چاپ کد خبر: 75278
28 بهمن 1400

داراب-جنت‌شهر ، قتلگاه مسافرین ، این بار شش قربانی در یک تصادف

تصادفات محورهای داراب به ویژه جاده داراب-جنت‌شهر هر چند وقت یک بار مثل زخمی کهنه سر باز می‌کند. زخمی که این بار با ۶ کشته در حوالی این محور خبرساز شد.

داراب جنت شهر 3

 فارس: خبر کوتاه بود اما دلخراش و تکان دهنده: ۶ نفر از سرنشینان خودرو پراید بر اثر تصادف با یک دستگاه تریلر جان باختند. ۵ نفر درجا و یک نفر پس از مصدومیت شدید، عصر روز حادثه در بیمارستان جان باخت.

این نخستین بار نیست که محور داراب-جنت شهر یا محدوده‌های منتهی به این محور، جان افراد را نشانه می رود. در ماه گذشته نیز تصادفی در همین محدوده با ۲ فوتی رخ داد.

از وقوع سه تصادف در محور داراب به بندرعباس (گردنه تل بارگاه) طی یک روز که منجر به مصدومیت ۲۵ نفر و فوت یک نفر شد، نیز زمان زیادی نمی‌گذرد.

بر اساس اعلام مرکز فوریت‌های پزشکی استان فارس و داده‌هایی که در اختیار  فارس قرار داده است، محور داراب-جنت‌شهر در ماه‌های مرداد، شهریور، و از آبان تاکنون تصادفات منجر به مرگ داشته است. هرچند ۲ تصادف اخیر با مسافت کمی از این محور واقع شد.

۳۸۵ تصادف در مسیری به طول ۲۰ کیلومتر!

همچنین این مرکز از ابتدای امسال تاکنون در ۳۵۸ تصادف این محور حضور یافته که در حوادث، ۳۶۰ مصدوم بدحال به بیمارستان منتقل شده‌ و علاوه بر این، تعدادی از مصدومان نیز که شرایط مساعدتری داشتند، در محل تصادف توسط تکنسین‌های اورژانس مداوا شده‌اند.

این تعداد زیاد در مسیری به طول ۲۰ کیلومتر رخ داده است و این مسافت کوتاه، سریال تصادفات جاده جنت‌شهر را ناگوارتر می‌کند.

داراب جنت شهر 2

به گفته کارشناسان فن، در هر تصادف سه  عامل جاده و زیرساخت های عمرانی، خودرو و ایمنی آن، همچنین عامل انسانی دخالت دارند.

در برخی تصادفات، بهسازی جاده و بی‌توجهی به نقاط حادثه خیز دخیل است و ایمن سازی محور را بیش از بیش یادآوری می کند.

در کنار آنها عامل خودرو ; برخی استفاده از خودرو داخلی را عامل تصادفات می دانند و بر ایمن‌سازی قطعات و بدنه آن تاکید دارند.

و اما عامل انسانی که مهارت و کنترل راننده را نشانه می‌رود، هر یک از این عوامل می‌تواند در ایجاد حادثه نقش‌آفرین باشد، نقشی دلهره‌زا که به بهای گزافی برای آن پرداخته شده، بهایی به اندازه جان یک انسان!

در وقوع هر سانحه رانندگی، نقش هیچ یک از  عوامل را نمی‌توان نادیده گرفت یا آن را حذف کرد، چرا که این مثلث سه ضلعی به موازات یکدیگر عمل می‌کند و بی‌توجهی به هر یک از آنان، آسیب‌شناسی تصادفات را ابتر نگه می‌دارد.

وجود ۱۲۱ نقطه پرتصادف در محورهای استان فارس

مدیرعامل راهداری استان فارس  گفت: در حال حاضر، ۱۲۱ نقطه پر تصادف در جاده‌های استان فارس وجود دارد.

علیرضا سیاهپور ادامه داد: نقاط پرتصادف، مطابق دستورالعمل کمیسیون امنیت جاده‌ها شناسایی شده که این دستورالعمل، هر سه سال یک بار بازنگری می‌شود.

وی با اشاره به تصادفات محور داراب-جنت‌شهر گفت: در این محور، نقطه  پرتصادف نداریم اما وقوع تصادفات رخ به رخ، منجر به مرگ می‌شود.

به گفته مدیرکل راهداری فارس، چنان چه، حداکثر تا ۴۸ ساعت در نقطه ای از یک محور، پنج تصادف در سامانه ثبت شود، آن نقطه پرتصادف تلقی می‌شود.

سیاهپور بیان کرد: پس از تشخیص این نقاط، با حضور راهداری و پلیس، راهکارهایی کم هزینه و پر بازده برای ایمن‌سازی آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چنان‌چه در شعاع ۳۰۰ متری از نقطه حادثه خیز، تعداد تصادفات بررسی شود و ایراد و اشکال از جاده باشد ایمن‌سازی در نظر گرفته می شود.

داراب جنت شهر 1

محور حادثه‌خیزی که پرتصادف تلقی نمی‌شود!

سیاهپور با اشاره به تصادف اخیر در حوالی محور داراب-جنت‌شهر که منجر به مرگ ۶ نفر شد، گفت: مبنای حادثه‌خیز یا پرتصادف بودن محور، وقوع یک تصادف نیست و پارامترهای دیگری نیز در این امر دخیل است.

مدیرکل راهداری فارس اظهار داشت: این تصادف، رخ به رخ بوده و بی‌احتیاطی راننده نیز در وقوع آن دخیل است.

سیاهپورافزود: چنین تصادفاتی یا بر اثر بی احتیاطی راننده است یا اینکه جاده از تردد اشباع شده و باید چهاربانده شود که در این زمینه راه و شهرسازی در انتظار تامین اعتبار به سر می برد.

تامین اعتبار یا تعلل پیمانکار در حوزه احداث یا بهسازی راه‌ها، ماجرای تکراری است که هر چند وقت یک بار در داراب مطرح می‌شود.

پیش از نیز فرماندار سابق داراب، با اشاره به روند احداث جاده دو بانده مسیر داراب به بندر عباس گفته بود: ۷۰ کیلومتر از این بزرگراه،  در داراب در حال احداث است و ۷۰ کیلومتر دیگر نیز که تاکنون دو بانده نشده، خطرساز و حادثه خیز است.

اصغر فرودی همچنین بر تسریع روند احداث این محور تاکید کرده و از مسئولان راه و شهرسازی خواستار پرداخت معوقات پیمانکاران و تسریع در اختصاص اعتبارات شد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار