به گزارش اول فارس، در اولین ساعات روز جمعه دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده در توییتی اعلام کرد که او و ملانیا ترامپ، بانوی اول به ویروس کرونا مبتلا شده اند. این خبر ساعاتی پس از آن بود که کاخ سفید اعلام کرد تست کرونای هوپ هیکس دستیار ارشد ترامپ که در سفر‌های هفته اخیر در کنار رییس جمهور بوده مثبت بوده است. گفته می‌شود که هوپ اولین نشانه‌های ابتلا به کرونا را عصر روز چهارشنبه داشته و زمانی که سوار بر هواپیمای رییس جمهور از یک گردهمایی انتخاباتی در مینه سوتا باز می‌گشته است. در هواپیما، هیکس از دیگر مسافران جدا شده و ابتلای او به کرونا روز پنج شنبه تایید شد.

علیرغم نشانه‌های ابتلا به کرونا در دستیار ارشد خود در عصر روز چهارشنبه، ترامپ روز پنج شنبه به برنامه کاری خود ادامه داده و و از زمین گلف خود در نیوجرسی پرواز کرد تا در دو نشست انتخاباتی شرکت نماید. این نشست‌ها در پشت در‌های بسته و برای مخاطبان محدود و انتخاب شده برگزار شد. او در عصر روز پنج شنبه به کاخ سفید بازگشت، همانگاه که به طور رسمی ابتلای هوپ هیکس به کرونا تایید شد. ساعت یک پس از نیمه شب جمعه بود که دونالد ترامپ در پیامی توییتری چنین نوشت: «امشب، تست کرونای بانوی اول و من مثبت اعلام شد. ما به سرعت قرنطینه و فرآیند درمانی خود را آغاز خواهیم کرد. در کنار هم از آن عبور خواهیم کرد».

در ماه می، کیلیگ مک انانی، مشاور رسانه‌ای کاخ سفید از دونالد ترامپ به عنوان مردی که بیش از هر کس دیگری در آمریکا مورد تست کرونا قرار گرفته یاد کرد و گفت: «او بیش از هر کس دیگری تست داده است، چندین بار در روز؛ و ما بر این باوریم که او حالش خوب است». اما بعد‌ها ترامپ در مورد تست‌های کرونا خود چنین گفت: «من بیشتر از روزی یک بار چیزی نمی‌دانم. احتمالاً به طور متوسط دو روز، سه روز، یکبار از من تست گرفته می‌شود؛ و چیزی در مورد اینکه دو بار در یک روز از من تست گرفته شده باشد نمی‌دانم. اما شاید این اتفاق رخ دهد». اما اکنون که دونالد ترامپ و همسرش به کرونا مبتلا شده اند و در صورتی که نتواند وظایفش را انجام دهد، وی می‌تواند قدرت اجرایی خود را به معاونش مایک پنس واگذار کرده و جانشینش در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو توسط حزب جمهوری خواه جایگزین وی انتخاب شود.

دونالد ترامپ ۷۴ سال سن دارد و سن بالا او را در معرض خطری بالاتر نیست به دیگران در اثر ابتلا به کرونا قرار می‌دهد. در حالی که کمتر از ۳۲ روز با انتخابات ریاست جمهوری فاصله داریم، نتیجه مثبت تست کرونا او می‌تواند بدین معنا باشد که دولت ایالات متحده طرح‌های احتیاطی را بر اساس قانون اساسی در نظر گیرد اگر شرایط طوری پیش برود که دونالد ترامپ برای رقابت‌های انتخاباتی به اندازه کافی توان نداشته باشد. بر اساس بند ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده، در صورتی که ترامپ نتواند به عنوان رییس جمهور وظایف خود را انجام دهد، معاون وی، مایک پنس، می‌تواند جایگزین وی شود. در صورتی که معاون رییس جمهور نیز نتواند این مسئولیت را به هر دلیلی بر عهده گیرد، اختیارات ریاست جمهوری به سخنگوی مجلس نمایندگان که اکنون در اختیار نانسی پلوسی دموکرات است خواهد رسید.

با این وجود، نزدیک بودن رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری نیز بر پیچیدگی اوضاع افزوده است، اگر چه مجامع دموکرات‌ها و جمهوری خواهان می‌توانند در صورت کنار رفتن نمایندگان فعلی خود برای این رقابت ها، نمایندگان دیگری را برای رقابت‌های انتخاباتی اعلام کنند، انتخابی که می‌تواند معاون انتخاب شده کنونی باشد یا هر عضو دیگری از حزب. با این وجود، پزشک مخصوص کاخ سفید اعلام کرده است که حال رییس جمهور و بانوی اول ایالات متحده خوب است، هر چند به داشتن یا نداشتن علائم ویروس کرونا در آن‌ها اشاره‌ای نشده است. اگر دونالد ترامپ به شدت بیمار شود، قانون اساسی ایالات متحده قدرت را به طور موقت به معاون وی مایک پنس تفویض خواهد کرد.

در صورت این رخداد، ترامپ باید نامه‌ای به رییس مجلس سنا نوشته و ناتوانی خود را از انجام وظایف اعلام خواهد کرد که در این صورت قدرت به معاون وی خواهد رسید تا زمانی که ترامپ با نوشتن نامه‌ای دیگر به سنا بازیابی سلامتی خود را اعلام نماید. البته یک گزینه دیگر نیز وجود دارد که تاکنون در تاریخ ایالات متحده رخ نداده و آن این است که معاون رییس جمهور و اکثریت کابینه او اعلام کنند رییس جمهور توانایی انجام وظایف خود را ندارد که در این مورد معاون وی قدرت را در دست خواهد گرفت. صحبت‌هایی در مورد به تعویق انداختن انتخابات نیز وجود دارد که البته بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد، زیرا فرآیند رأی گیری و کلیت انتخابات مدت هاست آغاز شده است.

علاوه بر این، بدون توجه به تاریخ برگزاری انتخابات، ریاست جمهوری این دوره دونالد ترامپ در روز ۲۰ ژانویه به پایان خواهد رسید. ملانیا ترامپ نیز در اولین واکنش توییتری خود به خبر ابتلایش به کرونا چنین نوشته است: «همانند کاری که بسیاری از آمریکایی‌ها در سال جاری انجام داده اند، رییس جمهور و من بعد از مثبت شدن تست کووید-۱۹ در خانه قرنطینه شده ایم. حالمان خوب است و من همه برنامه‌های پیش رو را به تعویق انداخته ام. لطفاً اطمینان حاصل کنید که در امنیت هستید و همه ما در کنار هم از این عبور خواهیم کرد». آخرین تصاویری که از دونالد ترامپ در عصر روز پنج شنبه در حال بازگشت به کاخ سفید دیده شده او را خوب و سرحال نشان می‌دهند. قرار بود امروز یک کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در فلوریدا برگزار شود که کنسل شده است.