چاپ کد خبر: 40843
30 آذر 1399

دل خون شیرازی ها از گرانی میوه و آجیل شب یلدا

 شب یلدا 1 1

 شب یلدای امسال در شیراز و استان فارس زیر سایه نگرانی از ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی جامعه، خانواده‌ها را در شرایط ویژه ای قرار داده است.

مهر: شب یلدا یکی از دورهمی های خانوادگی مردم ایران در مناطق مختلف است، شبی به مناسبت آغاز زمستان در طولانی‌ترین شب سال که در فرهنگ اقوام ایرانی جلوه‌ای ماندگار دارد.
شب یلدا، شب حافظ خوانی و داستان گویی قدیمی تر هاست و هر منطقه خوراکی‌ها و شیرینی‌های خاصی برای این شب تدارک میبیند.

انار، هندوانه و آجیل یلدا نقطه مشترک این شب در سفره ایرانی‌های داخل و خارج از ایران است. اما امسال به دلیل همه گیری و شیوع کرونا که بر تمام عادات و مناسبت‌های مذهبی و ملی کشور تأثیر گذاشته، شاهد یلدایی متفاوت هستیم، بسیاری از خانواده‌ها بر خلاف هر سال این شب را در جمع محدود و بدون مهمان سپری می‌کنند و بسیاری به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی قصد برگزاری این آئین را ندارند.

از سوی دیگر شرایط اقتصادی جامعه به دلیل تعطیلی‌های کرونایی و … سفره خرید خانواده‌ها را کوچک و کوچک‌تر از همیشه کرده است.

قیمت‌ها در بازار شیراز بسیار متفاوت است به نحوی که انار به ۲۰ هزار تومان هم قیمت می‌رسد، سایر میوه‌ها همانند پرتقال و نارنگی هم از که فروشی همیشگی دارند از ۸ هزار تومان تا ۱۹ هزار تومان تفاوت قیمت بر اساس محل فروش دارند.

هندوانه شب یلدا شاید کم نوسان ترین قیمت را دارد قیمت این محصول مخصوص شب یلدا بین کیلویی ۲ هزار تومان تا ۶ هزارتومان است.

گران‌ترین محصول سفره شب یلدا، آجیل مخصوص شب یلداست که بر اساس تعداد مغز و مواد اولیه اش از ۷۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان توزیع می‌شود.

ناصر محمودیان از شیرینی فروشان قدیمی با اشاره به اینکه هر ساله خرید و سفارش شیرینی شب یلدا از ۱۰ روز قبل از یلدا شروع می‌شد، افزود: متأسفانه امسال نه شب عید خوبی و نه شب یلدایی پر رونق داشتیم.

محمودیان با بیان اینکه شرایط کرونا و توجه به سلامتی دلیل اصلی کم رونق شدن بازار شب یلدا است افزود: متأسفانه کرونا تمام وجوه زندگی ما را درگیر کرده و بسیاری از واحدهای قنادی به سختی سرپا هستند.

وی با اشاره به افزایش قیمت شیرینی به دلیل گرانی و کمبود روغن و شکر افزود: تمامی محصولات قنادی‌ها به همین دلیل افزایش قیمت داشته‌اند به طور مثال شیرینی گل محمدی از ۲۰ هزار تومان به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده، شیرینی خامه‌ای از کیلویی ۳۰ هزار تومان به کیلویی ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان تغییر قیمت داشته است.

محمودیان در خصوص قیمت سایر محصولات شیرینی گفت: انواع کیک و کیک یخچالی هم شامل همین افزایش قیمت بوده‌اند و بین ۵۰ تا ۶۰ هزارتومان به ازای هر کیلو در نوسان است.

مجید طاهری از فروشندگان شیرینی، آجیل و خشکبار با بیان اینکه قیمت مواد اولیه آجیل بالا رفته است گفت: آجیل شب یلدا بر خلاف آجیل شب عید از خوراکی‌های شیرین همانند کشمش و انجیر و قیسی تشکیل شده است که همه این مواد اولیه افزایش قیمت بالایی داشتند.

طاهری با اشاره به قیمت مواد اولیه آجیل یلدا افزود: بطور مثال سال قبل قیمت تمام شده یک کیلو آجیل عالی شب یلدا سال گذشته ۱۱۰ هزار تومان بود که با افزایش قیمت امسال به ۱۵۰ تا ۱۸۰ رسیده یا قیمت پسته از ۱۸۰ به ۲۳۰ هزار تومان و فندق به ۲۹۰ هزار تومان افزایش یافته است که منجر به گرانی قیمت محصول نهایی می‌شود.

محسن صفا پور از دیگر فروشندگان قدیمی آجیل با بیان اینکه به دلیل تعطیلی‌های چند هفتگی دوران کرونا شاهد رکود در بازار هستیم، افزود: به دلیل کرونا و گرانی‌هایی که منجر به کوچک شدن سبد خرید مردم شده است عملاً شاهد بازار گرم در این مدت نیستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از محصولات اولیه تهیه آجیل چند مغز کمیاب و گران‌تر از قبل شده است افزود: مثلاً انجیر که سال گذشته حدود ۹۰ هزار تومان بود امسال به قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلو تغییر قیمت داشته است و به سختی تهیه می‌شود که همین افزایش قیمت‌ها، قیمت نهایی آجیل شب یلدا هم با افزایش روبرو می‌شود.

شب یلدا 2

صفا پور افزود: در حال حاضر و بر اساس کیفیت و تعداد مواد استفاده شده، آجیل شب یلدا بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد هرچند به دلیل کرونا بسیاری از مراسم و دورهمی های مردم تعطیل شده است و بسیاری امسال در صدد برگزاری این مراسم نیستند.

گرانی سفره مردم را کوچک‌تر کرده است

خانم حسینی خانه دار که در حال خرید آجیل است در خصوص شب یلدا گفت: هر سال در شب یلدا فرزندان دیگرم به همراه نوه‌ها به خانه ما می‌آمدند تا این شب را در کنار جمع خانوادگی سپری کنیم اما امسال به دلیل کرونا و نگرانی از بیمار شدن من و همسرم این مراسم را به تنهایی و با پسرم که با ما زندگی می‌کند برگزار می‌کنیم.

حسینی در خصوص خرید شب یلدا گفت: هر سال یک یا دو کیلو آجیل چند کیلو انار و سایر میوه‌ها و هندوانه می‌خریدیم و کمی هم شیرینی خانگی درست می‌کردم هرچند امسال قصد خرید کمتری دارم اما قیمت‌ها واقعاً بالا رفته است. آجیل خوب کیلویی ۱۶۰ هزار تومان شده در حالی که سال قبل حدود ۱۰۰ هزار تومان بود یا انار الان کیلویی ۱۸ هزارتومان فروخته می‌شود که سال قبل کیلویی ۷ هزار تومان بود.

ابراهیم شجاعی کارمند بازنشسته در خصوص مراسم شب یلدا گفت: امسال به دلیل کرونا امکان میزبانی از فامیل یا رفتن به مهمانی را نداریم و در خانه با حضور فرزندانم این مراسم را برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به تهیه میوه و آجیل شب یلدا گفت: واقعاً نمی دانم در مورد گرانی چه باید گفت و چرا مسئولان و مدیران دست استانی و کشوری کاری انجام نمی‌دهند مگر خودشان در شهر و بازار رفت و آمد نمی‌کنند که از قیمت سرسام آور اجناس بی خبر هستند؟

شجاعی افزود: تهیه ملزومات یلدا برای خانواده خودم که ۴ نفر هستیم را که حساب کنیم متوجه فشار سنگین اقتصادی بر عموم جامعه خواهیم شد. دو کیلو انار حدوداً ۳۰ هزار تومان یک کیلو آجیل متوسط ۱۵۰ هزار تومان، یک هندوانه متوسط ۴۰ هزار تومان، و یک کیلو شیرینی ساده حدود ۵۰ هزار تومان یعنی هر خانواده متوسط برای یک شب باید حدود ۲۷۰ هزار تومان هزینه کند، حالا تصور کنید خانواده‌های پرجمعیتی که با انواع مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند چه وضعی دارند.

خانم اکبری کارمند با اشاره به شرایط کرونا و برگزاری شب یلدا گفت: امسال به دلیل کرونا برنامه‌ای برای برگزاری مراسم شب یلدا نداریم و این شب را در کنار همسر و دو فرزندم میگذارنم.

اکبری با اشاره به شرایط نابه سامان کرونا و خطر ابتلای افراد خصوصاً در سنین بالا به کرونا گفت: خیلی دوست داشتیم این مراسم را همانند هر سال در کنار پدر و مادر و سایر اعضا خانواده بگذرانیم اما سلامتی آنها و بچه‌ها مهم‌تر است.

وی در خصوص خرید میوه و شیرینی شب یلدا گفت: متأسفانه همه میدانیم شرایط اقتصادی جامعه در وضعیت خوبی نیست و خانواده‌های بسیاری هستند که توان خرید ندارند به همین دلیل سعی می‌کنم در حد توان خود و خانواده کمی از مبلغ خرید خودمان را صرف کودکان کار و خانواده‌های نیازمند کنیم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار