چاپ کد خبر: 3210
10 دی 1397
تقدیر از معلمان پیشکسوت فارس

دانشگاه فرهنگیان شیراز ۱۰۰ ساله شد

آئین نکوداشت یکصدمین سال تأسیس دانشگاه فرهنگیان (تربیت‌معلم سابق) در شیراز برگزار شد.
13960618001157 Test PhotoH

به گزارش اول فارس، ظهر امروز با حضور مسؤولان استان و جمعی از معلمان پیشکسوت استان فارس، آئین نکوداشت یکصدمین سال تأسیس دانشگاه فرهنگیان (تربیت‌معلم سابق) در مرکز آموزش سلمان فارسی برگزار شد.

در ابتدای این آئین، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان فارس در سخنانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در باب اهمیت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: رهبر انقلاب دانشگاه فرهنگیان را مرکز ثقل نظام آموزش‌وپرورش دانستند؛ دانشگاهی که رسالت خطیر تربیت‌معلم را بر عهده دارد.

عباس اناری نژاد دانشگاه فرهنگیان را حاصل تلاش‌های صدساله فرهنگیانی دانست که هرکدام به سهم خود در رشد و تعالی این دانشگاه مؤثر بودند و افزود: جا دارد از مقام شامخ شهدای معلم نیز در این آئین یاد کنیم و معلمان فقیدی که امروز در بین ما نبوده و رخت به سرای باقی کشیده‌اند.

13971010000666 Test PhotoI

وی افزود: امروز شان و جایگاه دانشگاه فرهنگیان به حدی است که رهبر انقلاب شخصاً در این دانشگاه حضور یافته و در مورد آینده آن راهکار می‌دهند که این یک نقطه عطف، در تاریخ این دانشگاه محسوب می‌شود.

این مقام مسؤول در پایان سخنان خود به دانشگاه فرهنگیان استان فارس نیز اشاره کرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان استان فارس در قالب ۲ پردیس و ۴ مرکز دختران و پسران فعال و در این عرصه جزو استان‌های پیشرو بوده است.

در ادامه این آئین تقوی اصل دبیر همایش مذکور نیز از تدوین دانشنامه بزرگ فرهنگیان فارس خبر داد و افزود: تاریخ شفاهی و مکتوب تربیت‌معلم در این استان در قالب یک کتاب تدوین می‌شود که در طرحی دیگر زندگی‌نامه و وصایای شهدای معلم نیز به آن اضافه خواهد شد.

سولماز مظفری مسؤول برگزاری این همایش نیز از تهیه ۲۲ مصاحبه با پیشکسوتان فرهنگی استان فارس خبر داد و گفت: برای گردآوری دانش‌نامه بزرگ فرهنگیان، این مصاحبه‌ها ادامه خواهد یافت.

13971010000684 Test PhotoI

*نیاز به مرد جنگی در عرصه تعلیم و تربیت

همچنین محمد عسلی مدیر مسؤول روزنامه عصر مردم که خود نیز از مدیران اسبق دانشگاه تربیت معلم فارس بود، در سخنانی، خواستار توجه بیشتر مسؤولان به وضعیت آموزش‌وپرورش شد و اظهار داشت: باید قبول کنیم که امروز میدان جنگ حقیقی، در آموزش‌وپرورش است و باید در این عرصه سرمایه‌گذاری کرد.

وی افزود: بهترین کسی که می‌تواند نسل جوانی که تحت تأثیر فضای رسانه‌ای قرارگرفته را هدایت کند، بی‌گمان معلم است اما متأسفانه آن‌گونه که شایسته بوده، به این قشر توجه نکرده‌ایم.

این معلم بازنشسته خاطرنشان کرد: اگر قدرشناس معلم نباشیم، در آینده نیز کسی انگیزه معلمی نخواهد داشت، زیرا دانش‌آموزی که می‌بیند معلمش مستأصل و دچار مشکلات مالی است، هیچ‌گاه تمایلی به این حرفه مهم نخواهد یافت و این بدترین مصیبت است.

عسلی تصریح کرد: متأسفانه چه پیش از انقلاب و چه پس‌ازآن، هر چه به جلو آمدیم، امتیازاتی که برای معیشت و منزلت معلمان در نظر گرفته شده بود، کمتر و کمتر شد و این بی‌توجهی‌ها ضربه‌های سنگین به آموزش‌وپرورش وارد کرده است.

وی همچنین گفت: امروز ریشه بیشتر نابهنجاری‌های نسل جوان را باید در مدارس جست‌وجو کرد و به همین ترتیب باید بیشترین بودجه را به این نهاد مهم اختصاص داد، چراکه آینده کشور در گروی تربیت صحیح این نسل است.

مدیر مسؤول روزنامه عصر مردم تأکید کرد: همچون شرایط دفاع مقدس که همگی جهادی کار می‌کردیم، امروز نیز شرایط جنگی است و این شرایط مرد جنگی می‌خواهد؛ چراکه ۴۰ سال مقاومت کردیم و نباید رشادت ایثارگران و شهدایمان را ضایع کنیم.

13971005001193 Test PhotoI

*معلم نیاز مادی نیز دارد

در ادامه این آئین یدالله رحمانی سرپرست استانداری فارس نیز با بیان اینکه جایگاه معلم والاترین جایگاه است، اظهار داشت: ما نباید صرفاً جایگاه معنوی معلم را نشان داده و از حفظ منزلت و تأمین معیشت وی آن‌گونه که درخور و سزاوار است، غافل شویم.

وی افزود: معلم نیاز به توجه مادی نیز دارد و باید بسیار پررنگ‌تر از گذشته به این موضوع رسیدگی شود.

مقام عالی دولت در استان فارس ادامه داد: ما نمی‌توانیم فقط در مورد معلمان شعارهای زیبا دهیم بلکه باید در شورای برنامه‌ریزی و آموزش‌وپرورش استان و در اولویت‌بندی منابع، توجه به منزلت معلم را به جد مدنظر قرار داده و یک بازنگری کلی در این خصوص داشته باشیم.

رحمانی همچنین خواستار ارائه یک راهکار عملیاتی از سوی دانشگاه فرهنگیان در جهت ارتقای منزلت معلمان شد و اظهار داشت: مدیران این دانشگاه باید پیشنهاد دهند تا چه اقداماتی را انجام دهیم که مشکلات معلمان به حداقل برسد.

وی افزود: باید بدانیم چرا تابه‌حال نتوانستیم در عمل نیازهای آموزش‌وپرورش را متناسب با جایگاه این نهاد مهم، برطرف کنیم و این مهم نیاز به ارائه راهکار عملیاتی از سوی دانشگاه فرهنگیان است.

سرپرست استانداری فارس در پایان نیز گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش مهم‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است به‌ویژه در دنیای معاصر که نیروی انسانی اصلی‌ترین عامل توسعه محسوب می‌شود.

یادآور می‌شود در پایان این آئین، با اهدای لوح و هدایایی از پیشکسوتان فرهنگی استان فارس تجلیل به عمل آمد.

دانشگاه فرهنگیان از بزرگ ترین و گسترده ترین دانشگاه کشور است که در سال ۱۳۹۰ با تجمیع مراکز تربیت معلم سراسر کشور که قدمتی ۱۰۰ساله داشته، تاسیس شد که ۹۸ واحد دانشگاهی تربیت معلم سابق را پوشش می دهد.منبع” خبرگزاری فارس”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار