چاپ کد خبر: 87790
4 تیر 1401

دلایل جوش آوردن ماشین چیست و چکار باید کرد ؟

یکی از نگرانی‌های صاحبان خودروهای قدیمی، خودروهای داخلی و بعضا، خودروهای چینی، جوش آوردن ماشین در فصول گرم سال است. این مسئله می‌تواند دلایل و پیامدهای متفاوتی داشته باشد که گاهی اوقات، خسارت زیادی را به صاحب خودرو وارد می‌کند. هیچ‌کس نمی‌خواهد بابت مسئله‌ای که به راحتی قابل پیش‌گیری و رفع است، خودروی نازنینش را به دست تعمیرکار بسپارد. پس خواندن این مطلب، می‌تواند به شما کمک کند تا سلامت خودروی خود را در برابر چنین معضلی تضمین کنید.

pic 249

 

جوش آوردن ماشین چیست؟

جوش آوردن ماشین فرآیندی است که طی آن، سیستم خنک‌کننده خودرو و مایعات داخل موتور آن نمی‌توانند دمای آن را به درستی پایین بیاورند. در نتیجه این امر، موتور خودرو داغ کرده و این مایعات به نقطه جوش می‌رسند. چه اتفاق بدی! اما در صورتی که راننده بتواند به درستی با این چالش روبه‌رو شود، احتمال وارد شدن آسیب به خودرو چندان زیاد نیست. مسئله اصلی، داشتن سرعت عمل در تشخیص مسئله و اتخاذ تصمیم صحیح در برابر این معضل موتورسوز است.

دلایل جوش آوردن ماشین چیست؟

مثل بسیاری از مشکلات دیگر خودرو که می‌توانند دلایل متعددی داشته باشند، جوش آوردن خودرو هم می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. به صورت کلی، هر مسئله‌ای که بتواند باعث این شود که خودرو در امر خنک‌سازی موتور دچار مشکل شود، می‌تواند دلیل جوش آوردن آن باشد. اما در این بخش، قصد ما این است که به جزئیات ورود کنیم. تق‌تق؟ بفرمایید که ورود کنیم:

نشتی در سیستم خنک‌کننده
گرفتگی در مسیر حرکت آب و شلنگ‌ها
خرابی واترپمپ (پمپ آب)
خرابی فن رادیات
وجود مشکل در ترموستات
روغن موتور نامناسب
ایرادات مربوط به مایع خنک‌کننده (ضدجوش)
سایر موارد

نشتی در سیستم خنک‌کننده

سیستم خنک‌کننده از اجزای مختلفی تشکیل شده است. وجود نشتی در هر یک از بخش‌های این سیستم می‌تواند باعث کم شدن آب موجود در سیستم رادیاتور شده و دمای موتور را بالا ببرد. نتیجه این اتفاق هم چیزی نیست، جز جوش آوردن خودرو.

گرفتگی در مسیر حرکت آب و شلنگ‌ها

وجود رسوب یا گرد و غبار در مسیر حرکت آب و شلنگ‌ها می‌تواند باعث گرفتگی مسیر آب شود. نتیجه این مسئله هم این است که آب با سرعت کمتری می‌تواند حرارت حاصل از کارکرد خودرو را پایین بیاورد و خودرو جوش می‌آورد. برای رفع این تهدید، می‌توانید هرازگاهی نسبت به تنظیف این بخش‌ها اقدام کنید.

خرابی واترپمپ

pic 250

مهم‌ترین عامل در جوش آوردن خودرو، عدم رسیدن آب -به عنوان خنک‌کننده اصلی- به بخش‌های مختلف موتور خودرو است. مهم‌ترین وظیفه واترپمپ، رساندن آب رادیات به همین بخش‌ها است. خرابی واترپمپ این امر را با مشکل مواجه می‌کند و طبیعی است که در اثر آن، آب نتواند موتور را خنک کند. دلایل خرابی این قطعه معمولاً کثیف شدن پره‌ها، ایراد در تسمه واترپمپ یا نشتی پیدا کردن آن است.
حتماً بخوانید: واتر پمپ چه نقشی در سیستم خنک کننده موتور ایفا می کند؟

خرابی فن رادیاتور

فن رادیات مهم‌ترین عضو آن است و وظیفه دارد دمای آب داخل رادیاتور را پایین بیاورد. در صورتی که فن رادیاتور دچار خرابی شود، رادیات نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی به انجام برساند و ماشین جوش می‌آورد. در صورتی که مطمئن نیستید که ایراد از این بخش است یا نه، می‌توانید کولر خودرو را روشن کنید. اگر همزمان با کولر، فن رادیات هم شروع به کار کرد، احتمالاً مدار فرمان دچار مشکل شده است.

وجود مشکل در ترموستات

pic 251

ترموستات قطعه‌ای است که وظیفه دارد بسته به دمای موتور، جریان آب به آن را قطع و وصل کند. در صورتی که این قطعه با مشکل مواجه شود، ورود آب به موتور با مشکل مواجه می‌شود و این مسئله منتج به جوش آوردن خودرو می‌شود.
حتماً بخوانید: ترموستات خودرو چیست و چرا داشتنش ضرورت دارد؟
روغن موتور نامناسب

تنها وظیفه روغن موتور روان کردن فعل و انفعالات درون موتور نیست. این مایع همچنین وظیفه دارد دمای موتور را تا حدی پایین بیاورد. در صورتی که روغن موتور مناسبی استفاده نکنید یا مقدار آن از حد مجاز کمتر شود، این فعالیت با مشکل مواجه خواهد شد. پس حتی نامناسب بودن روغن موتور را هم باید در فهرست دلایل احتمالی جوش آوردن قرار دهید. برای رفع این احتمال، همیشه در فواصل زمانی مشخص، روغن موتور خود را تعویض کرده و دائماً سطح آن را مورد بررسی قرار دهید.

ایرادات مربوط به ضد جوش

pic 252

ضدجوش باید با نسبت مشخصی با آب داخل رادیاتور ترکیب شود. در صورتی که میزان ضدجوش داخل رادیات از نسبت معینش کمتر یا بیشتر شود، ممکن است باعث جوش آوردن خودرو شود. جدا از قضیه تناسب، در صورتی که کیفیت ضدجوش مورد استفاده شما مناسب نباشد، باز هم این احتمال وجود دارد که خودروی شما جوش بیاورد.
سایر موارد مربوط به جوش آوردن ماشین

از سایر مواردی که می‌تواند باعث شود دمای موتور خودرو بالا برود و جوش بیاورد، می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • کثیفی بیش از حد بدنه موتور خودرو
  • سفت بودن سوپاپ‌ها
  • تنظیم نیودن موتور
  • گرفتگی مسیر اگزوز
  • رانندگی در ترافیک یا سربالایی به مدت طولانی
  • تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها
  • استفاده از دنده سنگین به مدت طولانی
  • تنظیم نبودن دلکو
  • خرابی در محافظ رادیاتور

 

در هنگام جوش آوردن خودرو چه باید کرد؟

پیش از هر چیزی، لازم است خونسردی خود را حفظ کرده و به آرامی خودرو را به گوشه مسیر هدایت کنید. سپس پنجره‌ها را باز کرده و خودرو را خاموش کنید. البته، می‌دانیم که همیشه این امکان وجود ندارد؛ اما راه‌های جایگزینی هم هستند که می‌توانند مانع وارد شدن آسیب به خودروی شما شوند. برای مثال، وقتی در ترافیک گیر افتاده‌اید، می‌توان خودرو را به حالت خلاص برد و کمی گاز داد. این کار کمک می‌کند سرعت پمپ آب و فن رادیات افزایش یافته و مایعات بیشتری وارد موتور شوند.

یکی دیگر از کارهایی که به کاهش دمای موتور کمک می‌کند، روشن کردن بخاری است. هرچند ممکن است این کار عجیب به نظر برسد، اما روشن کردن بخاری حرارت داخل موتور را به اتاق هدایت می‌کند و مانع جوش آوردن موتور می‌شود.

فراموش نکنید که ترمز ناگهانی، فشار زیادی به موتور وارد می‌کند و باعث داغ‌تر شدن آن می‌شود. در اولین فرصت، کاپوت خودرو را باز کنید و اجازه بدهید هوای خنک حرارت آن را کم کند.

سعی کنید میزان فشار به موتور را در حداقلی‌ترین حالت ممکن نگه دارید؛ برای مثال، نباید در این حالت کولر خودرو را روشن نگه دارید.

پس از توقف، آب رادیات را با رعایت اصول ایمنی چک کنید. بررسی آب موتور بلافاصله پس از توقف می‌تواند خطرآفرین باشد. زیرا آب درون رادیاتور بسیار داغ است و باز کردن در رادیات می‌تواند باعث شود این آب به سمت شما بپاشد.

پس از باز کردن در رادیاتور، در حالی که موتور روشن و ماشین در حالت خلاص است، به تدریج مقداری آب به آن اضافه کنید.

روش دیگر برای خنک کردن رادیاتور، ریختن آب بر روی آن و حرکت در مسیر مستقیم است. فراموش نکنید که هنگام انجام این کار، آب نباید روی بدنه موتور بریزد، زیرا ممکن است باعث ایجاد ترک روی آن شود.

اگر مشکل حل نشد:

در صورتی که متوجه شدید آب رادیاتور به اندازه کافی است و فن آن هم کار می‌کند، اما همچنان دمای موتور بالاست، ممکن است مشکل از جای دیگری باشد. مثلاً:

ممکن است هوا وارد سیستم خنک کننده موتور شده باشد. برای حل این مشکل، باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا هواگیری را روی موتور خودرو انجام دهد. تنها کمکی که از دست شما برمی‌آید، این است که پس از خنک شدن موتور، چند تک‌استارت بزنید تا از چسبیدن رینگ و پیستون جلوگیری کنید.

اگر متوجه شدید آب رادیاتور خیلی داغ نیست، اما موتور جوش آورده، باید احتمال بدهید که ایراد از ترموستات است. رفع چنین مشکلی هم معمولاً نیاز به مراجعه به تعمیرگاه دارد.

حتی ممکن است پس از تعویض ترموستات هم مشکل همچنان ادامه پیدا کند. در چنین حالتی، احتمالاً مشکل از واترپمپ یا سیستم انتقال آب است. باز هم تعمیرگاه.

بدترین احتمال ممکن، وجود ایراد در واشر سرسیلندر است. رادیات‌هایی که با آب شهری یا ضدیخ پر می‌شوند، پس از مدتی واشر سرسیلندر یا حتی خود سرسیلندر را با مشکل مواجه می‌کنند. وجود ایراد در این بخش‌ها هم باعث ورود دی‌اکسید کربن یا روغن به رادیات شده، عملکرد سیستم خنک‌کننده را به شکلی آسیب‌زا دچار اختلال می‌کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار