چاپ کد خبر: 56058
14 خرداد 1400

راهنمای خرید پیراهن مردانه : مدل، جزئیات و انتخاب سایز

FIT classic fit source brooksbrothers

پارچی: پیراهن مردانه شاید در نگاه اول یک پوشیدنی ساده و ابتدایی برای آقایان باشد اما باید بدانید که جزئیات فراوانی در یک پیراهن وجود دارد. آنقدری تنوع در جزئیات و انواع مختلف آن وجود دارد که احتمالا هر سلیقه‌ای را راضی کند. گذشته از آن نکات بسیار مهمی پیش از انتخاب یک پیراهن وجود دارد. در مطلب امروز راهنمای خرید پیراهن مردانه  مطلبی جامع، در این مورد است و امیدواریم تا هیچ نکته‌ای از قلم نیافتد.

شناخت اجزای مختلف یک پیراهن از جنبه های مختلفی حائز اهمیت است. اولین مورد به خود شما و دانشتان برمی‌گردد.  «شناخت» و ارتقای «دانش» پوشش و استایل، اولین قدم خوش‌تیپی و خوش استایل بودن است.

pique executive shirt modern fit Copy

اگر لباس های دست دوخت با قابلیت شخصی دوزی را فاکتور بگیریم (که عالی‌ترین و سطح بالاترین نوع پوشش لباس برای آقایان و خانم ها محسوب می‌شود) احتمالا همه‌ی ما بتوانیم به سادگی با انتخاب سایز درست خودمان یک لباس یا پیراهنی ساده بخریم. اما آیا می‌دانید که تن‌خور همین پیراهن ها انواع مختلفی دارد؟ می‌دانید که یک پیراهن اسلیم فیت با سایز مثلا لارژ، بسیار جذب و اندامی‌تر از یک پیراهن مدرن فیت با همان سایز لارژ است؟

Kenji Kaga shirt

به عبارتی دیگر در حقیقت سایز شما یک مقدار مشخصی است. مثلا من خودم همان لارژ می‌پوشم. اما باید بدانم که انواع مختلف پیراهن مردانه که در سایز لارژ هستند لزوما در یک فرم یکسانی در بدن نمی‌مانند. این صرفا یک مثال ساده در مورد انتخاب سایز بود. تا دلتان بخواهد نکات فراوانی موجود است که به تک تک آنها می‌پردازیم.

راهنمای خرید پیراهن مردانه شامل چه نکاتی می‌شود؟

اجازه دهید این پرسش را اینگونه پاسخ دهم که مطلب راهنمای خرید پیراهن مردانه شامل چه نکاتی نمی‌شود!؟

اولین و مهم‌ترین بخش راهنمای خرید یک پیراهن مردانه که برای شخص شما مناسب باشد، انتخاب درست سایز (اندازه) آن است. بی‌تعارف به شما می‌گویم، بدون انتخاب سایز مناسب که برای «شخص شما» است، تمام اطلاعات و جزئیات بعدی اصلا دیگر اهمیتی نخواهد داشت.

shakhsi duzi
شخصی دوزی کلا سطح و کلاس دیگری است و هیچگاه با خرید لباس آماده به دست نمی‌آید.

گذشته از آن، احتمالا خودتان هم به خوبی می‌دانید که لباس شخصی دوز کلا داستان دیگری است. سطح و کلاس آن به کلی فرق می‌کند. پیراهنی که برای اندازه دلخواه و فرم بدن شما شخصی دوزی شده باشد آنقدری ارزشمند است که هیچ پیراهن آماده‌ای نمی‌تواند به آن سطح دست‌ یابد. اما حتی اگر بخواهید یک پیراهن شخصی دوزی شده برای اندازه بدن خودتان هم خریداری نمایید، باز هم دانستن انواع مختلف فیت یا تن‌خور پیراهن (که در زیر لیست می‌شوند) حائز اهمیت خواهند بود:

کلاسیک فیت (تن‌خور کلاسیک)

کلاسیک فیت همانطوری که از نامش برمی‌آید کاملا کلاسیک است. دقیقا همان مدل تن‌خور پیراهن های پدر و پدربزرگ‌هایمان! این مدل از پیراهن ها دوختی سنتی دارند و سیلوئت کلی آنها کلاسیک است. میزان پارچه استفاده شده در این مدل از پیراهن ها بیشتر از سایر مدل هاست. معمولا در پشت پیراهن های مردانه کلاسیک فیت دو چین یا پلیسه وجود دارد.

FIT classic fit source brooksbrothers
پیراهن با فیت کلاسیک

اجازه دهید کشورهای خارجی را فراموش کنیم و پیراهن های کلاسیک فیت را در کشور خودمان مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می‌دانید، قدیمی‌تر ها (یعنی نسل های پیشین) هیچگاه پیراهن مردانه را بدون کت نمی‌پوشیدند. همیشه کت جزو بخش اصلی استایل روزمره بود. جوان ها آن دوران همواره چند دست کت و شلوار داشتند که به طور روزمره مورد استفاده قرار می‌دادند. این روز‌ها (شاید حقیقتی بسیار تلخ باشد) اما کت و شلوار دیگر ویژه‌ی جشن ها و عروسی ها شده!

gf55m cl3 tie2
وقتی بدون کت به یک پیراهن کلاسیک فیت نگاه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که نباید به یک پیراهنِ کلاسیک فیت «بدون کت» نگاه کنیم!

در هر صورت یک فرد خوش‌ استایل (حال چه کارمندی خوش‌تیپ باشد چه بیزینس‌منی ثروتمند) قطعا به کت و شلوار و استایل رسمی در روزمره‌ی خود اهمیت می‌دهد. دیگر بیش از این وارد حاشیه نمی‌شوم. همین قدر بدانید که علت محبوبیت پیراهن های کلاسیک فیت در آن دوران مسئله‌ی پوشیدن کت بود. از آنجایی که کلاسیک فیت ها راحت ترین نوع تن‌خور بین انواع پیراهن مردانه را دارند و از طرفی پوشیدن کت بر روی آن، عملا بیشتر بخش پیراهن را می‌پوشاند، راحتی اولویت شماره یک بود و در نتیجه کلاسیک فیت ها هم پیروز میدان!

با این حساب اگر شما هم جزو کسانی هستید که بیشتر اوقات کت می‌پوشند، حتی یک لحظه هم شک به خود راه ندهید. قطعا کلاسیک فیت ها بهترین گزینه برای شما هستند. اما اگر اندام لاغری دارید، احتمالا موارد بعدی بیشتر به کارتان خواهد آمد. ناگفته نماند از آنجایی که آقایان ایرانی معمولا کمی تا اندکی حجم شکم دارند، کلاسیک فیت ها می‌توانند لطف بزرگی در حقشان انجام دهند.

اسلیم فیت (راسته یا قواره کوچک)

ماجرای اسلیم فیت ها از آنجایی شروع شد که می‌خواستیم نسب به پدر و پدربزرگمان متفاوت باشیم! نسل جدید (بیشتر تحت تاثیر فشن و صنعت ترندی مد) سلیقه‌اش به سمت راسته بودن و پارچه‌ی کمتر در پیراهن مردانه پیش رفت. از آن مهم‌تر، به مرور کت ها دیگر بایدی و همیشگی نبودند. کت ها را این روز ها افرادی خاص تر می‌پوشند و عموم جوانان علاقه‌ای به آن ندارند.

در نتیجه فرم خارجی کلی و همچنین تن‌خور صاف و ساده تر محبوب شد. بدیهی است که اسلیم فیت ها اصلا مانند کلاسیک فیت ها راحت نیستند و با حرکت ساده‌ی دست و بدن بخوبی می‌توان متوجه‌اش شد. اسلیم فیت ها در قسمت پشتی چسبیده ترند و حجم بسیار کمتری را نشان می‌دهند. همچنین جای آستین نیز بالاتر تعریف می‌شود تا از روبه‌رو پیراهن بیشتر به بدن نزدیک شود.

FIT classic fit source brooksbrothers
جزئیات پیراهن اسلیم فیت

اسلیم فیت ها همانطوری که از نامش پیداست بیشتر مناسب افراد اسلیم یا لاغر است. اگر لاغر نیستید، این مدل پیراهن های مردانه را توصیه نمی‌کنم. شخصا فکر می‌کنم حجم بیشتر بالاتنه به کمک لباس (بجای دمبل و ماهیچه) ضمن سنگینی و با کلاس بودن، حس قدرت بیشتری را القا می‌کند.

Fred Astaire with a tie belt
فرد آستر، رقاص مشهور آمریکایی، در پیراهنی با تن‌خور اسلیم فیت

گذشته از این نظر شخصی، همچنان معتقدم خوش‌تیپ ها باید در انتخاب اسلیم فیت بیشتر تردید کنند: چون اولا این روز ها بسیار رایج و معمولی محسوب می‌شوند و هیچگاه به شما حس تمایز و خاص بودن را نخواهند داد. گذشته از آن، بیشتر تداعی کننده‌ی جوان و نوجوان بودن هستند تا استایل مردانه و جنتلمنی.

مدرن فیت (تن‌خور رسمی امروزی)

ساده‌ترین شکلی که می‌توان مدرن فیت ها را توصیف کرد این است که آنها را به طور کلی با تن‌خوری بین اسلیم فیت و کلاسیک فیت در نظر بگیریم. مدرن فیت ها نه به اندازه‌ی کلاسیک فیت ها گشاد و قدیمی به نظر می‌رسند و نه به اندازه‌ی اسلیم فیت ها اسپرت و با راحتی محدود.

جای آستین ها بالا هستند اما نه آنقدری که ایجاد چسبندگی زیاد و در نتیجه ناراحتی کنند. حجم پشت پیراهن هم نه آنقدر چسبیده است که نحیف و لاغر نشانمان دهد و نه آنقدر حجیم و بزرگ که بابابزرگ شویم.

مدرنفیت
پیراهن با تن‌خور مدرن فیت

آستین ها فضای خوبی دارند و حس راحتی را منتقل می‌کنند اما آنقدری آزاد نیستند که گشادی آنها، ما را به ۱۰۰ سال پیش ببرند.

پیراهن مردانه 1

همانطوری که می‌توانید حدس بزنید، مدرن فیت ها بهترین گزینه برای استایل این روزهای ما آقایان است. چون نه سیخ می‌سوزد نه کباب. هم می‌توان بدون کت پوشید و همچنان یک جنتلمن خوش‌استایل بود و هم می‌توان با کت پوشید و راحتی بسیار خوبی را با آن تجربه کرد. این تن‌خور را به همه‌ی آقایان خوشتیپ توصیه می‌کنم و شکی نداشته باشید که بهترین انتخاب برای یک جنتلمن واقعی است به جز: عزیزانی که خیلی خیلی لاغرند و یا برعکس، شکم بزرگی دارند. 

اسکینی فیت (کاملا جذب یا چسبان)

پیراهن های مدل اسکینی، برای منطق « هرچه جذب‌تر بهتر » ساخته شده‌اند! اسکینی فیت ها محبوب نوجوانان هستند. چون احتمالا تنها آنها هستند که به آن همه چروک و ساختار ناخوشایند سیلوئتنش توجهی ندارند. از آنجایی که به غیر حالتی که بسیار لاغر باشید، اسکینی فیت ها هیچ‌جایی در استایل شیک مردانه ندارند بیش از این به آنها نمی‌پردازیم.

اسکینیفیت
اسکینی فیت (چسبان)

اسکینی فیت ها اندامتان را نحیف و ضعیف نشان می‌دهند. اصلا راحت نیستند و آزادی عملی را عرضه نمی‌کنند. اگر از علاقه‌مندان به استایل کلاسیک مردانه هستید کلا قید آنها را بزنید. (اگر اصرار دارید پیراهن جذب بپوشید، دست‌کم اسلیم فیت ها را در نظر بگیرید تا اسکینی فیت).

اسکینی فیت
بی‌شک پیراهن های چسبان در استایل یک جنتلمن واقعی، جایگاهی ندارند.

راهنمای خرید : آشنایی با جزئیات و بخش های مختلف پیراهن مردانه

استایل پدیده‌ای کاملا شخصی است. آنچه در ادامه می‌خوانید صرفا بیان جزئیات و مدل های مختلف هر قسمت از پیراهن مردانه خواهد بود که بهتر است پیش از خرید از آنها اطلاع داشته باشید تا آنچه را بیشتر می‌پسندید را خرید کنید. اما درباره‌ی انتخاب سایز همه‌چیز، سلیقه شخصی نیست.  انتخاب سایز و تن‌خور درست و مناسب برای خوش‌تیپ بودن حقیقتا ضروری است. اما آنچه در ادامه میخوانید دیگر سلیقه‌ی خودتان است که مثلا کدام مدل مچ یا یقه و … را انتخاب نمایید.

جیب جلو : پیراهن با جیب بخریم یا بدون جیب؟

آنچه از قوانین سنتی استایل مردانه برمی‌آید بسیار ساده است: جیب بیشتر، غیررسمی بودن بیشتر! به عبارت ساده فرمول زیر تا سالیان سال در نظر گرفته می‌شد که این روزها زیاد اهمیتی ندارد:

  • پیراهن بدون جیب: کاملا رسمی
  • پیراهن با یک جیب: نیمه رسمی
  • پیراهن با دو جیب: غیر رسمی

برای علاقه‌مندان کمی درمورد ریشه‌ی این اتفاق می‌گویم: داستان باز هم به پوشیدن کت در استایل مردانه برمی‌گردد. وقتی قرار باشد کت بپوشیم، به نظرتان جیب پیراهن زائد نیست؟ وقتی جیب های متعدد و کاربردی کت هستند، جیب پیراهن، اضافی و بیخود در نظر گرفته می‌شد.

پیراهن با جیب

اما حالا که کت ها در استایل روزمره مردان کم‌رنگ‌تر شده‌اند، حضور پیراهن با یک جیب اصلا نامعقول نیست. بخصوص اگر به آن جیب برای خودکار و … نیاز داشته باشید.

Western Shirt
پیراهن با دو جیب در گروه لباس های رسمی قرار نمی‌گیرد.

ایده‌ی کلی را متوجه شده‌اید. این دیگر سلیقه‌ی خودتان است که کدام مدل را در نظر بگیرید. من شخصا چون فرمال بودن حتی در شرایط نیمه رسمی هم برایم اهمیت دارد و دوست دارم استایلم جدی و محکم‌تر در نظر گرفته شود، همیشه از جیب ها فرار می‌کنم! باز این سلیقه‌ی خودتان است اما از خاطر نبرید که دو جیب به هیچ عنوان کاربرد رسمی ندارد و در دسته‌ی لباس رسمی مردانه قرار نمی‌گیرد.

پیراهن مخصوص تاکسیدو و همچنین مراسم و جشن های تمام رسمی

با مطلب راهنمای خرید پیراهن رسمی مردانه در خدمتتان هستم. به قسمت پیراهن های تمام رسمی رسیده‌ایم. وقتش شده کمی در مورد تاکسیدو صحبت کنیم. تاکسیدو یکی از رسمی‌ترین انواع پوشش مردانه ویژه‌ی جشن ها و مراسم های خاص است. کت های تاکسیدو معمولا به همراه پاپیون پوشیده می‌شوند، یقه‌ی ایستاده دارند که از جنس پارچه براق ماهوت مشکی و گاهی هم ساتن طراحی ‌می‌شوند. تاکسیدو تفاوت های معدودی با کت و شلوار مردانه و یا همان استایل رسمی کلاسیک مردانه دارد که پرداخت به آن مطلب جداگانه‌ای را می‌طلبد. در این قسمت به پیراهن ویژه‌ی تاکسیدو می‌پردازم که مربوط به مطلب امروزمان است.

HugoBoss Plise tuxedo shirt with fly front

پیراهن مخصوص تاکسیدو چند ویژگی شاخص دارد که آن را نسبت به هر پیراهن مردانه‌ ی دیگری رسمی ‌تر می‌کند:

  • پیراهنی ساخته شده از کتان (پنبه) سفید (ساده‌ی یکدست یا با الگو های بسیار ریز)
  • یقه برگردان به سمت پایین با عرض متوسط (یا کلاسیک)
  • فرم جلو (پیشبند) ، طراحی پلیسه مانند دارد با خطوطی عمودی
  • سرآستین حتما از نوع دوبل یا فرانسوی است.

جا دکمه در پیراهن مردانه و انواع مختلف آن

بخش جادکمه یکی از مهم‌ترین قسمت های مطلب راهنمای خرید پیراهن مردانه است. برای همین توصیه می‌کنیم این قسمت را با حوصله مطالعه نمایید. از آن جایی که جا دکمه ها در مرکزی ترین قسمت پیراهن هستند، توجه بسیاری را به خود جلب خواهند کرد. شاید نمونه های کلاسیک و معمولی برای جا دکمه ها آنقدری زیاد باشد که عملا ما را به این قسمت بی توجه کرده‌اند. در هر صورت ۳ مدل متفاوت در بین انواع محتلف جا دکمه برای پیراهن مردانه وجود دارد که با هم آن ها را مرور می‌کنیم:

جا دکمه‌ی معمولی (قدیمی یا کلاسیک)

رایج‌ترین نوع جادکمه همان مدل های کلاسیک هستند. جالب است بدانید در خارج از کشورمان این مدل از جادکمه ها به مدل آمریکایی مشهورند. علت رایج و همه‌گیر بودن این مدل جادکمه ها هم بیشتر دیده شدن همیشگی فرهنگ و پوشش آمریکایی است. (بخصوص در استایل رسمی مردانه).

مم
جادکمه معمولی

شاخص‌ترین ویژگی جادکمه آمریکایی، که به استایل کلی پیراهن مردانه ‌بخشیده می‌شود، تقارن است. جادکمه‌ی آمریکایی، نوعی پارچه‌ی اضافه است که به پیراهن اضافه می‌شود. در هر صورت مشهور ترین مدل پیراهن مردانه که همواره در آن از جادکمه‌ی کلاسیک استفاده می‌شود، پیراهن های آکسفورد دکمه پایین مردانه هستند. (منظور از دکمه پایین، پیراهن یقه دار با دکمه‌هایی در پایین یقه‌ی آن است).

جا دکمه فرانسوی

نوع دوم از انواع جادکمه، به مدل فرانسوی مشهور است. ظاهری ساده و مینیمال تر از مهم‌ترین ویژگی های جا دکمه فرانسوی محسوب می‌شود. در این مدل طراحی بسیار ساده و واضح است. بجای به رو آمدن قسمت جا دکمه، پارچه اضافه‌ی این قسمت به داخل (به سمت قسمت داخلی پیراهن) تا می‌خورد تا دیده نشود. به عبارتی دیگر، از نمای رو به رو، پیراهن ساده و یکدست دیده می‌شود و جا دکمه به عنوان بخشی جدا دیده نمی‌شود.

فرانسوی

همانطوری که از نام این مدل برمی‌آید، جا دکمه فرانسوی از اروپا و فرانسه آمده، هم در استایل رسمی کاربرد دارد هم غیر رسمی. در هر صورت این روزها به طرفداران این مدل از جادکمه ها هر روز افزوده می‌شود.

دکمه مخفی

آخرین نوع رایج در انواع جادکمه، مدل هایی هستند که با تعبیه‌ شدن تکه پارچه ای اضافی، دکمه ها را مخفی می‌کنند. اگر چه این مدل از جا دکمه های پیراهن های رسمی مردانه ، برای مناسبت های رسمی به صورت مدرن و نسبتا جدید طراحی شده‌اند تا ظاهری تمیز و ساده به استایل ما ببخشند، اما همچنان طراحی ضعیف و فقیری را تداعی می‌کنند. شخصا این مدل جا دکمه را به هیچ کسی توصیه نمی‌کنم. جا دکمه های معمولی یا فرانسوی بسیار ساده، سنگین و باکلاس ترند.

Fly front placket

پشت پیراهن مردانه و یوک

قسمت پشتی پیراهن و همچنین یوک، سخن و نکته‌ی آنچنانی برای بررسی ندارند. صرفا لازم است به پدیده‌ی پلیسه در پشت پیراهن مردانه بپردازیم. پلیسه ها چه در پیراهن باشند چه در شلوار، همواره باعث راحتی بیشتر می‌شوند. به عبارتی، پلیسه پارچه ای اضافه است که در صورت نیازِ به فضای بیشتر، باز می‌شود و چنانچه نیازی به فضای اضافه از لباس نباشد، چین می‌خورد و شبیه به یک تا دیده می‌شود.

BACK options 1 source e.berg
حالت های مختلف قرارگیری پلیسه در پشت پیراهن مردانه

این روز ها اکثر لباس های آماده، بخصوص در کشور ما، حتی لباس های سطح پایین فست فشنی، نظیر اچ‌اند‌ام یا زارا و … که به دلیل گران بودن ارز، کالایی گران تلقی می‌شوند، همه و همه با یک یوک یک‌دست دوخته می‌شوند. (چون نسبت به یوک های دو‌تکه هزینه‌ی تولید کمتری را می‌طلبند).

Side view with shoulder pleats
به پلیسه ها دقت کنید.

در مورد پلیسه هم خوب می‌دانم که اکثرتان پلیسه را دست‌کم در پیراهن دوست ندارید. چون حس بیش از حد کلاسیک و قدیمی بودن را منتقل می‌کند. اما شخصا با اینکه اندام بسیار لاغری دارم، اتفاقا پلیسه را هم در پیراهن و هم در شلوار دوست دارم. چون ظاهری بسیار مردانه و کلاسیک را تداعی می‌کنند. در هر صورت پلیسه ها هم ممکن است جنبه‌ی سلیقه و ظاهری داشته باشند و هم اینکه اندام درشت، پهلو های عریض و کلا اندام خاص هر کسی، برای راحتی بیشتر و حرفه‌ای تر بودن یک پیراهن دست دوز ، به پلیسه نیاز داشته باشد.

انواع یقه در پیراهن مردانه

یقه پیراهن مردانه ، به طور قابل بحثی، هسته‌ی اصلی پیراهن است. چون یقه پیراهن ، چه با کت، و چه بی کت، آشکارترین یا واضح‌ترین قسمت یک پیراهن است. در نتیجه در همین ابتدا توصیه می‌کنیم که در انتخاب مدل پیراهن دقت لازم را اعمال کنید. انتخاب مدل یقه فقط به سلیقه و کاربرد و جذابیت خود پیراهن ارتباطی ندارد. بلکه فرم صورت هم عاملی تعیین کننده درانتخاب مدل یقه پیراهن است.

شسیشیشیش

توصیه می‌کنم به یادگیری اسامی انواع یقه، خیلی دل نبندید. چون هم مدل ها آنقدری متنوع است که دانستن همه‌ی آنها عملا غیر ممکن به نظر می‌رسد. هم چنین مثلا یقه‌ی پهن پیراهنی با برند رالف لورن، با پیراهن با یقه پهن از برند تام فورد فرق می‌کند. هر برندی سلیقه و سبک طراحی خاص خودش را دارد. در نتیجه به اسامی کاری نداشته باشید. خودتان هم می‌توانید اگر قصد خرید پیراهنی دست دوز را دارید، به سادگی یقه مورد علاقه خود را طراحی کنید.

بنابراین بجای اینکه به تمام انواع مختلف یقه بپردازم، تصمیم دارم ۷ مدل مشهور که به نوعی پایه و مادر بقیه‌ی مدل از یقه ها هستند را شرح بدهم. (بیشتر یقه های دیگر، با اعمال تغییراتی بر روی همین ۷ مدل پایه، طراحی و ساخته می‌شوند).

۱. یقه بریده

قبل از هر چیزی به عکس زیر دقت کنید. یقه بریده که به انگلیسی Spread Collar نامیده می‌شود، این روزها، مشهور ترین مدل یقه برای پیراهن مردانه است. علت محبوبیت این مدل یقه در گذشته‌ی اخیر خیلی مشخص نیست. اما این نکته را باید در نظر گرفت که به لطف طراحی خاص آن، به سادگی می‌توان انواع مختلف گره کراوات را برای این مدل یقه بکار برد. حال آنکه بعضی مدل از یقه ها ایجاد محدودیت می‌کنند.

Atte Rykonen synthesis of styles
یقه بریده

۲. یقه دکمه دار

همانطوری که از نام این مدل یقه مشخص است، در انتهای آنها، دکمه تعبیه شده که باعث ثابت ماندن یقه می‌شود. این مدل ها در ابتدا تنها ویژه‌ی تیپ های اسپرت و غیر رسمی بودند. اما به مرور وارد استایل های رسمی شدند و کراوات و پاپیون هم کم کم بر رویشان بسته شد. امروزه هیچ محدودیت سَبکی برای یقه دکمه دار وجود ندارد. می‌توانید از کراوات و پاپیون برای آن استفاده کنید، می‌توانید کاملا برعکس، حتی دکمه یقه را نبندید. می‌توانید با آن تیپ رسمی بزنید. می‌توانید آن را با ستی کاملا اسپرت و خیابانی بپوشید.

OCBD collar shirt with a green tennis sweater and a houndstooth tie

ناگفته نماند که پیراهن های آکسفورد، اکثرا با یقه دکمه دار طراحی می‌شوند.

۳. یقه معمولی (پهن)

یقه های معمولی، کلاسیک ترین و بدون تاریخ انقضا ترین مدل یقه، برای پیراهن مردانه هستند. هیچگاه از مد نمی‌افتند، هیچگاه تکراری نمی‌شوند و از همه مهم‌ترین برای انواع مختلف پاپیون و کراوات (به جز مدل های خیلی پهن) مناسبند. همه ما پیراهن هایی با این مدل یقه داریم. اگر دوست دارید استایلتان سنگین و همیشگی باشد، به این مدل بیشتر از بقیه توجه داشته باشید.

Typical point collar shirt
یقه معمولی

۴. یقه کلاب

یقه کلاب همان یقه‌ معمولی یا پهن است، با این تفاوت که لبه های گرد و نرمی دارد. یقه کلاب در قرن ۱۹ میلادی همه گیر شد. ۲ نکته برای این مدل وجود دارد که دانستن آن برای علاقه‌مندان به یقه کلاب حائز اهمیت است. اول اینکه با وجود شباهت آن به یقه معمولی، همچنان تفاوتش حس می‌شود! به عبارتی اگر از یقه کلاب در پیراهنتان استفاده نمایید، همه به خوبی متوجه تمایز و تفاوت آن خواهند شد.

Club Collar 2

نکته دوم هم اینکه، پین یقه، بر روی یقه کلاب بیشتر از هر مدل دیگری، نتیجه‌ی بسیار زیبایی دارد. اگر از یقه کلاب استفاده می‌کنید، پین یقه یادتان نرود. به سادگی می‌توانید با آنها خاص‌ و متمایز باشید.

۵. یقه کوچک

یقه های کوچک، نمونه های کوچک شده‌ی همان مدل های کلاسیک یا یقه پهن هستند. اگر سری به یک فروشگاه لباس بزنید، متوجه فراوانی این مدل خواهید شد. یقه کوچک ها یک ویژگی مثبت و یک ویژگی منفی دارند. خوبی آنها این است که اگر به یقه کوچک علاقه دارید، در همه مدل پیراهن، از جین و دنیم گرفته تا نخی و فلانل و رسمی و غیر رسمی و … می‌توانید آنها را بیابید. اما ویژگی منفی آنها این است که استفاده از این یقه برای کراوات یا پاپیون معمولا نتیجه‌ی جالبی ندارد.

Small collar shirt

خلاصه که اگر می‌خواهید از کراوات، پاپیون، دستمال‌ گردن و … در استایل خود استفاده کنید، این مدل یقه ها را توصیه نمی‌کنم.

۶. یقه فراک یا بالدار

یقه فراک یا بالدار که در عکس زیر مشخص است، رسمی ترین مدل یقه در استایل مردانه در نظر گرفته می‌شود. اما حواستان باشد که زمانی باید از آنها استفاده کنید که سایر قسمت های استایلتان هم تماما رسمی باشد. به زبان ساده، یقه فراک تنها با تاکسیدو و تنها با کراوات کاربرد دارد. اگر با تاکسیدو و چگونه ساختن این استایل آشنایی دارید یقه فراک را در نظر بگیرید، در غیر این صورت، اگر قرار باشد تنها از تاکسیدو پیراهن با یقه فراک و پاپیون آن را داشته باشید، پیشاپیش در ذهن داشته باشید که نتیجه‌ی جالبی نخواهید گرفت.

یقه فراک 6
یقه فراک

۷. یقه نواری

یقه نواری به یقه‌ای گفته می‌شود که از نواری یک‌دست و ساده، در پشت و جلو پیراهن ساخته شده باشد. یقه نواری را در این لیست آورده‌ام که صرفا لیستمان کامل باشد. چون از این مدل پیراهن کمتر دیده می‌شود و طرفداران آن نیز بسیار معدود هستند. شخصا به این مدل یقه هیچ علاقه‌ای ندارم. خدمت علاقه‌مندان عرض می‌کنم که یقه نواری را با کراوات و … بکار نبرید. پیراهن با یقه نواری را با کت تک، کت های اسپرت تر و نظایر آنها ست کنید.

dsc

انواع مچ پیراهن مردانه (دکمه یا دکمه سر دست؟)

ممنون از اینکه تا به اینجا، با راهنمای خرید پیراهن مردانه ، همراه بنده بوده‌اید. مچ ها در پیراهن اهمیت خاص خودشان را دارند. بخصوص کسانی که به ست کردن های جزئی علاقه دارند و همچنین از توجه به جزئیات لذت می‌برند، مچ پیراهن، احتمالا برایشان قسمت مهمی است.

برای انتخاب مچ پیراهن، لازم است به این پرسش پاسخ دهید: مچ معمولی به همراه دکمه های روی آن را برای پیراهنتان می‌خواهید یا مچ دوبل (فرنچ کاف) به همراه دکمه سردست؟

French Cuffs with Monkey Fist Knot Cufflinks from Fort Belvedere
سرآستین فرانسوی

انواع مچ عملا تنها در جزئیات فرق دارند و کلیات آنها شبیه به هم است. به طور کلی مدل‌های مختلف مچ را به دو دسته تقسیم می‌کنیم.  پیش از هر چیزی باید تعیین کنید که کدام یک از آنها را برای پیراهن خود می‌خواهید.

مچ معمولی یا گرد

مچ های گرد شاید ساده ترین و پر کاربرد ترین باشند، اما اگر جزئیات مختلف آن را مد نظر قرار دهیم، انواع مختلفی دارند. با این وجود، همه آن ها را در یک دسته‌ی کلی قرار می‌دهیم و در مطلب جداگانه‌ای به جزئیات آنها که کمتر اهمیت دارند خواهیم پرداخت.

مچ های معمولی می‌توانند با تعداد مختلفی از دکمه طراحی شوند. (تک دکمه تا ۳ یا حتی ۴ دکمه). کاملا به سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد که چه تعداد دکمه را در مچ خود بکار ببرید. همچنین لبه‌ی آنها می‌تواند تیز، گرد، زاویه‌دار و … باشد. باز هم عامل تعیین کننده سلیقه‌ی خودتان است. خودتان ببینید که این جزئیات را چگونه دوست دارید.

سسسس

اما دونکته وجود دارد که برای انتخاب بین این دو گروه لازم است در ذهن داشته باشید. نکته‌ی اول اینکه مچ های معمولی کمی کاربردی‌تر هستند. چون راحت تر می‌توان آنها را ست کرد و با لباس های مختلف بکارشان برد. به عبارتی هم در استایل رسمی کاربرد دارند هم نیمه رسمی و حتی غیررسمی. نکته دوم هم اینکه مچ های معمولی در روزهای خیلی گرم بهترند. چون برخلاف مچ های دوبل که از دو لایه ساخته شده‌اند، تک لایه بودنشان باعث خنک‌تر بودنشان می‌شود.

سرآستین فرانسوی (مچ دوبل)

گروه دوم مچ های دوبل یا همان مدل های فرانسوی هستند. مچ های دوبل را قدیمی ها رسمی‌تر می‌دانند. اما این روز ها داستان اصلا از این قرار نیست. در این چهارچوب ها و قوائد بی‌خودی خودتان را محدود نکنید. مچ فرانسوی را می‌توان در استایل نیمه رسمی هم بکار برد. شخصا در هر شرایطی مچ فرانسوی را ترجیح می‌دهم. شیک و جدی‌تر اند. توجه بیشتری را جلب می‌کنند و نوعی رسمیت خاصی در آنها وجود دارد که حتی در تیپ های غیررسمی هم دلخواه اینجانب است. خودتان بسنجید و مقایسه کنید و ببینید که کدام را بیشتر می‌پسندید.

FrenchCuffs c. Pinner Co

blog tumblr

مطلب امروز را تحت عنوان راهنمای خرید پیراهن مردانه مطالعه کردید. امیدوارم برایتان مفید بوده و پرسش هایتان پیش از خرید یا سفارش یک پیراهن را برطرف کرده باشد. اگر پیشنهاد و نظر و یا پرسشی مطرح بود، حتما کامنت کنید تا پاسخ دهم. ممنون از همراهیتان.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار