چاپ کد خبر: 68673
3 مهر 1400

اطلاعات اولیه از فولکس واگن جدید سایپا + مشخصات فنی و آپشن ها

مدیرعامل سایپا اسفند ماه در سخنانی کوتاه از رونمایی سایپا اطلس خبر داد، محصولی جدید از این خودروسازی که گویا قرار است در آستانه مراسم ۲۲ بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط این گروه صنعتی رونمایی شود.

به گزارش اول فارس، با این حال از آنجا که درست مانند همیشه اطلاع رسانی خودروسازان ناقص و مبهم است، طی چندساعت گذشته گمانه زنی های بسیاری در زمینه چیستی این محصول تازه مطرح شده است و آنطوری که از گفته های منابع آگاه بر می آید بار دیگر قرار است تا با محصولی از خانواده خودروهای تیبا و کوییک طرف باشیم.

اطلس 2

آنطور که از شواهد امر بر می‌آید نسخه اولیه سایپا اطلس بعد از گذشت حدود دوماه به صورت آزمایشی وارد خط تولید شده‌است.

مشخصات فنی و اطلاعات اولیه از سایپا اطلس

اوایل اسفند بود که تصویری مربوط به یکی از طرح های گرافیکی و اصطلاحا اسکچ های طراحی سایپا از طریق یک شرکت آفریقایی در رسانه ها منتشر شد که مورد توجه کاربران قرار گرفت و باعث شد تا برخی افراد به ارائه یک کراس اوور جوان پسند از سوی سایپا امیدوار شوند، اما بازهم مشخص شد که تصویر مربوط به یکی از برگزیدگان مسابقات طراحی است که چند سال قبل توسط سایپا برگزار شده بود. اینبار اما ماجرا جدی تر به نظر می رسد، چرا که شخص مدیرعامل از عرضه مدل تازه اطلس خبر داده است و منابع آگاه نیز از ارتباط فنی این خودرو با پلت فرم X200 خبر می دهند که با سری محصولات سایپا تیبا، سایپا کوییک و ….مشترک است.

به عبارت دیگر سایپا قصد دارد تا در کنار عرضه نسخه هاچ بک شاهین (آریا) به عنوان یک کراس اوور تک دیفرانسیل سایز سی، یک نسخه کوچکتر در سگمنت بی را نیز عرضه نماید و طبیعتا بار دیگر شاهد استفاده از موتور تیبا یا به قول سایپا ساینا و در خوشبیانه ترین حالت موتور شاهین (نسخه توربو از موتور تیبا) خواهیم بود.

براساس اطلاعات تکمیلی به نظر می رسد که سایپا اطلس در نسخه پایه ( اطلس S ) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده می‌شود. این پیشرانه که M15GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگی‌های جدید در آن دیده می‌شود.

خروجی دود موتور M15GSI نسبت به M15 متفاوت است و از نوع استیل ( هدرز ) به حساب می‌آید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M15GSI تغییراتی را داشته است. رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M15 معمولی تقویت شده و می‌تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI ، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.

موتور اطلس

اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M15GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین در موتور M15GSI از بالانسر بهبود یافته‌ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است. موتور M15GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند. البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه پیشرانه M15GSI است و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد

اما نکته عجیب آنکه بازهم عرضه یک خودرو فیس لیفت با اندک تغییرات فنی، با یک نام تازه انجام می شود و عملا خودروسازان کشور از نام گذاری های متعدد برای افزایش تیراژ یک پلت فرم و ساختار فنی واحد استفاده می نمایند، بدون آنکه قائل به عرضه نسل های تازه و ارتقا یافته از محصولات قبلی و از رده خارج کردن خودروهای قدیمی خود باشند.

2018 Volkswagen Atlas front three quarter 06

فولکس واگن اطلس

در نهایت لازم به ذکر است که استفاده از نام اطلس برای خودرو سایپا در حالی انجام می شود که چند سالی است این نام از سوی فولکس واگن نیز برای یکی از بزرگترین شاسی بلندهای این کمپانی مورد استفاده قرار می گیرد و البته تضاد فنی و تکنولوژیک و ابعادی بین این دو خودرو احتمالا دست مایه مطالب طنز آمیز بسیاری در فضای مجازی خواهد شد.

اطلس1

تصویر فوق منتسب به سایپا اطلس در فضای مجازی منتشر شده است که از طراحی مدرن و نسبتا خشن این خودرو حکایت می‌کند. جالب توجه آنکه فاصله زیاد بین در کاپوت و سپر جلو در این تصویر مورد توجه کاربران قرار گرفته و بار دیگر شائبه وجود اشکالات مونتاژی را برای یک خودرو تازه داخلی ایجاد کرده‌است.

امکانات سایپا اطلس

سایپا هنوز اطلاعات رسمی خودرو اطلس را اعلام نکرده است و از این رو برخی از موارد در مورد این خودرو به صورت حدس و گمان یا براساس گفته های منابع آگاه اعلام می شود. بر این اساس فهرست امکانات سایپا اطلس به شرح زیر در رسانه ها منتشر شده است.

82E206B9 0906 41EB A060 EFE1D25911D1 800x450 1

امکانات ایمنی سایپا اطلس:

دو کیسه هوا- صندلی‌های ایزوفیکس- ترمز ABS – EBD – BAs

تجهزات جانبی سایپا اطلس:

فرمان کمکی برقی- تهویه اتوماتیک- نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای-کروز کنترل – سامانه ورود بدون کلید

اتصال هوشمند خودرو- استارت دکمه‌ای- چراغ روشنایی روز – محدود کننده سرعت- سامانه راهنما و تعویض دنده GSI

دوربین و سنسور پارک عقب- سنسور نور- سنسور باد لاستیک – سامانه BCM

رینگ آلومینیومی – تریم داخلی چرم و پارچه – شیشه‌ها و آینه‌های برقی

1E1AAC0B 14A3 4242 8D04 37EC1B659622 800x450 1

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

منم با این دوستمون موافقم اخه این … چیه میدین دست مردم یه موتور بهتون میدن هزارتا شاسی روش سوار میکنین و به اسمهای مختلف دست خلق الله میدین و دلتونم خوشه که خودرو سازین یه موتور تیبارو رو صدتا ماشین گذاشتین … اخه شما مهندسین…. اسم خودتونو گذاشتین خودرو ساز.اخیرا یه کلیپ از فورد امریکایی پخش شده ببینید اونا چی میسازن و شما کجایین

ت چهارشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲:۰۵

درود بر کلام شیوات برادر عزیزم

ناشناس چهارشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲:۰۴

درود بر کلام شیوات برادر عزیزم

ناشناس سه شنبه , ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۱۱

نمیدونم چرا این بصطلاح خودرو سازان این ماشینهاییکه سالها پیش در دنیا منهدم و از رده خارج شدن رو پیدا میکنن که اگر خوب واقتصادی بودند خود همان کشور ها استفاده میکردند، ومیارن و سر دمش رو قیچی میکنن و به ملت بی نوا و بی پناه و درمانده از همه جا میندازن..اخه موتوری که ۴سیلندره و فقط ۸۸ اسب بخار قدرت داره در حد پرایده ، ، بابا این اشغالا رو نیارید شما که خودرو ساز نبودید نیستید و نخواهید شد و توی این چنددهه ثابت شده،،حداقل ۴تا ۱۰ از ماشینهای خوب و بروز دنیارو بیارید مثل چین کپی کنید دست ملت بدبد. همه ارزانترین و بی کیفیترین رو پیدا میکنید و به بالاترین قیمت به ملت قالب میکنید.و مصرف سوخت هم که وحشتناکه…..بابا دیگه بس کنیدو از این اعمال شیطانی کوتاه بیاید.

محسن یکشنبه , ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷

۸۹ اسب بخار؟ شوخی میکنی!!!!!!!!!!!

آخرین اخبار