چاپ کد خبر: 53760
23 اردیبهشت 1400

دکتر علی شیخ‌الاسلامی درگذشت

دکتر شیخ السلامی

به گزارش اول فارس،علی شیخ‌الاسلامی  استاد دانشگاه، پژوهش‌گر ادبیات و مترجم ایرانی بود. او صبح عید فطر ۱۴۴۲ هجری قمری برابر با ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ خورشیدی بعد از چند هفته بیماری، در بیمارستانی در تهران درگذشت.

او جزو نسل سوم اساتید دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، شاگرد مستقیم بدیع‌الزمان فروزانفر و جلال‌الدین همایی، دوست و شاگرد سید جعفر شهیدی و عبدالحسین زرین‌کوب، چهره‌ ماندگار حوزه‌ ادبیات سال ۸۹، استاد راهنمای تز دکترای قیصر امین‌پور، عضو هیأت مؤسس دانشگاه علامه طباطبایی، دارای سابقه نزدیک به ده سال ریاست دانشگاه تربیت معلم، دارای سابقه بیش از پانزده سال ریاست دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیأت ممیز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، حافظ‌شناس، محی‌الدین عربی‌شناس، استاد عرفان مکتب شیراز و استاد بیش از بیست نسل دانشجو در دانشگاه‌های تهران، علامه، تربیت معلم و آزاد بود.

یک دوره تفسیر منازل‌السائرین با کتابی به نام «راه و رسم منزل‌ها»، یک دوره تفسیر قرآن و یک دوره تفسیر حافظ، بیش از ده کتاب و دویست مقاله از جمله آثار تالیفی این مرحوم است.

دکتر شیخ‌الاسلامی سال ۱۳۱۵ در استهبان، استان فارس دیده به جهان گشود. دوره دبستان و دبیرستان را تا سیکل اول متوسطه، در دبستان و دبیرستان مغربی طی نمود. هم‌زمان درس‌های حوزوی و طلبگی را تحت نظارت پدرش، آقا میرزا ابوالقاسم، معروف به (علامه) ادامه داد. تحصیلات کلاسیک را نیز به صورت داوطلب آزاد در استهبان و شیراز ادامه داد و با عنوان رتبه اول موفق به کسب دیپلم ادبی گردید. در کنکور زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز شرکت کرد و پذیرفته شد. چهار سال بعد با رتبهٔ نخست از آن دانشگاه درجهٔ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت و طبق مقررات دانشگاهی قرار بود او را به عنوان دانشجوی رتبه اول به خارج اعزام کنند اما استادان دانشگاه تهران ترجیح دادند تا در ایران ادامه تحصیل دهد. ایشان قبل از شروع دوره دکتری در امتحان دانشسرای تربیت دبیر شرکت کرد و با رتبه اول پذیرفته شد و مدتی در شهر فسا به تدریس پرداخت.

دکتر شیخ‌الاسلامی در سال ۱۳۴۹ به اخذ درجه دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران نایل آمد و از مرداد ۱۳۵۰ در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. از سال ۱۳۵۷ تصدی دانشگاه‌های علامه طباطبایی تهران و تربیت معلم تهران یا دانشگاه خوارزمی فعلی را به عهده داشته و سال‌ها به عنوان مدیریت گروه و ریاست دانشکده ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مشغول به تدریس و خدمت بوده‌است. از دکتر شیخ‌الاسلامی علاوه بر مقالات متعدد به زبان فارسی و زبان عربی، کتاب‌هایی در زمینه‌های اعتقاد ی، عرفان عملی، مسائل کلامی و ادبی تألیف یا ترجمه شده و به چاپ رسیده یا آماده نشر می‌باشد. دکتر شیخ‌الاسلامی علاوه بر کار تدریس در بسیاری از همایش‌های داخل و خارج کشور در زمینهٔ زبان و ادبیات فارسی به ارائه سخنرانی پرداخته و به مناسبتهای مختلف مذهبی و فرهنگی و ادبی در شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه هایی داشته‌است. پدر دکتر شیخ‌الاسلامی آقا میرزا ابوالقاسم معروف به علامه اصطهباناتی از شاگردان آیت‌الله حاج شیخ جعفر محلاتی بوده‌اند.

دکتر شیخ‌الاسلامی ضمن تحصیلات کلاسیک و دروس حوزوی در سن شانزده سالگی به دست دایی خویش حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمد مؤیدالاسلام به عمامه و لباس روحانیت مفتخر گردیدند.

دکتر شیخ‌الاسلامی بیشترین تأثیرپذیری را از شخصیت و اخلاق آیت‌الله العظمی حاج شیخ بهاءالدین محلاتی در شیراز و آیت‌الله جناب مؤمن در استهبان داشته‌اند. دکتر علی شیخ‌الاسلامی در دوره هشتم (سال ۱۳۸۹) به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار