چاپ کد خبر: 86039
19 خرداد 1401

خیانت عاطفی ، راه تشخیص و آسیب های آن /چرا زن و شوهر خیانت می کنند؟

یانت عاطفی چیست؟ ازدیرباز خانواده یک واحد اساسی در جوامع بشری بوده است. هسته  اصلی و نگه دارنده یک خانواده ازدواج یا روابط زناشویی است. افراد به دلایلی نظیر عشق، مسئولیت، شغل، پیشرفت اقتصادی و روابط احساسی ازدواج می کنند.

هنر زندگی: با گذشت زمان شرایط خاصی ممکن است بر روابط زن و مرد تاثیر گذارد. یکی از این مسائل تاثیرگذار خیانت زناشویی است که تبعات جبران ناپذیری را به دنبال دارد همچون به خطر افتادن سلامت روانی افراد که می تواند منجر به طلاق، قتل و مسائلی مانند افسردگی و مشکلات دیگر شود.

خیانت به همسر 2

تعریف خیانت عاطفی

خیانت عاطفی به رفتاری گفته می شود که در یک رابطه یکی از طرفین انجام داده که منجر به ایجاد یک رابطه عاطفی با یک شخص دیگر می شود. گاهی اوقات ممکن است سرانجام خیانت عاطفی رابطه جنسی هم باشد.

بسیاری از مردم یک دوست پنهانی یا حداقل نیمه آشکار دارند. به خاطر خودخواهی خودشان هم که شده برای این که خود را از احساس کسالت و روزمرگی خارج کنند ممکن است با آن ها در ارتباط باشند علی رغم این که به آن ها علاقه ی چندانی هم نداشته باشند.

اینفوگرافیک خیانت عاطفی

اینفوگرافیک خیانت عاطفی، راه های تشخیص و آسیب های ناشی از آن min

احتمال رسوایی کمتر در خیانت عاطفی

واقعیت دردناک این است که خیانت احساسی اغلب کاملا پنهانی رخ می دهد تا حدی که ممکن است حتی به فکرتان هم خطور نکند که شریک زندگیتان خیانت می کند؟ یا چه زمانی این کار را می کند. از آن جایی که ارتباط جنسی در خیانت عاطفی نیست، فرصت های کمتری برای تشخیص این اتفاق است، در  واقع همان مچ گیری. به عنوان مثال هنگامی که رابطه پنهان باشد سخت است که بتوانید شریک زندگیت را در کار خیانت رسوا کنید چرا که مثل خیانت های جنسی قبض کارت اعتباری که برای یک هتل پرداخت شده، یا خرید یک مانتوی… یا پیدا کردن یک رژلب زیر صندلی شاگرد ماشین و .. وجود ندارد.

تشخیص خیانت عاطفی

تا به امروز بسیاری از مقاله ها و کتاب ها توصیه هایی در مورد این که چطور تشخیص بدهید که شریک زندگیتان در حال خیانت است، ارائه شده است. اما اگر شریک زندگی شما خیانت می کند اصلا باید چه نکاتی را در نظر بگیرید؟ در برخی موارد تقریبا غیر ممکن است اما بهترین راه  این است که شخصیت شریک زندگی خود را در نظر بگیرید. از خود بپرسید آیا در طول این سال ها که با او زندگی کرده اید حرکاتی مبنی بر چشم چرانی یا دید زدن دیگران داشته است؟ آیا دروغگویی در او یک صفت بارز است یا اساسا فرد راست گویی است؟ چقدر به صداقت او ایمان دارید؟ شریک زندگی شما چقدر به دوستانش وفادار است چقدر به کارش چقدر به شما؟ آیا سابقه بی وفایی به هر شکلی مثلا نسبت به خانواده اش در گذشته وجود داشته است؟

۱-تشخیص غریزی

همه ما غرایز قوی ای داریم که ما را راهنمایی می کند که چطور سر بزنگاه سر برسیم. غریزه در انسان مانند ذهن خودآگاه عمل می کند. برای شما دشوار خواهد بود که بگوئید آیا شخصی به شما خیانت کرده است یا خیر اما به راحتی این ذهن خودآگاه به شما می گوید که شریک زندگیتان ذاتا قابل اعتماد است یا مستعد خیانت کردن است. قبل از این که کار به اینجا برسد صحبتی با شریک زندگی خود در مورد تعریف هریک از شما از خیانت داشته باشید. دانستن این که همسر شما چه دیدگاهی نسبت به خیانت دارد باعث می شود بهتر بدانید که آیا از نظر او خیانت عاطفی هم خیانت است؟ یا صرفا جنسی باید باشد؟
تجربه چندین سال کار من با زوج ها نشان داده است که زوجین اغلب منتظر می مانند تو در یک موقعیتی چالش برانگیز قرار گیرند تا در مورد موضوعات ناراحت کننده شان بحث کنند و مسئله خیانت عاطفی هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر زوجین یاد بگیرند قبل از این که یک چالش سخت بین آن ها مثل یه جر و بحث شکل بگیرد، در مورد نظریاتشان صحبت کنند حداقل به میزان شناختی نسبت به فرد مقابل خواهند رسید. در کار بالینی خود همیشه می گویم که بهترین زمان برای بحث در مورد مشکلات زمانی است که رابطه شما در حال سلامت است و همه چیز خوب پیش می رود تا بعدا از یک نبرد بزرگ بینتان جلوگیری کنید.

۲-تمایل افراد به ارتباط با همسر

شاید شما شخص مورد نظر را که به او مشکوک هستید در محل کارتان یا باشگاهی که هر روزه می روید ببینید. شاید به نظر برسد که اصلا فلان دوستی که از طریق یک رابطه مجازی دورادور با همسرتان در ارتباط بوده است و مثلا در مورد مشکلات روزمره و زندگی اش با او درد دل می کرده است خیانت عاطفی اتفاق بیوفتد. این که همکار شما یا فلان دوستتان یا آشنای خانوادگیتان تمایل به ایجاد رابطه عاطفی با همسرتان دارد اگرچه سخت است اما قابل تحمل است. ماجرا زمانی پیچیده ودردناک می شود که شما متوجه می شوید همسرتان به این قبیل درخواست ها پاسخ مثبت داده است.

۳-عادی انگاری روابط مشکوک

تصور نمی کنم شما هم مثل هزاران زن و مرد دیگر که قربانی خیانت عاطفی بوده اند این جمله را باور کنید که زمانی که رابطه لو می رود و شما همه چیز را می فهمید، توجیه همسرتان این است که این صرفا یک رابطه عاطفی بوده است! این که مسئله ای نیست که تو او را بزرگ کرده ای! و از این قبیل مسائل… جالب این جاست که در آمارها آمده است که قربانیان خیانت عاطفی ممکن است در اثر اصرار عادی سازی این خیانت توسط همسرانشان، کم کم خودشان نیز به شک می افتند که آیا داستان را زیادی جدی کرده اند؟!

خیانت به همسر 2

خیانت عاطفی دردناک تر از خیانت جنسی

یافته های روان شناسی در طول زمان ثابت کرده است که خیانت زناشویی یک پدیده چند بعدی است. مهلک ترین نوع خیانت، خیانت عاطفی است. چراکه اگرچه در ابتدا رابطه جنسی در آن دیده نمی شود اما در صورت ادامه با ایجاد احساس دوست داشتن در طرفین رابطه جنسی نیز اتفاق خواهد افتاد. یکی دیگر از دلایل مهلک بودن آن این است که خیانت جنسی اگرچه سنگین به نظر می رسد اما ممکن است گاهی افراد با پرداخت هزینه ای رابطه را بخرند. هیچ گونه احساسی در آن رابطه جریان نداشته باشد. این گونه روابط به دلایل مختلفی صورت می گیرد.
تحمل این نوع از خیانت آسان تر است تا این که همسر شما علی رغم این که شما را در کنار خود دارد اما با فرد دیگری به لحاظ احساسی نزدیک شده است و حرف ها، احساسات و درونیات خویش را برای او باز کرده است. این مشکل در دیدگاه های مختلفی بررسی شده است از جمله دیدگاه های مشاوره و روان درمانی زناشویی، ادبیات و …
دو مورد است که نشان می دهد خیانت عاطفی از جنسی دردناک تر است آن ها را در ادامه توضیح خواهم داد.یافته ها اثبات این مدعا است که درد ضربه خیانت عاطفی چنان مهلک است که از خیانت جنسی بدتر است.

تجربه ی عشق عمیق شما را با کسی دیگر داشته است!

هر زوجی روش خصوصی و صمیمی خاص خود را برای ابراز علاقه و عمیق ترین محبت های قلب خویش دارد. شما و همسرتان در مورد چیزهایی تفاهم دارید مثلا آهنگ های مورد علاقه … احتمالا تجربیاتی دارید که نشان دهنده چیزهایی کوچکی است که به رابطه ی شما عمق می بخشد و شما را متعلق به او می کند. اگر به شما خیانت عاطفی شده است یکی از حس های کشنده ی شما این است که احساس می کنید رابطه ی شما سرابی بیش نبوده است. احساس می کنید محبت همسرتان در جایی دیگر بی مناسبت خرج شده است!
این ثروت گرانبها و خصوصی که مخصوص قلب و روح شما است به تاراج رفته است. تصور این که همسرشما یک زبان عشق خاص جدید بین خودش و شخص دیگری ایجاد کرده است کشنده است. شما هم مانند خیلی از مردم احتمالا معتقد هستید که تمام فضای خاص قلب شریک زندگی خود مخصوص شماست.
اگر احساس کنید آن مقام اول و جایگاه خاص را از دست داده اید وحشت ناامنی به سرعت بر شما چیره می شود. حتی بدون  اینکه او اعتراف به عشق نسبت به شخص سوم رابطه کند، خودتان را به راحتی خودتان را متقاعد می کنید که طرف مقابل را بیشتر از شما دوست دارد که البته این درست نیست. آنچه که باید درک کنید این است که همه روابط جدید بسیار شادی آور هستند درنتیجه اعتیاد آور خواهند بود. هجوم دوپامین حتی کسانی را که ادعا می کنند عشق بخشی از DNA آن ها نیست را به شاعرانی عاشق تبدیل می کند.

اما این را حتما در نظر بگیرید که این رابطه ی جدید همسرتان هرچه که باشد نامش عشق نیست. پیشنهاد می‌کنیم مقاله پیشگیری از خیانت را نیز مطالعه کنید.

خیانت زناشویی عاقبت خیانت و رابطه عاطفی

مغز شما برای اتصال تنظیم شده است همه به این اتصال و نزدیکی نیاز دارند. مشتاق به آن هستند حتی اکر متوجه نشوید که ریشه این فعل و انفعالات در کجاست. در حقیقت انسان ها بیشتر از رابطه جنسی به دنبال همان ارتباط عاطفی هستند. ارتباط عاطفی چسبی است که آن رابطه را کنار هم نگه داشته است. رابطه جنسی علی رغم لازم بودن، هیجانی کردن رابطه و … خوب است اما برای حفظ و ابراز عشق برای یک مدت زمان طولانی مثلا یک عمر باید موارد مهم تری را نیز در نظر گرفت.
با این حال ارتباط عاطفی چیزی است که اغلب در یک رابطه از دست می رود. شاید بهتر باشد بدانید که ارتباط عاطفی در رابطه ی شما از قبل نیز وجود نداشته است. اکنون مشاهده می کنید که همسر شما احساسات خود را با شخص دیگر به غیر از شما درمیان خواهد گذاشت. همان چیزی که شما بی وقفه در ارتباط خود به دنبال آن بوده اید، این که برای لحظاتی هم شده از احساسات درونی خود با شما سخن بگوید حالا این احساسات پنهان، آزادانه به شخص دیگری داده می شود.

چرا مردم خیانت می کنند؟

روابط انسانی پیچیده است و دلایل زیادی برای خیانت افراد وجود دارد اما تحقیقات اخیر موضوعات گسترده ای را نشان می دهد از جمله:

۱-فقدان عشق

گاهی پس از گذشت چندین سال از زندگی مشترک و سرگرمی به مسائل روزمره از یاد بردن شریک زندگی بسیار آسان به نظر می رسد. عشق ورزیدن به شریک خود، کم رنگ می شود. گاهی پس از سال ها با خود احساس می کنید انتخاب شما مناسب نبوده است اما شهامت گفت و گو در این باره را ندارید و البته نمی خواهید از منافع دیگر این رابطه محروم شوید.

۲-تعهدپذیری پایین

زمانی که یک رابطه قوانین و محدودیت های خاص خود را ندارد و از ابتدا خط قرمزهای رابطه مشخص نشده است میزان تعهد افراد کم خواهد بود. این مورد در ازدواج های سفید به خوبی مشهود است. چرا که باعث می شود طرفین گزینه های دیگری برای ملاقات و ارتباط با آن ها داشته باشند. به قول معروف دست همدیگر را باز می گذارند.

۳-عدم عزت نفس

گاهی فرد خیانتکار اصلا درگیر علاقه به شخص سوم نشده است اما برای تقویت جذابیت رفتاری خود، برای این که به همسر خود ثابت کند که هنوز افرادی هستند بجز شما که مرا دوست بدارند باعث خیانت خواهد شد.

۴-تنوع در رابطه جنسی

تعدد روابط قبل از ازدواج باعث تنوع طلبی جنسی در رابطه خواهد شد. حتی در مواردی مشاهده می شود که دگرجنس گرایی نیز اتفاق خواهد افتاد، یا رابطه های تری سام و … چرا که فرد سیری ناپذیر می شود.

۵-عوامل موقعیتی

گاهی پیش می آید فردی تحت تاثیر موادمخدر بر مغز یا مصرف الکل، بودن در کنار دوستانی که در گذشته رابطه داشته اند و یا خیلی ساده قدرت نه گفتن را در آن شرایط حساس ندارند، خیانت اتفاق می افتد.

۶-اهمال کاری

از مصادیق بارز اهمال کاری این است که زوجین دعواهای پی در پی، با درگیری های مداوم، نادیده گرفتن علایق و سلایق یکدیگر، در حقیقت هدف اولیه ازداج که کسب آرامش است را نابود کرده اند بدون این که خود بدانند. برای حفظ یک رابطه طولانی مدت به کار نیاز است. حفظ رابطه جنسی خوب و اشتیاق مداوم می تواند حتی سخت تر باشد. برای برخی از افراد، دنبال کردن رابطه جنسی با یک فرد جدید بسیار ساده تر از این است که روی رابطه با شریک بلند مدت خود کار کنند.

۷-انتقام

آخرین دلیل خیانت، این مورد است. زمانی که یکی از زوجین خیانت عاطفی یا خیانت جنسی کرده است و طرف مقابل چنان از این اتفاق رنج می برد که حاضر است خود را علی رغم ارزش های پیشینی که به آن اعتقاد داشته است، در اختیار فردی قرار می دهد چه به لحاظ حسی یا جنسی، تا رنج خیانت را به همسر خود بچشاند.

کاهش آسیب های خیانت عاطفی

شاید باورپذیر نباشد اگرچه خیانت احساسی یک تهدید بزرگ به نظر می رسد اما بیشتر اوقات خیانتکار نمی خواهد رابطه اولیه اش را ترک کند! ممکن است شما به عنوان قربانی این رفتار خائنانه در اثر ضربه مهلکی که خورده اید ندانید چگونه با بخش منطقی خود ارتباط برقرار کنید. در این رابطه بمانید یا بروید؟ تمام این احساسات ضد و نقیض می تواند یک رابطه را درگیر خسارات و شک و تردید کند.
نتیجه این که اگر رابطه ی شما از قبل نشتی داشته است و از یک جایی آب می رفته است، حالا دیگر مثل یک سد همه چیز شکسته و آب پشت سد جاری می شود بدون این که بتوانید خسارات وارده پس ازآمدن سیل را جبران کنید. این قابل درک است که شما آسیب دیده اید عصبانی هستید احساس گیجی می کنید. بله آسیب عیان است اما مهم تر از درک آسیب، کاهش آسیب است.

بازگشت به زندگی مشترک

فرآیند درمان زخم های عمیق عاطفی ناشی از خیانت، زخم هایی هم چون بی اعتمادی، از دست دادن اعتماد به نفس درنتیجه ی این سوال مضحک که مگر من چه چیزی از او کم داشتم؟ درگیر مقایسه شدن و … ممکن است طولانی شده و گاهی جبران ناپذیر است. آیا می توانید از این درد مهلک جان سالم به در ببرید؟ پاسخ بله است اما احتمالا آسان نخواهد بود. برای درمان اول از همه شما باید بخواهید که حالتان خوب شود، یا بخواهید که اصلا به آن زندگی برگردید یا خیر.
هر دو نفر شما باید انگیزه داشته باشید تا بتواند متعهد به حل مسائل مربوط به رابطه خود باشید. این بدان معناست که فرد خیانتکار و قربانی خیانت، باید برای بهبود رابطه ی آسیب دیده شان به صورت مشارکتی تلاش کنند. آشتی کردن و بازگشت به چنین رابطه ای، مستلزم داشتن مهارت های فردی بالا است. که متاسفانه بسیاری از مردم از آن برخوردار نیستند.

سخن پایانی

محققان دریافته اند که خیانت تاثیرات منفی بر روابط زوجین و والدین دارد فارغ از این که از کدام نوع آن باشد. می تواند مخرب ترین تجربه در زندگی مشترک بوده و بدترین تبعات را به دنبال آورد. تبعاتی هم چون طلاق، از هم پاشیدن کانون خانواده، از دست دادن یکی از سرپرست های خانواده و نگه داری فرزندان توسط اشخاص دیگر و … مهم است در هر مرحله ای که احساس کردید در حال خیانت هستید، نگاهی به عواقب آن داشته باشید و برگردید. لازم است برای کنترل احساسات خود با یک مشاوره روانشناسی تماس حاصل کنید تا شما را در این امر خطیر یاری نماید.

شما هم نظرتان را در مورد خیانت برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار