چاپ کد خبر: 15248
22 مهر 1398

دردسرهای گوجه فرنگی برای کشاورزان کردستانی

هر سال با افزایش قیمت یک محصول، کشاورزان به فکر تولید آن محصول برای سال بعد می افتند غافل از آنکه این فکر به ذهن تمام کشاورزان می رسد و همین می شود که عرضه از تقاضا سبقت می گیرد و کشاورزان متضرر می شوند.

به گزارش  کُردپرس، امسال قرعه این تک محصول به نام گوجه فرنگی افتاد. سال گذشته همزمان با افزایش تورم در کشور یکی از محصولاتی که قیمت آن به طور سرسام آوری افزایش یافت، گوجه فرنگی بود  که این افزایش بر روی قیمت رب گوجه فرنگی هم تاثیر بسیار زیادی داشت به طوری که به دلیل این افزایش قیمت بسیاری ترجیح دادند رب را از چاشنی غذاهایشان حذف کنند. اما این افزایش قیمت کشاورزان را وسوسه کرد تا امسال بر روی کشت این محصول مانور دهند و همین افزایش کشت منجر به تولید مازاد و کاهش قیمت و در نتیجه هدر رفتن این محصول شد. حال آنکه بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی کردستان، الگوی کشت تعریف شده برای این محصول ۹۰۰ هکتار بوده که در سال زراعی جاری بیش از هزار و ۸۰۰ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت این محصول رفته و در نتیجه موجب هدررفت مقادیر بسیاری از آن شده است.

XL Atch 61 kzlu0b1high

عدم صادرات این محصول به بازار اقلیم کردستان هم امسال به مشکلات این محصول سرخ بیشتر دامن زد و همین شد که ده ها تُن در محوطه مرز باشماق مریوان رها شود و بوی بد و تصویر ناخوشایند محوطه مرز بین المللی سوژه رسانه ها شود. مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این باره توضیح داده که امسال با عدم مجوز ورود گوجه فرنگی به بازار اقلیم کردستان عراق بودیم و امکان صادرات این محصول وجود ندارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار