چاپ کد خبر: 97764
21 آبان 1401

راهنمای کامل پرورش و نگهداری از نخل بامبو در خانه

  راهنمای کامل پرورش و نگهداری از نخل بامبو در خانه

نخل بامبو بر خلاف نامی که روی آن گذاشته شده است هیچ ارتباطی با گیاه بامبو ندارد، بلکه نوعی نخل از تیره‌ی گل شیپوریان هستند. نخل‌ بامبو گیاهی گرمسیری و بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است.

این گیاه در بستر جنگل‌ها و زیر تاج‌پوش جنگل رشد می‌کند. برای نگهداری به عنوان گیاه آپارتمانی، نخل‌ بامبو گزینه‌ای ایدئال است و نام آن در فهرست گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا قرار دارد.

نگهداری از نخل بامبو

راهنمای کامل پرورش و نگهداری از نخل بامبو در خانه

نخل بامبو از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار است چرا که به مراقبت کمی نیاز دارد و در شرایط نوری مختلف به خوبی رشد می‌کند. نخل‌ بامبو به رطوبت دائمی نیاز دارد و اگر گیاهانی را ترجیح می‌دهید که به آبیاری کمی نیاز دارند، بهتر است این گیاه را انتخاب نکنید.

نور

برای نگهداری از نخل بامبو مکان‌های کم‌نور یا با نور متوسط مناسب هستند. بر خلاف سایر نخل‌ها، نخل بامبو برای رشد به نور زیادی نیاز ندارد. البته این گیاه می‌تواند با شرایط نوری مختلف سازگار شود و به خوبی رشد کند.  نخل‌ بامبو حتی می‌تواند قرار گرفتن در کنار پنجره‌های رو به شمال را هم تحمل کند. نباید نخل‌ بامبو در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد چرا که این نور شدید و بسیار گرم می‌تواند برگ‌های نازک‌تر گیاه را بسوزاند.

خاک

برای نگهداری از نخل بامبو خاک مرطوبی که زهکشی مناسبی داشته باشد بهترین گزینه است. خاکی که منافذ زیادی دارد اما غنی از گیاخاک است می‌تواند ایدئال باشد. می‌توانید با اضافه کردن پیت‌ماس، خاک مخصوص ارکیده و پرلایت به خاک گلدان یک ترکیب بسیار مناسب برای نگهداری از نخل‌ بامبو آماده کنید.

آب

برای نگهداری از نخل بامبو باید خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. البته باید به گونه‌ای آبیاری کنید که خاک همیشه رطوبت یکنواختی داشته باشد و هرگز آب همه‌ی خاک را فرا نگیرد. اگرچه نخل‌ بامبو هم به کم‌آبی و هم به آبیاری بیش از حد حساس است، اما کم‌آبی را بیشتر می‌تواند تحمل کند. بنابراین وقتی سطح خاک کمی خشک شد برای نوبت بعدی آبیاری اقدام کنید.

دما و رطوبت

نخل بامبو محیط‌های گرم و مرطوب را می‌پسندد. این نخل گرمسیری در برابر سرما مقاوم نیست و نمی‌تواند دمای پایین‌تر از منفی یک درجه را تحمل کند. معمولاً در فضاهای بسته دما و رطوبت به گونه‌ای است که نخل‌ بامبو می‌تواند به خوبی رشد کند اما این گیاه مقداری رطوبت بیشتر را ترجیح می‌دهد. برای افزایش رطوبت در اطراف گیاه، می‌توانید در نزدیکی گیاه یک دستگاه رطوبت‌ساز نصب کنید یا گلدان گیاه را روی سینی سنگ‌ریزه قرار دهید.

کود

برای اینکه نخل‌ بامبو رشد بهتری داشته باشد باید گیاه را در طول فصل رشد تغذیه کنید و برای تغذیه‌ی نخل بامبو کودهای گرانولی و آهسته رهش بهترین گزینه هستند. ابتدا این نوع کود را به صورت پراکنده روی سطح خاک پخش کنید و سپس گلدان را آبیاری کنید. در پاییز و زمستان که گیاه به خواب رفته است کوددهی را متوقف کنید.

هرس

نخل بامبو به ندرت نیاز به هرس دارد. جدا کردن برگ‌های خشک و برگ‌هایی که همه قسمت‌ها یا نوک آن‌ها قهوه‌ای شده است باعث می‌شود گیاه ظاهری سالم‌تر و جذاب‌تر داشته باشد.

تعویض گلدان

تنها زمانی برای تعویض گلدان نخل بامبو اقدام کنید که گلدان فعلی دیگر فضای کافی برای رشد گیاه نداشته باشد. نخل‌ بامبو رشد آهسته‌ای دارد و به همین دلیل نیاز نیست بارها گلدان آن را عوض کنید. به این نکته توجه کنید که نخل‌ بامبو به اندازه‌ی گلدانی که در آن کاشته می‌شود رشد می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید یک نخل کوچک داشته باشید، یک گلدان بسیار بزرگ‌تر را برای تعویض گلدان انتخاب نکنید. با این روش می‌توانید رشد نخل‌ بامبو را کنترل کنید.

معمولا هر دو تا سه سال یک بار، وقت خوبی برای تغییر گلدان نخل‌ بامبو است. دقت کنید که گلدان جدید حتما زهکشی خوبی داشته باشد و سعی کنید گلدان‌های سفالی انتخاب کنید. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گلدان‌های سفالی این است که رطوبت اضافه داخل آن نمی‌ماند و ریشه‌ی گیاه در معرض خطر پوسیدگی قرار نمی‌گیرد.

تکثیر نخل بامبو

نخل‌ بامبو به آسیب‌های ناشی از جدا کردن قلمه‌ها حساس است و به همین دلیل تکثیر این گیاه به روش قلمه‌زنی بسیار دشوار است. هنگامی که نخل بامبو بالغ می‌شود تنه‌جوش‌ها رشد می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها برای تکثیر گیاه استفاده کنید.

برای جدا کردن تنه‌جوش‌ها از گیاه مادر، از یک چاقوی تیز و کاملاً تمیز استفاده کنید. معمولاً بیشتر این تنه‌جوش‌ها ریشه‌دار هستند. باید تنه‌جوش ریشه‌دار انتخاب کنید و هنگام جدا کردن تنه‌جوش دقت کنید که ریشه را هم همراه با آن جدا کنید. تنه‌جوش‌ها را در گلدان بکارید و برای پر کردن گلدان از خاک لومی و دارای زهکشی مناسب استفاده کنید. باید تا زمانی که نشانه‌هایی از رشد گیاه جدید مشاهده کنید گلدان‌ها را در محیطی مرطوب قرار دهید. بین دو تا سه ماه طول می‌کشد تا گیاه با شرایط جدید سازگار شود و رشد خود را شروع کند.

مشکلات رایج

راهنمای کامل پرورش و نگهداری از نخل بامبو در خانه

نخل بامبو یکی از سازگارترین انواع گیاهان آپارتمانی است و نگهداری از آن بسیار راحت است. اما بعضی از مشکلات گیاهان آپارتمانی ممکن است برای این گیاه هم پیش بیاید و آن را خراب کند.

سوختگی بر اثر تابش آفتاب

اگر برگ‌های نخل بامبو در حال قهوه‌ای شدن است ممکن است نشانه‌ای از سوختگی بر اثر تابش شدید آفتاب باشد. این مشکل بیشتر زمانی رخ می‌دهد که گلدان را به کنار یک پنجره‌ی نورگیرتر منتقل کرده باشید. اگر چنین مشکلی نباشد، احتمالا نشانه‌ی رایج پیر شدن برگ است که کاملا طبیعی است. اگر برگ‌های قدیمی در حال قهوه‌ای شدن هستند، آن‌ها را هرس و از گیاه جدا کنید.

آفت‌های رایج

نخل بامبو در معرض هجوم بسیاری از آفت‌های رایج گیاهان آپارتمانی قرار دارد. شپشک‌ها، شپشک‌های آردی، سفید بالک‌ها، شته‌ها و پشه‌های قارچ سیاه‌بال از جمله آفت‌هایی هستند که نخل‌ بامبو در معرض هجوم آن‌ها قرار دارد. اگر لازم شد می‌توانید از حشره‌کش‌ها برای مقابله با این آفت‌ها استفاده کنید. باید قسمت‌های مختلف گیاه خود را به طور منظم بررسی کنید تا به موقع متوجه حضور آفت‌ها بشوید.

اگر نشانه‌ای از وجود حشرات روی گیاه دیدید، سریعا برگ‌ها را با آب بشویید. بعدا مقدار مساوی آب و الکل را ترکیب کنید. این محلول را با یک دستمال نرم روی برگ‌ها بمالید.

نخل بامبو و تمیز کردن هوا

همه‌ی ما می‌دانیم که گیاهان توانایی تولید اکسیژن دارند. طبق برخی تحقیقات ناسا، بعضی از گیاهان قابلیت بیشتری در پاکسازی هوا دارند و می‌توانند بعضی از مواد مضر موجود در هوا را جذب کنند. نخل‌ بامبو هم یکی از همین گیاهان است و می‌تواند مواد مضری مثل فرمالدهید، بنزن، کلروفرم و کربن‌مونواکساید را از هوای محیط جذب کند. البته دقت کنید که قدرت جذب این گیاهان، آن‌قدری زیاد نیست که بتوانید روی آن‌ها به عنوان دستگاه تصفیه‌ی هوا حساب کنید.

انواع نخل بامبو

نخل پارلور که با نام شامادروای الگانس هم شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین انواع نخل بامبو است. این گیاه در محیط‌های بسته به خوبی رشد می‌کند و به نور کم نیاز دارد.

نخل بامبوی کوتوله یا شامادورای رادیکالیس، کوچک‌تر از نخل بامبو است اما این مدل از نخل بامبو در برابر هوای سردتر، مقاومت بیشتری دارد. به‌همین دلیل در محیط‌های متنوع‌تری می‌تواند زنده بماند.

نخل بامبوی مقاوم یا شامادورای میکرواسپادیکس یکی از مقاوم‌ترین انواع نخل‌ بامبو است و می‌تواند  دمای زیر صفر درجه را هم تحمل کند. این گیاه در سایه هم رشد خوبی دارد و برای مناطقی مناسب است که نور بسیار کمی دارند.

پرسش و پاسخ در مورد نخل بامبو

راهنمای کامل پرورش و نگهداری از نخل بامبو در خانه

رشد نخل بامبو چقدر سریع است؟

نخل بامبو رشد طریعی ندارد و چند سانتیمتر در سال رشد می‌کند. اما اگر آن را در فضای باز بکارید، سرعت رشدش بیشتر می‌شود.

نخل‌ بامبو چقدر عمر می‌کند؟

بسیاری از انواع نخل بامبو در فضای باز و در محیط طبیعی، تا ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. این گیاه اگر به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری شود، با نور مناسب و آب‌دهی کافی احتمالا نهایتا تا ده سال در فضای بسته عمر می‌کند.

آیا نخل‌ بامبو را می‌توان در فضای باز کاشت؟

بله. اگر در منطقه‌ای با آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید، می‌توانید نخل بامبو را در فضای باز بکارید. ارتفاع آن در فضای باز در صورت نگهداری صحیح به ۶ متر هم می‌رسد.

منبع: Thespruce

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار