چاپ کد خبر: 40379
25 آذر 1399

دلایل اصلی کم شدن روغن موتور خودرو چیست؟

به گزارش گروه خودرو ی اول فارس ، کم کردن روغن در خودرو از مسائلی است که از دید کارشناسان خودرو موضوعی طبیعی و لازم بوده و از دید مصرف کنندگان خودرو مسأله‌ای غیر معمول و نشانه‌ای از خرابی موتور خودرو است.

از دید کارشناسان و مکانیک‌های خودرو، کم شدن روغن موتور با توجه به ذات موتور، کارکرد آن در شرایط مختلف و به دلیل بالا رفتن حرارت در خودرو‌ها موضوعی عادی تلقی شده است.

کم شدن روغن موتور

به طور مثال، خودرو‌هایی که در اتومبیلرانی از آن‌ها استفاده می‌شود، با توجه به کارکرد موتور خودرو در دمای بالا و نیز فشار و راندمان بالا و سخت‌تر شدن شرایط کاری موتور، میزان تبخیر روغن موتور بیشتر بوده و این امری طبیعی است.

هر کارخانه سازنده خودرو علاوه بر معرفی روغنی برای خودروی خود، به عنوان مثال کارخانه پژو برای مدل‌های ۲۰۶ از روغن توصیه‌شده توتال استفاده می‌کند و از حد مجاز و تعریف شده‌ای برای کاهش میزان روغن خودرو در مصافتی خاص مشخص شده است که بیشتر مصرف کنندگان به آن توجهی نمی‌کنند.

به عنوان مثال شرکت مرسدس بنز برای مدل‌های ۴۵۰ SEL-۴۵۰SE-۳۵۰SE-۲۸۰SEL-۲۸۰S- کاهش روغن به میزان ۱٫۵ تا ۲٫۵ لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر را مجاز دانسته است، اما بیشتر مصرف کنندگان این میزان کاهش را دلیلی بر مرغوبیت نداشتن روغن دانسته‌اند و اقدام به تعویض کامل روغن می‌کنند. حال آن‌که کاهش کاملاً طبیعی است و می‌توان با اضافه کردن روغنی از همان نوع و به همان مقدار آن را برطرف کرد.
دلایل اصلی کم شدن روغن موتور
به طور کلی برای کم شدن روغن موتور، سه علت را می‌توان بر شمرد:
معمولاً ده تا بیست درصد روغن خروجی از راه کارتر جداره سیلندر می‌سوزد و از موتور خارج می‌شود. این مقدار کاهش حدود mm۳/round ۰٫۰۶ است که با در نظر گرفتن دور موتور ۴۰۰ RPM و سرعت صد کیلومتر در ساعت، حدود CM۳، ۱۵۰ روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر خارج می‌شود.
در موتور‌های احتراق داخلی به دلیل بالا بودن دمای سیستم، مقداری از روغن موجود درون کارتر تبخیر می‌شود. برای بسیاری سؤال پیش آمده است که دلیل بالا بودن حرارت و بالا بودن آمپر آب در خودرو‌هایی مانند پژو چیست؟
جواب این است که موتور‌هایی با احتراق داخلی برای خام سوزی نداشتن و نیز مشکل در سامانه احتراق، نیاز مبرم به دمای مناسب دارند و در غیر این صورت مصرفی بالاتر از حد و نیز استفاده نکردن از قدرت مناسب در خودرو را منجر می‌شود. 
به هر صورت مجموع کاهش مجاز روغن در ۱۰۰۰ کیلومتر حدود ۲/۱ لیتر است که در بعضی از خودرو‌ها به دلیل شرایط کاری سخت‌تر این میزان حتی ممکن است به ۲/۵ لیتر در هر ۱۰۰۰کیلومتر نیز برسد. به هر شکل باید این میزان کاهش با سرریز کردن روغنی از همان نوع توصیه شده از سوی سازنده و موجود درون کارتر، جبران شود.
دلایل نگران کننده کم شدن روغن موتور خودرو
علاوه بر عوامل کم شدن روغن موتور در بعضی از مواقع به دلیل پاره‌ای اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش می‌یابد که باید با دقت به آن توجه و در جهت رفع آن اقدام کرد.
سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است. در این حال باید روغن را تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه کرد.
روغن با ویسکوزیته نامناسب و کمتر از توصیه سازنده خودرو انتخاب شده است، روغن باید تخلیه شود و روغن مناسب جایگزین شود. 
دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است. باید اشکالات مکانیکی را مورد توجه قرار داد.
روغن از راه آب بندها‌ی میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت می‌کند. اشکالات آب بند‌ها باید بر طرف شود.
رینگ پیستون دچار ساییدگی یا چسبندگی شده اند، رینگ‌ها و پیستون‌ها باید تعمیر یا تعویض شوند.
گاید و ساق سوپاپ‌ها دچار چسبندگی شده اند، در این صورت قطعات باید تعویض شوند.
آب بندی و سوپاپ‌ها در حالت بسته دچار اشکال است. باید سوپاپ‌ها و نشیمنگاه آن‌ها را باید مورد بررسی و توجه قرار داد.
ویسکوزیته روغن مطابق توصیه سازنده خوردو انتخاب شده است، اما به دلیل محدوده وسیع طول هیدروکربور‌های موجود در روغن، هیدروکربور‌های کوتاه‌تر سبک‌تر و سریعاً تبخیر می‌شوند و میزان روغن‌ها کاهش می‌یابد.
در انتها با توجه شرایط و نیز نحوه کارکرد خودرو به طور مرتب سطح روعن موتور خودرو را به وسیله گیج (گژ) روغن بررسی کنید. برخلاف تصور، رنگ روغن نشان از کیفیت روغن موتور نیست و یکی از خاصیت‌های روغن موتور، تمیز کردن و دوده زدایی است و در اصل باید خاصیت روغن بررسی شود.
وظایف روغن موتور در خودرو
کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور
کاهش سایش قطعات موتور
خنک کردن قطعات داخلی موتور
تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون
محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
بر روی هر ظرف از روغن حروفی نوشته شده که نمادی از میزان کیلومتر مورد استفاده و مؤثر آن است. البته فراموش نشود که همه نکته‌های ذکر شده بسته به شرایط استفاده و محیط تغییر می‌کنند

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار