چاپ کد خبر: 53832
24 اردیبهشت 1400

تکذیب بخشی از فایل صوتی ظریف در مورد سوریه توسط جان کری

به گزارش اول فارس به نقل از شبکه آمریکایی “۷۹۰KABC” جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت اوباما و مسئول هیأت مذاکره‌کننده آمریکا در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران روز چهارشنبه ۱۲ مه (۲۵ اردیبهشت) در برابر کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد روابطش با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی و اظهاراتی که او در فایل صوتی افشاشده داشته است، مورد بازخواست قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، جان کری در اظهارات تحت سوگند خود، یک بار دیگر به طور مطلق تکذیب کرد که درباره عملیات‌های آمریکا در سوریه، به جز موارد گمراه‌کننده، اطلاعاتی به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران داده است.

کری که امروز در دولت بایدن مسئولیت امور اقلیمی را برعهده دارد، در پاسخ به پرسش اسکات پری از حزب جمهوریخواه، در مورد چگونگی روابطش با محمد جواد ظریف گفت که “هم‌اکنون هیچ رابطه‌ای با وزیر خارجه ایران” ندارد.

اسکات پری به کری یادآور شد که منظور چگونگی روابط او با ظریف در گذشته است و اینکه بر پایه اظهاراتی که ظریف بیان داشته، جان کری در مورد حملات اسرائیل در سوریه به وزیر خارجه ایران هشدار داده است.

ظریف جان کری

جان کری در مورد روابط گذشته خود با ظریف گفت: «من این روابط را حرفه‌ای ارزیابی می‌کنم.»

در اینجا اسکات پری پرسش خود را صریح‌تر مطرح می‌کند: «آقای وزیر خارجه (ایران) ادعا می‌کند که شما در باره بیش از ۲۰۰ مورد عملیات اسرائیل علیه تروریست‌های مورد حمایت ایران در سوریه، با او صحبت کرده‌اید. آیا شما در زمانی که وزیر خارجه بودید یا پس از آن، اطلاعاتی در مورد عملیات‌های اسرائیل علیه تروریست‌های مورد حمایت ایران به آقای ظریف داده‌اید؟»

کری پاسخ می‌دهد: «به هیچ وجه. هرگز.»

پری می‌پرسد: «هرگز؟ یعنی اینکه آقای ظریف یک دروغگوست؟»

کری با اشاره به این که ظریف مسئولیت خود را پراهمیت‌تر از آنچه که هست تلقی کرده، کوشید در این استیضاح در برابر کمیسیون روابط خارجی به جزئیات ۲۰۰ مورد عملیات بپردازد، بی آنکه در مورد شمار عملیات از او پرسشی شده باشد.

کری گفت: «آقای ظریف احتمالا دچار گمراهی است یا اینکه اشتباه می‌کند و یا می‌کوشد (گذشته خود را) زیباتر بیاراید…”. او افزود: «آنچه که من در باره آن مقاله خوانده‌ام می‌گوید که او در جریان مسائل قرار نگرفته و اینکه برخوردی خیلی احساساتی داشته است؛ این چیزی است که من خواندم. و من خواندم که او بسیار احساسی بوده و من نمی‌توانم تضمین کنم که چرا او این اظهارات را کرده است. من فقط می‌توانم به شما بگویم که چنین اتفاقی نیفتاده است. این تمام ماجراست.»

اسکات پری از جان کری خواست توجه داشته باشد که ایران از سال ۱۹۷۹ مسئول کشتن شهروندان آمریکایی بیش از هر کشور دیگری بوده است.

کری گفت: «بله، درباره آن شنیده‌ام.»

با این حال جان کری در برابر پرسش‌های تهاجمی اسکات پری مدام کوشید به جزئیات ۲۰۰ مورد عملیات اسرائیل بپردازد.

بی آنکه از کری در این باره سئوال شود، گفت: «اولین باری که در باره این رقم ۲۰۰ مورد شنیدم، چندی روز پیش بود که مقاله‌ای در این باره خواندم.» و افزود: «پیش از این در این باره هرگز نشنیده بودم.»

اسکات پری به اظهارات جان کری در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت کری تشکیلات خودگردان فلسطین را فراخوانده “محکم بمانند و روی زمان حساب باز کنند و تسلیم خواسته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا نشوند”.

کری در این باره گفت: «من در این باره حرفی نزده‌ام…» و او یک بار دیگر به رقم ۲۰۰ بازگشت و گفت: «من حتا از این رقم اطلاع نداشتم، و چنان که گفتم، تا اینکه این مقاله را خواندم.»

اسکات پری گفت: «من درباره رقم صحبت نمی‌کنم.»

کری به تکرار گفت: «خیر، من گفت‌وگویی با او (ظریف) در باره اسرائیل یا چیز دیگری نداشته‌ام… من به شما گفتم که این تمام ماجراست.»

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار