چاپ کد خبر: 19061
5 دی 1398

در جستجوی خلبان رحمانی در سبلان

میگ ٢٩ ساقط‌ شده از نوع تک‌کابین آموزشی بود که به‌تازگی اورهال شده بود و خلبان آن از نیروهای باتجربه و مجرب پایگاه دوم شکاری تبریز است. آن‌طور که تصاویر ارسالی از اردبیل نشان می‌دهد، این هواپیما با ارتفاعات پوشیده از برف منطقه برخورد کرده و همین موضوع هم احتمال کشته‌شدن خلبان را تقویت می‌کند؛ اما هنوز هیچ رد و نشانی از خلبان این هواپیمای نظامی به دست نیامده است.
IMG 88796

اول فارس | ایران ما :  یک فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش سقوط کرد. این جنگنده میگ ٢٩ در ارتفاعات سبلان و در نزدیکی شهر اردبیل دچار سانحه شد. بنا بر اعلام نیروی هوایی سرهنگ محمدرضا رحمانی هدایت این جنگنده را بر عهده داشت. روابط عمومی ارتش هم در اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد که این هواپیمای نظامی در حین انجام مأموریت دچار حادثه شده است. به گفته منابع آگاه میگ ٢٩ ساقط‌شده از نوع تک‌کابین آموزشی بود که به‌تازگی اورهال شده بود و خلبان آن از نیروهای باتجربه و مجرب  پایگاه دوم شکاری تبریز است. آن‌طور که تصاویر ارسالی از اردبیل نشان می‌دهد، این هواپیما با ارتفاعات پوشیده از برف منطقه برخورد کرده و همین موضوع هم احتمال کشته‌شدن خلبان را تقویت می‌کند؛ اما هنوز هیچ رد و نشانی از خلبان این هواپیمای نظامی به دست نیامده است و تا لحظه تنظیم این خبر تلاش نیروهای امدادی اعزامی به محل حادثه برای مشخص‌شدن سرنوشت سرنشین این جنگنده نظامی ادامه داشت.

به گفته منابع محلی این حادثه حوالی ساعت ١١و٢٠دقیقه صبح رخ داد و صدای مهیب انفجار در مناطق اطراف شنیده شد. برخی مردم محلی هم از سقوط یک شیء پرنده در ارتفاعات موسوم به «بابا مقصود» خبر داده‌اند. به دنبال این حادثه نیروهای هلال احمر همراه با تیم‌های جست‌وجوی ارتش راهی منطقه شدند. مسئولان  محلی می‌گویند که شرایط نامناسب جوی مانع از رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه شده است. رامین معبودی، مدیرعامل هلال احمر اردبیل، در این‌باره به«شهروند» گفت: «پس از وقوع این حادثه قصد داشتیم با بالگرد محل دقیق حادثه را مشخص کنیم، اما وزش شدید باد مانع بلندشدن بالگرد شد.» به گفته او پنج تیم جست‌وجو و امدادونجات کوهستان از شهرستان‌های  مشگین‌شهر، اردبیل و سرعین از چند جهت به سمت قله سبلان حرکت کرده‌اند؛ اما هنوز هیچ‌‎کدام از آنها به محل سقوط نرسیده‌اند. در همین حال مجید محمد غریبانی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اردبیل هم ارتفاع بالا و وزش باد شدید را دو مانع بزرگ برای شناسایی و یافتن محل دقیق سقوط این جنگنده عنوان کرد و گفت: «شرایط جوی نامناسب است و برفگیربودن منطقه نقطه‌یابی محل حادثه را دشوار کرده است. با این حال نیروهای امدادی در تلاش هستند تا محل سقوط هواپیما را مشخص کنند.» همزمان از اردبیل خبر می‌رسد که یک تیم ویژه جست‌وجو از تیپ ۴٠ سراب به منطقه وارد شده اما بنا برگفته منابع محلی این تیم ویژه هم کار چندانی از پیش نبرد.
این در حالی است که طی سال‌های گذشته هواپیماهای نظامی و آموزشی زیادی در نقاط مختلف ایران دچار حادثه شدند. آبان ماه سال ٩۶ بود که سقوط سوخو ٢٢  متعلق به سپاه در نزدیکی شیراز باعث مرگ خلبان آن شد. اردیبهشت سال ٩۵ هم یک فروند F٧‌ نیروی هوایی ارتش دچار حادثه شد. این هواپیمای شکاری از پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای پرواز آموزشی برخاسته بود که در حوالی نایین به کوه برخورد کرد. البته هر دو سرنشین آن قبل از انهدام موفق به اجکت شدند و از آن حادثه جان سالم به در بردند. در دی ماه سال ٩۴ هم سقوط یک هواپیمای آموزشی F۴ به دلیل نقص فنی منجر به مرگ خلبان و کمک او شد. اوایل تابستان سال ٩٣ هم سقوط یک جنگنده متعلق به ارتش در حوالی شیراز حادثه‌ساز شد و هر دو سرنشین این جنگنده F۴ کشته شدند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار