چاپ کد خبر: 92722
30 مرداد 1401

دلایل تمیز نشستن ، کدر شدن، سفیدک زدن و خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی

11 علت تمیز نشستن ، کدر شدن، سفیدک زدن و خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ظروف کثیف چند روز خود را جمع کرده و در ماشین ظرفشویی بارگذاری کرده باشید، اما پس از پایان شستشو، با ظروفی کثیف و تمیز نشده رو به رو شوید و مجددا مجبور به شستشوی دستی تمامی آنها شوید! اما مشکل کار کجاست؟ چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمیشوید؟ علت تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست و آیا راهکاری برای آن وجود دارد؟

به گزارش اول فارس ، در این گزارش تا علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی را بررسی کرده و راهکارهای موجود را برای شما بیان کنیم. همچنین در پایان مقاله به علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی و مات شدن و کدری ظروف نیز می پردازیم و علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی و لکه های سفید روی ظروف را آموزش خواهیم داد و درنهایت نکاتی در خصوص علت خش افتادن روی ظروف در ظرفشویی را بیان خواهیم کرد.

در صورتی که از تمیز نشستن ماشین ظرفشویی خود شاکی بوده و به دنبال راه حل رفع این مشکل هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. اگر راهکارهای موجود در رفع مشکل شما کارگشا نبودند، حتما با یک تعمیرکار متخصص جهت بازدید از دستگاه و تعمیر ماشین ظرفشویی خود هماهنگ کنید.

نکته: مطالبی که در ادامه در خصوص علت تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی مطرح می شوند، به برند و مدل دستگاه شما مرتبط نیستند. بنابراین این موارد می توانند علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی ال جی، سامسونگ، بوش، مجیک، مدیا، دوو و یا هر برند دیگری باشند. این نکته در خصوص علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی ال جی، سامسونگ، بوش و… و نیز علت کدر شدن ظرفها در ماشین ظرفشویی هم صادق است.

علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی

در واقع تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات شایع این دستگاه هاست که می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد. علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می تواند جنبه فنی داشته باشد، یعنی به خاطر خرابی و ایراد یکی از قطعات دستگاه باشد. در حالت دوم علت لکه ظروف در ماشین ظرفشویی بدلیل موارد غیر فنی است، یعنی به خاطر رعایت نکردن برخی موارد و اصول در استفاده از ماشین ظرفشویی روی داده است. خوشبختانه بیشتر اوقات علت کدر شدن ظروف یا علت سفیدک زدن ظروف و به طور کلی تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی، به دلیل موارد غیر فنی است و مشکل توسط خود شما قابل حل است. در ادامه ۱۱ دلیل موثر را بررسی می کنیم.

۱- شوینده نامناسب ماشین ظرفشویی

شاید مهمترین عاملی که در تمیز نشستن ظروف توسط ماشین ظرفشویی موثر است را به توان استفاده از شوینده نامناسب نام برد. شوینده های ماشین ظرفشویی شامل: پودر، ژل، مایع کمک شستشو یا مایع آبکشی یا مایع جلادهنده یا مایع براق کننده یا روغن ظرفشویی (تمامی این اسامی به یک ماده اطلاق می شوند)، نمک مخصوص ماشین ظرفشویی و قرص ماشین ظرفشویی می باشند. هر یک از این انواع مختلف شوینده کاربرد و کارایی متفاوت و مخصوص به خود را دارد و یکی از آنها می تواند علت لکه های سفید روی ظروغ ماشین ظرفشویی شما باشد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

در صورتی که از ماده شوینده نامناسب، تاریخ گذشته، تقلبی و یا بی کیفیت استفاده نمایید، متعاقبا در پایان سیکل شستشوی ظروف، کیفیت شستشو و تمیزی مطلوبی دریافت نخواهید کرد.

  • پودر شوینده ماشین ظرفشویی

پودرهای ماشین ظرفشویی از رایج ترین شوینده های مورد استفاده هستند که می بایست در کنار آنها حتما از مایع جلا دهنده و نمک مخصوص نیز استفاده نمود. این پودرها در مواردی که شستشو در دمای پایین انجام می گیرد، به خوبی در آب حل نشده و تقریبا اکثر اوقات موجب ایجاد رسوب یا لکه ابری شکل بر روی ظروف می شوند و یک علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی هستند.

  • ژل ماشین ظرفشویی

ژل ظرفشویی شوینده بهتری نسبت به پودرهای ظرفشویی محسوب می شود، چرا که مشکل رسوب و حلالیت پایین در آب سرد را ندارد. ژل های ظرفشویی در انواع مختلف ساده و آنزیم دار موجودند و در چند سال اخیر با استقبال بیشتری رو به رو شده اند. استفاده از ژل های ظرفشویی نیز عموما با استفاده از مایع جلادهنده و نمک مخصوص همراه است.

  • مایع جلا دهنده یا براق کننده ظرفشویی

مایع جلادهنده یا براق کننده که همچنین با اسامی دیگری نیز شناخته می شود، در مرحله آخر سیکل شستشو و به هنگام آبکشی ظروف مورد استفاده قرار می گیرد. از مایع جلادهنده جهت درخشندگی بیشتر ظروف و کمک به خشک شدن بهتر آنان استفاده می شود. در صورتی که از مایع جلادهنده استفاده نشود یا کم باشد، به غیر از مشکل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی، ممکن است در خشک شدن ظروف نیز دچار مشکل شویم. در صورت زیاد بودن مقدار مایع جلادهنده نیز مشکلات دیگری همچون کف کردن زیاد ماشین ظرفشویی روی خواهد داد.

  • نمک ماشین ظرفشویی

نمک مخصوص ماشین ظرفشویی یکی از تاثیرگذارترین مواردیست که بر روی شستشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی موثر است. کیفیت نمک و مقدار آن حائز اهمیت است چرا که وظیفه نمک، گرفتن سختی آب و تنظیم آن است و این کار مستقیما در کیفیت شستشو و رسوب و سفیدک زدن ظروف دخالت دارد. نمک مخصوص ظرفشویی با احیای رزین ظرفشویی که سختی آب را کاهش می دهد، در کم کردن و کنترل سختی آب موثر است. اگر مقدار نمک در مخزن نمک که در کف ظرفشویی قرار دارد، کم باشد، سختی آب بالا رفته و علت ایجاد رسوب بر روی ظروف و خود ماشین ظرفشویی خواهد بود.

  • قرص ماشین ظرفشویی

قرص های ماشین ظرفشویی به واسطه عملکرد بهتری که در مقایسه با پودرها و دیگر شوینده ها نشان داده اند، از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. قرص های ظرفشویی در چندین مدل آنزیم دار و بدون آنزیم و نیز قرص های ساده یا گچی که تنها شامل شوینده می باشند، و قرص های ژله ای یا چندکاره که علاوه بر شوینده دارای مایع جلادهنده و مقداری نمک نیز هستند، در بازار موجودند.

با توجه به نوع قرص مورد استفاده، ممکن است دیگر نیاز به استفاده از روغن یا مایع جلادهنده نباشد. اما استفاده از نمک در هر صورت لازم است. در صورتی که از برنامه های کوتاه مدت و یا شستشو در دمای پایین استفاده می کنید، قرص های شوینده انتخاب مناسبی نمی باشند. زیرا قرص های ماشین ظرفشویی در مدت زمان کوتاه و در آب زیر ۵۰ درجه به خوبی حل نمی شوند.

۲- تنظیمات اشتباه ماشین ظرفشویی

تنظیمات ماشین ظرفشویی یکی دیگر از عوامل موثر بر کیفیت شستشوی دستگاه است. تنظیم صحیح مقدار سختی آب با توجه به سختی آب محل زندگی شما، انتخاب برنامه شستشوی مناسب برای ظروف کثیف و تعیین دمای آب مناسب برای از بین بردن چربی ها و لکه ها از جمله تنظیماتی است که می بایست پیش از آغاز به کار سیکل شستشو به درستی انجام شود.

11 علت تمیز نشستن ، کدر شدن، سفیدک زدن و خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی

۳- چینش نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

یکی از مواردی که علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی است، چیدن ظرف ها بدون نظم و به صورت اشتباه است. در این مواقع با نرسیدن آب و ماده شوینده به تمامی ظروف و قسمت های مختلف آنان، بخشی از ظروف به خوبی شسته نشده و ممکن است پودر یا تکه های غذایی بر روی آنها باقی بماند. همچنین چینش نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی ممکن است با ایجاد ممانعت در مسیر حرکت و گردش بازوی آبپاش، سبب اختلال در کارکرد بازوهای شستشو شده و حتی به آسیب به بازوها و یا ظروف بیانجامد.

سعی کنید ظرف ها را در جای مخصوص به خود و بر اساس اصول چینش ظروف در ظرفشویی در دستگاه بارگذاری کنید و بر حسب میزان کثیفی آنان، در سبد بالا یا پایین قرار دهید و از چسباندن ظروف به هم و بارگذاری بیش از حد نیز خودداری کنید.

۴- گرفتگی سوراخ های بازوی شستشوی ظرفشویی

علت تمیز نشستن ظرفشویی می تواند گرفتگی و انسداد نازل ها یا سوراخ های روی بازوهای آبپاش دستگاه باشد. اگر بازوهای آبپاش به درستی کار نکنند و توسط رسوبات آب، خرده ریزه های مواد غذایی و غیره مسدود شوند، امکان پاشش آب به ظروف را نداشته و درنتیجه دلیل کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی و تمیز نشدن آنها خواهند شد.

بنابراین اگر فشار پاشش آب کاهش یابد و میزان آب موجود در دستگاه کافی نباشد، باید بازوهای آبپاش یا بازوهای شستشو را بررسی نمود و نازل ها یا سوراخ های آنان را بازرسی کرد. در صورت لزوم، برای خارج کردن بازوها و شستشو و تمیز کردن آنان به کمک جارو برقی و سوزن، می توانید از دفترچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید.

۵- کثیف بودن فیلتر تخلیه ظرفشویی

یکی از علل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی به مسدود بودن مسیر خروج آبهای کثیف، به خصوص مسدودیت فیلتر تخلیه برمی گردد. فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی در کف دستگاه قرار دارد و به طور معمول از دو تکه فیلتر بزرگ و کوچک تشکیل شده است. این فیلتر به مرور زمان و بر اثر تجمع و روی هم انباشته شدن تکه های مواد غذایی ریز و درشت، دچار گرفتگی و انسداد می گردد که به تمیز نشدن ظروف می انجامد.

برای تمیز کردن فیلترها به سادگی آنها را درآورید (معمولا با چرخاندن در جهت عقربه های ساعت و بالا کشیدن فیلتر) و سپس با آب و صابون شستشو دهید و ذرات غذایی را نیز از میان حفرات آن تمیز کنید.

مواردی که در خصوص علت تمیز نشستن ظروف توسط ماشین ظرفشویی بیان شد، جنبه غیر فنی داشتند و توسط خود شما قابل بررسی بودند. اما در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که نیازمند دانش و تجربه فنی هستند و بهتر است جهت جلوگیری از خسارت و تشدید مشکل، توسط تعمیرکار ماشین ظرفشویی بررسی شوند.

۶- ایراد شیر ورودی آب ظرفشویی

اشکال در شیر ورودی آب می تواند علت تمیز نشستن ظروف توسط ماشین ظرفشویی باشد. اگر شیر ورودی و یا یکی از قطعات مرتبط با آن ایرادی داشته باشند، مشکل عدم آبگیری ماشین ظرفشویی پیش خواهد آمد. اگر مقدار آب کم باشد، ظرف ها تمیز شسته نمی شوند. در این مواقع با بررسی شیر برقی توسط تکنسین مجرب، تعمیر یا تعویض شیر برقی مشکل را برطرف خواهد نمود.

۷- ایراد در سیستم پمپ آب ماشین ظرفشویی

هرگونه ایراد و نقصی در سیستم پمپ آب یا واتر پمپ که شامل پمپ گردش آب (موتور)، پروانه، تسمه و غیره است، می تواند در فرآیند شستشو اختلال ایجاد کرده و علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی باشد. اگر پمپ هیچ صدایی ندارد و یا فقط وزوز می کند، ممکن است سوخته باشد. همچنین امکان دارد پروانه شکسته باشد و یا در مدل هایی که دارای تسمه هستند، تسمه پاره شده باشد. اطمینان از رسیدن جریان به پمپ نیز باید در وهله اول بررسی پمپ انجام شود.

11 علت تمیز نشستن ، کدر شدن، سفیدک زدن و خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی

۸- خرابی بازوهای آبپاش

در صورتی که بازوهای آبپاش یا همان بازوهای شستشو دچار شکستگی و یا ایراد در حرکت و گردش شده باشند، و یا به هر دلیلی قابلیت هدایت آب و اسپری آب بر روی ظروف را نداشته باشند، ظرفشویی به خوبی ظروف را نمی شوید. معمولا در این مواقع برای رفع مشکل بازوهای آبپاش را تعویض می کنند.

۹- ایراد ترموستات یا المنت حرارتی ظرفشویی

علت لکه های سفید روی ظروف ماشین ظرفشویی می تواند بخاطر خرابی المنت باشد. اگر آب ماشین ظرفشویی به اندازه کافی گرم نباشد، لکه ها کاملا پاک نشده و ظروف به درستی شسته نمی شوند. گرم نشدن آب می تواند به دلیل وجود ایراد و یا سوخته شدن ترموستات یا ترموفیوز باشد. غیر از ترموستات، المنت حرارتی ظرفشویی نیز می تواند دچار مشکل شده باشد. بنابراین در هنگام بررسی این مورد لازم است المنت ماشین ظرفشویی را نیز بازرسی کنید.

۱۰- خرابی برد کنترل الکترونیکی ظرفشویی

خرابی و ایراد برد کنترل ماشین ظرفشویی که به نوعی مغز دستگاه به شمار می آید، نیز می تواند دلیل تمیز نشستن ظرفشویی باشد. بررسی این مورد را بهتر است پس از بررسی تمامی موارد گفته شده و مرحله پایانی انجام دهید.

۱۱- ایراد جاپودری ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از مواردی که ممکن است در تمیز نشستن ظروف موثر باشد، محفظه جاپودری ظرفشویی است. این بخش باید به درستی بسته شده و کاملا عایق باشد. در صورتی که جاپودری ایراد داشته باشد و پودر شوینده به همراه آب وارد ظرفشویی نشود، ظروف به خوبی شسته و تمیز نمی شوند. با تعویض جاپودری می توانید این مشکل را برطرف نمایید.

در ادامه به بررسی علت لک شدن، سفیدک زدن، کدر شدن و خش دار شدن ظروف در ماشین ظرفشویی خواهیم پرداخت. توجه کنید که اگر لکه روی ظروف با سرکه از بین نرود، در این صورت آن لکه نبوده و خش خوردگی است که متاسفانه برطرف نمی شود.

علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی و علت لک شدن ظروف

برخی از افراد علت لکه مانده بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی را استفاده نکردن از مایع جلادهنده می دانند، در حالی که این امر صحت ندارد!

هرچند مایع جلادهنده سبب آبکشی بهتر ظروف و حذف لک ها می گردد، اما علت اصلی سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی و لکه دار شدن ظروف عمدتا به سختی آب و نمک مخصوص و موارد زیر مربوط است:

  • عدم وجود نمک در محفظه نمک مخصوص ماشین ظرفشویی
  • تنظیم نبودن درجه سختی آب دستگاه
  • متناسب نبودن مقدار ماده شوینده با میزان کثیفی ظروف
  • استفاده از مواد شوینده نامناسب و تقلبی یا تاریخ گذشته
  • ایراد محفظه نمک ظرفشویی و نشت آب نمک به داخل دستگاه

گاهی برخی از افراد در استفاده از نمک ظرفشویی زیاده روی کرده و چنان مخزن را از نمک پر می کنند که سرریز می کند. این مشکل اصطلاحا موجب شوره زدن ظروف می شود. به طور معمول یک لیوان نمک مخصوص برای شارژ مخزن نمک کافیست.

11 علت تمیز نشستن ، کدر شدن، سفیدک زدن و خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی

علت کدر شدن و مات شدن ظروف در ماشین ظرفشویی و علت خش افتادن روی ظروف

کدری ظروف در ماشین ظرفشویی و علت خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی به ترکیب شوینده های قلیایی، آب نرم شده، دمای بالا و ظروف نامناسب و یا مستعد خورده شدن برمیگردد که موجب خوردگی ظروف و ایجاد خش بر روی آنها می شود. برای جلوگیری از خش افتادن ظروف و کدر شدن آنان، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • از مایع جلادهنده مرغوب و به اندازه کافی، جهت جلوگیری از مات شدن و کدر شدن ظروف در ظرفشویی استفاده کنید.
  • تنظیم میزان سختی آب را با توجه به آب منطقه سکونت به درستی انجام دهید. در صورتی که ظرفشویی آب را بیشتر از مقدار لازم نرم کند، آب نرم شده در ترکیب با شوینده های قلیایی خاصیت خورندگی پیدا کرده و علت مات شدن ظروف و خش دار شدن آنها می شود.
  • از وسایل اضافی که برای کاهش سختی آب بر روی ظرفشویی نصب می شوند استفاده نکنید. رزین تعبیه شده در دستگاه و نمک مخصوص ظرفشویی برای کاهش میزان سختی آب کافی بوده و نیازی به وسایل اضافی نیست.
  • میزان مواد شوینده (مخصوصا قرص ماشین ظرفشویی) و نیز مقدار نمک مخصوص را به اندازه به کار ببرید تا مازاد این مواد سبب خش افتادن و کدر شدن ظروف شما نشوند.
  • در هنگام چیدن ظروف در ماشین به نحوه چیدمان آنها دقت کنید تا ظروف بر روی هم نیوفتند و موجب ایجاد خط و خش و مات شدن یکدیگر نشوند.
  • علت کدر شدن یا مات شدن ظروف در ظرفشویی بعضا به جنس ظروف بستگی دارد. پیش از قرار دادن ظروف در دستگاه از مناسب بودن آنان برای شستشو در ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید. برخی از ظروف را باید حتما به صورت دستی بشورید.

آیا مشکل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی توسط خودتان قابل حل است؟

گاهی اوقات دلیل اصلی تمیز نشستن ظروف توسط ماشین ظرفشویی، ممکن است بروز برخی نقص‌های فنی باشد. در چنین مواردی ماشین ظرفشویی شما باید توسط یک تکنسین آشنا به لوازم خانگی بررسی و عیب‎ یابی شود.

گاهی اوقات هم ممکن است در اثر سهل انگاری یا عدم رعایت چند نکته ی ساده این مشکل به وجود آمده باشد که در این صورت خودتان هم می توانید مشکل را برطرف کنید. در ادامه تمامی این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد. فقط توجه داشته باشید که اگر دانش فنی کافی در مورد تعمیر ماشین ظرفشویی ندارید، به هیچ عنوان خودتان اقدام به دستکاری دستگاه نکنید و برای تعمیر لوازم خانگی خود، حتما از تعمیرکاران حرفه ای کمک بگیرید.

عدم استفاده از مواد شوینده‎ی با کیفیت

اگر دلیل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی مشکلات فنی نباشد، یکی از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن این مشکل، استفاده نکردن از مواد شوینده ی خوب و باکیفیت است. همیشه سعی کنید از مواد شوینده ی باکیفیت استفاده کنید. گاهی استفاده کردن از مواد شوینده‎ای که تاریخ مصرف آن گذشته است، این مشکل را به وجود می آورد.

نکته ی دیگر هنگام مواجه شدن با مشکل تمیز نشستن ظرفشویی، عدم استفاده از روغن جلادهنده و نمک مخصوص است. این دو محصول به شدت در کیفیت شستشو و همین‌طور سلامت ماشین ظرفشویی تاثیرگذار است.

عدم استفاده از برنامه ی شسشتوی مناسب

دیگر عامل اصلی تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی ممکن است عدم استفاده از برنامه‌ی شستشو مناسب باشد. گاهی اوقات ممکن است برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، برنامه های شستشو با زمان کمتر را انتخاب کنید. همین امر می‌تواند دلیل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی باشد.

یک راه حل مناسب که برای جلوگیری از تمیز نشدن ظروف می‌توانید استفاده کنید، استفاده کردن از برنامه‌ی Pre-wash است. با استفاده از این روش اگر ظرف‌ها تا مدت زمان زیادی در ظرفشویی باقی بمانند، همچنان مرطوب خواهند ماند و در هنگام شستشو، هیچ لک و کثیقی باقی نخواهد ماند.

همیشه سعی کنید که به خوبی به تمامی برنامه‌های شستشو و دکمه‌های ماشین ظرفشویی خود تسلط و آگاهی داشته باشید. هر چه بیشتر در مورد این دکمه‌ها و ترکیب‌شان با هم بدانید، نتیجه‎ی بهتری از شستشو به دست خواهید آورد.

عدم چیدمان درست ظروف

یکی از موارد بسیار مهم در مورد شسشتوی ظروف با ماشین ظرفشویی، عدم چیدمان درست ظروف است. این مورد هم یکی دیگر از دلایل عمده تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی است که گاهی خیلی به آن توجه نمی‎شود.

گاهی به خاطر همین چیدمان نادرست شاهد کثیف و لک‌دار ماندن ظروف خواهید بود و ممکن است تصور کنید که به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز دارید. در صورتی که تنها با رعایت همین نکته‎ی بسیار ساده، می‌توانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

عدم تمیزی فیلتر تخلیه ی ماشین ظرفشویی

همیشه به خاطر داشته باشید که وقتی فیلتر ماشین ظرفشویی تمیز نباشد و خورده‎های غذا در آن گیر کرده باشد، امکان تخلیه ی آب کثیف را نخواهد داشت و ظرف‎ها بعد از اتمام شستشو کثیف خواهند ماند.

خوب است که هر از گاهی با تمیز کردن فیلترهای ماشین ظرفشویی، هم به تمیزتر شدن ظروف خود کمک کنید و هم از خرابی ماشین ظرفشویی و پرداخت هزینه‎‌های گزاف بابت تعمیرات جلوگیری کنید.

نقص فنی در سیستم پمپ آب

وظیفه‎ی اصلی سیستم پمپ آب که به آن واتر پمپ هم گفته می‎شود، بر عهده داشتن گردش آب، پروانه و تسمه و… است. اگر به هر دلیلی نقص فنی در سیستم پمپ آب به وجود بیاید، ممکن است شاهد تمیز نشدن و لکه‌دار بودن ظروف بعد از شستشو باشید.
نقص فنی در سیستم پمپ آب ماشین ظرفشویی، یکی از موارد بسیار مهم و تخصصی است که باید توسط یک تکنسین ارزیابی و تعمیر شود.

مشکل فنی در شیر ورودی آب

دیگر دلیل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی ممکن است مشکل فنی در شیر ورودی آب باشد. در صورتی که شیر ورودی آب نتواند فشار کافی برای شسشتوی ظروف را وارد ماشین ظرفشویی کند، ظروف تمیز نخواهند شد. مشکل فنی در شیر آب(شیر برقی) در واقع می تواند علت تمیز نشستن ظرفشویی  باشد.

در صورتی که مشخص شود که دلیل اصلی وجود مشکل فنی در شیر ورودی آب ظرفشویی است، با تعویض این قطعه مشکل برطرف خواهد شد.

مشکل فنی در ترموستات یا المنت حرارتی

باقی ماندن لکه های سفید رنگ روی ظروف بعد از اتمام شسشتو، به خاطر نقص فنی در ترموستات یا المنت حرارتی است. اگر ترموستات یا ترموفیوز نیم سوز یا سوخته باشد، آب به اندازه‌ی کافی گرم نخواهد شد و ممکن است مواد شوینده به صورت لکه‎های سفید رنگ روی ظروف باقی بماند.

با تعویض یا تعمیر این قطعه، این مشکل برطرف خواهد شد و شما دیگر شاهد لکه‌های سفید رنگ روی ظروف نخواهید بود.

خرابی برد الکترونیکی

برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی  در واقع قلب ظرفشویی شماست. اگر این برد الکترونیکی خراب شود و یا بسوزد، خیلی راحت می‌تواند به سایر قسمت‌ها هم آسیب وارد کند. با نیم سوز شدن و خرابی این قطعه‌ی مهم ظرفشویی، باید خیلی سریع به فکر تعمیر یا تعویض آن باشید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

باز نشدن محفظه پودر یا قرص در هنگام شستشو

گاهی اوقات دلیل اصلی تمیز نشستن ماشین ظرفشویی  ممکن است باز نشدن محفظه قرص هنگام شستشو باشد. دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل هم در بیشتر مواقع، عدم چیدمان درست ظروف است.

وقتی که محفظه‎ی پودر نتواند باز شود، در نتیجه ظرف‌ها تمیز نخواهند شد و لک در آنها باقی خواهد ماند. هنگام چیدمان ظروف، نهایت دقت را داشته باشید که با این مشکل مواجه نشوید.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم دلایل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی را با هم بررسی کنیم. امیدوارم با خواندن این مقاله، دیگر با چنین مشکلی مواجه نشوید. در صورتی که تمامی این موارد را رعایت کردید و هچنان شاهد ظرف‌های لک‌دار یا کثیف بعد از شستشو بودید، بهترین کار کمک گرفتن از یک تکنسین برای رفع این مشکل است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حسین حیدری یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۵۶

سلام خسته نباشید من یک ظرف شویی الجی مدل ۵۱۲ دارم آکبند حدود یک ماه خریدم تا حال ۴ بار ظرف شسته هر دفعه هم بعد از اتمام ظرف شویی از زیر مخزن جلا دهنده ومایع جلا نشتی می‌کنه که اگه متوجه نشدم باعث زنگ زدگی ظرف شویی میشه آیا زیر این مخزن واشری هست که خراب شده باید تعویض بشه یا شلنگی از جاش در اومده ممنون میشم راهنمایی کنید یعنی وقتی مخزن را زیرش را نگاه میکنم به اندازه یک کاغذ از درب ظرف شویی فاصله داره

آخرین اخبار