چاپ کد خبر: 45553
28 بهمن 1399

راهکار‌های طب سنتی جهت جلوگیری از ریزش مو

به گزارش اول فارس، ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف مانند مسائل ارثی، بارداری و غیره با آن درگیر هستند؛ در این مطلب به علل ریزش مو و راهکار‌های ساده طب سنتی جهت جلوگیری از ریزش مو اشاره شده است.

6049074 220

ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو در روز، امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد، زیرا حتماً به جای این چنین ریزش‌هایی، رویش نیز وجود خواهد داشت. البته برخی منابع این تعداد را تا ۲۰۰ عدد در روز نیز طبیعی می دانند، اما اگر ریزش مو‌ها بیش از رویش آن‌ها باشد، امکان کم‌پشتی مو یا حتی تاسی سر هم خیلی دور از ذهن نیست.

دیدگاه طب سنتی درباره ریزش مو

از دیدگاه طب سنتی، گرمی و سردی مزاج عوامل اصلی هستند که ممکن است باعث تاسی سر شوند؛ در گرمی و خشکی شدید مزاج، ریزش مو به شدت افزایش پیدا می‌کند. همچنین در سردی و رطوبت شدید مزاج خصوصا در افراد بلغمی که رطوبت بدن نیز بالا است، معمولا ریشه مو‌ها سست می‌شود.

البته غیر از مزاج، مسأله مهم دیگر، موضوع وراثت است که علت اصلی ریزش زودرس مو‌ها در سنین جوانی به حساب می‌آید؛ در چنین مواردی، فولیکول‌های مو به شکل ارثی از بین می‌روند و موجب ریزش مو خواهند شد.

از عوامل مهم دیگری که در کم پشتی مو نقش جدی دارند، کم‌خونی‌های شدید، مشکلات غدد فوق کلیه، مشکلات تغذیه‌ای و همچنین عوامل هورمونی در خانم‌ها است.

جالب است که حتی بارداری نیز می‌تواند در ریزش مو تأثیرگذار باشد، زیرا در بارداری، سطح هورمون‌های بدن بی‌ثبات هستند.

جدا از همه این‌ها، ریزش مو از عوارض جانبی رادیوتراپی، شیمی‌درمانی، عفونت‌ها و بیماری‌هایی مثل روماتیسم، لوپوس، آلوپسی یا بیماری ریزش سکه‌ای مو نیز هستند.

راهکار‌های طب سنتی جهت جلوگیری از ریزش مو

نگران نباشید، زیرا جهت جلوگیری از ریزش مو در طب سنتی، توصیه‌های بسیار ساده و کاربردی وجود دارند که با رعایت آن‌ها، تا حد زیادی می‌توانید از ریزش مو و گسترش آن جلوگیری کنید.

ابتدا دقت داشته باشید در هنگام حمام کردن، به صورت ایستاده و زیر دوش، مو‌های خود را با شوینده‌های مختلف، نشویید. حتما می‌دانید که یکی از اصول درست حمام کردن، نشستن در حمام است که متأسفانه به دلیل استفاده از دوش، بیشتر افراد به صورت ایستاده اقدام به حمام کردن می‌کنند که این مسأله علاوه بر برخی عوارض جسمی، می‌تواند در بلندمدت موجب سستی ریشه مو و ریزش مو شود.

بر خلاف تصور عمومی، استفاده مستمر از شوینده‌هایی مانند انواع شامپو‌های رنگارنگ شیمیایی موجود در بازار که با تبلیغات فریبنده به فروش می‌رسند، می‌تواند باعث ریزش مو شود. سعی کنید از شویند‌های طبیعی و صابون‌های بدون مواد قلیایی قوی مانند صابون زیتون طبیعی جهت شستن موی سر خود استفاده کنید.

پودر سدر، مورد، ختمی، بابونه و حنا را به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید و حداقل هفته‌ای یک مرتبه با این ترکیب که با مقداری آب ولرم آن را به شکل خمیر رقیق درآورده‌اید، مو‌های خود را به آرامی ماساژ و اجازه دهید این ترکیب گیاهی، مدت ۵ دقیقه بر روی مو‌های شما بماند و سپس، مو‌های خود را به آرامی با آب ولرم بشویید.

6049386 802

حتما ورزش روزانه یا لااقل هفتگی داشته باشید؛ ورزش و فعالیت بدنی، نقش به‌سزایی در گردش خون قوی، دفع سموم و رویش موی تازه و تغذیه مناسب ریشه و پیاز مو دارد.

حتما دقت داشته باشید که سلامت کبد، نقش به‌سزایی در سلامت مو‌ها و جلوگیری از ریزش موی سر شما دارد؛ بنابر این، همه مواردی که موجب ابتلا به کبد چرب و آسیب به کبد می‌شوند، مانند مصرف آب یخ و روغن‌های مایع و ناسالم موجود در بازار، رژیم‌های غذایی غلط و غیره، باید کنار گذاشته شوند.

شانه زدن آرام مو‌ها نیز در حفظ و سلامت آن‌ها مؤثر است؛ سعی کنید با شانه‌ای مناسب، حداقل ۳ مرتبه و دقایقی، مو‌های خود را به‌آرامی شانه بزنید.

خواب مناسب و کافی نیز در حفظ استحکام و سلامت مو‌ها مؤثر است؛ سعی کنید در ابتدای شب بخوابید و از بیدار ماندن تا نیمه‌های شب پرهیز کنید.

خانم‌ها مراقب باشید با استفاده دائم از تل و گلسر‌هایی که باعث کشیده شدن مو‌ها می‌شوند، ریشه‌های مو را سست نکنید. البته افراط در رنگ کردن، سشوار و همچنین فر کردن مو‌ها نیز اثرات مخربی روی کیفیت مو می‌گذارند.

مو‌ها را وقتی خیس هستند یا نم دارند، شانه نکنید و از شانه زدن مو‌ها در داخل حمام نیز پرهیز کنید، زیرا مو‌ها در حالت خیس، کمی سست‌ترند و راحت‌تر می‌ریزند.

اصلاح مزاج، استفاده از ویتامین‌های گروه B و همچنین استفاده از کتیرا به‌جای حالت‌دهنده‌های شیمیایی نیز برای سلامت مو‌ها بسیار کارساز و مفید هستند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار