چاپ کد خبر: 46878
14 اسفند 1399

نظر یک جامعه شناس در باره علاقمندان ” امیر تتلو ” تتلیتی‌ها

تتلو 1

محمدرضا جلائی‌پور، جامعه شناس، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «در تحلیل تتلیتی‌ها اغراق نکنیم» در مورد میزان محبوبیت امیر تتلو  نوشت:

ثبت رکورد ۱۸ میلیون کامنتِ تتلیتی‌ها (علاقمندان تتلو) زیر یکی از پست‌های اینستاگرامی تتلو به انتشار موجی از تحلیل‌های «نگران» در طیف گسترده‌ای از رسانه‌های ایران انجامید. توجه به چند نکته شاید از ابعاد نگرانیِ ناظران و اغراق‌های توصیفی و تحلیلی در این زمینه بکاهد:

۱. ۱۸ میلیون کامنت به معنای ۱۸ میلیون حامی نیست. بسیاری از کامنت‌گذاران صدها و حتی بیش از هزار کامنت زیر پست او گذاشته‌اند و اگر چنان‌که با مرور کامنت‌ها برآورد تقریبی کردم به طور میانگین هر حامی تتلو حدود ۵۰ کامنت گذاشته باشد، این کامنت‌ها را حدود ۳۶۰ هزار حامی تتلو گذاشته‌اند.

۲. ۳۶۰ هزار علاقمند پرشوری که حاضرند بیش از ۵۰ کامنت در اجابت دعوت کسی بگذارند هم عدد کمی نیست. صفحه‌ی تتلو قبل از این‌که اخیرا توسط اینستاگرام بسته شود حدود دو میلیون دنبال‌کننده داشت و کانال تلگرامی‌اش هم بیش از ۷۰۰ هزار عضو دارد. این اعداد قابل توجه‌اند، اما نه در حدی که بعضی ناظران تصویر می‌کنند. همه‌ی ۲ میلیون دنبال‌کننده‌ی تتلو هم مؤید همه‌ی رفتارهای او نیستند. گروهی شیفته‌اند،‌ گروهی صرفا کنجکاو و ناظر اند، گروهی صرفا به موسیقی و صدای او علاقه‌مندند و گروهی شوریده علیه فرهنگ مسلط‌‌اند.

۳. برای معنادار شدن این اعداد باید آن را با بقیه‌ی سلبریتی‌ها در ایران و سایر خوانندگانِ این سبک در سایر کشورها مقایسه کنیم و ببینیم این پدیده نه اختصاصی به ایران دارد و نه در خود ایران مختص تتلو است. بر اساس نظرسنجی ایسپا حدود ۴۰ درصد ایرانیان عضو اینستاگرام اند و ده‌ها سلبریتی بیش از تتلو دنبال‌کننده دارند (مثلا حسین ریوندی و مهناز افشار و رامبد جوان حدود ۹ میلیون و بهنوش بختیاری حدود ۸ میلیون نفر).

۴. در سایر کشورهایی که رسانه‌های نو و ارتباطات جدید فراگیر شده‌اند هم تعدادی از خوانندگان پاپ و چهره‌های عامه‌پسند ده‌ها برابر تتلو علاقمند و شیفته دارند. در همین اینستاگرامی که امیر تتلو حدود ۲ میلیون دنبال‌کننده دارد، کیم‌کارداشیان (که مصداق تام و تمام سلبریتی مبتذل در آمریکا است) ۱۴۹ میلیون و جاستین بیبر (خواننده‌ی نوجوان‌پسندِ کانادایی) ۱۱۹ میلیون دنبال‌کننده دارند که حتی با لحاظ جمعیت بیشتر انگلیسی‌زبان‌ها همچنان ارقام قابل توجهی‌اند.

به تعبیر دیگر، محبوبیت تتلو، به ویژه در میان بخشی از دهه هشتادی‌ها، قابل توجه است، اما محبوبیت چنین کاراکتری در میان جوانان و نوجوانان اختصاصی به ایران ندارد و پدیده‌ی مشترک همه‌ی جوامعی است که صنعت فرهنگ سلبریتی‌محور و رسانه‌های اجتماعی در آن فراگیر شده‌اند. در واقع برای آسیب‌شناسی پدیده‌ی تتلو، جز این‌که نباید اغراق کرد، باید به تاثیر عواملی که اختصاصا ایرانی نیستند هم توجه داشت. در امریکا هم متاسفانه تاثیر فرهنگی کارداشیان‌ها بیش از چامسکی‌هاست.

۵. نسل جدید بیش از نسل‌های قبل تحت تاثیر امواج فرهنگی جهانی و اقتضائات گسترش رسانه‌های نوی اجتماعی است. در حدی که در میان نوجوانان ایرانی میلیون‌ها شیفته‌ی موسیقی پاپ کره‌ای (از جمله گروه‌های BTS و ٍEXO و Black Pink) کمتر از شیفتگان تتلو نیستند. به عبارت دیگر، اشتراکات سبک زندگی و ذائقه‌ی فرهنگی نوجوانان امروز در تهران با نوجوانان استانبول، قاهره، سئول و حتی لندن و پاریس و نیویورک بعضا بیشتر از اشتراکاتشان با نسل پدربزرگ‌ومادربزرگ‌‌هایشان در ایران است. برای تبیین پدیده‌ی تتلو صرفا نباید به آن‌چه بعد از انقلاب ۵۷ در سیاست رسمی ایران اتفاق افتاد توجه کرد.

۶. واژه‌های رکیک و ادبیات تتلو اگر به انگلیسی ترجمه شود،‌ نسبت به ادبیات بسیاری از رپرها و خوانندگان پاپ آمریکایی و چینی و کره‌ای بی‌ادبانه‌تر نیست. رفتار و گفتارش هم نه‌تنها نسبت به موسیقی معترض و عصیانگر و ضد فرهنگ رسمی در جوامع دیگر پیشرو نیست، بلکه حاوی عناصر آشکار مردسالار و واپس‌‌مانده است.

حامیان تتلو نه تعدادشان بیش از علاقمندان ستاره‌های این نوع موسیقی در جوامع دیگر است، نه شاخ و دم دارند، نه از آن‌ها بی‌ادب‌ترند و نه بیش از آن‌ها «گل» می‌کشند. اغلب‌شان جوانان و نوجوانانی‌اند که مثل بسیاری از هم‌سن‌هایشان در جوامع دیگر به این سبک آثار علاقمندند و معمولا با افزایش سن رفتار و سلایقشان هم تغییر می‌کند.

۷. سیاست‌گذاران فرهنگی در ایران که رخصت آموزش باکیفیتِ موسیقی در مدارس دولتی را نمی‌دهند، در صداوسیما موسیقی نازل حامد زمانی را به صدای محمدرضا شجریان ترجیح می‌دهند و ساز نشان نمی‌دهند، و با بیش از سی دستگاه عریض و طویل و پرهزینه‌ی فرهنگی دولتی سودای خام یکپارچه‌سازی فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان را در سر می‌پرورند و به جای تبلیغ عملا زدگی بیشتر ایجاد می‌کنند هم بهتر است خودشان را به پدیده‌هایی از این جنس عادت دهند.

عضو کانال تلگرام اول فارس شوید

کانال تلگرامی همسریابی فوری

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

زهرا پنجشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

هرکس با من موافقه دوتا (??)بزاره

زهرا پنجشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹

اونایی که میگن تتلو بده شاید آهنگ های مثل اینارو گوش می‌دین(هایده،بهنام بانی)
???
من که طرفدار تتلو هستم
هر کس هم هر چی میخواد بگه

زهرا پنجشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶

اونایی که میگن تتلو بده شاید آهنگ های مثل اینا رو گوش می‌دین(هایده،بهنام بانی)
???
من که عاشق تتلو هستم
چون بهترین هست هر کس هم هرچی می‌خواد بگه?

زهرا پنجشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

تتلو بهترین خواننده ای هست که تا به حال
دیدم
من وقتی به آهنگ های بهنام بانی و… گوش میدم حالم بد میشه
ولی وقتی به آهنگ های تتلو گوش میدم
روحیه‌ی بهترین پیدا می کنم و حالم خوب میشه
الآنم دارم آهنگ تتلو رو گوش میدم
آهنگ تتلو که میگه یه منظومه‌ی شمسی عالللللی
بقیه هم

زهرا پنجشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

تتلو بهترین خواننده ای هست که تا به حال دیدم
من وقتی که به آهنگ های بهنام بانی و…
گوش میدم حالم بد میشه
ولی وقتی به آهنگ های تتلو گوش می‌دهم روحیه بهتری پیدا میکنم و حالم خوب میشه
????

ناشناس جمعه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲:۳۴

سلام خب باید بگم ک تتلو بهترینه درسته فش میده یعنی ن تتلو تو هچ اهنگی فش نمیده اون داره وقعیتو میگه
امیر تتلو روی ناو رفت
امیر تتلو کنار ریسی نشست
امیر تتلو میخاست تو کشور خدش کنسرت بزاره یعنی چی یعنی اقا این نسل میخاد خانندش براش بخونه وقتی اجازه داده نمیشه چکار کنه بمونه چکار کنه مجبوره بره خب اینا هی تتلو رو میندازن بیرون و فشش میدم اونی ک از تتل بدت میاد خب مجبور نیستی اهنگاشو گوش نکن یا برای اولین بار خدتو بجای او قرار دهید

ferferi جمعه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲:۳۴

سلام خب باید بگم ک تتلو بهترینه درسته فش میده یعنی ن تتلو تو هچ اهنگی فش نمیده اون داره وقعیتو میگه
امیر تتلو روی ناو رفت
امیر تتلو کنار ریسی نشست
امیر تتلو میخاست تو کشور خدش کنسرت بزاره یعنی چی یعنی اقا این نسل میخاد خانندش براش بخونه وقتی اجازه داده نمیشه چکار کنه بمونه چکار کنه مجبوره بره خب اینا هی تتلو رو میندازن بیرون و فشش میدم اونی ک از تتل بدت میاد خب مجبور نیستی اهنگاشو گوش نکن یا برای اولین بار خدتو بجای او قرار دهید

ف دوشنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

یک‌مشت‌روانی‌مثل‌خودش‌هستند‌که‌تتلو‌‌ را‌قبول‌دارند

ح دوشنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹

..یدم‌تو‌اون‌قیافش

ناشناس چهارشنبه , ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴

تتلو تو یه مرد بی فکروبی ادب و گستاخی
این رو هرجا میری یادت باشه ??????????

فاطمه چهارشنبه , ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹

من اصلا لو خوشم نمیاد هم از آهنگ های مزخرفش ونه از تتو هاش
واقعا سحر قرشی حق داره که ازتو طلاق گرفته

ابوالفضل سه شنبه , ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

بسیار مطالب عالی داشتید فک کنم اقای امیر تتلو از خدمات سئو … استفاده میکنه شمام تست کنید

باری سه شنبه , ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹

تتلو خیلی هم عالیه اه چرا میگید بده خودتون بدید

لیساو بلک پینک عشقی تتلو به درک یکشنبه , ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴

تتلو… تو یه دقل باز ۳۵ ساله و گوستاخ هستی..بز هم از تو بهتره …. که از تو بهتره ???????

آب‌نبات چهارشنبه , ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶

تتلو یک شیطان واقعیه …خیلی از طرفداراش میگن خب گوش نکنید به اون چیکار دارید …خب باید بگم که اون با ما کار داره ..به عقاید ما توهین میکنه …الگوی زندگی ما رو مسخره میکنه …این… صفت … حق گفتن چنین چرت و پرتایی رو درباره دین و مذهب ما نداره ..پس نگین گوش ندید و نظر ندید اون به ما کار داره به همه چی ما توهین میکنه شما ها این همه توهین و فحش رو نمیبینید نه؟ فقط میتونم بگم که واقعا یک شیطان درونش هیچ شکی نیس ..میسوزی یه روزی شیطان صفت …میسوزی 🙂

محمد شنبه , ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱:۱۵

چه تحلیل چیپ و بچه گانه ای آقای جامعه شناس…

*___* سه شنبه , ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳

ببینین این واقعیت داره که تتلو الان خیلی بد شده و فحش های ناجور میده. توهین هایی که اون به بعضی ها میکنه رو واقعا هرکسی دوست نداره.
من خودم ۱۳ سالمه ولی عقلم کامل شده و میتونم خیلی چیزارو درک کنم.
تتلو ی استعداد باورنکردنی تو موسیقی پاپ داره، بعضی آهنگهایی که بیرون میده به شدت جذاب و قشنگ هست و صداش واقعا خیلی لذت بخش و دلنشینه‌‌ !!
من نمیگم همه آهنگاش ولی شما اهنگ دل من هواتو کرده رو گوش کنی‌ امکاااااان نداره بگی قشنگ نیس
کسایی هم که دوست ندارین شما نمیدونین تتلو چه سختی هایی کشیده و فحشهایی که میده به خاطر فشارهاییه که بهش وارد شده.

شکلات دوشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

شماهایی که تتلو رو دوست دارین همتون… تتلو لنگه حوراب منم نیست میخوای بهترین خاننده باشه خخخ مگه بیاد جورابمو بشوره شماهاهم بیاید خشکش کنید

ضد تتلو دوشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

آهنگ های تتلو برد خودش میخوره

عشق تتلو دوشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷

من عاشق تتلو هستم. حاظرم براش یک نیسان آبی بخرم تا باهاش بارکشی کنه و باهاش ازدواج میکنم…من تتلو را دوست دارم

Mahdi taloo چهارشنبه , ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳

یه بار شده برید تو یوتیوب امیرتتلو برید تو کلاب هوسش برید تو اینستاگرام که جدید باز کرده یه بار شد برین یکی از اهنگاشو گوش کنید شد یکی از ویدیوهاشو ببینید در مورد طبیعت صحبت می‌کنه میگه گیاه خوار باشید به طبیعت آسیب نزنید میگه ورزش کنید میگه به جای اینکه برین با یکی دعوا کنید اعصابتون خورده انرژی منفی دارید همراه آهنگ من فوش بدید نرین دعوا کنین امیرتتلو آدم بدی نیس شاید فوش بده ولی باید قبول کنیم که هممون فوش میدیم هممون عقده … داریم هممون فقط تتلو رو کرده چون چیزی واسه از دست دادن نداره همین شماهایی که دارید در موردش بد میگید شد ازش حمایت کنید قبل از اینکه از ایران بره سعی نکرد مجوز بگیره برا شهدا نخوند برا انرژی هسته ای نخوند نرف رو بام کشتی سپاه و آهنگ خوند نذری نداد مداحی نکرد که مردم ازش حمایت کنن و مجوز بگیره کدومتون ازش حمایت کردین که الان دارید در مورد این آدم بدبخت دل شکسته نظر میدین و در موردش بد میگین واقعا متاسفم براتون همه رپر های جهان رپ میکنن فوش میدن نمی‌دن امینم تو رپ نفر اول جهان فوش نمی‌ده توپاک فوش نمی‌ده دراک فوش نمی‌ده تو رپ فوش یه چیز عادیه مردم جهان از آرتیستشون حمایت میکنن میزارن رو سرشون آرتیستشون مال ما بهشون فوش میدن واقعا برا این ملت متاسفم

zahra یکشنبه , ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

من نمیفهمم چرا یکطرفه به قضیه نگاه میکنید! این جناب جامعه شناس فقط بع تتو های امیر تتلو و به قول خودش به فش های اون توجه کرده! چرا چشاتون باز نمیکنید و ببینید اگر کسی طرف داره حتما روانی و خل نیست !دلایل قانع کننده هم داره . امیر تتلو یکی از استعداد های بزرگ کشور ماست کسی که سبک ارندبی رو به ایران هدیه داده! همه جورع کامله( شاعر- ترانه سرا_ خواننده) بیشتر از ۱۷ سال داره توی زمینه موسیقی بدون هیچ مزدی تلاش میکنه! رکورد های بسیاری در زمینه موسیقی به ثبت رسونده ! نه تنها یک سبک بلکه چندیدن سبک رو هم تسلط داره! شما هم به جای اینکه دیگران را مقصر کنید بیان خوبیاشو ببینین! خودشم موسیقی رپ اعتراضی هس توش درابطه با گل و بلبل و مرغ سحر صحبت نمیکنند در رابطه با مشکلات و درد و رنج های جامعه میگن و با حرفاشون هودارشون رو به طرف نادیده نگرفتن اونا تشویق میکنن تا حق خیلیا ضایع نشه و کسیایی خودشون زدن به کر بودن به خودشون بیان و گوشاشون رو باز کنن.

Mehdi سه شنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۴۵

زنده باد سلطان تتل

ناشناس یکشنبه , ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲

عجب چرتی گفتی ها… آخه اولا که تتلو چند تا پیج ازش بسته شده تازه با وجود اینکه خیلیا ازش میترسن حتی..
ضمنا رکورد بیشترین کامنت یوتوب توی دنیا اونم جایی که براشون فیلتره کم کاری هم نیستا

‌hamedzx شنبه , ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸

دمت گررررم گل گفتی اخه این چیه ک حپایت میکنن من نمیدونم خدایی

حیدر شنبه , ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶

مرگ بر تتلو

ناشناس شنبه , ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

ایول عزیز زدی تو هدف،اگه تتلو اسگل نبود پوست بدنش و با دفتر نقاشی اشتباه نمی‌گرفت حالا بقیه کاراش هیچ

دانیال شاه کبیر شنبه , ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

من تو رکورد کامنت خدا شاهده بالای ۱ میلیون کامنت دادم واصش با ربات و دصتی و رفیقام نوکر داش امیرم خاک پاشم ینی نوکر داشوم

ناشناس شنبه , ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۲۴

زرنزن ،??????

بی نام‌ شنبه , ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۸:۳۵

طرف دارانش هم مثل خودش اسگل اند .

ناشناس شنبه , ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰:۲۹

هر نفر ۵۰ کامنت گذاشتن و قبول چرا اینو نمیگی ک خیلیا اصن کامنت نذاشتن ولی طرفدارشن

ریحانه شنبه , ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰:۱۹

بله به نظر من این جامعه شناس کاملا درست گفتن و. حقیقت داره. ادم ها هیچ وقت نمی تونن محبوب باشند وقتی که روانی و ناسالم هستند. چون ادم های درست هیچ گاه این ها رو الگو قرار نمی دهند. این جامعه شناس کاملا درست و حقیقت رو گفته . من خودم نسل ده هشتادم و می تونم درکش کنم اونایی هم که درک نمیکنند به خاطر اینکه هنوز بچه هستند و عقلشون کامل نشده. ممنون از همه ی اونایی که از ادم مسخره و بی شعوری مثلا تتلو همایت نمی کنند و خودشونو تو چاه نمیندازن

ابوالفضل جمعه , ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱

واقعا زر مفت میزنه من عاشققققق تتلو هستم که بهترین خواننده‌ی ایران هستش

پارمیدا جمعه , ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷

میدونی نظر منم اینه واقعا خودش روانیه ?وای خدا مرگت بده آنقدر خندیدم???حرف های مفت میزنه نکبت

ناشناس جمعه , ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳

امیر تتلو اون زمان نزدیک ۵ میلیون دنبال کننده داشت که اینستا گرامشو بستن ، ولی تتلو پر طرفدار ترین فرد ایرانی هست که ۱۵ میلیون و شایدم بیشتر طرفدار داره و بیشترین رکورد هارو تو ایرانی ها زده و پر طرفدار ترین خواننده ی ایران هستش کسی اغراق نکرد ، همه حقیقتو گفتن ! ??

ناشناس جمعه , ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

بینظریییییه

ماه جمعه , ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲

تتلووووووووووو عاشقتممممم ??????????

زهرا عباسی جمعه , ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱:۵۰

سلام من زهرا عباسی هستم اقای تتلو واقعا واقعا اهنگ هاشون خوبه ولی کم تر فوش بده بهتراممنم از همکاری????تتلو عاشقتم❤❤?عقشقی❤❤??

محبوبه سادات پنجشنبه , ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹

چه حرف های مفتی گفته این روانشناس… خودش روانیه معلومه

آخرین اخبار