چاپ کد خبر: 11681
27 مرداد 1398

در شورای استان فارس مطرح شد: همه مباحث را با خبرنگاران مطرح کنم /در موضوع «حاجتی» برخی خود را مالک شهر می‌دانند

برخی با اعمال نفوذ بر صلاحیت افراد در انتخابات تاثیر می‌گذارند/ موسوی: همه مسائل را به خبرنگاران می‌گویم/ در موضوع «حاجتی» برخی خود را مالک شهر می‌دانند

رئیس شورای اسلامی استان فارس گفت: شوراها جایگاه فراتر از نمایندگان مجلس دارند و برخلاف نمایندگان مجلس دائما در بین مردم هستند و واقعیت ها را از نزدیک می بینند.

 به گزارش اول فارس ، علی خرمی امروز ۲۷ مرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تلاش شده است که شوراها در شهر و روستا به جایگاه  واقعی خود برسند؛ یادآور شد: با برگزاری انتخابات سعی شد که شوراها به جایگاه اصلی خود مطابق قانون اصلی برسند اما هیچ بضاعت مالی تا الان نداشته ایم و در سال ۹۷ کل بودجه استان ۱۳۰ میلیون تومان برای ۱۳۰ عضو شورای اسلامی فارس بوده است درحالی که هیچ منبع خاص دیگری نداریم.

وی افزود: در واقع این میزان بودجه برای برگزاری یک سیمنار یا نشست تخصصی هم در نظر گرفته نمی شود.

خرمی با بیان اینکه کشور متعلق به ۸۰ میلیون نفر است نه یک قشر خاص، عنوان کرد: باید فضایی ایجاد شود که با آزادی کامل تمام مباحث مطرح شود چرا که معتقدیم جزیی از جامعه هستیم و باید واقعیت ها را گفت.

وی همچنین در خصوص تخلف های به وجود آمده در برخی از شوراهای شهر گفت: با این همه تخلف انجام شده اعتقاد دارم که تخلف در شوراها بیشتر از جاهای دیگر نیست و بروز تخلف در آن مانند ایجاد تخلف در سیستم‌های دیگر است .

رئیس شورای اسلامی فارس پیرامون اتفاقات اخیر در شورای شهر و شهرداری صدرا عنوان کرد: انتخابات شورای این شهر از ابتدا با چالش مواجه بود و حتی با وجود تاکید به نظارت سازمان بازرسی اما تخلفاتی رخ داد و قطعا اگر تخلفی روی داده است باید پاسخ بدهند.

خرمی افزود: در خصوص موارد اتهامی به شورا و شهردار صدرا اطلاع دقیقی ندارم و این موضوع از سوی مراجع قضایی رسمی پیگیری می شود.به گفته وی موضع شورای استان مشخص است و تا زمانی که مراجع قضایی رای صادر نکنند، اظهارنظری نخواهیم کرد .

خرمی افزود: متاسفانه برخی در زمان انتخابات با اعمال نفوذ بر نظارت و صلاحیت افراد تاثیر می‌گذارند که منجر به بروز چنین اتفاقاتی می شود.رئیس شورای اسلامی استان فارس با بیان عضویت در هیات تطبییق گفت: مصوباتی که وارد هیات تطبیق می‌شود بعد از بررسی اعضای هیات توسط کارشناسان ارشد نیز بررسی شده است.

 * بسیاری از تخلفات شورایی ناشی از عدم آگاهی از قوانین است

همچنین نائب رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اختصاص ردیف بوجه‌ای برای شوراهای فرادستی و پیگیری مصونیت قضایی نمایندگان عضو شورا در اظهارات‌شان؛ ابراز کرد: این پیشنهادات در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی و به زودی جهت تایید و تصویب نهایی به صحن علنی ارجاع داده می‌شود.

به گفته سیدعبدالرزاق موسوی بسیاری از تخلفات شورایی ناشی از عدم اطلاع و آگاهی از قوانین است که شوراها در بحث آموزش نیازمند ارائه سرفصل‌های آموزشی مختلف و ویژه هستند.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی شفاف کردن تمام بحث ها است و در همین راستا خبرها از طریق سخنگو اعلام می شود.موسوی در خصوص اتهامات شورای شهر و شهردارصدرا گفت: شورای شهر صدرا مستقل است و اطلاعاتی از اتفاقات شورا ندارم.

وی همچنین در خصوص مباحث مرتبط با انتخابات هیات رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: فعلا صحبتی نمی‌کنم اما قول می‌دهم که چه رئیس شورا شوم چه نشوم همه مباحث را با خبرنگاران مطرح کنم .

*افت شاخش های علمی در حوزه مدیریت

عضو هیئت رئیسه شورای استان فارس مشکلات به وجود آمده در برخی عرصه‌ها و بروز اکثر مشکلات را ضعف مدیریتی بیان کرد و گفت: در شرایطی که حوزه مدیریت از شاخص‌های علمی استفاده نمی‌شود که برخی مسئولان اتفاقات را به راحتی توجیه می کنند.

مرتضی زارع درنیانی افزود: در مباحث مدیریتی بسیاری از مباحث مبنای علمی دقیق ندارد.

عضو هیات رئیسه شورای استان فارس با بیان اینکه توجه به کیفیت آموزش لازمه رسیدن به رشد جامعه است؛ ابراز کرد: امروز به جایی رسیده‌ایم که دانشجو بدون حضور در کلاس و حتی دیدار چهره به چهره با اساتید،  مدرک می‌گیرد.

به گفته زارع درنیانی برای همه اثبات شد که در مسائل علمی بسیار ضرر کردیم و آنچه در مورد افزایش تعداد مقالات و رشد علمی مطرح می‌شد، دروغ محض بود.

وی  همچنین در خصوص زندانی شدن  مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: اگر این عضو شورای شیراز بر اساس آنچه در فضای مجازی بازنشر می‌شود به دلیل حمایت از دو شهروند بهایی زندانی شده باشد، پذیرفتنی نیست، اما من از متن دادنامه اطلاع دقیقی ندارم و برای اظهارنظر دقیق در این موضوع باید نسبت به موارد اتهامی و دادنامه منتهی به حکم، اطلاع کامل داشت.

زارع درنیانی افزود: حساسیت‌های ایجاد شده در مورد حاجتی، از طرف کسانی بود که به رغم حضور در یک نهاد مدنی، اعتقادی به دموکراسی نداشتند چنانچه در دور اول دستگیری و محکومیت حاجتی، رئیس شورای شهر شیراز به حراست این شورا دستور می‌دهد که عضو بازداشت شده حق ورود به شورای شهر شیراز را ندارد و اینگونه موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد برخی خود را مالک جامعه و صاحب شهر می‌دانند.

این عضو شورای استان فارس همچنین در مورد حواشی ایجاد شده در خصوص بازداشت بعضی از اعضای شورای شهر صدرا و شهردار آن، گفت: به نظر می‌رسد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فضای ذهنی مردم را به شکلی آماده کرده تا هر آن اعلام شود فلان مدیر و مسئول و نماینده تخلف کرده است.

زارع درنیانی خاطرنشان کرد: منکر تخلفات برخی از اعضای شوراها و مدیران شهری نیستم اما نباید این موضوع به تمام شوراها تسری داده شده و این نهاد مدنی زیر سئوال برده شود.

وی با بیان اینکه علیرغم تعدد نهادهای قانوگذار در کشور و وجود مشکلاتی در این زمینه، در بحث اجرای قوانین موجود هم با مشکل مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: اگر همین قوانین تصویب شده در نهادهای مختلف به خوبی اجرا شده بود، مشکلات بسیار کمتر می‌شد.

*رسالت شورا رسیدگی به مطالبه مردم است

دیگر عضو شورای اسلامی استان فارس گفت: رسالت و جایگاه  شوراها رسیدگی به مطالبات مردم است و عنوان تخلف شورای صدرا از سوی مراجع قضایی مالی اعلام شد و تنها مرجع برای اعلام نظر در این مورد دستگاه قضایی است.

داریوش هادی‌پور با تاکید بر اینکه هیچکس از تخلف و متخلف دفاع نمی‌کند، عنوان کرد: اگر تعداد تخلفات و افراد متخلف در شوراهای استان فارس و کشور را با تعداد اعضای این شوراها مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که نسبت بسیار ناچیز است.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر سروستان متاسفانه برخی هدفمند وارد ارگانی می‌شوند و شاید قبل از ورود سودای تخلف دارند و برای رسیدن به این هدف وارد شورا یا یک نهاد و ارگان می‌شوند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار