چاپ کد خبر: 12789
15 شهریور 1398

دمپخت عدس یک غذای اصیل وخوش طعم شیرازی

دمپخت عدس یکی از پلوهای محلی استان فارس به ویژه  شهر شیراز است که اگر بدون گوشت یا مرغ تهیه شود یک غذای گیاهی خوش طعم و سنتی اصیل ایرانی محسوب می شود.
عدس یکی از بهترین راه های تامین پروتئین کم چربی برای بدن ماست که سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان و فیبر است و خوردن روزانه آن می تواند به تقویت و بهبود قوای جسمانی ما منجر شود. بخاطر هضم آسان و آهن و پروتئین عدس، خوردن روزانه آن به عملکرد بدن کمک می کند و جلوی بیماری های عفونی را می گیرد. زیاده روی در خوردن عدس، قدرت دید چشم را کم کرده و باعث خواب های آشفته می شود.

اول فارس | غذاهای محلی استان فارس : عدس یکی از حبوباتی است که طبیعت آن معتدل ولی خشک است و پوست آن گرم و مغزش سرد می باشد. عدس دارای مواد مغذی، الیاف گیاهی، کربوهیدرات پیچیده و اسیدفولیک است. همچنین سرشار از مواد غذایی مفید به ویژه پروتئین و اسیدآمینه های مختلف و غنی می باشد. کم کالری و کم چربی بوده و کلسترول ندارد و در کنار این موارد لازم است متذکر شویم که عدس بسیار ارزان است (البته در مقایسه با مواد مغذی دیگر).
یک دوم لیوان عدس پخته، ۹۰ درصد از مقدار توصیه شده را تأمین می کند. در ضمن عدس منبع خوبی از آهن و برای خانم هایی که کم خونی ناشی از فقر آهن دارند مناسب می باشد.
مصرف عدس همراه با غذاهای غنی از ویتامین «ث» مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز، کلم بروکلی، مرکبات و عصاره آنها موجب افزایش جذب آهن موجود در عدس می شود. عدس از لحاظ پروتئین غنی است و فقط یک اسیدآمینه کم دارد و نام آن «میتونین» است. اضافه کردن مقداری جو یا تخم مرغ، آجیل، دانه ها، گوشت و یا پنیر سبب کامل شدن پروتئین عدس می شود و می توان گفت کیفیت پروتئین غذایی را بالا می برد.همچنین عدس دارای الیاف گیاهی محلول است که همانند یک برس برای دستگاه گوارش عمل می کند و باعث تمیز شدن دستگاه گوارش می شود. این نوع الیاف گیاهی موجب کاهش قند و کلسترول خون شده و به کاهش انسولین مصرفی در بیماران مبتلا به مرض قند می انجامد.

دمپخت عدس

مواد اولیه دمپخت عدس( برای ۶ نفر):
برنج: ۱ کیلو
عدس: ۱ لیوان
خلال نارنج: یک استکان
دارچین: نصف قاشق چایخوری
روغن (آبکرده): یک و نیم استکان
نمک: به میزان لازم
فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه دمپخت عدس:
ابتدا در ظرفی مقدار بسیار کمی روغن بریزید و زردچوبه و فلفل و نمک را در آن تفت دهید و سپس عدس شسته شده را به آن اضافه کنید و پس از تفت دادن اجازه دهید با مقداری آب نیم پز شود.
در ظرفی جدا گانه پیازها را نیمه سرخ کنید و با مقداری زردچوبه، کلم، سبزی، هویج و نمک و فلفل مخلوط کرده و تفت دهید و سپس برنج را با آب به مواد اضافه کنید و پس از تبخیر شدن مقداری از آب عدس نیم پز را به مواد اضافه کرده و اجازه دهید آب غذا تبخیر شود و تنها مقداری رطوبت برای دم انداختن برنج باقی بماند.حالا برنج را دم بیندازید.
پس حدود ۴۵ دقیقه غذا حاضر است. نوش جان!
نکات:
۱- می توانید از گوشت یا مرغ هم در غذا استفاده کنید.
۲- استفاده از زعفران به جای زرچوبه به خوشمزه شدن غذا کمک می کند.
۳- میتوانید از خرما برای تزیین و سرو این غذا استفاده کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار