چاپ کد خبر: 23472
21 اسفند 1398

رئیس بیمارستان علی اصغر شیراز: فارس در آرامش قبل از طوفان است/ قرنطینه و محدودیت ایجاد نشود بسیاری جان خود را از دست می‌دهند

رئیس بیمارستان علی اصغر شیراز با بیان اینکه فارس در شرایط فعلی آرامش قبل از طوفان است، گفت: اگر قرنطینه و محدودیت در استان ایجاد نشود بسیاری جان خود را از دست می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: ابوالفضل درانی نژاد در جلسه رؤسای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی فارس که در محل استانداری و با حضور استاندار برگزار شد، گفت: نگران کسب و کار صنوف هستیم، اما واقعیت این است که اگر قرنطینه و محدودیت اعمال نشود، کسی زنده نمی‌ماند که کسب و کاری داشته باشیم.

او با تاکید بر جدی گرفتن شیوع این بیماری، عنوان کرد: امروز پرسنل ما خسته هستند، پس مردم باید در خانه بمانند و اصول بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس بیمارستان علی اصغر شیراز ادامه داد: امروز ایران به لحاظ مرگ و میر پس از چین و ایتالیا رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و اگر محدودیت‌هایی ایجاد نشود، قطعا آمار مرگ و میر بالا می‌رود.

خالو، رئیس بخش آی سی یو بیمارستان علی اصغر شیراز نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: هر فوتی استان فارس زیر دست بنده بوده است.

او با تاکید بر اینکه اگر مردم جدی نگیرند و رعایت نکنند، از این پس روزی ١٠ فوتی خواهیم داشت، افزود: این بیماری درمان ندارد. لطفا ترس باجا نه بیجا به مردم انتقال داده شود تا بدانند که وضعیت خوبی نداریم.

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان علی اصغر شیراز خواستار شد تا شهر باید به حالت نیمه تاریک و پرچم آن نیمه برافراشته بیرون در بیاید.

خالو خطاب به استاندار فارس گفت: بسیاری از مسئولان نمی‌دانند که در چه وضعیتی قرار داریم لطفا مسائل سیاسی را کنار بگذاریم. مردم ما از مدیران خوب تر هستند و این مردم هستند که دارند سیستم فعلی را کنترل می‌کنند.

او تصریح کرد: بسیاری از مدیران فقط آمار را می‌شنوند، اما تا چه زمانی می‌خواهند واقعیات را درک کنند؟ ارائه آمار اصلا زشت نیست بلکه زشت فوت مردم ما در پی این بیماری است.

11533621 976

 *مدیران بیمارستان های خصوصی و دولتی شیراز با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان بر لزوم محدودیت تردد و رعایت توصیه‌های بهداشتی از طرف مردم تاکید کردند.

خبرگزاری ایرنا: آنان این سخنان را در نشست مشورتی مدیران بیمارستان های خصوصی و دولتی با عنایت الله رحیمی استاندار فارس مطرح  و اعلام کردند: وضعیت استان فارس در بحث کرونا آرامش قبل از توفان است و اگر مردم موارد مربوط به پیشگیری ها را رعایت نکنند در هفته‌های آینده شرایط سختی را در استان خواهیم داشت.

این نشست به منظور ارایه راهکارها برای مبارزه با بیماری کرونا و بررسی اقدامات صورت گرفته و مسایل و مشکلات پیش رو چهارشنبه در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد.

لزوم توجه به اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بیماری کرونا
علی اکبری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست گفت: نخستین جلسه هم اندیشی با دستگاه های اجرایی استان در ارتباط با مدیریت بیماری کرونا یکم اسفندماه برگزار شد و همان روز از استاندار فارس درخواست شد تا جلسه شورای تامین استان برای این موضوع برگزار شود و این اقدام همان روز صورت گرفت و راهکارهای پیشگیرانه به تصویب رسید.
وی ادامه داد: جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با محوریت استانداری به صورت روزانه برگزار می شود، تا کنون نیز از هر کدام از دستگاه های اجرایی استان تقاضای کمک داشته ایم دریغ نکرده اند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ۶۷ بیمارستان خصوصی و دولتی استان فارس نیز در این ایام همکاری های لازم را داشته اند، گفت: بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) و چمران را به عنوان بیمارستان های مرکزی برای رسیدگی به بیماران کرونایی اختصاص دادیم و بیمارستان فقیهی را نیز به عنوان بیمارستانی برای بستری کردن بیمارانی که با مشکلات تنفسی مراجعه می کنند اما تست های آنان منفی است درنظر گرفته ایم.
اکبری افزود: پتانسیل استان فارس تا کنون برای پذیرش بیمارانی که دچار بیماری تنفسی هستند خوب بوده و با مشکلی مواجه نشدیم اما طبیعی است اگر نتوانیم اقدامات کنترلی و پیشگیری اولیه را خوب انجام دهیم ممکن است به وضعیت استان هایی دچار شویم که حتی یک تخت خالی نیز در بیمارستان ها وجود ندارد.

محدودیت های شدیدی در استان فارس اجرا کنیم
سید محمدکاظم تدین رییس بیمارستان شهید فقیهی و رییس مجمع روسای بیمارستان ها و درمانگاه های شیراز نیز در این نشست گفت: با همه گرفتاری هایی که بیمارستان ها از نظر مالی مواجه هستند کار درمان بیماران کرونایی را آغاز کردیم.
وی افزود: با پرسنلی کار را شروع کردیم که برخی از آن ها با بیماری سرطان و دیگر بیماری های صعب العلاج دست و پنجه نرم می کنند و برخی نیز باردار هستند.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد نیروهای بیمارستان ها، نیروهای طرحی هستند که هیچ تعهد و ماندگاری در مجموعه ندارند و با این شرایط کار مقابله با بیماری کرونا را آغاز کردیم اما به همت پزشکان، پرستاران و کادر خدمات و نگهبانی رسیدگی به بیماران را به خوبی پیش بردیم.
رییس بیمارستان شهید فقیهی گفت:این بیمارستان مرکز بیماران باردار مشکوک به کروناست و در همه استان هر مادر باردار به این بیمارستان انتقال داده می شود.
تدین افزود: تا یک هفته قبل تمام بیماران مشکوک به کرونا از بیمارستان های استان به بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) منتقل می شدند اما در حال حاضر بیماران در مجموعه بیمارستان ها پذیرش می شوند و در صورتی که تست بیماران مثبت شد کار انتقال آنان انجام می شود.
وی ادامه داد: امیدواریم به جایی که امروز قم و گیلان رسیده نرسیم، آمار گیلان، قم و تهران وحشتناک است به گونه ای که کادر درمانی فرصت احیای مریض را ندارند.
رییس مجمع روسای بیمارستان ها و درمانگاه های شیراز گفت: باید محدودیت هایی  در سطح استان فارس اجرا شود چرا که هنوز دور دور کردن خودروها را در خیابان ها می بینیم و هنوز به نظر نمی آید اتفاق خاصی در حوزه مقابله با این بیماری افتاده باشد.
تدین با بیان اینکه باید اطلاع رسانی لازم را به مردم داشته باشیم و آموزش های لازم را به آنان ارایه دهیم افزود: باید محدودیت های شدیدی در استان فارس برای مقابله با بیماری کرونا اجرا کنیم.

طبق پروتکل نمی توانیم از پزشکان و پرستاران محافظت کنیم
وی با اشاره به کمبودها در مواد ضدعفونی و ماسک بیان کرد: بیمارستان ها در شرایط حاضر وارد استهلاک زیاد مالی, جسمی و روحی و روانی شدند و ما طبق پروتکل وزارتخانه نمی توانیم از پرسنل، پرستاران و پزشکان محفاظت کنیم.
وی ادامه داد: باید از اعتبارات بحران استان و همچنین ظرفیت دستگاه های اجرایی استانی و ملی، به بیمارستان ها توجه شود، سی تی اسکن ۷۵ ساله بیمارستان فقیهی و سایر بیمارستان ها اگر خراب شد، جایگزینی نداریم.

قرنطینه محدود در فارس اجرا شود
محمدرضا خشنود رییس بیمارستان ام آر آی شیراز و نماینده بیمارستان های خصوصی نیز در این نشست گفت: امروز بار پیک بیماری کرونا روی دوش پزشکان و پرستاران است و در صف مقدم جبهه مبارزه قرار دارند.
وی افزود: کرونا را باید جدی بگیریم، این بیماری سریع انتشار پیدا می کند و مراحل خطرناکی دارد و اگر پیک شیوع بیماری کرونا اتفاق بیفتد بیمارستان های خصوصی و دولتی زیر این پیک می خوابند برای اینکه در استان فارس پنج میلیون جمعیت داریم.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از بیماری کرونا باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا به شرایط بحرانی نرسیم، این بیماری باید در استان مدیریت شود.
رییس بیمارستان ام آر آی شیرازگفت: بیمارستان های بخش خصوصی شیراز پا به پای بیمارستان های دولتی آماده مقابله با بیماری کرونا هستند اما حتما باید قرنطینه محدود در استان اجرا شود.
خشنود افزود: در حال حاضر باید شهر را متناسب با مناطق شهرداری تقسیم و با معتمدان و بسیج ستادهای محلی را تشکیل دهیم، در شرایط پیک نمی توانیم این اقدامات را انجام دهیم.
وی ادامه داد: در خیابان ها ترافیک را محدود کنیم و نگذاریم کسانی که حضورشان در خیابان ضرورتی ندارد به خیابان بیایند.
نماینده بیمارستان های خصوصی گفت: همچنین مغازه های غذافروشی، داروخانه ها و سوپرمارکت ها باید باز باشند اما محدودیت هایی برای خرید مردم در نظر گرفته شود و مابقی اصناف تعطیل شوند.
خشنود افزود: همچنین باید بسیاری از مطب های پزشکی در خیابان زند شیراز که فعالیت آنان نیاز نیست تعطیل شوند و اگر پزشکان این مطب ها قصد کمک دارند به عنوان پشتیبان بیمارستان ها فعال شوند.

لزوم اختصاص اعتبارات استانی به بخش بهداشت و درمان
امیررضا مصباحی رییس بیمارستان رجایی شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از استان های پیشرو در مدیریت خوب بیماری کرونا استان فارس بوده است، گفت: از زمان اعلام نخستین مورد مثبت بیماری کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و دانشگاهی به حالت آماده باش کامل در آمدند و بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) و بیمارستان شهید چمران خیلی سریع در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفتند.
وی افزود: همچنین آمادگی کاملی بر همه مراکز و بیمارستان ها ایجاد شد، هرچند که به هر حال مشکلات و معضلات زیادی هم گریبانگیر مراکز بیمارستانها است.
وی ادامه داد: معضلات جدی مالی گریبانگیر مراکز و بیمارستان ها بوده و هست به طوری که در حال حاضر معوقات پرداخت کارکنان و استادان و پزشکان بیش از ۱۸ ماه است و اگر قرار است کارکنان و پزشکان در این خط مقدم باشند نیاز به انگیزه های بیشتر معنوی و مادی دارند.
رییس بیمارستان شهید رجایی شیراز گفت: شیراز در حال حاضر در حال ارایه خدمات به استان های همجوار نیز است که این باعث شده گرفتاری‌های بیمارستانهای شیراز نسبت به سایر استان‌ها بیشتر شود.
مصباحی از استاندار فارس خواست از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه استان برای جبران خسارات بیمارستان ها و جبران گرفتاری های ناشی از این بحران و تهیه اقلام حفاظتی اختصاص داده شود.
وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی باید به صورت شفاف واقعیت ها برای مردم بیان شود، مردم احساس می کنند با بازگشت ساعت اداری دستگاه های اجرایی به روال عادی همه چیز تمام شده و این زنگ خطر است.
رییس بیمارستان شهید رجایی گفت: باید از تمام ابزارهای اطلاع رسانی استفاده و به مردم بیان شود که بحران بیماری کرونا جدی است و باید مراقبت لازم را داشته باشند.
مصباحی افزود: باید محدودیت های جدی برای مقابله با بیماری کرونا در استان لحاظ شود. مقررات ممنوعیت سفر مدنظر قرار گرفته شود.
وی ادامه داد: تعطیلی اماکن اقامتی، گردشگری، کافی شاپ ها و رستوران ها و اصنافی که باز بودن آن ها ضروری نیست باید مدنظر ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: همچنین باید تعطیلی مساجد و اماکن زیارتی و کاهش ساعت دستگاه های اجرایی استان و بانک ها مدنظر قرار گیرد.

کرونا با کسی شوخی ندارد
ابوالفضل درانی نژاد رییس بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان فارس آرامش قبل از توفان است، گفت: اگر تمهیدات و پیشگیری های لازم صورت نگیرد، کسی زنده نمی ماند که کسب و کار داشته باشد، کرونا با کسی شوخی ندارد.
وی افزود: باید بیماری کرونا را جدی بگیریم، باید کمک کنیم مردم مراقبت های بهداشتی را داشته باشند. اگر مراقبت های بهداشتی را نداشته باشیم مرگ و میرها در استان بالا می رود.

پرچم شهر نیمه افراشته شود 
وحید خالو مدیر بخش آی سی یو بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز نیز در این نشست گفت: یکی از پرسنل پرستاری بیمارستان شهید بهشتی شیراز به رغم تلاش های صورت گرفته برای درمان او امروز فوت کرده است.
وی ادامه داد: این بیماری درمان ندارد، پرچم شهر باید نیمه برافراشته و نیمه تاریک و رفت و آمدهای آن کنترل شود.
مدیر بخش آی سی یو بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز گفت: اگر استان فارس در بحث مدیریت بیماری کرونا وضعیت بهتری نسبت به سایر استان ها دارد به خاطر مردم است که جلوتر از مسوولان حرکت می کنند و محدودیت ها و نیازهای بیمارستان علی اصغر(ع) را برطرف می کنند.

براساس آخرین آمار تا ظهر سه‌شنبه ۲۰ اسفند با شناسایی ۱۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در فارس شمار مبتلایان در این استان به ۱۵۱ نفر افزایش یافته است؛ تاکنون پنج نفر از فارس به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، ۴۲ نفر نیز با وضعیت عمومی خوب در ایزوله خانگی به سر می برند. 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار