چاپ کد خبر: 76046
6 اسفند 1400

رشیدی کوچی : به جای ۲۰ نفر ، ۲۹۰ نماینده برای طرح صیانت تصمیم بگیرند

رشیدی کوچی 5

یک عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تاکید کرد: امیدواریم همکارانی که پای نامه بازگشت طرح صیانت به صحن را امضا کرده اند به عهد خود در زمان رای گیری وفا کرده و اجازه دهند این طرح که با شئونات زندگی ۸۰ میلیون نفر سر وکار دارد در مسیری شفاف و نگاهی کارشناسی در صحن مجلس بررسی شود.

 ایسنا:جلال رشیدی کوچی  در گفت وگویی تفصیلی پیرامون طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با ایسنا ،  بیان کرد: لازم است بنده در ابتدا نکته ای را شفاف عرض کنم که نه من و نه فرد دیگری در کشور مخالف سامان دادن به فضای رها شده و ولنگار مجازی نیستیم. این مسئله خیلی مهم است. مخالفت بنده با نحوه تصویب این طرح و برخی از مفاد این طرح است. بنده مخالفتی با ساماندهی فضای مجازی ندارم. در این مدت بنده حرف های زیادی شنیدم که ناصواب و نادرست بود. باید به این نکته توجه داشت که مردم هم این نظر را دارند که فضای مجازی رها شده است، اما بحث بر سر این است که آیا این طرح و شیوه تصویب این طرح می تواند این فضا را ساماندهی کند یا خیر؟ حرف اول و آخر من در این مدت این بود که ما وقتی قصد داریم چنین طرح مهم، حیاتی و کلیدی که با شئونات زندگی ۸۰ میلیون انسان سر و کار دارد را تصویب کنیم، قبل از هر چیز باید جامعه و مردم خود را قانع کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: بهترین و کامل ترین طرح اگر همراه با اقناع جامعه نباشد محکوم به شکست است. دلیل نگرانی امروز مردم این است که اصلا نمی دانند چه اتفاقی قرار است بیفتد. اگر ما در یک جنگلی مسیر را بلد باشیم و نسبت به مسیری که قرار است طی کنیم آگاهی داشته باشیم از بودن در این جنگل لذت خواهیم برد، اما اگر آگاهی نداشته باشیم و مسیر را گم کنیم نه تنها لذتی نمی بریم بلکه نگران و مضطرب خواهیم بود. شرایط امروز این است. حرف بنده این است که کمیسیون مشترک بعد از ۴۵ جلسه که خود اعضای کمیسیون به برگزاری این جلسات اذعان دارند، نتوانسته ذره ای از این نگرانی را کاهش دهد.

بگذارید به جای ۲۰ نماینده ۲۹۰ نماینده برای طرح صیانت تصمیم بگیرند

نماینده مردم مرودشت ،پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تقاضای ما امروز این است که این طرح ذیل تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آئین نامه داخلی مجلس در یک فرآیند کاملا دموکراتیک و قانونمند فارغ از هرگونه هیاهو و حاشیه ای به جای اینکه در کمیسیونی بررسی شود که در این مدت نشان داده توانایی بررسی چنین طرحی را ندارد در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد. به جای اینکه ۲۰ نماینده در خصوص آن تصمیم بگیرند،۲۹۰ نماینده در خصوص آن تصمیم بگیرند. کجای این حرف اشتباه است.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده لازم است نکته ای را شفاف عرض کنم تا مردم از این سردرگمی بیرون بیایند. این ضعف ما بوده که امروز کار به جایی رسیده که مردم ما در خصوص طرحی که همه به نوعی با آن سروکار دارند، سردرگم هستند. نامه ای که بنده برای بازگشت این طرح به صحن مجلس دنبال می کنم هیچ ارتباطی با فرآیند لغو مصوبه کمیسیون مشترک ندارد. نامه ای که بنده پیگیری می کنم برای بازگشت این طرح به صحن مجلس است.

کلیات طرح صیانت در چه فضایی تصویب شد؟

رشیدی کوچی در ادامه با بیان روایتی از آنچه که در خصوص تصویب کلیات طرح صیانت گذشت، اظهار کرد: اما در چند روز گذشته چه اتفاقی افتاد؟ این روزها، مجلس در حال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است و تمام جلسات کمیسیون های تخصصی مجلس به دلیل بررسی لایحه بودجه در صحن تعطیل است و صحن مجلس نیز در دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر صرفا با یک دستور کار که بررسی لایحه بودجه بود، جلسات خود را دنبال می‌کند، اما به یک باره ما متوجه شدیم قرار است که جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت برگزار شود و در خصوص کلیات این طرح به این مهمی رای گیری شود. بنده از دکتر قالیباف سوال پرسیدم که آیا برگزاری این جلسه در زمان بررسی بودجه چقدر به جا است؟ ایشان هم گفتند برگزاری این جلسه باتوجه به برگزاری جلسات بودجه خیلی محلی از اعراب ندارد. حتی یکی از نمایندگان دیگر نیز به طور رسمی تذکر دادند و نایب رئیس اول مجلس نیز تذکر ایشان را وارد دانستند. اما آن جلسه تشکیل شد و و کلیات طرح نیز به تصویب رسید.

وی افزود: نظر هیات رئیسه مجلس نشان می دهد که کمیسیون مشترک توانایی و صلاحیت بررسی طرح صیانت را ندارددر ادامه معاونت قوانین نیز در دو بند به مصوبه کمیسیون مشترک در خصوص کلیات این طرح ایراد وارد کرد که ایرادات هم از نظر آئین نامه داخلی مجلس به جا بود. ( معاونت قوانین نمی تواند مصوبه ای را ابطال کند اما می تواند در نظر کارشناسی بگوید که روند تصویب مصوبه دارای اشکال قانونی است. که این اقدام صورت گرفت) در نهایت روز پنجشنبه، هیات رئیسه مجلس تشکیل جلسه داد و ایراد گرفته شده از سوی معاونت قوانین مجلس را وارد دانست، فلذا آنچه که در جلسه کمیسیون مشترک نیز به تصویب رسید باطل می شود. این اقدام شاهدی بر آن است که کمیسیون مشترک توانایی بررسی این طرح را ندارد.

این عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در ادامه با اشاره به فرآیند بازگشت این طرح از کمیسیون به صحن مجلس، بیان کرد:  بر اساس آئین نامه داخلی مجلس اگر نماینده ای تقاضا داشته باشد که طرح یا لایحه ای که در کمیسیون مشترک در حال بررسی است جهت بررسی به صحن مجلس بیاید مادامی که آن طرح تصویب نشده و به شورای نگهبان ارسال نشده اگر این نماینده بتواند ۱۵ امضا جمع اوری کند نامه در صحن قرائت می شود و پس از دفاع نماینده متقاضی دو نفر موافق و دو نفر مخالف صحبت می کنند و این به رای گذاشته  می شود اگر نصف به علاوه یک رای دادند ادامه بررسی طرح در صحن مجلس صورت می گیرد. ما به جای ۱۵ امضا ۱۷۰ امضا جمع کردیم. انتظار است این بزرگواران در روز رای گیری برای بازگشت این طرح به صحن مجلس پای امضای خودشان بایستند و طرح به صحن بازگردد.

نمی دانم چه عجله ای برای تصویب این طرح دارند؟

وی در ادامه با بیان اینکه آیا کمیسیون مشترک با ۴۰ جلسه ای که مدعی است همراه با کارشناسان این حوزه برگزار کرده توانسته ذره‌ای مردم را با خود همراه کند و آنها را اقناع کند؟نگرانی امروز مردم کاملا به حق است، خاطرنشان کرد: سوال مردم این است که چرا اینقدر عجله برای بررسی این طرح وجود دارد؟ فرآیند واگذاری این طرح به کمیسیون مشترک با عجله انجام شد و در ادامه تصویب آن نیز با عجله در حال انجام است. همکاران گرامی بنده بیان می‌کنند که بیش از ۴۰ جلسه برای شنیدن صحبت های افرادی که نگاه تخصصی دارند، تشکیل شده است، اما بنده از یک منظر دیگر به این موضوع نگاه می کنم. کمیسیون تاکنون بیش از ۴۰ جلسه برگزار کرده است ولی آیا توانسته است تفکرات مردم را با خودش همراه کند؟ آیا توانسته اقناع سازی انجام دهد؟ قطعا نه. اگر اقناع سازی انجام شده بود مردم اینگونه در برابر تصویب کلیات این طرح در کمیسیون مشترک جبهه نمی گرفتند. نگاه ما این است که طرح به این مهمی باید در یک فرایند کاملا شفاف و قانونمند مانند سایر طرح ها و لوایح در صحن مجلس تصویب شود. حال دوستان می گویند این بحث تخصصی است. سوال بنده این است که ایا ما در مجلس طرح یا لایحه غیر تخصصی هم مطرح می کنیم؟ همه طرح ها و لوایحی که در مجلس تصویب می شود، تخصصی است. این استدلال از نگاه بنده و خیلی از افراد دیگر رد شده است. مگر ما تخصصی تر از لایحه بودجه هم داریم؟ اگر اینگونه است که لایحه بودجه هم برود در یک کمیسیون مشترک بررسی شود. چرا یک ماه دو شیفت مجلس را معطل می کنیم. از نظر بنده از لحاظ اهمیت، این طرح خیلی تفاوتی با لایحه بودجه ندارد. لایحه بودجه برای یکسال است و این طرح برای یک عمر است. لایحه بودجه با ۸۰ میلیون نفر سروکار دارد و این طرح هم با ۸۰ میلیون سروکار دارد.

وی در ادامه با اشاره به اتهاماتی که در این مدت به مخالفان این طرح وارد شده است، تصریح کرد: بنده از برخی دوستان خواهش می کنم که دست از این برچسب زدن بردارند. بنده نه با ساماندهی فضای مجازی مخالف هستم، نه مخالف فرمایش حضرت آقا هستم و نه ضدانقلابی هستم. یا دست از این برچسب زدن‌هایشان برمی‌دارند یا بنده هم آن چیزهایی که می‌دانم و بر آن اشراف دارم را به مردم می‌گویم. بنده خودم را سرباز انقلاب و ولایت دانسته و همواره تلاش کردم در این مسیر قدم بردارم. اینکه بنده با همکار بغل دستی یا یک جریانی که خارج از مجلس است اختلاف داشته باشم، دلیل نمی شود که مورد هجمه قرار گیرم. این جای تاسف دارد برای کسانی که حتی حاضر نیستند نظر مخالف و کارشناسی شده یک فرد دیگر را بشنوند. امیدوارم این روند غلط خود را اصلاح کنند.

وی در ادامه با اشاره به فلسفه عضویت خود در کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، بیان کرد: از آنجا که بنده به تعدادی از مواد این طرح ایراد جدی وارد می دانستم از ریاست مجلس و کمیسیون امورداخلی کشور خواستم تا به بنده برای ورود به این کمیسیون رای دهند و هدف بنده از ورود به این کمیسیون این بود که بتوانم نگاه و دغدغه مردم را بهتر و دقیق تر برای اعضای کمیسیون مشترک تبیین کنم، از سوی دیگر در برابر برخی از مواد این طرح که می تواند منجر به نگرانی مردم شود، مقاومت کنم.

نگرانی مردم و دولت نشان می‌دهد که این طرح ایراداتی دارد

رشیدی کوچی در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه گفته می شود نظرات کارشناسی در خصوص این طرح اخذ شده اما وزارت ارتباطات با آن مخالف است؟ اظهار داشت: اصل موضوع نیز همین است. امروز وزیر ارتباطات که از مجریان اصلی این طرح است نسبت به آن انتقاد دارد. البته شاید افرادی که به ما فشار می آورند ایشان را نیز تحت فشار گذاشته و ایشان نتواند خیلی مانند من شفاف صحبت کند. زمانی که هم دولت و هم مردم به برخی از مواد این طرح و نحوه بررسی آن ایراد می گیرند و حتی خیلی از نمایندگان مجلس نیز این ایرادات را وارد می دانند حتما نقصی وجود دارد. ما تقاضای بررسی این طرح را به صورت شفاف در صحن مجلس دنبال خواهیم کرد.

افتخار می کنم که حرف مردم را فریاد می زنم

وی با بیان اینکه دیدم که برخی از این شبکه های خارجی معاند برخی از صحبت های بنده را گذاشته و فکر می کنند آبی برایشان گرم خواهد شد، گفت: بنده محکم بر سر اعتقادات خود ایستاده ام و با دشمنان این مردم و نظام ذره ای سر سازش نخواهم داشت. به آن ها می گویم که فکر نکنند خیلی زرنگ هستند و می توانند برداشت خود را کنند. من سرباز این نظام و ولایت و پاسدار مردم و نظام هستم. بنده افتخار می کنم که حرف مردم را فریاد می زنم. اخیرا ویدئویی از صحبت های حضرت امام پخش شد که ایشان در آن تاکید داشتند ما قیم مردم نیستیم بلکه وکیل مردم هستیم، باید جوری رفتار کنیم که از دغدغه ها و مشکلات مردم کم کنیم.

رشیدی کوچی در ادامه خاطرنشان کرد:  آیا موافقان طرح صیانت که با عجله به دنبال تصویب این طرح هستند تا به حال این میزان برای معیشت مردم و یا ساماندهی بازار بورس و یا کنترل گرانی‌ها در بازار سرعت به خرج داده‌اندبنده یک سوال از برخی دوستان خودم دارم. به من می گویند که شما خلاف منویات حضرت آقا عمل می کنی. اول اینکه من اعتقاد دارم که ما باید خودمان را سپر ولایت قرار دهیم نه ولایت را سپر خودمان. این نکته کلیدی است. دوم اینکه بنده با ساماندهی فضای مجازی مخالف نیستم. مقام معظم رهبری خط مشی های بسیار مهمی برای ما تعیین کردند. سوال دارم از عزیزانی که اینقدر با عجله به دنبال تصویب این طرح هستند. آیا دغدغه این را داشتید که معیشت مردم را با تشکیل کمیسیون مشترک مرتفع کنید؟ آیا دغدغه این را داشتید که طرحی را بیاورید که در کمیسیون ویژه برای حل مشکل گرانی بررسی شود؟ آیا دغدغه این را داشتید که طرحی بیاورید و کمیسیون مشترکی تشکیل دهید و همان طوری که این طرح را با سرعت پیش می برید در آنجا فکری به حال بورس کنید که جمعیت کثیر مردم در آن سرمایه های خود را از دست دادند؟ حضرت آقا این دغدغه ها را مطرح کردند. چرا دوستان ما در این موضوعات ورود نکردند. ما خیلی صحبت های حضرت آقا را شنیدیم. مقام معظم رهبری بارها اعلام کردند که فضای مجازی خط مقدم جبهه است و افسران این خط مقدم جوانان هستند و حتی تاکید کردند از این فضا برای تبیین دستاوردهای انقلاب استفاده شود ایشان نگفتند که این فضا را کنار بگذارید.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که  آیا کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در روزهای اخیر با طرح صیانت ارتباطی دارد، بیان کرد: قطعا نه. چراکه اگر این طرح هم تصویب شود برای اجرای آن یک بازه زمانی حداقل یک سال و اندی لازم است. بنده این را تایید نمی کنم که اکنون این طرح بدون مصوبه نهایی مجلس در حال اجرا است. مشکل امروز بدان دلیل است که زیرساخت های ما گسترش پیدا نکرده و امروز با چنین اختلال هایی مواجه هستیم.

این عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ایرادات مرکز پژوهش ها در نسخه جدید این طرح مرتفع شده است یا خیر؟ بیان کرد: متاسفانه خود اعضای کمیسیون مشترک در زمان رای گیری درباره کلیات طرح صیانت نمی‌دانستند به چه چیزی دارند رای می‌دهند مرکز پژوهش ها در نسخه ابتدایی این طرح چهار مغایرت با قانون اساسی تشخیص داده بود. به نظر بنده همچنان ایرادات مرکز پژوهش‌ها  در نسخه جدید پابرجاست و مرتفع نشده است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که امروز کسب و کارهای حاضر در فضای مجازی دغدغه مند هستند. ما حدود ۲ میلیون شغل مستقیم و ۹ میلیون شغل غیر مستقیم با این فضا داریم. اگر این طرح تصویب شود و یک پلتفرم مانند اینستاگرام فیلتر شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه کار می‌خواهیم انجام دهیم؟ شغل هایی هستند که از این فضا درامد دارند و هیچ اتکایی به دولت ندارند. این خیلی مهم است. متاسفانه خود اعضای کمیسیون مشترک نیز در زمان رای گیری کلیات این طرح نمی دانستند که چه طرحی را دارند تصویب می کنند. این است که بنده می‌گویم این کمیسیون برای بررسی این طرح صلاحیت ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر شما یک جریان خاص در مجلس این طرح را دنبال می کنند که چهره رئیس مجلس و رئیس قوه مجریه را تخریب کنند؟ بیان کرد: بنده نمی گویم جریانی هست یا نیست، اما این سوال را طرح می کنم که اگر این طرح با این شکل و شمایل و بدون اقناع سازی مردم تصویب شود نگاه مردم نسبت به مجلس و رئیس مجلس چه خواهد بود؟ آیا مثبت است یا منفی؟

این عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در ادامه در پاسخ به این سوال که حال سرنوشت طرح صیانت چه خواهد شد؟ بیان کرد: بنده نمی‌توانم پیش بینی کنم، اما بنده تلاشم را  خواهم کرد که دغدغه و نگرانی مردم به حداقل برسد و اقناع سازی انجام شود. اگر قرار است طرحی تصویب شود علاوه بر رای نمایندگان مجلس رای مردم هم پشت آن باشد.

هیچ وقت برای اخذ رای حرفی نزده‌ام

نماینده مردم مرودشت در مجلس در ادامه در پاسخ به اتهاماتی نظیر تبلیغات انتخاباتی که علیه مخالفان این طرح مطرح شده، بیان کرد: بنده در پاسخ به این افراد می گویم شجاعت مخالفت داشته باشند تا در دور بعد رای بیاورند. افرادی که کار سیاسی کردند می دانند که بنده چه ریسکی در مخالفت با این طرح کردم. آن ها هم شجاعت داشته باشند و پای کار بیایند. این یک حرف نامربوطی است. بنده اگر می خواستم تبلیغ کنم راه های خیلی بهتری داشتم. اگر بنده به دنبال تبلیغ بودم به دنبال شفافیت نمی رفتم. بنده بهترین تبلیغ برای خودم را خدمت به مردم حوزه انتخابیه ام می دانم. هزینه تبلیغات انتخاباتی بنده کلا ۱۲۰ میلیون تومان شد. معادل پول شام یک شب رقبای انتخابی بنده. من هیچ وقت برای رای حرف نزده و قدمی برنداشتم. بنده برای خدا کار می کنم. مطمئن هستم اگر خدمت صادقانه باشد مردم خودشان خواهند فهمید. آن لحظه ای هم که بنده در زمان رای گیری مخالفت کردم و ایستادم یک درصد هم به مخیله بنده خطور نمی کرد که قرار است چنین حرکتی در کشور آغاز شود. بنده دنبال این چیزها نبودم.

رشیدی کوچی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال می دهید امضا کنندگان نامه بازگشت طرح صیانت به صحن در زمان رای گیری نظر خود را عوض کنند، بیان کرد: بله بنده این احتمال را می دهم، چراکه موافقان بررسی این طرح در کمیسیون دارند تلاش خود را برای بازپس گرفتن امضاها می کنند، البته ما هم تلاش خود را انجام می‌دهیم. گفته می شود مرد و قولش. ما انتظار داریم امضا کنندگان پای قول خود بمانند. ما هم سعی می کنیم تا این امر محقق شود. اما بنده از موافقان بررسی این طرح در کمیسیون مشترک خواهش می کنم که از مقام معظم رهبری هزینه نکنند برای اینکه موافقت خود را به دیگر نمایندگان تحمیل کنند. همان طوری که بنده از مقام عظمای ولایت هزینه نمی کنم. ما باید هزینه ولایت بشویم نه ولایت هزینه ما شود. حضرت آقا نگفته این طرح را ببرید و تصویب کنید. رهبری فرمایش کلان داشتند در خصوص فضای مجازی و صحبت های ایشان نیز موجود است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد بررسی این طرح در کمیسیون مشترک ادامه یابد آیا ترکیب این کمیسیون تغییری خواهد داشت؟ بیان کرد: این احتمال وجود ندارد. اگر قرار باشد طرح در کمیسیون مشترک ادامه یابد تغییری در ترکیب این کمیسیون ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: بررسی این طرح در صحن مجلس به نفع نظام است. مردم تحمل شوک جدیدی ندارند. ابتدا باید شرایط اقتصادی سامان یابد.

رشیدی کوچی در پایان در پاسخ به زمانبندی بررسی این طرح در مجلس، بیان کرد: با پیگیری مجدانه ای که همکاران بنده در کمیسیون دارند استنباط بنده این است که بعد از تعطیلات عید شروع به کار کمیسیون را داشته باشیم. البته اگر در کمیسیون باقی مانده باشد. ما خیلی امید داریم تا این طرح را به صحن مجلس بازگردانیم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس جمعه , ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷

بسمه تبارک و تعالی الله عزیز فرجه شریف بسیار دست گفتند جناب رشیدی کوچی

آخرین اخبار