چاپ کد خبر: 97573
18 آبان 1401

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده ۱ ، ۲ و در حال حرکت

آموزش مکانیک خودرو :یکی از ضروری ترین وسایل نقلیه ماشین می باشد که در برخی مواقع دچار عیوب و مشکلاتی می شود. یکی از این مشکلات ریپ زدن ماشین در حین حرکت است که می توان بدون اینکه نیاز به افراد متخصص باشد آن را برطرف نمود.

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده یک

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده 1 ، 2 و در حال حرکت

اگر موتور خودرو درست کار کند، هیچ لرزش و صدای غیر عادی از آن شنیده نمی شود، اما اگر بعد از روشن شدن، ریپ بزند، یکی از ایرادهای زیر را دارد:

۱. سیستم برق رسانی مشکل دارد که شامل شمع، وایر و کوئل است.
۲. اگر به هر دلیل سوخت یا برق به یکی از سیلندرها نرسد، مثلا کوئل به یکی از سیلندرها برق ندهد، یا سوزن انژکتور در یکی از سیلندرها بنزین را درست تزریق نکند، آن سیلندر کار نکرده و نقش خود را در چرخه حرکت های موتور بازی نمی کند، در نتیجه موتور دچار لرزش و ریپ زدن می شود.
۳. نسبت مخلوط بنزین و هوا مناسب نیست که دلایل آن عبارتند از:

  •  ضعیف بودن فشار بنزین به دلیل خرابی پمپ بنزین یا کیپ شدن فیلتر بنزین
  •  خرابی سوزنهای انژکتور ماشین
  •  خرابی یا کثیفی دریچه گاز و یا سنسورهای مربوط به هوای ورودی. (که در اینصورت، با استفاده از اسپری شوینده “گانک” در دریچه گاز مشکل حل می شود)
  • مخلوط بودن بنزین با آب یا مواد دیگر

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده یک

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده 1 ، 2 و در حال حرکت

برخی از دلایل ریپ زدن موتور در حال حرکت:

۱- گرفتگی فیلتر بنزین

۲- فشار بنزین پایین است،فشار پمپ بنزین باید ۲.۵ تا ۳ بار باشد.

۳- ایراد سخت افزار یا نرم افزار ECU
اکتان چیست و باعث چی عملی میشه؟

ببینید اکتان بالا یعنی انفجار دیرتر… بنزینی که اکتان بیشتر داره یعنی دیرتر منفجر میشه… بله دقیقا درسته یکوقت فکر نکنید حواسم نبوده و مطلبو جابجا نوشتم… در خودروهای جدید بنا به دلایل بهینه سازی و محیط زیستی متخصصان خودرو مجبور شدن که تراکم محفظه احتراق رو بالا ببرن و بنزین عادی با وجود تراکم بالا گاهی به دلیل فشار بالا و نتیجتأ دمای بالا حین متراکم شدن مخلوط سوخت و هوا قبل از رسیدن پیستون به منطقه نهایی یا لحظه مرگ سیلندر منفجر شده و باعث ایجاد ضربه و خودسوزی و در نتیجه ریپ زدن خودرو میشود… برای جلوگیری از این پدیده اکتان بنزین رو میبرن بالاتر تا با این دما منفجر نشه و حتما بعد از ایجاد جرقه شمع منفجر شود…
تمام قضیه و فرق بنزین عادی با سوپر همینه که گفته شد… ولی حتی بعضا شنیدم عده ای بر این باورند که بنزین سوپر قدرت و خاصیت اشتعال پزیری بالاتری داره…
این تفکر کاملا اشتباست..
ولی بنزین یورو۴… این سوخت تنها تفاوت مهمش آلایندگی کمترشه و از نظر اکتان یک چیزی بین سوپر و بنزین معمولیست… و از جایی که موتورهای یورو۴ مخصوصا در بخش سنسور اکسیژن با سوخت یورو۴ طراحی شدن، زمانی که شما از بنزین یورو۴ در این خودروها استفاده کنید طبعا مصرف سوختتون میاد پایین…
دوستان عزیز در خودروهای امروزی بنابه تراکم بالای پیستونها در بهترین حالت گاهی بازم خودرو دچار خود سوزی میشه و حداقل موتور در اون درجه از آوانسی که نیازه کار نخواهد کرد. البته دقت کنید بخش اعظمی از این مشکل توسط ایسیو مدیریت و تصحیح میشه ولی بازم مشکل وجود داره مخصوصا اگه خودرو کارکرده باشه! همین عامل باعث میشه زمانی که از بنزین سوپر استفاده میکنید مصرفتون بیاد پایین.

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده 1 ، 2 و در حال حرکت

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده دو

۱. پلاتین سوخته یکی از شایع ترین علل ریپ زدن خودرو در سرعت بالا است. شما به کمک یک برس زبر می توانید این سوختگی را رفع کنید اما اگر شکل پلاتین تغییر کرده باشد باید حتما آن را تعویض کنید.

۲. خراب بودن سر سیلندر یا ترک خورده بودن آن. البته اگر این مشکل هنگام فعالیت موتور اتفاق می افتد احتمال سوختگی واشر سر سیلندر نیز وجود دارد.

۳. هر گونه ایراد در شمعها

۴. خراب بودن یا کثیف شدن وایرها
برخی از دلایل کپ کردن موتور در اتومبیل های مختلف داخلی

در انواع ماشین های ۲۰۶، پراید، پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و تندر ۹۰

۱. معمولاً موتور ۲۰۶ تیپ ۲ ،کوپ می کند، این اتفاق برای سایر خودرو های مذکور کمتر اتفاق می افتد.

۲. در ۲۰۶ تیپ ۲، اگر ECU ، ساژم S2000 و موتور TU3 باشد، معمولا کپ کردن به دلیل خرابی سنسور اکسیژن است و غالباً علائم آن خام سوزی بنزین، بوی بد اگزوز، روشن شدن چراغ چک خواهد بود.

۳. در ۲۰۶ تیپ ۲، اگر ECU از نوع Valeo باشد، و سایر موارد مشکلی نداشته باشند، علت کوپ کردن ایراد نرم افزاری ECU است که در حال حاضر راه حلی برای آن پیدا نشده است.

۴. یکی دیگر از دلایل کپ کردن موتور، خرابی، کثیف یا چرب بودن سنسور فشار هوای ورودی است.

۵. ممکن است کپ کردن به دلیل تمیز نبودن سنسور دور موتور (دور در دقیقه) باشد.

۶. ممکن است کپ کردن به دلیل افت فشار بنزین ورودی باشد. (افت فشار بنزین ورودی می تواند ناشی از ضعیف شدن پمپ بنزین، کیپ شدن فیلتر بنزین، تنبل شدن انژکتورها و … باشد).

۷- و همچنین مواردی مثل هواکشیدن مانیفولد ورودی و انژکتورها ( بعلت عدم آب بندی اورینگ ) را می توان اشاره کرد.

شما هم نظر و تجربه تون را در این مورد برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار