چاپ کد خبر: 73320
10 بهمن 1400

دلایل خراب شدن بخاری خودرو در سرما و عیب یابی آن

بخاری خودرو مانند دیگر لوازم گرمایشی، از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. هر کدام از این قطعات که خراب شود، یازدهی بخاری کم شده و از گرمای آن کاسته می‌شود.

به گزارش اول فارس،​ خراب شدن بخاری خودرو در وسط سرما و زمستان کلافه کننده است. شاید در مسیر‌های کوتاه و داخل شهری این مشکل چندان جدی نباشد، اما در سفر‌های جاده‌ای و خارج از شهر، وضعیت بخاری اهمیت بیشتری دارد. یکی از سرویس‌های خدماتی فوری برای فصل زمستان، عیب یابی بخاری خودرو است. اگر بخاری باد سرد می‌دمد یا گرمای آن ضعیف شده است می‌توانید از تعمیرگاه‌های سیار و امداد خودرو کمک بگیرید. با اولین تماس مکانیک سیار در محل حاضر می‌شود و باد بخاری را تنظیم می‌کند.

خرابی خودرو 1

عیب یابی بخاری خودرو در زمستان
مهم نیست چقدر از خودرو استفاده می‌کنید یا چند کیلومتر قصد رانندگی دارید. با یک بخاری معیوب که نمی‌تواند هوای درون کابین را گرم کند نباید حرکت کنید. خودرو یک وسیله رفاهی است و باید حداقل امکانات رفاهی را فراهم کند. اگر با روشن کردن بخاری خودرو، باد سرد به داخل می‌وزد ابتدا درجه تنظیم هوا را نگاه کنید. در اغلب موارد راننده فراموش کرده تنظیم را از کولر به بخاری تغییر دهد و وضعیت روی حالت کولر قرار دارد. حتما می‌دانید که دریچه باد کولر و بخاری یکی است. اما اگر دما تنظیم باشد برای بررسی بهتر است از یک فرد با تجربه تماس بگیرید.

دلایل وزیدن باد سرد از بخاری خودرو 

اشکال در رادیاتور
هر گونه ایراد و اشکال در رادیاتور خوردو می‌تواند کارکرد بخاری را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع به هر دلیلی که تبادل هوایی بخاری خودرو به هم خورده باشد، باد گرم نیز کمتر می‌شود. برای مثال گرفتگی رادیاتور می‌تواند تبادل هوایی را به هم بزند. گاهی با تمیز کردن مجاری رادیاتور می‌توان مشکل را برطرف کرد، اما در برخی از موارد این قطعه به طور کامل تعویض می‌شود.

خرابی خودرو 2

یک شلنگ آب از رادیاتور وارد بخاری خودرو می‌شود که نباید این شلنگ مسدود باشد. اگر مشکل از شلنگ باشد با عوض کردن آن، آب داغ موتور به راحتی به رادیاتور و شبکه گرمایی وارد می‌شود. مکانیک با تجربه به سادگی می‌تواند مشکل را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کند.

خرابی فن دمنده
یکی دیگر از دلایل گرم نشدن بخاری خودرو اینست که فن بخاری از کار افتاده است. مکانیک با بررسی متوجه می‌شود که رادیاتور کاملا گرم است بنابراین مشکلی در ورودی آب داغ به سیستم وجود ندارد. اما هوای خروجی از بخاری خودرو به اندازه کافی گرم نیست. در این وضعیت به احتمال زیاد مشکل از فن دمنده بخاری است. با باز کردن فن وآزمایش کردن آن می‌توان ایراد فن را پیدا کرد. با تعمیر فن و نصب آن در سیستم گرمایشی مشکل گرمای کم بخاری خودرو هم کاملا برطرف می‌شود. باز و بسته کردن فن بخاری نیاز به دانش فنی و تجربه عملی دارد. اگر در این زمینه تخصصی ندارید هرگز اقدام به باز کردن فن و دیگر قسمت‌های بخاری خودرو نکنید.

نشت آب
نشت آب از شلنگ، پمپ آب و رادیاتور منجر به آسیب جدی به بخاری خودرو شده و کارکرد آن را مختل می‌کند. نشتی، سطح آب موتور را پایین می‌آورد. در این حالت شبکه گرمایی قادر به تبادل حرارتی نیست و باد بخاری سرد می‌شود. در این مورد با افزودن آب به سیستم و هواگیری آن مشکل به طور موقت حل می‌شود. اما برای تعمیر خودرو لازم است تا محل نشتی شناسایی شده و نشتی به طور کامل گرفته شود.

ترموستات
ترموستات نقش مهمی در کارکرد بخاری خودرو دارد. خرابی و شکستگی ترموستات موجب می‌شود تا تنظیم ورود آب داغ به سیستم مختل شود. در حالت عادی ترموستات درجه حرارت آب را تنظیم می‌کند و در واقع مدیریت گرمای بخاری را بر عهده دارد.

خرابی خودرو 3

با عوض کردن این قطعه مشکل به طور کامل برطرف می‌شود. هزینه تعویض ترموستات چندان زیاد نیست و بسیار مقرون به صرفه است.

شیر کنترل بخاری
معمولا در خودروهای قدیمی و چند سال کارکرده، امکان خرابی شیر کنترل بخاری وجود دارد. این شیر در داخل خودرو نیست و زیر کاپوت جاساز شده است. این شیر تقریبا مثل یک سوئیچ عمل می‌کند و اجازه خاموش و روشن شدن بخاری و ورود گرما را می‌دهد. خرابی این قطعه به معنای به هم خوردن ریتم هوادهی مطلوب بخاری است.

اگر همه قسمت‌های بخاری خودرو به درستی کار نکند در مجموع وضعیت گرمای بخاری به هم می‌ریزد. وزش باد سرد، توقف هوادهی، کم شدن میزان گرمای هوا برخی از مشکلات رایج در بخاری‌های خودرو هستند که به یکی از علل گفته شده، ایجاد می‌شوند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار