چاپ کد خبر: 43038
27 دی 1399

داستان تلخ عنکبوت سیاه ، شکارچی معروف دختران خردسال

کودک ربایی

اول فارس| گروه اجتماعی: مثل مرغ پرکنده‌ای این طرف و آن طرف می‌رود، سراغ کودک خود را از این و آن می گیرد، قلبش به تپش افتاده و نمی‌تواند به راحتی نفس بکشد، خسته و بی‌جان گوشه‌ای می نشیند، زانوی غم به بغل گرفته و می گرید و می گرید … .

گریه امانش نمی دهد بار دیگر به جستجوی گم شده اش می رود، با همه غمی که در قلبش سنگینی کرده، می دود و سراغ فرزندش را از تک تک آدم هایی که در حال عبور و مرور هستند، می گیرد اما خبری از کودکش نیست، همه چیز در یک چشم برهم زدن اتفاق افتاد.

در این شرایط کرونایی که تردد نسبت به سال های گذشته کمتر شده و به نظر می رسد پارک ها و مراکز تفریحی به حالت نیمه تعطیل درآمده اند، نباید از حضور شیادانی که در کمین نشسته اند، غفلت کرد چند لحظه غفلت به یک عمر پشیمانی نمی ارزد، گم شدن فرزند به هر شکلی درد بزرگی است و هر ثانیه اش به اندازه یک عمر می گذرد. گاه کودک در اثر غفلت والدین گم می شود یا ربوده می شود، به هر حال در این نوع اتفاق غفلت والدین مهم ترین عامل است.

ربایندگان کودکان در اقدام غیرانسانی خود اهداف مختلفی دارند؛ برخی به دلیل نداشتن فرزند دست به چنین کاری می زنند، برخی که ذات شیطانی دارند، به دنبال سوءاستفاده جنسی از کودکان هستند، برخی استفاده ابزاری از آنها می کنند.

روانشناسان کودک معتقد هستند در حفظ و نگهداری جسمی و روانی کودک، پیشگیری بهتر از درمان است زیرا آسیب های جسمی و روانی ضمن اینکه به صورت طولانی مدت در کودکان باقی می ماند و گاه تا بزرگسالی نیز ادامه دارد، ممکن است به هیچ عنوان درمان نشود. به عنوان مثال کودکی که از سوی آدم ربایان دزدیده شده است، اضطراب و جدایی را تا سال های سال با خود به دوش می کشد، همیشه مضطرب و نگران است که این بار روانی در طول تحصیل، بزرگسالی و حتی ازدواج آن‌ها نمود دارد. بر این اساس والدین باید همواره هوشیار باشند و حتی یک ثانیه از کودک خود غفلت نکنند به ویژه در مورد کودکان زیر یک سال.

پلیس مهمترین عامل در ربایش کودکان را غفلت والدین می داند، یک لحظه رها کردن کودک در مکان های شلوغ مثل بازار، برای ربودن یک کودک کافی است، یک لحظه غفلت کردن از کودک و فرستادن او برای یک خرید جزئی، برای کودک ربایان کافی است تا کودک بی دفاع و معصوم را با خود ببرند. نمونه های ربایش کودک بسیار است در ادامه به نمونه هایی از آن اشاره می شود که اغلب حکایت از غفلت و بی توجهی والدین در حفظ و نگهداری این فرشته های کوچک دارد.

دوربین مداربسته نهال را نجات داد

فیلم دوربین مداربسته راز ربوده شدن دختربچه چهار ساله‌ای را که توسط یک آدم‌ ربا ربوده شده بود، فاش کرد. برخی اوقات فقدان توجه در مراقبت از کودکان و اعتماد بیش از حد به محیط اطراف و اطرافیان دور و نزدیک، فرصت را برای فرصت طلبان و مجرمان فراهم می‌کند و کودکان را در چنگال آدم‌ربایان گرفتار می‌سازد و موجب اذیت و آزار آنها می‌شود. نهال دختر بچه چهار ساله‌ای بود که به اتفاق خانواده‌اش به شهر تهران سفر کرده و همراه مادر و سایر بستگان به بازار بلورفروش‌ها واقع در محله شوش، رفته بود در جریان بازدید مغازه ‌های بلورفروشی، نهال دست خود را برای چند ثانیه از دست مادر رها می ‌کند و سرگرم تماشای وسایل مغازه ‌های اطراف می ‌شود در همین حین مرد جوانی که گویا از قبل در انتظار به وجود آمدن فرصتی برای ربودن نهال بوده است، به پیش آمده و دستان دختربچه را که مقداری طلا هم به همراه داشت، گرفته و پس از صحبت کوتاهی با زن و مرد جوان دیگری در همان حوالی، به سرعت از محل متواری می ‌شود.

پس از مفقود شدن ناگهانی نهال و بی ‌تابی و بی‌ قراری مادر نهال، در خیابان صابونیان که به همان محله بلور فروش ها مشهور است، در کمتر از چند دقیقه غلغله ای به پا شده و نیروهای انتظامی نیز برای بررسی حادثه به سرعت در محل حاضر شدند. با حاضر شدن پلیس در صحنه وقوع کودک‌ ربایی، سرنخ ‌های احتمالی دنبال شده و فیلمی توسط یکی از کسبه ها ارائه شد که از لحظه ربوده شدن نهال حکایت داشت. با به دست آمدن تصاویری مربوط به لحظات ربوده شدن نهال که به وسیله دوربین مداربسته یکی از مغازه‌ های محدوده خیابان صابونیان ضبط شده بود، موضوع پیدا کردن نهال در دستورکار قرار گرفت و خوشبختانه در فاصله زمانی کمتر از چهار ساعت نهال در حدود چند کوچه بالاتر از نقطه ای که ربوده شده بود، پیدا شد. گویا شلوغ شدن محله و رسیدن نیروهای پلیس به آنجا، فرد آدم ‌ربا را دچار وحشت کرده و همین امر موجب شده بود تا پس از دزدیدن گردنبند طلای او، نهال را در کوچه پس کوچه‌های اطراف خیابان صابونیان رها کند.

 نجات از دام مردی شیطان صفت

زنی با پلیس کرج تماس گرفت و از ربوده شدن کودک هشت ساله ای خبر داد. ماموران انتظامی با حضور در مکانی که این زن اعلام کرده بود،  با زن جوانی رو به ‌رو شدند که دست دختر هشت ساله گریان را به دست گرفته و در حال آرام کردن او بود. ماموران کودک و این زن را برای ادامه تحقیقات به اداره پلیس آگاهی منتقل کردند.

زن جوان که خودش را معلم معرفی می ‌کرد به افسر تحقیق گفت؛ در حال عبور از خیابان بودم که دیدم مردی جوان همراه یک دختر هشت ساله از خودروی پرایدی پیاده شدند و چند لحظه بعد راننده از آنها دور شد. چهره مرد جوان پریشان بود و به زور دخترک را با خود این سو و آن سو می‌برد. دختر کوچولو گریه می‌ کرد و رفتارش به گونه ‌ای بود که انگار با آن مرد غریبه است و نمی‌خواهد با او همراه شود، با دیدن این صحنه و چهره رنگ ‌پریده دختر هشت ساله احتمال دادم آنها نسبتی با هم ندارند. بنابراین به سمتشان رفتم و به رفتار مرد جوان اعتراض کردم. او در جوابم مدعی شد این کودک فرزند یکی از اقوامش است و هر طوری بخواهد با او رفتار می‌کند. در همین موقع دختر خردسال با گریه گفت؛ خاله، او مرا دزدیده است کمکم کن. به سمت دختربچه رفتم و دست او را گرفتم که مرد کودک‌ ربا با من درگیر شد. او به طرفم حمله کرد که عابران متوجه این درگیری شدند و به سمت ما آمدند و متهم فرار کرد.

ماموران به گفت ‌و گو با کودک پرداختند که معلوم شد گفته ‌های خانم معلم صحت دارد و خانه کودک حوالی باغستان است و آدم‌ ربا او را به محله گوهردشت آورده است. با مشخص شدن ماجرای کودک ‌ربایی، ماموران به کمک اهالی اطراف را جست ‌و جو کردند و توانستند مرد کودک‌ ربا را در یکی از محله‌ های اطراف شناسایی کنند و او را پیش از اینکه فرصتی برای فرار پیدا کند، بازداشت کنند.  کودک خردسال نیز تحویل خانواده‌اش شد.

متهم در جریان تحقیقات به افسر تحقیق گفت، چند روز در حوالی محله باغستان پرسه می‌زدم تا برای عملی کردن نقشه شیطانی‌ ام کودکی را بدزدم. روز حادثه دختر هشت ساله توجهم را جلب کرد و تصمیم گرفتم نقشه دزدیدن او را اجرا کنم. او و خانه‌ شان را زیرنظر گرفتم و متوجه شدم پدر او در خانه نیست، او و دیگر اعضای خانواده در خانه تنها هستند. او هر از گاهی برای خرید به مغازه محله ‌شان می‌رفت. روز حادثه دوباره به محله آنها رفتم و خانه ‌شان را زیرنظر گرفتم. دختربچه از خانه بیرون آمد و دقایقی بعد با خرید دلستر به خانه بازگشت. زمانی که قصد داشت در خانه را ببندد وارد خانه شدم. دستم را روی دهان او گذاشتم که دلستر از دستش افتاد. کشان‌کشان او را بیرون بردم. زمانی که دوستانم با خودرو از راه رسیدند، کودک را داخل خودرو انداخته و فرار کردیم. آنها من را حوالی بوستانی در گوهردشت پیاده کردند و رفتند و من، کودک را کشان‌کشان با خود می‌بردم. قصد آزار و اذیت او را داشتم که زنی متوجه ماجرا شد و با دخالت او ناکام ماندم.

ربودن پسربچه هنگام پیاده شدن از سرویس مدرسه

در صفحه حوادث خوانده ایم که پسربچه سقزی هنگام پیاده شدن از سرویس مدرسه توسط یک زن و مرد دزدیده شده است. پدر این پسربچه به خبرنگاران صفحه حوادث روزنامه ها گفته است وقتی پسرم از سرویس مدرسه پیاده می شود و قصد دارد به داخل مدرسه برود، توسط یک زن و مرد سوار خودروی پراید می شود. نگهبان مدرسه از دور شاهد این ماجرا بوده است و شماره پلاک خودرو را یادداشت می کند اما با استعلامات اولیه مشخص می شود که شماره پلاک خودرو جعلی است.

ربودن دختربچه به خاطر النگوهای طلا
در حادثه ای دیگر دختربچه ای هشت ساله که النگوی طلا در دست داشت، در حین بازگشت از مدرسه به خانه توسط فردی ربوده شد، سارق بعد از ربودن النگوهای طلا دخترک را در محله ای دورافتاده رها کرد که بومی های محل دختر را به کلانتری تحویل و در نهایت این کودک به آغوش خانواده بازگشت.

دستگیری عنکبوت سیاه، شکارچی معروف دختران خردسال

در یک حادثه دیگر که در سال ۹۳ صفحات روزنامه های حوادث را به خود اختصاص داد و خانواده های بسیاری را نگران کرده بود، پرونده مربوط به شکارچی دختران خردسال معروف به عنکبوت سیاه بود که در نهایت این فرد به اتهام ربودن ۹ دختربچه و تجاوز به چهار نفر از قربانیان به صورت غیرعلنی محاکمه شد. نخستین شکایت از متهم ۱۶ آبان ماه سال ۹۱ در کلانتری یوسف آباد مطرح شد. بررسی این شکایت نشان می داد مرد جوانی در پوشش سرویس مدرسه دختر خردسالی را سوار خودرو کرده و پس از انتقال قربانی خود به محلی خلوت او را مورد تجاوز قرار داده است.

با توجه به حساسیت موضوع تیمی از ماموران تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده اما در مراحل اولیه نتوانستند به سرنخی دست پیدا کنند. با گذشت زمان چندین شکایت مشابه دیگر در کلانتری یوسف آباد مطرح شد. بررسی شکایت ها نشان می داد دختران خردسال با خودروهای متفاوتی ربوده شده اند که این موضوع رسیدگی به پرونده را با مشکل روبرو کرد از آنجا که وقوع کودک ربایی های سریالی در منطقه باعث ایجاد ناامنی شده بود، چند تیم از ماموران کلانتری بسیج و پلیس آگاهی تحقیقات برای شناسایی مردم متجاوز را آغاز کردند.

سرانجام متهم پس از ربودن آخرین طعمه خود در منطقه یوسف آباد شناسایی و در یک عملیات تعقیب و گریز دستگیر شد. متهم در ابتدا منکر وقوع هرگونه جرمی شد که بازپرس پرونده دستور مواجهه حضوری وی با کودکان را صادر کرد. دختران خردسال پس از مشاهده مردم متجاوز به نام ابوالفضل دچار وحشت شده و دو نفر از دختران که کمتر از ۱۳ سال سن داشتند، بر اثر فشار روحی غش کردند.
عنکبوت سیاه که هیچ راهی برای فرار از حقیقت نداشت، سرانجام در بازجویی های قضایی پلیسی لب به اعتراف گشود.

متهم در چندین فقره از کودک ربایی های خود اقدام به سرقت طلای کودکان کرده بود. این متهم صبح زود با پرسه زدن در محله یوسف آباد و کارگر شمالی طعمه های خود را شناسایی کرده و به این بهانه که سرویس مدرسه خراب شده و وی به عنوان راننده سرویس به دنبال دانش آموزان آمده، قربانیان را سوار خودرو می کرد.

راه های جلوگیری از سرقت از کودکان 

سرقت از کودکان در شرایطی صورت می گیرد که والدین نسبت به رفت و آمد کودکان بی دقت بوده و آنها به تنهایی در معابر حضور دارند. از سوی دیگر آویختن طلا و جواهرات به کودکان در کوچه و خیابان، دادن اسباب بازی های گران قیمت یا موبایل به کودکان، عدم آگاهی کودکان درباره مراقبت از خود و دوری کردن از افراد ناشناس از جمله مواردی است که احتمال سرقت از کودکان را افزایش می دهد.

پلیس آگاهی نیروی انتظامی همواره به رعایت نکاتی در این زمینه تاکید دارد از جمله اینکه کودکان را با آویختن زیورالات با ارزش به خطر نیاندازیم، اسباب بازی های گرانقیمت کودکان را فقط در جاهای مطمئن به آنها بدهیم و از دادن موبایل به کودکان در مواقع غیر ضروری پرهیز کنیم.

همچنین توصیه می شود که به فرزندان خود بیاموزیم به غریبه ها حتی کودکان اعتماد نکرده و همچنین از فرستادن کودکان کم سن برای خرید اجتناب شود و آدرس دقیق منزل را نوشته و همواره در جیب کودکان قرار دهیم.

برخی والدین زمانی که فرزندشان مورد سرقت قرار گرفته، مضطرب شده و نمی دانند باید چه اقداماتی انجام میهند، بر اساس توصیه پلیس، در این شرایط افراد باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و در گام نخست با پلیس ١١٠ تماس گرفته و به جای رفتن به کلانتری در محل سرقت، منتظر پلیس ١١٠ بمانند.

به توصیه پلیس، همچنین باید هرگونه اطلاعات درباره سرقت بطور کامل در اختیار ماموران قرار داده شود، حتی اگر اموال سرقتی ارزش چندانی نداشته باشد. والدین باید با توجه به پیچیده شدن جرائم و استفاده از شگرد و شیوه های نوین تبهکاران در جرائم، آگاهی خود را افزایش داده تا در سایه این آگاهی، فرزندان خود را نیز آگاه کنند تا از این طریق راه نفوذ افراد سود جو مسدود شود و نتوانند از کوچکترین فرصت ها، سوء استفاده کنند چرا که لازمه مقابله با جرم آگاهی و خود ایمنی است که از این طریق خود و خانواده خود را در برابر حوادث ایمن کنیم.

عوامل افزایش احتمال ربایش و سرقت از کودکان

سرهنگ رضا موذن معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی در این زمینه گفت: سرقت از کودکان در شرایطی صورت می گیرد که والدین نسبت به رفت و آمد کودکان بی دقت بوده و آنها به تنهایی در معابر حضور دارند. از سوی دیگر آویختن طلا و جواهرات به کودکان در کوچه و خیابان، دادن اسباب بازی های گران قیمت یا موبایل به کودکان، عدم آگاهی کودکان درباره مراقبت از خود و دوری کردن از افراد ناشناس از جمله مواردی است که احتمال سرقت از کودکان را افزایش می دهد.

وی افزود: پلیس آگاهی نیروی انتظامی همواره به رعایت نکاتی در این زمینه تاکید و تصریح دارد که کودکان را با آویختن زیورآلات باارزش به خطر نیندازیم، اسباب بازی های گرانقیمت کودکان را فقط در جاهای مطمئن به آنها بدهیم و از دادن موبایل به کودکان در مواقع غیرضروری پرهیز کنیم. همچنین توصیه می شود که به فرزندان خود بیاموزیم به غریبه ها حتی کودکان اعتماد نکرده و همچنین از فرستادن کودکان کم سن برای خرید اجتناب شود و آدرس دقیق منزل را نوشته و همواره در جیب کودکان قرار دهیم.

موذن اضافه کرد: برخی والدین زمانی که فرزندشان مورد سرقت قرار گرفته، مضطرب شده و نمی دانند باید چه اقداماتی انجام دهند، بر اساس توصیه پلیس، در این شرایط افراد باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و در گام نخست با پلیس ١١٠ تماس گرفته و به جای رفتن به کلانتری در محل سرقت، منتظر پلیس ١١٠ بمانند. به توصیه پلیس، همچنین باید هرگونه اطلاعات درباره سرقت به طور کامل در اختیار ماموران قرار داده شود، حتی اگر اموال سرقتی ارزش چندانی نداشته باشد.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی افزود: والدین باید با توجه به پیچیده شدن جرایم و استفاده از شگرد و شیوه های نوین تبهکاران در جرایم، آگاهی خود را افزایش داده تا در سایه این آگاهی، فرزندان خود را نیز آگاه کنند تا از این طریق راه نفوذ افراد سودجو مسدود شود و نتوانند از کوچکترین فرصت ها، سوءاستفاده کنند چرا که لازمه مقابله با جرم آگاهی و خودایمنی است که از این طریق خود و خانواده خود را در برابر حوادث ایمن کنیم.

سرهنگ موذن به خانواده ها توصیه می کند در فصل بازگشایی مدارس از سرویس های شناخته شده که پرونده و سوابق کاری آنها نزد مراکز آموزشی است، برای جابه جایی فرزندان خود استفاده کنند.

کودکان را داخل خودرو تنها نگذارید

 سرهنگ شهاب امینی رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی نیروی انتظامی از خانواده‌ها خواست کودکان خود را حتی برای لحظاتی کوتاه در خودرو تنها نگذارند.

وی افزود: با وجود هشدارهای فراوان پلیس مبنی بر لزوم توجه جدی به کودکان در معابر عمومی و داخل خودرو، همچنان شاهد بی احتیاطی برخی والدین در نگهداری صحیح و اصولی از فرزندان هستیم.

وی ادامه داد: والدین باید در زمان همراه داشتن کودکان، مراقبت های لازم را از آن‌ها به عمل آورده و حتی برای خریدهای کوتاه مدت و لحظه ای، عزیزان خود را داخل خودرو به حال خود رها نکنند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با اشاره به احتمال وقوع سرقت در زمان ترک خودرو افزود: اغلب اوقات، سارقان غافل از اینکه درون خودرو کودک حضور دارد، اقدام به جابه جایی وسیله نقلیه کرده و ممکن است ناخواسته موجب بروز خطرهای جانبی شوند.  

سرهنگ امینی اضافه کرد: گرچه کارآگاهان خبره پلیس آگاهی در برخورد با چنین وقایعی به سرعت وارد عمل شده و تمام سعی و تلاش خود را برای برگرداندن کودک به آغوش خانواده به کار خواهند گرفت، اما لازم است والدین نیز به توصیه های پلیس خدمتگزار توجه جدی داشته و از کودکان خود غفلت نکنند.  

وی از والدین خواست تا مهارت های لازم را به فرزندان خود آموزش داده و در صورت بروز هرگونه مشکل و گم شدن در معابر، خود را به نزدیک ترین ایستگاه پلیس معرفی و از آنان درخواست کمک کنند.

بسیاری از افراد گمان می کنند بسیاری از اتفاقاتی که در اطراف ما می افتد داستان است یا تنها برای دیگران اتفاق می افتد و این اتفاقات از ما دور است، چنین نیست، حوادث در چند قدمی ما کمین کرده اند و منتظر فرصتی هستند تا از غفلت و نا آگاهی ما سوء استفاده کنند. این حوادث، داستان نیستند، واقعیت هایی تلخ از جامعه در هم تنیده ای است که از جرم و آسیب های اجتماعی مبرا نیست و همواره بخشی از واقعیت های هر جامعه ای را به خود اختصاص داده اند، همواره عده ای هستند به نام سودجویان که در تلاشند به افراد جامعه آسیب وارد کنند و تنها راه مبارزه با آن ها افزایش سطح هوشیاری و آگاهی است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار