چاپ کد خبر: 89860
25 تیر 1401

دهن‌کجی شهرداری شیراز به تصمیم استاندار فارس/تاکی نظاره گر از بین رفتن جوانان باشیم؟

پس از کشمکش بر سر ایمن‌سازی کمربندی به‌عنوان قتلگاهی در قلب شهر شیراز، استاندار فارس، به طور رسمی مسئولیت بخشی از کمربندی جنوبی را به شهرداری واگذار کرد اما سخنان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز و عدم پاسخگویی‌ وی درباره کمربندی نشان می‌دهد عملا شهرداری نسبت به این مساله احساس وظیفه نمی‌کند.

شهرداری شیراز 2

 خبرگزاری فارس| شیراز، کمربندی شیراز شاید روزی به‌عنوان یک رینگ خارج از شهر به حساب می‌آمد اما سالهاست به یک محور پرتردد در شهر شیراز بدل شده است و بر اساس آمارهای مطرح شده روزانه حوادث بسیاری در آن رخ می‌دهد و جان‌های بسیاری را می‌ستاند.

کمربندی شیراز همچون گویی است که سالهاست میان دو نهاد شهرداری و راهداری دست به دست می‌چرخد اما عملا تغییر محسوس و رضایت‌بخشی در آن به چشم نمی‌خورد!

چه جان‌هایی که در این محور خطرناک از دست رفت و چه خانواده‌هایی که داغدار شدند اما علی‌رغم اعلام آمارهای بالا از تصادفات در این محور پرخطر باز هم عزمی راسخ برای سامان‌بخشی به این محور مشاهده نمی‌شود.

تفاهم‌نامه‌ها، ابلاغ‌ها، خط و نشان‌ها و ضرب‌الاجل‌ها درباره سامان‌بخشی به این محور خطرناک بارها اتفاق افتاده است و وزیر راه و شهرسازی دولت فعلی نیز شخصا از این محور بازدید و دستور مناسب‌سازی را صادر کرده است اما پس از گذشت چند ماه هنوز هم اتفاق خاصی را شاهد نیستیم و آمار تصادفات در این جاده رو به افزایش است.

پس از آن استاندار فارس طی ضرب‌الاجلی ۶ ماهه از دو دستگاه راهداری و شهرداری خواست تا ماجرا را تعیبن تکلیف کنند اما باز هم این امر محقق نشد و دستورات استاندار از سوی شهرداری بر زمین ماند! که بدون شک این اتفاق نمونه ترک فعل و ترک فعل نیز جرم است.

تنظیم تفاهم‌نامه ۶۰ به ۴۰ اقدام بعدی استاندار فارس برای پایان دادن به کشمکش‌های دنباله‌دار کمربندی شیراز بود تا جایی که این تفاهم‌نامه نیز در شورا مهر تایید نگرفت و ایراداتی به آن وارد شد و صبر استاندار فارس به سرآمد و گفت تا کی بنشینیم و شاهد مرگ جوان‌ها و داغدار شدن خانواده‌هایشان باشیم لذا از اول تیرماه مسئولیت بخش شمالی کمربندی مربوط به راهداری و بخش جنوبی مربوط به شهرداری است و تمام.

پیش از آن نیز دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس از سهم ۵۰ درصدی هر یک از این دو دستگاه خبر داده و بر عمل کردن به وظیفه توسط آنها تاکید کرده بود.

بحرینی خواستار توجه به این تفاهم‌نامه منصفانه از سوی این دو دستگاه شد که گویی باز هم آب در هاون کوبیدن بود و توجهی نشد؛ چراکه امروز این محور آمار تصادفات بالایی دارد و میانگین ۴ و نیم نفر فوتی متوسط صحنه‌های ناگوار این محور است.

علاوه بر آن، پس از گذشت حدودا یک ماه از اولتیماتوم استاندار فارس برای سپردن مسئولیت به شهرداری شیراز، هنوز اقدامی از سوی شهرداری صورت نگرفته است.

هادی شه‌دوست شیرازی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز که پیش از تعیین تکلیف استاندار فارس، ماجرای مسئولیت کمربندی شیراز را انکار کرد و گفت: مسئولیت کمربندی با راهداری است و شهرداری نقشی در این حوزه ندارد، پس از دستور استاندار فارس مبنی‌بر سپردن بخشی از کمربندی به شهرداری، در یک نشست خبری عنوان کرد که با هماهنگی پلس به موضوع کمربندی خواهد پرداخت!

وی تماس خبرنگار  را در این حوزه پاسخ نداد و گفت آنچه در نشست خبری درباره کمربندی عنوان کردم همان است.

کمربندی شیراز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس اما از انجام اقداماتی همچون سابق خبر داد و به خبرنگار فارس گفت: پس از تعیین تکلیف استانداری، تا کنون تلاشی از سوی شهرداری در کمربندی مشاهده نشده است.

علیرضا راستیار افزود: کمربندی شیراز از اکبرآباد شروع می‌شود و تا پل فسا ادامه می‌یابد که از این محور، سه بخش پل شهید اسکندری تا شهرک جوادیه، دراک و بعد از سلطان‌آباد تا پل فسا که در محدوده شهری قرار ندارد به عهده ما است و ما نیز همچون گذشته در حال انجام اقدامات هستیم.

وی افزود: تامین روشنایی، نصب تابلو محدودیت سرعت از طریق ال‌ای‌دی، روکش جاده، خط‌کشی و نصب حفاظ کناری در حال انجام است و پایان شهریورماه می‌توان تفاوت بین آنچه که در محدوده جاده‌ای در اختیار راهداری است را با آنچه در محور شهری و در اختیار شهرداری است، مقایسه کرد.

اکنون سوال اصلی اینجاست که تا چه زمانی باید از بین رفتن جوانان و داغدار شدن خانواده‌های آنها را که ناشی از نا ایمن بودن بیش از حد این محور است نظاره‌گر باشیم و دست روی دست بگذاریم؟!

اشاره 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار