چاپ کد خبر: 42152
16 دی 1399

دستور پخت کرفس پلو جنوبی باگوشت

به گزارش گروه آموزش آشپزی اول فارس ،خواص کرفس بسیار است چنانچه کرفس را سلطان سبزی ها می نامند. در میان هزاران خواص کرفس می توان درمان انواع بیماری های داخلی و پوستی را به دست آورد . فواید برگ و آب کرفس برای تناسب اندام و زیبایی در سرتاسر جهان شناخته و مورد استفاده قرار می گیرد.

کرفس

خوردن کرفس شما را از دردهای معده، فشار خون بالا، بوی بد دهان، یبوست، ناراحتی های اعصاب، عفونت مجاری ادراری، آرتروز، روماتیسم نجات می دهد.

پیشینیان کشورمان در گذشته به کرفس، اسامی دیگری نسبت می دادند و این گیاه به کرسب یا کرفش معروف بود اما با گذشت زمان این اسامی تغییر یافته و این روزها همگی آن را با نام کرفس می شناسیم. کرفس انواع متفاوتی مثل ریشه ای، برگی، دمبرگی، آبی و کرفس مشک دارد.

کرفس گیاهی از خانواده ی چتریان است و در سراسر جهان می روید. کرفس سرشار از ویتامین B6، منیزیم، کلسیم و فسفر است. ویتامین های A و K، پتاسیم، منگنز و فیبر غذایی از دیگر مواد مفید موجود در کرفس هستند.

کرفس چربی اشباع شده وکلسترول بسیار پایینی دارد. این گیاه را می توان تا هفت هفته در دمای ۰ تا ۲ درجه ی سانتی گراد نگه داشت؛ گیاه در این شرایط خواص غذایی خود را حفظ می کند.

برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A  (بتاکاروتن) است در حالی که ساقه کرفس منبع ویتامین هایB6,B2,B1 ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیوم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروریست. هورمونهای گیاهی موجود در گیاه کرفس به همراه روغن های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می دهند، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین ها کرفس را به معجونی تبدیل می نمایند که در حقیقت می تواند داروی هردردی باشد.

کرفس پلو شیرازی

کرفس پلو یکی غذاهای پلویی و  از انواع غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که با مواد گوناگونی تهیه می شود.

البته در این آموزش آشپزی کرفس به همراه برنج و گوشت سرو می شود و به همین دلیل باعث تعادل کالری این غذا می شود. کرفس پلو را می توانیم مانند لوبیا پلو به سلیقه خود با گوشت چرخ کرده، گوشت تکه ای و گوشت مرغ درست کنیم. در این دستور کرفس پلو را با گوشت تکه ای درست می کنیم که محبوب ترین نوع کرفس پلو می باشد

  • مواد لازم برای پخت کرفس پلو برای ۵ نفر
    گوشت گوسفندی                     ۳۵۰ گرم
    برنج                                       ۵ پیمانه
    پیاز                                        ۱ عدد بزرگ
    ساقه کرفس                           ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم
    سیر                                      ۴ حبه
    زعفران دم کرده                       ۲ قاشق غذاخوری
    چوب دارچین                          ۱ تکه
    پاپریکا و پودر گل سرخ              به اندازه نیاز
    کره                                     ۵۰ گرم
    زرشک                                  ۳ قاشق غذاخوری
    نمک و فلفل سیاه                   به اندازه نیاز
    زردچوبه و روغن                     به اندازه نیاز

دستور پخت کرفس پلو

روش دوم:  
۱-برای تهیه کرفس پلو مجلسی ابتدا گوشت را روی تخته آشپزخانه به صورت مکعبی خرد می کنیم. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.قابلمه ای را روی حرارت ملایم می گذاریم.

  ۲-سپس کمی روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا گرم شود و پیازها را داخل آن می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند و آنوقت گوشت های خرد شده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

۳-در این مرحله زردچوبه، فلفل سیاه، پاپریکا و چوب دارچین را به مواد می افزاییم و مداوم تفت می دهیم تا رنگ گوشت ها کاملا تغییر کند و ۲ لیوان آب جوش داخل قابلمه می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا به مدت ۲ ساعت گوشت ها مغز پخت شوند.

   ۴-حالا ساقه کرفس ها را تمیز می شوییم و روی تخته آشپزخانه آن ها را خرد می کنیم. سپس گوشت ها که پخته شدند ادویه پلویی به همراه نمک به گوشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بپزد تا ادویه به خورد گوشت و آبش برود.

۵-بعد گوشت ها را از داخل آب گوشت بیرون می آوریم و داخل صافی می ریزیم و کنار می گذاریم و کرفس های خرد شده را داخل قابلمه (محتوی آب گوشت )می ریزیم و اجازه می دهیم تا با آب گوشت بپزد و طعم و مزه آب گوشت را جذب خود کند و به روغن بیفتد.

  ۶-آنوقت گوشت ها را به کرفس اضافه می کنیم و کمی زعفران نیز می افزاییم و صبر می کنیم تا آب غذا کاملا تبخیر شود. برنج را کمی زنده تر آبکش می کنیم و کف قابلمه اگر می خواهید ته دیگ نان یا سیب زمینی می اندازیم. 
۷-توجه داشته باشید که کفگیر به کفگیر برنج را داخل قابلمه می ریزیم و به هیچ عنوان به یکباره برنج را داخل قابلمه نمی ریزیم. حالا با کفگیر کمی برنج می ریزیم و روی آن پودر گل و زعفران دم کرده و کمی از مواد گوشتیمان می ریزیم.

۸-مجددا برنج و دیگر مواد را به صورت لایه به لایه می ریزیم تا مواد و برنج تمام شود و روی برنج کره می گذاریم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را کمی زیاد می کنیم تا به مدت تقریبا ۵ دقیقه بخار داخل قابلمه بپیچد.

۹-بعد حرارت را کم می کنیم تا کرفس پلو به مرور زمان بپزد. پس از اینکه کرفس پلو ما آماده شد داخل شیرجوش نصف قاشق غذاخوری روغن می ریزیم و زرشک را داخل آن می ریزیم و با قاشق تفت می دهیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا زرشک ها نرم شوند. 
۱۰-سپس از روی حرارت بر می داریم. در ادامه با کفگیر خوب برنج و مواد میان آن را زیر و رو می کنیم تا همه نقاط پلو با مواد گوشتی ترکیب شود و بعد داخل دیس می کشیم و زرشک را لابه لای برنج می ریزیم و نوش جان کنید.

نکات تکمیلی در مورد کرفس پلو
کرفس پلو جزو پلو و چلو میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۳۰دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۱ ساعت و ۳۰دقیقه میباشد .
کرفس پلو را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد 

کانال تلگرام

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار