چاپ کد خبر: 10874
10 مرداد 1398

دلیل عدم حضور به موقع بالگردها برای اطفاء آتش در منابع طبیعی فارس /در کوهمره هزار هکتار زمین و منابع طبیعی سوخت

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: آتش سوزی در کوهمره از چهار روز پیش حدود یک هزار هکتار از منابع طبیعی شهرستان شیراز و بخشی از کازرون را درگیر کرده است.
به کزارش اول فارس ، بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به آتش‌سوزی در کوهمره شیراز، گفت:  این حریق از چهار روز پیش حدود یک هزار هکتار از منابع طبیعی شهرستان شیراز و بخشی از کازرون را درگیر کرده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویش گیاهان و علف‌ها در مناطق کوهستانی در سال جاری نسبت به سال گذشته باعث شده احتمال بروز آتش سوزی در منابع طبیعی بیشتر شود، افزود: علیرغم تمام هشدارها درباره احتمال بروز حریق اقدامات پیشگیرانه چندانی برای جلوگیری از بروز این حادثه صورت نکرفته است.

از آنجایی سازمان صدا و سیما از بودجه ملی ارتزاق می‌کند، می‌تواند نقش موثری در آگاه‌سازی و ارائه اطلاعات لازم به مردم داشته باشد اما متاسفانه برنامه خاصی برای آگاه‌سازی و روشنگری مردم درباره راهکارهای حفاظت از منابع طبیعی و پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در این سازمان ساخته نمی‌شود

وی اظهار کرد: از آنجایی سازمان صدا و سیما از بودجه ملی ارتزاق می‌کند، می‌تواند نقش موثری در آگاه‌سازی و ارائه اطلاعات لازم به مردم داشته باشد اما متاسفانه برنامه خاصی برای آگاه‌سازی و روشنگری مردم درباره راهکارهای حفاظت از منابع طبیعی و پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در این سازمان ساخته نمی‌شود.

پارسایی بیان کرد: سایر نهادهای مسئول نیز برای آگاه سازی و آماده سازی مردم برای جلوگیری از بروز چنین آتش سوزی هایی برنامه ریزی کاملی ندارند.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اقدامات انجام گرفته برای جلوگیری از بروز حوادث طبیعی را پیگیری می‌کند

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حضور مسئولان ستاد بحران  و سازمان منابع طبیعی برگزار و افزایش احتمال بروز آتش سوزی در سال جاری نسبت به سال گذشته یادآور شد و  اعضای کمیسیون خواستار اخذ تدابیر و تمهیدات ویژه برای جلوگیری از بروز آتش سوزی و مهار آن شدند.

منابع طبیعی قابل ارزش گذاری و قیمت گذاری نیستند

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع طبیعی سرمایه های ملی ما هستند که قابل ارزش گذاری و قیمت گذاری نیستند، ادامه داد: در پیگیری‌هایی که از وزارت کشور داشتم مسئولان قول پیگیری جدی دادند.

پارسایی با بیان اینکه در تماسی که با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی کشور داشتم، یکی از دلایل عدم حضور به موقع بالگرد و هلیکوپتر را بدهی سال قبل این سازمان به وزارت دفاع اعلام کردند، تصریح کرد: در سال گذشته بین وزارت دفاع، سازمان منابع طبیعی و معاونت بحران وزارت کشور تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر اینکه در صورت اعلام نیاز وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هلیکوپترهای وزارت دفاع برای کمک به مهار حوادثی مانند آتش سوزی در محل حاضر شود، منعقد شد، اما ظاهراً از مطالبات سال گذشته وزارت دفاع حدود ۳۰ میلیارد تومان پرداخت نشده است و این بدهی به چالشی برای عدم حضور به موقع بالگردها در محل حادثه تبدیل شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: در آتش سوزی اخیر در کوهمره حدود هزار هکتار زمین و منابع طبیعی سوخت در واقع ضرر این‌گونه آتش سوزی‌ها و حوادث باعث از دست رفتن منابع مالی بسیاری می‌شود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد منابع طبیعی و ارزش آنها در ایران مورد کم توجهی و کم لطفی قرار گرفته است، تصریح کرد: متاسفانه برنامه‌ای برای ساماندهی و حفاظت از این منابع وجود ندارد.

ضرورت وجود ۶ پایگاه هوایی برای مقابله با حوادث و مهار آتش سوزی در طبیعت

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: به زعم آقای کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با حوادث و مهار آتش سوزی در منابع طبیعی باید به صورت استاندارد شش پایگاه هوایی در کشور داشته باشیم، این در حالی است که این پایگاه ها وجود ندارند.

پارسایی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده، از روز گذشته هلیکوپتر در منطقه کوهمره حاضر شده و نیروهای ارتش نیز ورود کرده‌اند و اطفاء حریق در حال انجام است اما مقابله با بروز حوادث در طبیعت به عزم و جدیت بیشتری نیاز دارد تا در وهله نخست از بروز آتش سوزی جلوگیری شود و در صورت بروز، آتش در کانون‌های ابتدایی مهار شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ وی یادآور شد: سه سال پیش در پاسارگاد نیز چنین اتفاقی افتاد و حدود دو هزار هکتار از منابع طبیعی در آتش سوخت اما ظاهراً هنوز هم برنامه خاصی برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی در کشور وجود ندارد و حوادث طبیعی هر روز یک منطقه از کشور را تهدید می کند.

وی معتقد است اگر از بتوان از برخی بودجه‌های عمرانی کاست تا منابع لازم برای جلوگیری از بروز آتش سوزی در طبیعت فراهم شود می توان از بسیاری از ضرر و زیان ها جلوگیری کرد.

نماینده مردم شیراز تصریح کرد: مردم بیان می‌کنند در روزی مانند روز کوروش تمام امکانات به شیراز گسیل می شود اما  حال که منابع طبیعی شهرستان در خطر است، اقدامات با تاخیر انجام شده یا ناهماهنگ است.

پارسایی بیان کرد: اگر حراست از محیط طبیعی و منابع طبیعی مهمتر از مدیریت مسائل امنیت نباشد کمتر از آن نیز نیست.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در صورتی که عدم رسیدگی به منابع طبیعی و بی توجهی به این موضوع ادامه دار باشد، پس از تعطیلات مجلس برای استیضاح وزرای مربوطه پیگیری‌های لازم صورت می گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون اصل ۹۰ نیز با برگزاری جلسات مجدد پیگیر اقدامات انجام شده برای جلوگیری از بروز حوادث طبیعی است تا از حوادث ناگوار و خسارت سنگین جلوگیری شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار