چاپ کد خبر: 86474
22 خرداد 1401

رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی و دیر عمل کردن اتومات یخچال و فریزر

رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی یخچال و فریزر/چرا اتومات یخچال دیر عمل می‌کند؟

خاموش شدن ناگهانی یخچال و فریزر یکی از مشکلاتی است که کاربران این دستگاه‌ها ممکن است بعد از چند سال استفاده از یخچال و فریزر با آن مواجه شوند. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

اول فارس|تعمیر و نگهداری وسایل خانه: خاموش شدن یخچال در بازه زمانی مشخص نشان دهنده این است که یخچال در حالت اتوماتیک به درستی کار می‌کند. چون یخچال از آن دسته لوازم خانگی است که به صورت مداوم و مرتب روشن است و سازندگان آن این دستگاه را به نحوی طراحی کرده‌اند که در بازه‌های زمانی مشخص باید روشن و خاموش شود.

در واقع اگر یخچال و فریزر به صورت خودکار خاموش و روشن نشود، دچار مشکلی به نام یکسره کار کردن شده است و باید این مشکل نیز برطرف شود.

زمانی که یخچال و فریزر در بازه زمانی مشخص و با نظم خاصی روشن و خاموش می‌شود در واقع موتور کمپرسور دستگاه برای مدتی خاموش و برای مدت زمانی روشن می‌شود.

این کار بر عهده اتومات یخچال است. به عبارت دیگر خاموش و روشن کردن اتومات یخچال و فریزر بر عهده اتومات است.

مشکلی که قرار است در این مطلب در خصوص آن صحبت کنیم مربوط به این است که یخچال به صورت ناگهانی خاموش می‌شود و یا اینکه فاصله زمانی میان روشن و خاموش شدن دستگاه زیاد طول نمی‌کشد و به عبارت دیگر یخچال سریع روشن و خاموش می‌شود.

این نوع خاموش و روشن شدن یخچال معمولاً به دلیل وجود مشکلی در یخچال و فریزر به وجود می‌آید. معمولاً خرابی یک قطعه در یخچال باعث می‌شود که کمپرسور در حالت روشن و خاموش قرار بگیرد و فاصله زمانی میان تغییر این حالت‌ها در کمپرسور بسیار کم باشد.

گاهی اوقات نیز خاموش شدن یخچال به صورت کاملاً ناگهانی رخ می‌دهد و بعد از آن یخچال روشن نخواهد شد.

در اصل کمپرسور به صورت ناگهانی در یخچال از کار می افتد و مجدد شروع به کار نخواهد کرد. آنچه در این مطلب خواهید خواند شامل موارد زیر خواهد بود.

  • چرا یخچال ناگهان خاموش می‌شود؟
  • عیب یابی یخچال برای زمانی که به صورت ناگهانی خاموش می‌شود
  • علت از کار افتادن اتومات یخچال

در ادامه به بررسی موضوعاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد خواهیم پرداخت. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر مشکل دستگاه شما جدی است بهتر است از یک متخصص برای تعمیر دستگاه خود استفاده کنید.

آنچه در این مطلب به آن اشاره می‌شود فقط برای آشنایی شما با ایرادات و مشکلاتی است که می‌تواند برای یخچال پیش بیاید و منجر به بروز مشکلاتی مثل خاموش و روشن شدن سریع یخچال و یا دیر عمل کردن یا از کار افتادن اتومات یخچال شود.

چرا یخچال ناگهان خاموش می‌شود؟

رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی یخچال و فریزر/چرا اتومات یخچال دیر عمل می‌کند؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود یخچال شما ناگهان خاموش شود و از کار بیفتد. یکی از مشکلاتی مهمی که باعث خاموش شدن ناگهانی یخچال می‌شود، اشکال در برق رسانی به دستگاه است.

زمانی عدم برق رسانی به یخچال می‌تواند مشکل اصلی باشد که شما دو شاخه یخچال را به پریز برق متصل می‌کنید و یخچال بلافاصله بعد از روشن و یا در فاصله زمانی بسیار کوتاهی خاموش می‌شود.

اگرچه ایراد در پریز برق ممکن است در نگاه اول مشکل ساده‌ای باشد و شما تصور کنید که می‌توانید خودتان به راحتی آن را بر طرف کنید اما واقعیت این است که تعمیر دو شاخه برق یخچال و یا بخشی از کابل آن نیاز به تخصص کافی دارد و باید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

داغ شدن بیش از  حد موتور یا همان کمپرسور یخچال نیز یکی دیگر از عواملی است باعث خاموش شدن ناگهانی یخچال می‌شود. این مشکل بیشتر برای کاربرانی اتفاق می‌افتد که یا در محیط گرم و خشکی زندگی می‌کنند و یا اینکه یخچال را در جای گرمی از خانه خود قرار داده‌اند.

اگر محیطی که یخچال در آن قرار گرفته است چه به دلیل گرمای آب و هوا و یا به دلیل مجاورت در برابر نور خورشید و از این دست، بسیار گرم باشد موتور یخچال بیش از حد داغ می‌شود.

چون موتور یا همان کمپرسور می‌خواهد تمام توان خود را برای خنک نگه داشتن محیط داخلی یخچال به کار ببرد و در نتیجه تبادل گرما با بیرون بیشتر می‌شود و در عین حال فشار زیادی روی موتور دستگاه وارد می‌شود و به این ترتیب موتور داغ شده و ناگهان خاموش می‌شود.

اما گرم بودن محیط یا مجاورت در برابر گرما و یا نور خورشید تنها عامل گرم شدن بیش از حد موتور یخچال نیست. بلکه در برخی از موارد باز ماندن درب یخچال برای مدت زمان طولانی نیز می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور یا کمپرسور یخچال و خاموش شدن ناگهانی آن و از کار افتادن یخچال شود.

علاوه بر این قرار دادن حجم زیادی از مواد غذایی در داخل یخچال نیز به نوعی باعث می‌شود که کار کمپرسور دستگاه برای خنک نگه داشتن دمای محیط درونی دستگاه سخت‌تر شود و در نتیجه فشار بیشتری به آن وارد شود.

زمانی که کمپرسور یخچال بنا به یکی از دلایلی که در این بخش گفته شد بیش از حد داغ شد بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یخچال را برای چند ساعت خاموش کنید و اجازه دهید تا کمپرسور دستگاه خنک شده و به حالت عادی باز گردد. توجه داشته باشید که هرچه موتور بیشتر داغ شود احتمال آسیب دیدن و خراب شدن آن بیشتر است.

وجود مشکل در عملکرد ترموستات نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند منجر به خاموش شدن ناگهانی یخچال شود.

یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که قطعه ترموستات در یخچال بازی می‌کند، خنک نگه داشتن محیط داخلی یخچال است. در واقع ترموستات دمای یخچال را بر اساس تنظیمات دمایی که کاربر برای یخچال در نظر گرفته است، حفظ می‌کند.

وقتی ترموستات در یخچال خراب می‌شود، در نتیجه موتور دستگاه ضعیف عمل می‌کند و یخچال خاموش می‌شود. در واقع خراب شدن ترموستات یخچال باعث می‌شود که فرمان خاموش و روشن شدن دستگاه دچار اختلال شود و به این ترتیب روند خاموش و روشن شدن یخچال با اختلال روبرو می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا ترموستات یخچال شما دچار مشکل یا آسیب شده است یا نه باید ببیند که آیا یخچال شما بدون گرم شدن کمپرسور یا موتور ناگهان خاموش می‌شود و یا روند خاموش و روشن شدن مداوم آن با اختلال روبرو شده است یا نه.

بروز هر کدام از این مشکلات در یخچال در واقع نشانه‌ای است مبنی بر اینکه ترموستات دستگاه شما خراب است و باید هرچه سریع‌تر تعمیر شود. توجه داشته باشید که تعمیر ترموستات در واقع باید توسط یک متخصص خبره و کار بلد انجام شود. در برخی از موارد ترموستات یخچال قابل تعمیر است و در برخی از موارد باید تعویض شود که تشخیص این موضوع بر عهده یک متخصص خبر و کار بلد است.

گاهی اوقات خاموش شدن دستگاه ارتباط مستقیمی با خرابی برد یخچال دارد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر یخچالی برد آن است.

این قطعه در اصل به عنوان یک کنترلر برای یخچال به حساب می‌آید که فعالیت‌های قطعه ترموستات، فن‌های یخچال و موتور دستگاه زیر نظر این بخش انجام می‌شود.

بسیاری از ایراداتی که ممکن است برای یخچال به وجود بیاید مثل خاموش شدن ناگهانی یخچال، از کار افتادن موتور و کمپرسور یخچال، خاموش شدن فن دستگاه، برفک گرفتن محفظه یخچال و همچنین ایجاد صداهای غیر عادی از یخچال همگی نشانه خراب شدن برد یخچال است.

چون برد یخچال در واقع مانند یک کنترلر برای همه بخش‌های دستگاه عمل می‌کند بنابراین خراب شدن آن منجر به مشکلاتی زیادی می‌شود.

اگر به هر دلیلی برد دستگاه شما خراب شد برای تعمیر آن باید حتماً از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید. به هیچ عنوان تعمیر برد را نباید خود کاربر دستگاه بدون هیچ دانش و پیش زمینه‌ای انجام دهد چون اختلال در برد و آسیب دیدن آن مصادف با خرابی کلی دستگاه شما خواهد بود.

گاهی اوقات نیز سوختگی محافظ یخچال می‌تواند یکی از دلایل خاموشی ناگهانی یخچال باشد. معمولاً پیشنهاد می‌شود برای محافظت از یخچال در زمان قطعی ناگهانی برق و شرایط غیرطبیعی هوا از محافظ یخچال برای برق‌رسانی استفاده کنید.

اما گاهی اوقات خرابی و اتصالات همین محافظ‌ها باعث خرابی یخچال و خاموش شدن سریع و ناگهانی آن می‌شود. اگر یخچال شما سریع خاموش می‌شود پیش از هر اقدامی سلامت محافظ آن را بررسی کنید.

در واقع بررسی سلامت محافظ و بعد از آن بررسی درست بودن دو شاخه یخچال و اتصالات آن از اولین اقداماتی است که حتماً باید در زمانی که یخچال شما به صورت ناگهانی خاموش می‌شود، قبل از هر گونه اقدام دیگر انجام دهید.

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن یخچال از کار افتادن سیستم دیفراست یا برفک‌زدایی یخچال است. اگر سیستم دیفراست که روی یخچال شما تعبیه شده است نتواند به درستی عمل کند و کار برفک‌زدایی را انجام دهد، یخچال شما به صورت مداوم خاموش می‌شود.

اما قطعه مربوط به سیستم دیفراست یخچال از آن دسته قطعاتی است که خراب شدن آن و تشخیص خرابی آن به راحتی امکان پذیر نیست.

البته تنها یک راه برای اینکه به سالم بودن سیستم دیفراست یخچال خود شک کنید وجود دارد و آن هم این است که در صورت بروز و مشاهده هر گونه برفک حتی به صورت جزئی در محفظه داخلی یخچال، سلامت دیفراست یخچال را بررسی کنید. برای این کار هم باید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

کم شدن گاز مبرد در یخچال نیز یکی از مواردی است که منجر به خاموش شدن ناگهانی یخچال می‌شود. وجود گاز مبرد در یخچال برای خنک نگه داشتن مواد غذایی که در محفظه یخچال قرار داده شده است لازم و ضروری است.

در اصل گردش گاز مبرد در یخچال باعث خنک شدن فضای داخلی آن می‌شود. ممکن است هنگام جا به جایی یخچال یا نصب آن به لوله‌های پشتی یخچال یا کمپرسور فشار وارد شود و در نتیجه باعث خرابی موتور یخچال و کاهش گاز مبرد آن شود.

هرچه میزان گاز مبرد در یخچال کاهش یابد در نتیجه فعالیت موتور در یخچال افزایش می‌یابد و همین افزایش غیر عادی فعالیت موتور در نهایت باعث داغ شدن بیش از حد آن و خاموش شدن ناگهانی یخچال می‌شود.

البته تشخیص کم شدن گاز مبرد در یخچال بر عهده یک تعمیرکار متخصص و حرفه‌ای است. اما یکی از علائم کم شدن گاز مبرد در یخچال، شبنم زدن محفظه داخلی یخچال است.

علت دیر عمل کردن اتومات یخچال

رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی یخچال و فریزر/چرا اتومات یخچال دیر عمل می‌کند؟
عمل نکردن اتومات یخچال و یا دیر عمل کردن آن در نهایت منجر به خاموش شدن ناگهانی یخچال می‌شود.
اتومات شدن یخچال و فریزر نیز می‌تواند بنا به دلایل بسیار زیادی و مختلفی رخ دهد که در این بخش قصد داریم همه این دلایل را توضیح دهیم و چند روش برای رفع آن به شما معرفی کند.
توجه داشته باشید که چون یخچال و فریزر یکی از مهم‌ترین لازم خانگی در خانه‌های ما هستند بنابراین برای تعمیر و بر طرف کردن هر ایرادی که ممکن است برای آن پیش بیاید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

قبل از بررسی علل و عواملی که در نهایت منجر به عمل نکردن اتومات یخچال و خرابی آن می‌شود، باید به این نکته توجه داشته باشید که هر کدام از عواملی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، در واقع می‌تواند در هر نوع یخچال و فریزری بسته به اینکه قدیمی یا جدید باشد به یک شکل بروز کند. پس حتماً به این موضوع توجه کنید.

گاهی اوقات اتومات نشدن یخچال و یا دیر عمل کردن سیستم اتومات یخچال به دلیل نشت گاز و کم بودن سرما رخ می‌دهد.

البته این مشکل در یخچال‌های قدیمی بیشتر به صورت برفک زدن محفظه داخلی یخچال و یا یخ زدن جا یخی و بخشی از آن رخ می‌دهد.

در این حالت برای اینکه از نشتی گاز در یخچال خود مطمئن شوید، باید یخچال را از برق خارج کنید و سپس اجازه بدهید تا برفک درون محفظه یخچال آب شود.

سپس مجدد یخچال را به برق بزنید. اگر این مشکل دوباره تکرار شد، در واقع مشکل برفک زدن یخچال از نشتی گاز است.

در یخچال و فریزرهای جدید که دارای سیستم دیفراست نیستند، صفحه سرما ساز در انتهای یخچال و یا داخل بدنه آن قرار می‌گیرد.

اگر در این یخچال‌ها صفحه سرما ساز خیس بود و یا بخشی از آن برفک داشت و همه آن به صورت کامل برفک نداشت در این صورت یخچال نشتی گاز دارد.

اما یخچال‌های جدید که دارای سیستم دیفراست هستند، اصولاً مشکل نشتی گاز به وجود نمی‌آید و خوشبختانه عمل نکردن اتومات در آن‌ها کمتر به دلیل نشتی گاز رخ می‌دهد.

گاهی اوقات خرابی سیستم اتومات یخچال و عمل نکردن آن مربوط به خراب بودن ترموستات یخچال است. اگر سرمای درون یخچال مناسب باشد اما اتومات آن کار نکند و یا دیر عمل کند در این صورت ترموستات یخچال دچار مشکل است و با ایراد مواجه شده است.

این مشکل در صورتی که ادامه پیدا کند باعث می‌شود که مواد غذایی درون یخچال مثل ماست و تخم مرغ یخ بزنند.

گاهی اوقات موتور یخچال به دلیل اینکه فشار زیادی را تحمل می‌کند دچار مشکل می‌شود. باز بودن بیش از حد در یخچال، گرمای زیاد محیط و مواردی از این دست همگی باعث می‌شوند که به موتور یخچال فشار زیادی وارد شود و در این صورت موتور دستگاه ضعیف شود.

ضعیف شدن موتور یخچال تا حدود زیادی منجر به دیر عمل کردن سیستم اتومات یخچال خواهد شد.

مشکلات دیگری نیز وجود دارد که هر کدام در نهایت منجر به دیر عمل کردن سیستم اتومات یخچال می‌شوند. این مشکلات می‌توانند مواردی مثل خراب بودن سیستم برفک‌زدایی در یخچال‌هایی که مجهز به این سیستم هستند.

در این حالت رادیات یا همان اپراتور در یخچال برفک میزند و سرمای داخلی یخچال کم می‌شود و در نتیجه سیستم اتومات یخچال کار نخواهد کرد.

علاوه بر این اگر جا یخی یا جا گوشتی که معمولاً در یخچال‌های قدیمی وجود دارد، فاقد درب باشد، در این صورت تعادل دما در فضای داخلی یخچال از بین می‌رود و به این ترتیب مواد غذایی داخل یخچال یخ می‌زند.

گاهی اوقات نیز گیر بودن لوله‌های ورودی یخچال باعث می‌شود که اتومات دستگاه به درستی عمل نکند و عملکرد آن با مشکل مواجه شود.

اگر یخچال شما دارای برد دیجیتال است، معیوب بودن سنسور در برخی از موارد باعث می‌شود که برد اصلی دستگاه دچار مشکل شود و به این ترتیب سیستم اتومات یخچال به درستی عمل نمی‌کند.

آنچه در این مقاله به آن پرداخته شد مطالبی در خصوص دیر عمل کردن اتومات یخچال در انواع یخچال‌های قدیمی و جدید است. علاوه بر این در خصوص مواردی که می‌تواند منجر به خاموش شدن ناگهانی یخچال شود و نحوه برطرف کردن آن‌ها توضیحاتی ارائه شد.

شما اگر در این مورد نظری دارید برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار