چاپ کد خبر: 3130
6 دی 1397
گزارش خبرگزاری فارس از پخت نان در داراب

دستگاه‌های غیراستاندارد پخت نان، تهدید جدی برای سلامت مردم

ازآنجاکه نان یکی از خوراکی های روزمره مردم است جمع‌آوری کامل دستگاه‌های غیراستاندارد پخت نان ضرورتی جدی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
13970613000275 Test PhotoH

 به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، نان به‌عنوان یکی از خوراکی‌های اصلی و روزمره مردم مطرح است و اهمیت کیفیت پخت نان و سلامت آن بر کسی پوشیده نیست.

 نان در همه دوره‌ها و اعصار چه زمانی که انسان‌ها زندگی ابتدایی داشته و چه در دوران معاصر باوجود بافت زندگی مدرن، تنوع غذایی و سلایق متفاوت اهمیت خاص خود را حفظ کرده است.

به دلیل اهمیت این خوراک از گروه غلات، مجموعه‌های اداری متعددی بر شکل تولید و عرضه آن نظارت دارند. در سال‌های اخیر دستگاه‌های نان پزی که بر اساس استانداردهای موجود کار نمی‌کنند، جمع‌آوری‌شده و از کار نانواهایی که با این دستگاه‌ها به پخت نان می پردازند، جلوگیری می‌شود.

13971002000969 Test PhotoI

دستگاه‌های غیراستاندارد به پخت نان‌هایی می‌پردازند که به آن‌ها نان ریزشی اطلاق می‌شود و فرآیند پخت نان در این دستگاه‌ها به طور کامل انجام نمی‌شود همچنین در روند پخت از موادی استفاده می‌کنند که برای سلامت مردم مضر است.

به گفته کارشناسان به دلیل عملیات ناقص تخمیر در این‌گونه نان‌ها، بدن با مشکل فقر آهن روبه‌رو شده و استفاده از جوهر قند(بلانکیت) به‌عنوان خطرناک‌ترین ماده شیمیایی و سرطانی در فرآیند تهیه نان از سوی برخی نانوایان سلامت مردم را تهدید می‌کند.

 در شهرستان داراب نیز در چهار سال اخیر، ۹۵ دستگاه پخت نان غیراستاندارد جمع‌آوری‌شده اما هنوز تعداد اندکی از این دستگاه‌ها باقی‌مانده است.

با توجه به اینکه اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت این دستگاه‌ها را تائید نمی‌کنند برخورد هر چه سریع‌تر باقیمانده این نانوایی‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

با توجه به قیمت بالا و عدم برخورداری از سلامت نان‌های پخت شده با دستگاه غیراستاندارد، عده‌ای از مردم به فعالیت این نانوایی‌ها که باوجود برخورد، هنوز به کار خود ادامه می‌دهند، معترض هستند.

13971002000962 Test PhotoI

پخت نان غیراستاندارد، بازی با سلامت مردم

یک فعال اجتماعی در رابطه با دستگاه‌های نانوایی غیراستاندارد که در داراب مورداستفاده قرار می‌گیرند، به خبرنگار فارس می‌گوید: باوجود پلمب تعداد زیادی از نانوایی‌هایی که نان ریزشی تهیه می‌کنند، اما هنوز کسانی هستند که باوجود تخلفات عمده به کار خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: به‌عنوان‌مثال نانوایی هست که به دلیل کار با دستگاه غیراستاندارد، با مراجعه و بررسی اتحادیه نانوایان، اتاق اصناف و اماکن پلمب‌شده اما پس از سه بار تعطیلی با ارتباطاتی که داشته موفق به فک پلمب و بازگشایی مجدد مغازه شده است.

این فعال اجتماعی تصریح می‌کند: این نانوایی فاقد پروانه کسب است بنابراین باید آرد را به‌صورت آزاد و باقیمت بالاتری تهیه کند و برای فروش به مردم نیز نان را دو برابر نرخ متعارف عرضه می‌کند.

وی اضافه می‌کند: ازآنجاکه اداره غله نانوایی‌های بدون پروانه کسب را به رسمیت نمی‌شناسد درنتیجه آن‌ها فاقد کد بوده و در سامانه این اداره ثبت نمی‌شوند پس تهیه آرد به‌صورت عمده برای آن‌ها ممنوع است اما موارد مشاهده‌شده از نانوایی‌های مجاور آرد آزاد تهیه می‌کنند.

وجود پنج دستگاه غیراستاندارد پخت نان در داراب  

رئیس اتاق اصناف داراب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: تاکنون ۹۵ دستگاه پخت نان غیراستاندارد در شهرستان داراب تعویض شده و پنج دستگاه غیراستاندارد هنوز وجود دارد.

احمد خارچینه بیان می‌کند: کسانی که دستگاه‌های آن‌ها مطابق ضابطه‌های پخت نان سالم نیست چنان چه قصد تعویض دستگاه را داشته باشند باید حتماً در تهیه دستگاه جدید، استاندارد لازم را لحاظ کنند در غیر این صورت مغازه آن‌ها پلمب می‌شود.

13970608000732 Test PhotoI

 وی خاطرنشان می‌کند: در چند ماه اخیر نانوایی‌هایی بوده‌اند که باوجود دستگاه غیراستاندارد همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و برخورد و مقابله نیز کارساز نبوده به‌طوری‌که یکی از این نانوایی‌ها، باوجود سه بار پلمب هنوز به کار خود ادامه می‌دهد.

خارچینه تصریح می‌کند: مدتی قبل جلسه‌ای برای بررسی این مشکل برگزار شد و این نانوا با مراجعه به شبکه بهداشت سعی در کسب مجوز برای ادامه کار داشت این در حالی است که اداره غله مرجع بررسی سلامت نان است بنابراین کسب هرگونه مجوز از سوی شبکه بهداشت، مورد تائید نیست.

انتهای پیام/۷۶۰۲۰

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار