چاپ کد خبر: 32616
30 تیر 1399

راه‌های مقابله با استرس را بشناسید

دنیای پر اتفاق این روز‌ها که هر روز ما را با اخباری باورنکردنی و استرس‌زا روبه‌رو می‌کند باعث می‌شود استرس به عنوان بخشی ثابت در وجود ما نهادینه شود. با توجه به تمامی این حرف‌ها در این مطلب همراه شما هستیم تا به موضوع راه‌های مقابله با استرس بپردازیم و خود را از این معضل خطرناک رهایی بخشیم.

اول فارس : در اینکه امروزه زندگی دارای فراز و نشیب‌های اجتناب‌ناپذیری است که میزان استرس را به مراتب در افراد افزایش می‌دهد شکی نیست. دنیای پر اتفاق این روز‌ها که هر روز ما را با اخباری باورنکردنی و استرس‌زا روبه‌رو می‌کند باعث می‌شود استرس به عنوان بخشی ثابت در وجود ما نهادینه شود. این در حالی است که در صورت کنترل آن می‌توان تا حدودی در برابر استرس مقاومت کرد و از همیشگی بودن آن اجتناب نمود.

طبیعی است که ما نمی‌توانیم تمامی شرایط و اتفاقات را کنترل کنیم، اما با کنترل استرس در درون خود می‌توانیم تا حد بسیار زیادی به روحیه و زندگی خود کمک کنیم. با توجه به تمامی این حرف‌ها در این مطلب همراه شما هستیم تا به موضوع راه‌های مقابله با استرس بپردازیم و خود را از این معضل خطرناک رهایی بخشیم.

راه‌های مقابله با استرس را بشناسید

عوارض و خطرات ناشی از استرس

همه ما می‌دانیم که استرس می‌تواند عوارض بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد، مسائلی که روح و جسم ما را به خود درگیر کرده و جریان زندگی‌مان را نیز مختل می‌سازد. یکی از مهم‌ترین عوارض استرس این است که شما تمرکز ذهنی خود را از دست می‌دهید و ذهنی آشفته پیدا می‌کنید. به همین دلیل هم هست که عملکرد ذهنی‌تان ضعیف شده و قادر به انجام درست کار‌ها نخواهید بود. به طور کلی در فرآیند پاسخ به استرس در بدن سوخت کمی برای بدن باقی می‌ماند و این موضوع نیز می‌تواند باعث بروز وقفه در عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز شود. به همین دلیل هم هست که غالباً در زمان استرس نمی‌توانید بر یادگیری و یا مطالعه تمرکز کافی را داشته باشید.

یکی دیگر از عوارض رایج و همه‌گیر استرس بروز بیماری‌های قلبی است. وجود استرس در افراد موجب می‌شود که ضربان قلب افزایش یافته و رگ‌های قلبی تنگ‌تر شوند. همین موضوع نیز می‌تواند ضرب‌آهنگ قلب را تحت تأثیر قرار داده و مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. معمولاً افرادی که دچار چنین مشکلاتی می‌شوند با افزایش فشار خون، غلظت خون، تخریب لایه درونی رگ و… نیز روبه‌رو خواهند شد.

از دیگر عوارض اجتناب‌ناپذیر استرس کاهش کارایی و تضعیف سیستم ایمنی بدن است. دلیل آن هم این است که در زمان استرس، بدن بر این باور است که باید با خطراتی آنی مقابله کند و در نتیجه نیز مبارزه با عفونت‌ها و میکروب‌ها را در اولویت کاری خود قرار نمی‌دهد. در نتیجه سیستم ایمنی تضعیف شده و در مبارزه با بیماری‌ها به مراتب ضعیف‌تر عمل خواهد کرد.

یکی دیگر از عوارض ناشی از استرس این است که فرآیند فیزیولوژیک بدن تا حدودی متوقف شده و یا با اختلال‌هایی روبه‌رو می‌شود. به همین دلیل هم هست که کاهش جریان خون در پوست و یا سایر موارد رخ می‌دهند. در نتیجه نیز مسائلی همچون پیری زودرس بروز پیدا می‌کنند. علاوه بر پیری در ظاهر، کاهش عملکرد سد خونی مغز که ناشی از استرس خواهد بود می‌تواند بروز زوال عقل و آلزایمر نیز مؤثر باشد. به همین دلیل هم هست که سن فیزیولوژیکی افرادی که به استرس مزمن مبتلا هستند با سن طبیعی آن‌ها بسیار متفاوت خواهد بود.

راه‌های مقابله با استرس را بشناسید

اما وجود استرس در بدن به همین‌جا ختم نمی‌شود. بروز استرس در افراد می‌تواند در ایجاد اضافه وزن و یا مشکلات گوارشی نیز تأثیرگذار باشد. به همین دلیل هم هست که نفخ، یبوست، درد‌های شکمی، اسهال، ترش کردن و یا سندرم روده تحریک‌پذیر از معضلاتی هستند که پس از بروز استرس در افراد دیده می‌شوند. در کنار تمامی این موارد در صورت وجود استرس مزمن، زخم معده و ورم روده نیز از دیگر عوارض گوارشی به شمار خواهند آمد.

علاوه بر تمامی مسائل و عوارضی که تا به اینجا اشاره کردیم کاهش فعالیت جنسی و باروری، ریزش شدید مو و یا دندان، فراهم‌سازی مقدمات اعتیاد و… نیز از دیگر عوارض ناشی از استرس خواهند بود.

راه‌های مقابله با استرس

با توجه به تمامی مسائل و عوارض ناشی از استرس وقت آن می‌رسد که به طور مصمم‌تری در مقابل این معضل خطرناک بایستیم و آن را مهار کنیم. به طور کلی برای مقابله با استرس مسائل و راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند پیش روی شما قرار بگیرند.

یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با استرس این است که به روش خودتان، آرامش را به خود بازگردانید. برای این کار هم پیش از هر چیز باید با روحیات خود آشنا باشید، ورزش کردن، پیاده‌روی، هنر، آشپزی و… روش‌های مختلفی هستند که هر کدام می‌توانند برای افراد متفاوتی مؤثر باشند. مهم این است که شما بتوانید با توجه به روحیات خود به سراغ آن‌ها بروید.

یکی دیگر از روش‌های مقابله با استرس مدیتیشن است. به طور کلی مدیتیشن باعث می‌شود که به خوبی نفس بکشید و دم و بازدم خوبی داشته باشید. با کمک این راهکار احساسات منفی و استرس را از وجود خود دور می‌کنید و ذهن آرام و پاکی را برای خود به ارمغان خواهید آورد.

راه‌های مقابله با استرس را بشناسید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند رد مقابله با استرس تأثیر بسیار زیادی داشته باشد این است که خود را از عوامل و محیط‌های استرس‌زا دور کنید. برای مثال از قرارگیری در جمع افرادی که دائماً اخبار بد را مرور می‌کنند دوری کنید، اخبار منفی و استرس‌زا را تا جای ممکن پیگیری نکنید و. با این کار می‌توانید آرامشی نسبی را برای خود فراهم آورید.

داشتن خواب کافی نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر در مقابله با استرس شناخته می‌شود. با این کار می‌توانید انرژی موردنیاز در طول روز را برای خود فراهم کنید و در طی روز نیز با انرژی و توان بیشتری به مقابله با استرس بپردازید. به خاطر داشته باشید که بدن شما در خواب کاملاً ریست شده و تمامی علت‌های استرس‌زا را غیرفعال می‌کند. در نتیجه با خواب کافی می‌توانید در مقابل استرس مقاوم‌تر باشید.

علاوه بر تمامی این‌ها توصیه می‌کنیم که به سراغ موسیقی‌های آرام‌بخش بروید و با کمک آن‌ها تا جای ممکن استرس را از وجود خود دور کنید. موسیقی همیشه به عنوان یکی از بهترین راه‌های کسب آرامش و مقابله با استرس شناخته می‌شود. اما در این میان باید دقت کنید که به سراغ چه نوع و سبکی از موسیقی می‌روید. به خاطر داشته باشید که در این زمان شما لازم دارید که با کمک موسیقی استرس را از خود دور کنید. به همین دلیل هم سعی کنید که تا جای ممکن از شنیدن موسیقی‌های استرس‌زا و پرهیجان دوری کنید و به سراغ موسیقی‌های آرام‌بخش بروید تا آرامش خود را مجدداً باز یابید.

توصیه می‌کنیم که حتی در اوج مشکلات و استرس‌ها نیز رویا‌های خود را فراموش نکنید. اگر ذهنتان آن‌قدر درگیر است که از رویاهایتان دور مانده‌اید هر چه سریع‌تر فکری به حال خود کنید و رویاهایتان را بازیابید. به خاطر داشته باشید که توجه به رویا‌ها و مرور آن‌ها باعث می‌شود که در وهله اول در رابطه با رسیدن به اهداف خود مصمم‌تر باشید و بعد از آن در مقابل استرس مقاوم‌تر باشید و به خوبی از پس آن برآیید.

راه‌های مقابله با استرس را بشناسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار