چاپ کد خبر: 16154
5 آبان 1398

راه‌اندازی کسب‌وکار بر مبنای علاقه‌های شخصی

اول فارس | مهارت های شغلی :  انجام کار‌های تفننی به عنوان منبع کسب درآمد مثل یک رویا است. تصور این که شنبه‌ها با اشتیاق از این که قرار است کاری را شروع کنیم که حس و حال مان را خوب می‌کند به سر کار برویم و هر روز با این امید به خانه برگردیم که فردا قرار است باز هم کار مورد علاقه‌مان را انجام دهیم، بسیار جذاب است.

علاقه‌هایت را سر کار بگذار!

بنابراین شاید بد نباشد که نگاه جدیدی به تفریحات و کار‌های مورد علاقه‌تان داشته باشید تا از آن‌ها برای توسعه کسب‌وکار و منبع درآمد قابل اتکا استفاده کنید. در چنین حالتی روز‌های کاری هفته به همان اندازه برایتان جذاب می‌شود که آخر هفته‌ها هستند و عمر کاری‌تان صرف انجام کار‌هایی می‌شود که دوست شان دارید و از انجام شان لذت می‌برید.

اما ایجاد چنین شرایطی آن‌قدر‌ها هم که به نظر می‌رسد راحت نیست؛ بنابراین باید پیش از دست کشیدن از کار کارمندی‌تان و رفتن به سوی علاقه‌هایتان، خوب به همه ابعاد آن، شیوه‌ای که می‌خواهید برای کسب درآمد ایجاد کنید و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تان فکر کنید.

بازار را بررسی کنید

با نگاهی دقیق به ارتباطات مجازی و شبکه افرادی که در دنیای حقیقی با آن‌ها در ارتباط هستید تا حد زیادی می‌توانید تخمین بزنید که چه سهمی از بازار را می‌توانید درگیر کنید.

این موضوع بسته به نوع محصول یا خدماتی که می‌خواهید ارائه دهید متفاوت است. در مورد برخی از محصولات با نگاهی به میزان استقبال مردم از فروشگاه‌های آنلاین می‌توانید به آسانی متوجه شوید که مردم چقدر دنبال محصول‌تان هستند. اما در برخی موارد دیگر شاید نیاز به برخی بررسی‌های میدانی نیز داشته باشید.

بازار حوزه کاری خود را به خوبی بررسی و نحوه وارد شدن و ایجاد جایگاهی برای خود در این بازار را مشخص کرده و مزیت‌های رقابتی رقبا را بررسی کنید. چه نیاز‌ها و ظرفیت‌هایی در این صنعت وجود دارد که آن‌ها به آن نپرداخته‌اند؟ مزیت رقابتی محصول چیست؟ چه ویژگی‌هایی می‌تواند آن را به محصولی شاخص در این بازار تبدیل کند؟

قدم اول را کوچک بردارید

یکی از مشکلات راه‌اندازی کسب‌وکار بر مبنای کار‌های تفننی مانند راه‌اندازی هر کسب‌وکار جدید دیگری این است که در ابتدای راه به آسانی نمی‌توانید به درآمدزایی برسید. به همین دلیل پیش از شروع کار باید به اندازه مخارج چند ماه خودتان و هزینه‌های احتمالی مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان پس‌انداز داشته باشید تا بدون نگرانی از هزینه‌های زندگی به فکر راه‌اندازی کسب‌وکارتان باشید.

یکی از راه‌حل‌های ممکن برای عبور از این مرحله راه‌اندازی کسب‌وکار هم‌زمان با حفظ شغل فعلی‌تان است. این روش کمک می‌کند ضمن حفظ شغلی که دارید اطلاعات خود را در زمینه کسب‌وکاری که می‌خواهید راه‌اندازی کنید افزایش دهید، میزان انرژی که باید برای آن صرف کنید و درآمدی که در ازای انرژی و زمان مصرفی به دست می‌آورید را تحلیل کنید و مطمئن شوید راهی که انتخاب کرده‌اید از بازده کافی برخوردار است.

گرچه شاید انجام دو شغل به صورت موازی انرژی زیادی از شما بگیرد و بسیار خسته‌کننده باشد، اما این خوبی را دارد که از تصمیمی که گرفته‌اید مطمئن شوید که آیا انجام کار‌های مورد علاقه زمانی که برای کسب درآمد باشد هم به همان اندازه که وقتی آن‌ها را از روی عشق انجام می‌دهید، لذت بخش هست یا نه.

همیشه خلاق باشید

علاقه‌هایت را سر کار بگذار!

اگر قرار باشد علاقه‌هایتان را به منبع درآمد تبدیل کنید، به نظر می‌رسد که ساده‌تر بتوانید اشتیاق خود را برای بیشتر آموختن، حرفه‌ای شدن و بروز خلاقیت‌هایتان حفظ کنید. در واقع این ویژگی کار‌های تفننی و علاقه‌های شخصی است که همیشه اشتیاق کافی برای بیشتر آموختن و حرفه‌ای‌تر شدن وجود دارد.

جف بزوس، مدیرعامل کسب‌وکار آنلاین موفق آمازون که نمونه بسیار خوبی از فردی است که به‌دنبال علاقه‌های شخصی‌اش در مسیر کسب‌وکار رفته است، معتقد است که اگر بتوانید پای انگیزه و اشتیاق را به کسب‌وکارتان باز کنید، خلاقیت و نوآوری به‌دنبال آن وارد فضای کاری‌تان خواهد شد.

او می‌گوید: «خلاقیت و ابداع شکل‌ها و ابعاد گوناگونی می‌تواند داشته باشد. شدیدترین و تأثیرگذارترین ابداعات زمانی شکل می‌گیرند که نیروی خلاقیت و نوآوری خود را رها کنید و به اصطلاح رویا‌های خود را دنبال کنید.» به عبارت دیگر، بال و پر دادن به خلاقیت نه تنها موجب می‌شود اشتیاق‌تان به کار تفننی را که به کسب‌وکار تبدیل کرده‌اید هر روز بیشتر شود، بلکه کمک می‌کند تا فضای کاری پویاتری داشته باشید و روز به روز بیشتر در کارتان پیشرفت کنید.

ارتباط‌سازی کنید

با شکل‌گیری شبکه‌های مجازی برقراری ارتباط با افراد هم‌فکر و هم‌سو در نقاط مختلف جغرافیایی به مراتب ساده‌تر شده و این مزیتی است که برای صاحبان کسب‌وکار‌های کوچک فرصت خوبی در جهت گسترش شبکه ارتباطی‌شان فراهم می‌کند. شبکه‌های اجتماعی تخصصی و پیام‌رسان‌ها، می‌توانند کمک شایانی به یافتن افراد مرتبط با حوزه کاری‌تان و گسترش شبکه‌های ارتباطی داشته باشند.

اما در این زمینه احتیاط‌های لازم را داشته باشید. بسیاری از افراد تمایلی ندارند که به رقبای احتمالی‌شان مشاوره بدهند. به همین جهت پیش از آن که از کسی مشورت بخواهید از نوع روابط و شخصیتش مطمئن شوید. همچنین در بسیاری از موارد می‌توانید به صورت ناشناس سوالات‌تان را در برخی گروه‌ها مطرح کنید و کم‌کم از منابع مختلف اطلاعات مورد نیازتان را جمع کنید.

طرحی برای کسب‌وکارتان داشته باشید

آماده کردن طرح کسب‌وکار معمولا غیرجذاب‌ترین بخش شروع هر کسب‌وکاری است. اما به همان اندازه که آماده کردنش سخت و وقت‌گیر به نظر می‌رسد، برای شروع کار بسیار حیاتی است.

به ویژه اگر بخواهید برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان از منابع مختلف مالی، جذب سرمایه کنید، حتما به طرحی دقیق و مدون نیاز خواهید داشت. حتی اگر نخواهید سرمایه از بیرون وارد کنید و کسب‌وکارتان را با سرمایه شخصی راه بیندازید نیز، نوشتن طرح کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به مراحل کار، هدف‌گذاری‌ها و مشکلات احتمالی پیدا کنید.

دیگران را مطلع کنید

تا چند سال پیش اگر می‌خواستید کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنید باید بودجه قابل توجهی را ابتدای کار و حتی در طول تداوم کسب‌وکار صرف هزینه‌های تبلیغات می‌کردید که شاید در برخی موارد به ازای هزینه بالایی که داشتند، خیلی کارآمد هم نبودند، اما با توسعه شبکه‌های ارتباطی مجازی این امکان فراهم شده که با اطلاع‌رسانی‌های اولیه بتوانید دیگران را از ورود محصولات تان به بازار مطلع کنید. صفحات اینستاگرام یا کانال‌های موجود در پیام‌رسان‌ها بهترین و در دسترس‌ترین محل برای معرفی محصول و جذب مشتریان است.

اهداف تان را پیوسته ارزیابی کنید

علاقه‌هایت را سر کار بگذار!

حتی اگر برنامه‌ریزی دقیقی برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان داشته باشید، تا زمانی که وارد دنیای کسب‌وکار نشوید همچنان دید درستی نسبت آنچه پیش خواهد آمد، نخواهید داشت. به همین دلیل ارزیابی دوره‌ای اهداف می‌تواند کمک کند هر چند وقت یک‌بار براساس شرایطی که به وجود می‌آید، آن‌ها را مجددا بررسی و در صورت نیاز تغییراتی در آن‌ها اعمال کنید تا از مسیر اصلی منحرف نشوید.

خیلی محتمل است که در طول کار احساس کنید که اهداف‌تان در طول زمان پیوسته در حال تغییر است؛ زیرا ممکن است هرچه در کار پیش می‌روید از بخشی از کارتان بیشتر خوش تان بیاید و سعی کنید بیشتر تمرکز و توجه خود را صرف آن کنید. یا در طول زمان متوجه شوید محصول تان در بازار آن قدر که برآورد کرده بودید، مخاطب ندارد و به نحوی است که بهتر است تغییراتی را در محصول خود ایجاد کنید تا بیشتر برای مشتریان تان مطلوب باشد.

یکی از خوبی‌های کار کردن برای خودتان این است که مدام رشد پیدا می‌کنید و تجربه کسب می‌کنید؛ بنابراین با این مزیت همسو شوید و هرجا که احساس کردید بهتر است در روند کاری خود تغییری در جهت بهتر شدن اعمال کنید، از این تغییر استقبال کنید.

برای مسائل مالی برنامه‌ریزی داشته باشید

نوشتن برنامه مالی به‌عنوان یکی از بخش‌های طرح کسب‌وکار بسیار ضروری است. محاسبه مخارج ماهانه، درآمد ناخالص و هزینه‌های کلی کسب‌وکار نوپا که می‌تواند شامل هزینه‌های تهیه ابزار و وسایلی باشد و برای کار به آن‌ها نیاز دارید، هزینه اشتراک در انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای صنعتی که در آن مشغول به کار هستید، هزینه تبلیغات، مالیات، عوارض، بیمه و… باشد.

براساس این برآورد‌ها می‌توانید خط مشی مالی کسب‌وکارتان را مشخص کنید که می‌خواهید به چه ترتیب هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی و پیشبرد کسب‌وکارتان را تأمین کنید؟ آیا با هزینه شخصی کسب‌وکارتان را راه می‌اندازید یا وارد مشارکت یا جذب سرمایه از نهاد‌های مالی دولتی و خصوصی خواهید شد؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار