چاپ کد خبر: 52931
15 اردیبهشت 1400

در باره شیشه دودی خودرو بیشتر بدانید

shades of tint

با آغاز فصل گرما معمولا رانندگان را به این فکر می اندازد تا شیشه‌های خودروها را به منظور جلوگیری است ورود گرمای بیش از حد به کابین، دودی کنند. اما مزایای کلی این کار چیست؟
به گزارش اول فارس ، اگر در سطح شهر رانندگی کرده باشید، شاید دیده باشید که دودی کردن شیشه‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده و تقریبا مرسوم شده است. شیشه دودی از نظر ظاهری باعث اسپرت تر و گاهی زیباتر شدن خودرو می‌شود.

از طرفی برخی از خودروهای جدید، به صورت فابریک دارای شیشه‌های دودی هستند و دیگر نیازی به دودی کردن شیشه‌ها نیست.

یو وی شیشه دودی، باعث جذب نور و اشعه های مضر خورشید می شود و هرچه میزان یو وی در شیشه دودی بیشتر باشد کیفیت بهتری دارد و آفتاب کمتر داخل ماشین وارد می شود و محیط داخلی ماشین خنک تر می ماند.

اما به طور کلی می‌توان چندین ویژگی برای این خودروها در نظر گرفت:
*باعث زیبایی ظاهری خودرو می‌شوند.
*مانع گرم شدن بیش از حد درون خودرو می‌شوند.
*مانع سوختن دست و صورت سرنشینان در آفتاب شدید می‌شود.
*درصد زیادی از اشعه فرابنفش (UV) را خنثی می‌کند.
*در صورت شکستن (اگر شیشه‌ها با برچسب دودی شده باشند)، شیشه خودرو خرد نمی‌شوند و برچسب شیشه‌ها مانع ریزش شیشه خودرو بر روی زمین می‌شود.

شیشه دودی خودرو

نکات مهم برای نصب برچسب
برای نصب شیشه دودی نیاز به ابزار خاص و پیچیده ای ندارید و کاملا راحت و آسان بوده و البته نیاز به کمی تجربه، دقت و حوصله دارد.
توجه داشته باشید برچسب های UV به دلیل این که مانع عبور اشعه های مضر خورشید می شوند، قیمت بیشتری نسبت به سایر برچسب ها دارند.
برای زیبایی بهتر شیشه های جلو و عقب ماشین، آن را به یک اندازه دودی می کنند و معمولا شیشه های پنجره عقب خودرو کمی تیره تر به نظر می رسند.
اگر ماشین شما لوکس و گران قیمت است و داخل زیبا و جذابی دارد، پیشنهاد می کنیم از برچسب های کم رنگ استفاده کنید.
اگر نصب شیشه دودی درست و با دقت انجام شود، از حباب و گرد و غبار و اثر انگشت روی شیشه ماشین باقی نمی ماند و حباب های ریز آن بعد یک روز از بین خواهند رفت.
به این مورد مهم در هنگام اندازه گیری برچسب دودی توجه داشته باشید که برچسب را تا انتهای شیشه در نظر نگیرید و معمولا ۵ الی ۱۰ میلی متر فاصله قرار دهید تا در مرور زمان لب های برچسب بر نگردد و عمر برچسب شیشه دودی بیشتر شود.
برچسب های قدیمی به دلیل استفاده از پایه فلزی، مانع روند مسیریابی gps می شدند و اختلال در آن ایجاد می کردند، ولی در برچسب های شیشه دودی جدید این مسئله و مشکل وجود ندارد.
به این مورد مهم توجه کنید؛ پس از نصب بر چسب دودی حداقل یک روز شیشه ماشین را پایین نیاورید تا چسب ها، کامل بهم بچسبند و محکم شوند.

مراحل نصب شیشه دودی ماشین
در این بخش به مراحل نصب شیشه دودی ماشین می پردازیم تا بتوانید به راحتی خودتان آن را نصب کنید.

برای شیشه ماشین یک برچسب دودی، سایز بزرگتر در نظر داشته باشید، اگر عرض شیشه ۶۰ می باشد عرض ۶۵ را تهیه کنید، زیرا شما باید گوشه های برچسب دودی را بِبُرید تا قسمت هایی که دور ریز می شوند و مورد استفاده قرار نمی گیرند، مشکلی ایجاد نکند.

برای نصب شیشه دودی ماشین، نیاز به باز کردن درب های خودرو نیست و به ترتیب طبق مراحل زیر موارد را انجام دهید:

در ابتدا سطح بیرونی شیشه ماشین را تمیز می کنیم.
در مرحله بعدی سطح داخلی خودرو را با دقت بالا و با استفاده از تیغ پاک می کنیم تا اثری از لکه و غبار در آن نباشد. زیرا اگر به درستی تمیز و پاک نشوند، لکه ها در پشت شیشه دودی قرار می گیرند و همیشه دیده خواهند شد. پس از تیغ پاک باید برای رفع لکه و غبار استفاده کنید. (همچنین می توانیم از محلول شوینده و آب هم استفاده کنیم)
سطح بیرونی شیشه دودی ماشین را با آب خیس کرده و اندازه برچسب شیشه دودی را از سطح بیرونی خودرو اندازه می گیریم.
سپس با دقت بالا بررسی می کنیم تا سطح برچسب دودی ایراد و تاخوردگی نداشته باشد. توجه داشته باشید، اندازه گیری درست و صحیح و بریدن برچسب دودی بسیار ظریف و حساس است. البته با تمرین و تکرار می توانید در این زمینه حرفه ای شوید 🙂 پس نگران نباشید
در این مرحله با دستگاه هیتر در صورت موجود بودن و یا از سشوار خانگی و ترجیحا صنعتی هم استفاده کنیم و قسمت هایی که جمع و نامنظم شده را کوچک و کمتر می کنیم تا اندازه برچسب دودی تمیز و مرتب گردد.
سپس سطح بالایی برچسب را با سرعت یکنواخت باید برش بزنیم تا یک دست و منظم شود.
بعد از اینکه برچسب دودی را دقیق و درست نسبت به اندازه شیشه پنجره برش زدیم، سطح داخلی شیشه ماشین را با اسپری آب خیس می کنیم تا تمامی قسمت ها و گوشه ها، با آب کاملا پُر شوند.
در این مرحله لایه بی رنگی که در برچسب دودی شیشه هست را بر می داریم و به لایه داخلی شیشه ماشین چسبانده و کاردک را از بالا به پایین برای از بین بردن و رفع آب و حباب، از پشت برچسب دودی آزاد و خارج می کنیم.
توجه داشته باشید فاصله لبه بالایی برچسب دودی تا شیشه در حد ۵ الی ۱۰ میلی متر باشد.
برای از بین بردن حباب ها و فضاهای خالی ایجاد شده، با هیتر یا سشوار می توانیم آنها را از بین ببریم. بعد از نصب نیمه بالایی، شیشه ماشین را بالا می بریم و نیمه پایین برچسب دودی را نصب می کنیم.
برای بریدن لبه پایینی شیشه به این مورد توجه کنیم که پایینتر از لاستیک پنجره باشد.
می توان گفت دشوار ترین مکان نصب شیشه دودی، شیشه عقب ماشین می باشد، چرا که حالت حبابی به خود گرفته و باید با هیتر یا سشوار برچسب شیشه دودی را شکل و حالت بدهیم.

انواع شیشه دودی ماشین

دودی کردن شیشه ماشین از طریق چسباندن لایه ای خاص انجام می شود.

چه مواردی در قیمت و انواع شیشه دودی موثر است؟

نوع ماشین و شیشه ها (نصب برای شیشه هایی که خمیده و معقر هست، مانند شیشه عقب پژو ۲۰۶ سخت تر می باشد)
کیفیت و جنس برچسب دودی شامل رنگ و قابلیت یو وی UV
ضد خط و خش
نصب برچسب دودی به صورت حرارتی
نصب یک تکه بر روی شیشه عقب بدون
در رنگ های دودی و سبز تیره
جلوگیری از خرد شدن و پخش شدن شیشه ها به هنگام تصادف و ضربه
توجه داشته باشید برچسب های دودی بی کیفیت، نصب آسانی ندارند و حباب های داخلی آن کامل از بین نمی روند، همچنین در مرور زمان تغییر رنگ داده و لبه های آنها باز می شود پس در هنگام خرید به کیفیت برچسب دودی، توجه داشته باشید.

قوانین راهنمایی رانندگی در برابر شیشه دودی

در تمام کشورها میزان تیره بودن شیشه ماشین دارای قوانین و محدودیت هایی می باشد. 
بر اساس قوانین راهنمایی رانندگی، درصد دودی بودن شیشه ها باید به گونه ای باشد که سرنشینان داخل خودرو دیده شوند و بر همین اساس شیشه دودی بیش از ۴۰ درصد جرم محسوب می‌شود.

همچنین ملاک پلیس برای برخورد با شیشه‌های غیرمتعارف خودرو این است که از فاصله ۳ متری داخل خودرو پیدا نباشد و اگر چنین باشد راننده خودرو مشمول اعمال قانون پلیس خواهد شد.

همچنین  شیشه‌هایی که در کارخانه دودی شده باشند، استاندارد لازم برای آنها رعایت شده و به شکلی طراحی شده‌اند که داخل خودرو از فاصله ۳ متری آشکار است و این‌گونه نیست که مأموران پلیس راهور شیشه‌های خودروهای خارجی را اعمال قانون نکرده و شیشه خودروهای داخلی را که در کارخانه دودی تعبیه شده‌اند، جریمه کنند.

 بنا بر بند ۲۱۱۴ جدول جرایم رانندگی مبلغ ۵۰۰ هزار ریال برای برخورد با شیشه‌های دودی غیرمتعارف تعیین شده است.
طبق قوانین موجود در مراکز معاینه فنی، وجود برچسب شیشه دودی (حتی کمرنگ ۴۰ درصد) برای شیشه عقب خودرو غیر مجاز است و در صورت وجود، برگه معاینه فنی صادر نمی شود ولی اگر شیشه عقب خودرو به طور فابریک دودی باشد نه برچسب (مثل پورش، لکسوس و …) مانعی برای صدور برگه معاینه وجود ندارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار