چاپ کد خبر: 65405
4 شهریور 1400

دارو‌های شفابخش کرونای دلتا کدام‌اند؟

صدا وسیما: حرف و حدیث‌ها درباره راهکار‌های درمان سویه خطرناک کرونا بار دیگر جنجالی شده است، اما چقدر روش‌های فعلی از لحاظ علمی مؤثر هستند؟

رمدسیویر 1

تا پیش از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ نام رمدسیویر برای همه ما و مردم جهان ناآشنا بود، اما با گذشت یک‌ سال و نیم از پیدایش این بیماری، اخیرا رمدسیویر تبدیل به کلمه‌ای پرتکرار در مکالمات و اخبار روزانه شده است و تقریبا خانواده‌ای را نمی‌شود پیدا کرد که برای یکی از اعضای خود به‌دنبال این دارو با قیمت‌های عجیب و نجومی نباشد.

پس از تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا، این دارو در بسیاری از بیمارستان‌ها به‌عنوان تنها راه نجات بیماران کرونایی از مرگ تزریق شده و می‌شود، اما آن‌چه همچنان نامشخص باقی مانده، این است که آیا واقعا این دارو که تا پیش از این جهت درمان عفونت هپاتیت C به‌کار برده می‌شد، در جلوگیری از مرگ بر اثر کووید-۱۹ مؤثر است؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در مرکز بهداشتی پراویدنس آمریکا، داروی ضد ویروسی رمدسیویر، مرگ‌ و میر را تا ۴۰ درصد در مقایسه با سایر مراقبت‌های حمایتی در بیماران بستری کووید -۱۹ که به اکسیژن نیاز دارند، کاهش می‌دهد.

در جدیدترین مطالعه، جدا از کاهش مرگ‌ و میر، مشخص شد درمان با رمدسیویر اثربخشی مناسبی در مرحله ابتدایی بیماری و قبل از توسعه قابل توجه التهاب دارد. جورج دیاز، مدیر پزشکی پیشگیری از عفونت‌های میکروبی می‌گوید:

 «این یافته‌ها از این جهت حائز اهمیت است که نیاز فوری به تعریف درمان بهینه کووید -۱۹ را مشخص می‌کند. مطالعه اخیر نشان می‌دهد که رمدسیویر در مقایسه با بهترین مراقبت حمایتی برای بیماران خاص، با مرگ‌ و میر کمتری همراه بود. امیدوارم این داده‌های جدید، پزشکان را تشویق کند تا از رمدسیویر مطابق با دستورالعمل‌های درمانی IDSA که استفاده از آن را توصیه می‌کند، استفاده کنند.»

او افزود: «در مطالعه‌ای که سازمان بهداشت جهانی پشتیبانی می‌کند، مرگ‌ و میر مرتبط با استفاده از رمدسیویر در برابر دارونما دیده نشده است. پراویدنس اشاره کرد که در این مطالعه مشخص شده است استفاده از این دارو در مراحل اولیه بیماری، به‌طور بالقوه از مرگ‌ و میر جلوگیری می‌کند.»

همراهی دگزامتازون با رمدسیویر

یک مطالعه گسترده و سراسری از سوی محققان مدرسه بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ انجام شد. این مطالعه نشان داد که استفاده از دگزامتازون و داروی ضد ویروسی رمدسیویر در سیستم‌های بهداشتی آمریکا بسیار متفاوت است.

رمدسیویر از جمله تعداد انگشت‌شمار درمان‌های توصیه شده برای بیماران بستری با کووید-۱۹ است. دگزامتازون یک داروی استروئیدی ارزان و در دسترس است که به‌طور عمده جهت کاهش التهاب جدی در آرتریت شدید یا شوک آلرژیک، به‌کار می‌رود.

پس از یک مطالعه بالینی در انگلیس که ژوئن ۲۰۲۰ نتایج آن اعلام شد، این دارو به‌عنوان یک سلاح بالینی استاندارد برای بیماران وخیم کووید که به ونتیلاتور و اکسیژن نیاز دارند، شناخته شد و مرگ‌ و میر را بیش از یک‌ سوم کاهش داد.

البته تجویز این دارو فقط برای بیماران بدحال توصیه شده است و در بیماران خفیف و بی‌علامت می‌تواند به‌دلیل تضعیف سیستم ایمنی، موجب وخامت بیماری شود.

رمدسیویر، یک داروی ضد ویروسی است که ابتدا به‌عنوان درمان عفونت ویروس هپاتیت C رواج یافت، اما در آزمایش‌های اولیه آزمایشگاهی نشان داد در برابر ویروس کرونا کارآمد است. در آزمایش‌های بالینی نیز مشخص شد که استفاده از آن، طول مدت بستری بیماران را به میزان قابل‌ توجه کاهش می‌دهد.

می ۲۰۲۰ رمدسیویر در آمریکا تأیید استفاده اضطراری برای درمان کووید-۱۹ را دریافت کرد و اکتبر ۲۰۲۰ از سوی سازمان غذا و دارو به‌طور کامل، تأیید شد.

با این حال، همچنان آمار‌ها نشان می‌دهند که میزان استفاده از این دو دارو در جهان، بسیار متفاوت است. پس از ژوئن ۲۰۲۰ که اثر دگزامتازون مشخص شده بود، میزان استفاده از آن در بیماران متصل به ونتیلاتور در ۴۰ بیمارستان با داده‌ها بسیار متفاوت بود.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان دادند که استفاده از رمدسیویر در بیماران بستری نیز در مراکز مختلف با هم تفاوت دارد. بنابر این، همچنان اعلام درمان قطعی کووید-۱۹ با مصرف این دو دارو، امکان‌پذیر نیست.

تأثیر شستشوی بینی با آب و نمک

نتیجه یک مطالعه انجام شده در جورجیای آمریکا نشان می‌دهد که استفاده از آب و نمک در شستشوی حفره‌های حلق و بینی، ۲۴ ساعت پس از مثبت شدن آزمایش PCR، از بستری شدن بیمار جلوگیری می‌کند.

از آن‌جا که اصلی‌ترین محل تجمع ویروس، بینی و حلق است، در این مطالعه که روی افراد ۵۵ سال به بالا با علائم و آزمایش مثبت کووید-۱۹ انجام شد، مشخص کرد بیمارانی که پس از آزمایش مثبت، ۲ بار در روز با آب نمک، بینی خود را شستشو داده‌اند، ۱۹ برابر کمتر از نرخ ملی، در بیمارستان بستری شده‌اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

بنده خدا پنجشنبه , ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸

در این زمان که بی نتیجه بودن رمدسیویر برای اکثر کشورها اثبات و مصرفش ممنوع شده ،معرفی این دارو توسط شما چه معنایی دارد؟

آخرین اخبار