چاپ کد خبر: 67244
22 شهریور 1400

دکتر فرح پیرویان کازرونی بر اثر کرونا درگذشت

دکتر فرح پیرویان خبر تازه

به گزارش اول فارس از شیراز دکتر فرح پیرویان کازرونی ،متخصص کودکان و نوزادان و فوق تخصص قلب کودکان قلب کودکان شیراز بر اثر بیماری کرونا جان به جان سپرد.

وی از پزشکان متخصص باسابقه و خوشنام در زمینه کودکان ونوجوانان کشور بود و مطب او در خیابان ملاصدرای شیراز روزانه پذیرای دهها هموطن دردمند بودی که به امید بهبودی کودکان دردمنشان به آنجا مراجعه می کردند.

بر اساس این گزارش وی چندین هفته با این بیماری مهلک درگیر بود و روزگذشته جان به جان آفرین تسلیم کرد.

دکتر جلال زمانی در خصوص دکتر فرح پیرویان نوشت:

رنگ نوزاد همیشه کبود بود و مادرش درمانده و خمود. از دست دوا و درمان محلی کاری بر نیامده بود.  از دکتر روستا شنیده بود که خانم دکتری دلسوز در  شیراز و در فلان جا مطب دارد. شنیده بود که تخصص دارد در درمان قلب نوزاد و کودک. فردای آن روز چند تخم مرغ از زیر پای مرغ های مرغدانی گوشه حیاط جمع کرد و در دبه ای پلاستیکی گذاشت و با پرک های کاه جایشان را محکم کرد تا در امان باشند و در طول راه و با تکان‌های مینی بوس و در هنگام گذر از دست انداز ها نشکنند. فردایش آفتاب نزده نوزاد را بقچه پیچ کرد و با ساکی در دست عازم شیراز شد. با هزار سوال و اما و اگر.

مینی بوس چند ساعت بعد از طلوع آفتاب   از دروازه قرآن وارد شیراز شد. بعد از ساعتی پرس و جوی بسیار، خود را به پشت در مطب رساند. ساعت یازده بود و تا ساعت سه بعد از ظهر  که مطب باز می‌شد ساعت ها فاصله بود. جایی نداشت برود. همانجا و در راهروی پشت در مطب، بچه در بغل دراز کشید تا آنگاه که همهمه ی ازدحام بقیه مراجعین بیدارش کند.

خانم دکتر مهربان بود و گشاده روی . خال کوچکی در گوشه سمت راست چانه اش برای همیشه جا خوش کرده بود و عینک درشتی، چشمان گیرا و گردی صورتش را در بر گرفته بود. مادر با ترس و لرز وارد اتاق معاینه شد و بچه و دبه را با هم، روی میز جلوی دکتر گذاشت. بقچه باز شد و نوزاد با لب هایی کبود و زبانی کبود تر چون کبوتری غمگین ناله ی بی رمقی کرد. خانم دکتر از این قبیل نوزاد ها بسیار دیده بود.با صبر و حوصله و با تحمل گریه ی مداوم، بچه را اکو کرد و بعد از اینک تشخیص برایش عیان شد مادرِبی نوا و  خسته را درست و حسابی حالی کرد که بچه باید عمل شود و گر نه نجاتی در کار نیست. جراحی  را می شناخت که کارش حرف نداشت. زنگ زد و او را در جریان گذاشت. بچه جانی و نایی نداشت که بتواند از عمل زنده بیرون بیاید. چند ماهی صبر و حوصله لازم بود تا کیلو گرمی بر وزنش اضافه شود.   یک سالش که شد و قبل از آنکه بخواهد بمیرد، هنرمندانه عمل شد. بعدِ جراحی، خانم دکتر، هر روز در آی سی یو و در چند نوبت بالای سر نوزاد، که با دستگاه تنفس مصنوعی اکسیژن می گرفت، سخاوتمندانه حاضر می شد.  بچه جانی تازه گرفت و بعد از دو هفته با چهره ای صورتی و فارغ از کبودی در آغوش مادر و پدر و به امید روز های بهتر راهی دیار و روستا شد.  

بعضی ها پر خروش هستند و پر مدعا اما برخی اندک  هم یافت می شوند که ساکت و بی ادعا و او یکی از اینهاست. دوست دارم که اکنون که من زنده هستم و تا او زنده هست و تا زمانی که خون زندگی در رگهای همه مان جاری است، از او بنویسم.  برای او که هنوز نهر کوچکی از حیات به مدد قطره چکانی از سرم های انباشته از دارو در سیاه رگ های ظریف ِ دستان همیشه مهربانش جاری است. به او که دیوار های سرد آی سی یو، چندی است که او را از جهان زیبایش جدا کرده است و اکسیژن را نه از نسیم ِ مستِ هوای بهار تازه از راه  رسیده و خرامان در دشت و دمن ها و کوه پایه های سر سبز دشت ارژن و تنگ بوالحیات، بلکه از کپسول های فولادی زمخت و رنگ پریده و از طریق لوله های پیچ در پیچ خاکستری دستگاه تنفس مصنوعی می گیرد. برای او با قلبی به لطافت گلبرگ های شمعدانی های حیات خانه و به عطر و رایجه نرگس های خوشبوی شیراز.

برای او که طبیبانه نه،  که مادرانه دلسوز همه نوزادان بخت برگشته بد اقبالی بود که کبودِکبود از زهدان مادر جدا می گشتند تا با اولین گریه خود،  اکسیژن را با ولع هر چه تمام تر،به درون ریه های  تا کنون بسته شان بکشانند اما بخت یارشان نبود و قلب بیمار و ناقصشان مدد رسان نبود.

تقصیر هوا نبود. هوا بخشنده بود و اکسیژن کافی داشت تا به رایگان هدیه کند. دیواره های  درون قلب و اتاق های چهارگانه اش بودند که ناقص خلق شده و خروجی مناسبی نداشتند. اکسیژن آماده بود برای سفر، اما  این خون نوزاد بود که سر گردان نمی دانست به کجا و به درون کدام حفره و شریان سفر کند که اکسیژن بیشتری دریافت کند. دانشوری می خواست چون خانم دکتر تا تشخیص را مسجل کند و دست جراح ماهری تا دیوار های قلب را جا بجا کند.

چند هفته ای ست که در های مطب بسته و چراغ هایش خاموش و دستگاه اکو در گوشه ای کز کرده است. خانم دکتر که سال‌ها بیماران بسیاری را از آی سی یو و به سلامت روانه خانه ها شان کرده،  اینک خود اسیر در قفس است و با ویروس مهلکی که از چنگال خفاشی در فلان جای عالم، بر دامن جهان چکیده است، نا عادلانه دست و پنجه نرم می کند.

آرزوی من و آرزوی همه  بر خواستن توست. هر چه زودتر بیدار شو که جمعی انبوه نگران و چشم به راه تو اند. آمین.

دکتر محمد رحیم کدیور فوق تخصص عفونی کودکان استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز چنین از دکتر فرح پیرویان نوشت:

اولین بار حدود چهل سال پیش در اورژانس کودکان بیمارستان سعدی با فرح پیرویان  در کسوت دانشجوی پزشکی که به خاطر تعطیلی دانشگاه به ارائه خدمات پرستاری می پرداخت آشنا شدم.

دختری دل سوز، مهربان، درد آشنا و مسئولیت پذیر.

و سپس در کسوت دستیاری و فوق تخصصی قلب کودکان.

دکتر فرح پیرویان، هم کار عزیزی که دل سوزانه، عالمانه و مادرانه ،دستان شفا بخشش قلب های کودکان معصوم ولی دردمند فراوانی را شفا بخش بود.

چگونه می شود نبودنش را باور کرد، آن هم با ویروسی که در دنیای پیش رفته تقریبا مهار شده است و ما هنوز….

با چشمانی اشک بار و قلبی درد مند و شکسته چگونه این درد را می توان تحمل کرد؟

چه می توانم انجام دهم؟

آیا نمی شد و نمی شود هزاران مرگ این چنینی را پیش گیری کرد؟

به کدامین گناه…..

 دکتر «فرح پیرویان» فوق تخصص قلب کودکان به دلیل ابتلا به کرونا در شیراز جان باخت.

به گزارش اول فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انتشار پیامی، درگذشت شهادت گونه دکتر «فرح پیرویان» پزشک فوق تخصص قلب کودکان را تسلیت گفت.

متن پیام بدین شرح است؛

انالله و اناالیه راجعون

مجموعه بهداشت و درمان استان فارس بار دیگر در مسیر پرافتخار تعالی سلامت جامعه، داغدار یکی از شایسته‌ترین فرزندان خود شد که عمر گرانبهایش را صرف نجات جان بیماران کرده و در این عرصه، تا پای جان، افتخار آفرید؛ دکتر «فرح پیرویان» پزشک فوق تخصص قلب کودکان که درگذشت شهادت گونه ایشان، جامعه پزشکی استان فارس را متالم و متأثر گرداند و ضایعه‌ای تلخ برای خانواده و عزیزان، همکاران و اعضای خانواده سلامت فارس بود.

بی شک تنها انسان‌های شایسته خداوند حتی با مرگ نیز نقشی ماندگار بر لوح دل‌ها رقم می‌زنند و دکتر پیرویان در زمره این افتخارآفرینان بود؛ پزشکی شایسته که یاد و خاطره حضور سازنده‌اش در عرصه سلامت این مرز و بوم تا همیشه جاوید و ماندگار است و مایه افتخار سربلندی جامعه سلامت ایران اسلامی که فرزندانی این چنین در بحرانی‌ترین روزها، تا خط مقدم نبرد با بیماری ایستادند.

این فقدان تلخ را به اعضای خانواده ارجمند ایشان، همکاران شریفشان و جامعه پزشکی کشور و استان صمیمانه تسلیت گفته، برای تمامی بازماندگان صبر جزیل و برای آن مرحومه، علو درجات مسالت دارم.

امیدوارم ایزد منان ایشان را از سایه پرمهر رحمت و مغفرت واسعه خویش محظوظ گردانیده و با بانو حضرت زهرا (س)، محشور گرداند.

وات 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حمید چهارشنبه , ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

مسئول خبرگذاری مدیونی اگه مرحومه واکسن زده بوده و لابلای خبرات نیاری

حمید چهارشنبه , ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

مسئول خبرگذاری مدیونی اگه مرحومه واکسن زده بوده و لابلای خبرات نیاری و خواسته ما اینه که شفاف بگید که مرحومه ایا واکسن زده بوده یا نه ا گه زده بوده چه واکسنی تزریق کردن.

حمید پنجشنبه , ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱:۰۵

با سلام،ایشون بیمار بودن.و
دو تا دوز واکسن هم تزریق کرده بودن.بیماری زمینه ای داشتن.

ناشناس چهارشنبه , ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

روحش شاد خیلی حیف شد??

یا حق چهارشنبه , ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲

خدا رحمتش کنه روحش شاد و قرین رحمت بازماندگانش سلامت

پسرین چهارشنبه , ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

تسلیت به خانواده محترم و جامعه پزشکی که از عزیزان خادم راازدست داده میشود روحش قرین رحمت الهی گردد انشالله هرچه زودتر اریسهکن شود تا شاهد این حوادث نباشیم امین

سارا سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴

الهی بمیرم برا خانم دکتر من باورم نمیشه اصلا دوست خانوادگی ما و دکتر دخترم بود

خانم قصرالدشتی سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

روحش شاد همچین دکتری کم پیدا میشود من دخترم مشکل داشت برای وزنش بردمش پیش یکی از دکترهای معروف شیراز وبعد نامه نوشتم براش من دستم خالیه هزینه درمان ندارم اونم به منشیش گفت بگو بره بهزیستی نامه بیاره فرداش رفتم بهزیستی اصلا منو تحویل نگرفتن گفتن به ما مربوط نمیشه حالا خیلی از ثروت همچین دکتری کم میشد که بخواد یه دستی تو راه من بیاره که نخواد منو بفرسته دنبال نخود سیاه و
ولی این خانم کتر فرح پیرویان از این مدل دکترها نبود خدا رحمتشون کنه حقش نبود نباشه

بابک سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹

روحش شاد .چند سالشون بود؟

محمد خلیفه سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵

روحش شاد،آرامش جاودانه نزد پروردگار مهربان برای خانم دکتر پیروان مسئلت داریم. او صبور بود و مهربان و متخصص و توانمند در طبابت و درمان

م_ح سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵

باورم نمیشه .ایشون بسیار مهربان و وظیفه شناس بودند. خدا رخمتش کنه و با بزرگان محشورش کنه.

ناشناس سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

پس چرا میگن واکسن مرگ و میر نداره

ناشناس سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

چه واکسنی زده بود؟

گوجلو سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳

تسلیت به ایران به استانم شیرازبه خانواده عزیزداغدارروحش شادویادش گرامی

متیو سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

خانم دکتر که از کادرمان بوده اند قطعا واکسینه شده اند مگر اینکه خودشون با خواسته خودشون نخواسته باشند واکسن بزنند

مامان محمدامین سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱

خیلی مهربون بود، دوست داشت به اونا که پول نداشتن براجراحی کمک کنه، خیلی خوش برخورد وباحوصله، اهل نماز وروزه
خدا باحضرت زهرا محشورش کنه
دلم گرفته که رفته

جعفری سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴

، خانم دکتر بسیار مهربان بود و دلسوزان به بیماران کمک میکرد،
واقعا حیف بود درگذشت این چنین استادی را تجربه کنیم، روحت شاد یادت گرامی ????

جعفری سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳

روحش شاد، خانم دکتر بسیار مهربان بود و دلسوزان به بیماران کمک میکرد، روحت شاد یادت گرامی ????

ازاد فتحی زاد...ایلام سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

روحش شاد یادش گرامی نامش درتاریخ ایران زنده.ای کاش تعصب راکنار می گذاشتیم وروز اول واکسن این ویروس لعنتی وارد می شد.

ز.جوينده سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷

تسلیت به ایران به خاطر این ضایعه جبران ناپذیر ….یادشون گرامی …
تسلیت به خانواده محترمشون..

سید اصغر سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۳۲

روحش شاد وان شاءالله با حضرت زهرا محشور شوند

ارادتمند و شفا یافته ی خانم دکتر سه شنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲:۲۵

خانم دکتر یک فرشته ی آسمانی در پیکر زمینی بود ، مادر بشریت چونان اینان را اندک می زاید و می بیند ، ایران تسلیت ???

ناشناس دوشنبه , ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱

روحش شاد و در رحمت خداوند باشد انشاالله

آخرین اخبار