چاپ کد خبر: 3028
3 دی 1397

دشت های ممنوعه کشور ، استان فارس بالاترین میزان دشت ممنوعه ایران

1920226 801

به گزارش اول فارس به نقل از  میزان، ایران در سال‌های اخیر به طور مداوم با کم بارشی‌هایی روبرو بوده که به واسطه نزولی شدن روند بارندگی مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرده است.

در این میان بررسی بارش‌ها در ده سال اخیر بارندگی‌های کمتر از میانگین دراز مدت را نشان می‌دهد که این شرایط در کنار برداشت‌های بی رویه و استفاده بیش از حد از آبخوان‌های زیر زمینی باعث کاهش محسوس منابع آبی کشور شده است.

ادامه روند خشکسالی‌ها، افت بارندگی‌ها و فشار هر چه بیشتر به سفره‌های زیرزمینی به عنوان منابع استراتژیک آب کشور سبب شد تا از ابتدای سال تاکنون ۲۳ دشت دیگر نیز به جمع دشت‌های ممنوعه کشور افزوده شود و هرگونه توسعه بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی در دشت‌های یاد شده ممنوع اعلام شد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که استان‌ فارس با حدود ۹۰ دشت بیشترین دشت ممنوعه در کشور را به خود اختصاص داده است.پس از استان فارس، کرمان با ۳۷ دشت، خراسان‌رضوی با ۳۳ دشت، اصفهان با ۲۶ دشت و خراسان‌جنوبی با ۲۵ دشت در صدر استان‌های دارای بیشترین دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که برداشت از چاه‌های غیرمجاز به حدود ۷.۸ میلیارد مترمکعب رسیده است و نگاهی به روند افزایش دشت‌های ممنوعه در کشور نشان می‌دهد که از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون تعداد دشت‌های ممنوعه در ایران حدودا دو برابر شده است.

همچنین ادامه فشار به منابع زیرزمینی موجب شده است تا کسری تجمعی آبخوان‌های زیرزمینی کشور به ۱۳۰ میلیارد مترمکعب برسد که حدود ۱۰۶ میلیارد مترمکعب از این کسری در طی ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده است و هر ساله نیز رقمی در حدود ۶ میلیارد مترمکعب به کسری مخازن زیرزمینی کشور اضافه می‌شود.

گفتنی است استان‌های خراسان رضوی با یک میلیارد و ۸۵ میلیون مترمکعب، کرمان با ۸۱۳ میلیون مترمکعب، فارس با ۵۵۱ میلیون مترمکعب، قزوین با ۳۳۳ میلیون مترمکعب و اصفهان با ۳۲۰ میلیون مترمکعب درصدر استان‌های دارای بیشترین میزان کسری مخزن آبخوان‌های زیرزمینی قرار گرفته‌اند.

با این تفاسیر برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی مشکلات بسیاری همچون پدیده فرونشست و افزایش دشت‌های ممنوعه را به همراه داشته که رشد دوبرابری تعداد دشت‌های ممنوعه از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون قابل تامل است و  مدیریت بیشتر در این زمینه را طلب می کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار