چاپ کد خبر: 59173
8 تیر 1400

درخواست غیر اخلاقی برخی رانندگان عبوری در نبود حمل و نقل عمومی در مسیر ارژن-شیراز

14224624 774
  باشگاه خبرنگاران جوان :  بخش ارژن با مرکزیت شهر خانه زنیان در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد و بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

چند سالی از تبدیل شدن روستای خانه زنیان به شهر می‌گذرد، اما این شهر از امکانات و خدمات عمومی محروم مانده؛ نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب یکی از مشکلاتی است که نارضایتی شهروندان این منطقه را به دنبال داشته است.

یکی از شهروندان خانه زنیان  در رابطه با نبود سیستم حمل و نقل عمومی، گفت: ایستگاه خانه زنیان به شیراز یکی از بی نظم‌ترین جایگاه‌هایی است که به چشم دیده ایم، رانندگان همواره بر سر مسافر در حال دعوا هستند، برخی از آن‌ها در این شرایط کرونایی به هیچ وجه از ماسک استفاده نمی‌کنند آن‌ها گاهی بیش از ۵ مسافر سوار می‌کنند، سایر شیوه نامه‌های بهداشتی را نیز نادیده می‌گیرند و با جان مسافر‌ها بازی می‌کنند.

یکی از بانوانی که همیشه در این مسیر تردد می‌کند در رابطه با رفتار غیر اخلاقی بعضی از راننده‌های شخصی این مسیر گفت: برخی از رانندگان این مسیر صلاحیت این کار را ندارند و خیال‌های دیگری در سر دارند آن‌ها معمولا یک یا دونفر از دوستان خود را به جای مسافر سوار کرده و در میانه راه آن‌ها را پیاده می‌کنند و از مسافران خانم درخواست شماره می‌کنند چیزی که بیشتر سبب نگرانی خانم‌ها و خانواده هایشان می‌شود نبود امنیت برای بانوان است.

شهروند دیگری با اظهار نارضایتی از بی توجهی مسئولان خانه زنیان بیان کرد: به دلیل مشخص نبودن نرخ کرایه این مسیر، رانندگان به صورت خودسرانه چندین بار در سال اقدام به افزایش قیمت کرایه می‌کنند و هیچ نهادی نیز بر آن‌ها نظارت نمی‌کند؛ بنابراین به عنوان یک مسافر راهی این بخش شدم تا این مشکل را مورد پیگیری قرار دهم بنابراین در ابتدای کار به سراغ شهردار خانه زنیان رفتم.

ساماندهی تاکسی برون شهری بر عهده شهرداری خانه زنیان نیست
وهاب قائدی شهردار خانه زنیان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: مطابق قانون، سامان دهی تاکسی‌های برون شهری بر عهده شهرداری نیست، اما برای رفاه حال شهروندان شهرداری خانه زنیان با بخشداری و فرمانداری مکاتباتی انجام داده که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

او در رابطه با پیگیری مشکل تاکسی‌های برون شهری خانه زنیان به شیراز افزود: از آن جایی که این موضوع خارج از حیطه اختیارات شهرداری است بنابراین نمی‌توان به صورت جدی‌تر پیگیری کرد، اما شهرداری خانه زنیان از سازمان‌های متولی درخواست کرده که هرچه سریع ترمسئله تاکسی‌های خانه زنیان به شیراز و بالعکس را سازماندهی کنند تا بخشی از مشکلات مردم بخش ارژن حل شود.

شهردار خانه زنیان اظهار داشت: بخش ارژن آب و هوای بسیار مناسبی دارد و فاصله چندانی با شهر شیراز ندارد، اما حمل و نقل برون شهری مشکل مهم و جدی برای مردم این منطقه است.

قائدی بیان کرد: مردم از شهرداری برای حل مشکل تاکسی برون شهری انتظاردارند درصورتی که بر خلاف تصور شهروندان ساماندهی این مشکل خارج از اختیارات شهرداری است.

در ادامه با سازمان حمل و نقل جاده‌ای تماس گرفتم و مشکل را با آن‌ها در میان گذاشتم.

خانه زنیان جزء حومه شهر شیراز محسوب نمی‌شوند
علی یزدانی معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: خانه زنیان جزء حومه شهر شیراز محسوب نمی‌شود که شهرداری شیراز بتواند به صورت مستقیم بر آن نظارت داشته باشد بنابراین باید خدمات ناوگان جاده‌ای به این منطقه تعلق بگیرد.

خط واحد به مسیر‌های جاده‌ای مانند خانه زنیان تعلق نمی‌گیرد
او افزود: برای دادن خدمات ناوگان جاده‌ای باید از طرف شهروندان خانه زنیان تقاضا برای ایجاد پایانه مسافربری برون شهری باشد تا سازمان حمل ونقل جاده‌ای با در نظر گرفتن ضوابط درجه چهار مجوز‌های لازم را صادر کند، در نظر گرفتن ضوابط درجه چهار یعنی شرایط اعطای مجوز را آسان‌تر می‌کند.

راهکار سازمان حمل و نقل جاده‌ای برای بخش ارژن و شهر خانه زنیان چیست؟
یزدانی اظهار داشت: خدمات حمل ونقل برون شهری در مسیر‌های جاده‌ای به شکل خصوصی انجام می‌شود یعنی به صورت دولتی و ناوگان عمومی نیست، سازمان حمل و نقل جاده‌ای به دلیل ایمنی بیشتر نمی‌تواند خطوط واحد و اتوبوس را به این مسیر‌ها اختصاص دهد.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس بیان کرد: اگر سازمان حمل و نقل جاده‌ای بخواهد اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی در اختیار این منطقه بگذارد باید شرایط و ضوابط لازم را دارا باشد، اما با توجه به این که شهر خانه زنیان وارد مسیر جاده‌ای می‌شود این امکان وجود ندارد.

او افزود: مسیر خان زنیان به شیراز یک مسیر بین راهی است و مسافران می‌توانند با ماشین‌های عبوری هم تردد کنند و از طرف دیگر تقاضا برای تاسیس شرکت تاکسی رانی از طرف اهالی این بخش نبوده است که سازمان حمل و نقل بتواند این مشکل را ساماندهی کند.

سازمان حمل و نقل جاده‌ای راهکار حل مشکل تاکسی رانی بخش ارژن را سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌داند.

پس از گفتگو از با سازمان حمل و نقل جاده‌ای برای پیگیری بیشتر و رسیدن به یک راه حل برای رفع مشکل تاکسی رانی بخش ارژن به سراغ بخشداری ارژن رفتم.

محمد آزادی بخشدار ارژن در رابطه با نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب در این منطقه گفت: بخشداری ارژن به منظور رفاه عمومی شهروندان چندین نامه به شهرداری خانه زنیان برای سامان دهی، جذب سرمایه‌گذار و ایجاد پایانه برای این منطقه داده، اما تاکنون هیچ اقدام عملیاتی در این زمینه انجام نشده است این مشکل باید به وسیله سرمایه گذاری بخش خصوصی حل شود.

او بیان کرد: اگر بخش خصوصی درخواست صدور مجوز کرد بخشداری با همکاری شهرداری به آن‌ها در دادن زمین و جایگاه به صورت موقت کمک می‌کند همان گونه که در سال‌های قبل نیز به صورت موقت مکانی در اختیار تاکسی تلفنی که عنوان یک ایستگاه برای حمل مسافر بین شیراز و بخش ارژن را برعهده داشت گذاشته بود، اما با توجه به نقل مکان این تاکسی تلفنی دوباره این مسیر بدون متولی باقی مانده است.

بخشداری فقط وظیفه پیگری دارد نه ساماندهی
بخشدار ارژن افزود: بخشداری ارژن چندین مکاتبه با سازمان حمل ونقل جاده‌ای، فرمانداری و شهرداری شیراز انجام داده، اما هیچ گونه پاسخی از این نهاد‌ها دریافت نکرده است، ضمن اینکه بخشداری فقط وظیفه پیگیری درخواست‌های متقاضیان برای ایجاد پایانه‌های تاکسی رانی را برعهده دارد.

او اظهار داشت: ایجاد پایانه حمل و نقل برون شهری برعهده سازمان حمل و نقل جاده‌ای است، بخشداری نیز در رابطه با نیاز بخش ارژن به سرمایه گذار برای ایجاد پایانه تاکسی رانی به سایر دستگاه‌ها اعلام نیاز کرد و حتی چندین سرمایه‌گذار هم جذب کرد، اما به دلیل نبود زمین مناسب برای راه اندازی پایانه و مقرون به صرفه نبودن این اقدام به نتیجه نرسید.

آزادی افزود: با وجو اینکه ساماندهی تاکسی‌ها بر عهده بخشداری نیست، اما بخشداری مسافربر‌های این مسیر را شناسایی کرده، شماره پلاک و شماره موبایل آن‌ها را در اختیار دارد و تلاش می‌شود با دادن مجوز به این رانندگان مشکل را رفع کند، اما خود این افراد استقبال نکردند.

بخشدار ارژن گفت: سازمان حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند مشوق‌هایی در نظر بگیرد تا رانندگان تقاضا برای بنگاه تاکسی رانی داشته باشند، به طور مثال می‌تواند ناوگان حمل و نقل عمومی مانند تاکسی‌های زرد و سبز رنگ با پلاک عمومی اختصاص دهد، اما در ابتدا باید سرمایه‌گذار و متقاضی پیدا شود و سپس سازمان حمل و نقل جاده‌ای این اقدامات را انجام دهد.

لزوم تشکیل جلسه برای تعیین نرخ کرایه
او ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی مردم، مشخص نبودن قیمت مصوب برای این مسیر مشکل بزرگی محسوب می‌شود بنابراین باید با حضور اعضای کمیته نرخ گذاری اداره سازمان حمل و نقل جاده‌ای جلسه‌ای تشکیل شود و قیمت تاکسی‌های این مسیر مشخص شود.

آزادی در رابطه با رفع این مشکل وعده پیگیری داد و گفت: بخشداری مسئله را با جدیت پیگیری می‌کند که هر چه سریع‌تر مسافر بر‌های مسیر خانه زنیان به شیراز ساماندهی شوند و در این رابطه پیشنهاد داد جلسه‌ای با حضور سازمان حمل و نقل جاده‌ای، شورای شهر، شهرداری و شورای بخش برای تعیین نرخ کرایه این مسیر در بخشداری تشکیل شود.

بخشدار ارژن نیز تاکید داشت که راهکار حل مشکل تاکسی رانی بخش ارژن سرمایه گذاری بخش خصوصی است، اما تا زمان حل این مشکل باید نرخ کرایه مسیر مشخص گردد.

در هنگام عبور از این مسیر دغدغه‌ها و مشکلاتی که مردم بیان کردند به راحتی قابل لمس بود و به عنوان یک خانم نگرانی رسیدن به مقصد را احساس کردم چراکه این حس به وجود می‌آید که در صورت بروز هر گونه اتفاقی هیچ کسی نیست که پاسخگو باشد.

در میانه مسیر از راننده‌ای که با آن به سمت شیراز در حرکت بودم سوال کردم که آیا شما از این وضعیت و شرایط تاکسی رانی این منطقه راضی هستید یا خیر؟ او نیز با گلایه مندی از وضعیت اقتصادی جامعه گران کردن نرخ کرایه را توجیه کرد.

باید توجه کرد که رانندگان این مسیر نیز بی دغدغه و بی مشکل نیستند آن‌ها نیز مانند سایر شهروندان از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند، اما توجیه آن‌ها برای افزایش بی رویه نرخ کرایه در فاصله چند ماه قابل پذیرش نیست.

بی سروسامانی تاکسی رانی این منطقه پیامد‌های گریز ناپذیراقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد از جمله این مسائل می‌توان به احساس ناامنی به ویژه در میان بانوان و خانواده هایشان، مهاجرت به سمت شهر‌ها و پیامد‌های ناشی از آن، بدبینی و بی اعتمادی به مسئولان و مشکلاتی از این دست اشاره کرد.

از طرف دیگر بی‌توجهی به ساماندهی تاکسی‌ها سبب می‌شود که فشار مالی به دوش مردم، قشر ضعیف و کشاورز این بخش وارد شود آن هم درشرایطی که هیچ نرخ مصوبی وجود ندارد و کرایه مدام در حال افزایش است، در کنار آن رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی بعضی رانندگان و گاهی بی‌اهمیت جلوه دادن از سوی برخی مسافران سبب گسترش بیماری و تهدید سلامتی مردم می‌شود.

مسئله ساماندهی تاکسی‌های این منطقه امری نیست که نتوان آن را حل کرد بلکه این مهم نیازمند اهتمام جدی مسئولان و همت جدی بخش خصوصی است. سازمان حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند با طرح‌های تشویقی در جذب سرمایه گذار و در اختیار قرار دادن تاکسی‌های عمومی به این منطقه برای حل این مشکل کمک کند و مسئولان محلی از جمله بخشداری و شهرداری نیزباید با جدیت مسئله را پیگیری کنند.

وات 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار