته قرار دهید تا طعم و مزه آن تغییر نکند.

*هرگز طالبی‌هایی که قاچ یا برش روی آن خورده را خریداری نکنید. این طالبی‌ها ممکن است به باکتری سالمونلا آلوده باشند و شما را مسموم کنند.

*قبل از قرار دادن طالبی در یخچال حتماً پوست آن را بشویید تا در صورت آلوده بودن پوست طالبی آلودگی در تمام فضای یخچال پخش نشود.

*بعد از برش دادن طالبی بهتر است آن را بلافاصله استفاده کنید و از قرار دادن در فضای بیرون از یخچال اجتناب کنید.

*اگر طالبی که خریداری کرده‌اید کم شیرین یا سفت است، پیشنهاد می‌شود از آن برای درست کردن انواع اسموتی طالبی خانگی استفاده کنید. می‌توانید آن را با میوه‌های شیرین یا مقداری عسل یا شکر ترکیب و میل کنید.

سوالات متداول

نحوه تشخیص طالبی رسیده از کال از روی پوست آن چگونه است؟

بهترین روش تشخیص طالبی رسیده از روی پوست میوه این است. رنگ پوست طالبی باید زرد باشد و سطح پوست طالبی حالت زبری داشته باشد. سبز بودن یا صاف بودن پوست طالبی نشانه نارس بودن آن است.

چگونه طالبی رسیده انتخاب کنیم؟

نحوه تشخیص طالبی رسیده از کال بسیار راحت است. برای این کار باید به رنگ و بافت پوست طالبی، بو، وزن و همچنین محل اتصال طالبی به ساقه دقت کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار