چاپ کد خبر: 70612
17 دی 1400

رنگ انواع پلاک خودرو ها و نحوه تقسیم پلاک متوفی بین وراث+تصاویر

در ایران شماره گذاری خودرو ها سیر تحولی متفاوتی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش اول فارس، به نظر میرسد آخرین تغییراتی که صورت گرفته باعث نظم پذیری در روند شماره گذاری خودرو ها شده است البته صحبت درباره ی اندازه ی پلاک ها و رمز و روموز آنها در حوصله این نوشته نمیباشد.

بنا بر این صرفا اشاره ی کوتاهی به رنگ پلاک ها و تعریف خودرو های که پلاک ها در آن استفاده شده است بسنده نموده ایم. در ابتدا شمای کلی پلاک ها سپس تک تک آنها را در اختیار خوانندگان قرار میدهیم.

 رنگ مختلف پلاکعکس


خودروهای سپاه : خودرو هایی هستند که در اختیار نیرو های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و به رنگ سبز و با حرف (ث) مشخص شده است.

پلاک سپاه


پلاک ماشین های پلیس

خودرو های پلیس: خودرو هایی هستند که در اختیار کارکنان نیرو انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و به رنگ سبز و با حرف (پ) مشخص شده است.

پلاک پلیس


پلاک ماشین های ارتش

خودرو های ارتش: خودرو هایی هستند که در اختیار نیرو های ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و به رنگ کرم با حرف(ش) مشخص شده است.

پلاک ارتش


پلاک ماشین های ستاد کل نیرو های مسلح

خودرو های ستاد کل نیرو های مسلح: خودرو هایی هستند که در اختیار نیرو های ستاد کل نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و به رنگ آبی و با حرف(ف) مشخص شده است.

پلاک نیروهای مسلح


پلاک ماشین های وزارت دفاع و پشتیبانی

خودروهای وزارت دفاع و پشتیبانی:خودرو هایی هستند که در اختیار کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و به رنگ آبی و با حرف (ز) مشخص شده است.

پلاک ماشین های وزارت دفاع و پشتیبانی


پلاک ماشین های دولتی

خودرو های دولتی:خودرو هایی هستند که در اختیار کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران(قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضاییه) قرار گرفته است و به رنگ قرمز  و با حرف (الف)مشخص شده است.

پلاک ماشین های دولتی


پلاک ماشین های تشریفاتی دولتی

خودرو های تشریفاتی دولتی:خودرو هایی هستند که برای حمل نقل اشخاص سیاسی است و با رنگ قرمز و با کلمه ی (تشریفات)یا (protocol) مشخص شده است.

پلاک ماشین های تشریفاتی دولتی


پلاک ماشین های دیپلمات و کنسولی و سیاسی

خودرو های دیپلمات،کنسولی و سیاسی:خودرو هایی هستند که در اختیار رانندگان اشخاص دیپلمات،کنسولی و سیاسی است و با رنگ آبی و با حرف (D) مشخص شده است.

پلاک ماشین های دیپلمات و کنسولی و سیاسی


پلاک ماشین های سفارت خانه و نمایندگان برای خدمت اداری

خودرو های سفارت خانه و نمایندگان برای خدمت اداری: خودرو هایی هستند که در اختیار کارکنان سفارت خانه و نمایندگان برای خدمت اداری است و با رنگ آبی و با حرف (s) مشخص شده است.

پلاک ماشین های سفارت خانه و نمایندگان برای خدمت اداری


پلاک ماشین های سواری عمومی درون شهری تاکسی

خودرو های سواری عمومی درون شهری خودرو هایی هستند که در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفته است و با رنگ زرد و با حرف (ت) مشخص شده است.

پلاک ماشین های سواری عمومی درون شهری


پلاک ماشین های حمل و نقل عمومی

خودرو های حمل و نقل عمومی: خودرو هایی هستند که در اختیار راه و ترابری قرار گرفته است و با رنگ زرد و با حرف (ع) مشخص شده است.

خودرو های سواری عمومی درون شهری


پلاک ماشین های کشاورزی

خودرو های کشاورزی: خودرو هایی هستند که در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و با رنگ زرد و با حرف (ک) مشخص شده است.

پلاک ماشین های کشاورزی


پلاک ماشین های گذر موقت

خودرو های گذر موقت: خودرو هایی هستند که در اختیار افرادی قرار گرفته است که از خارج از کشور وارد ایران میشوند و برای مدتی در ایران قرار دارند و بعد به کشور خود باز میگردند و این پلاک با رنگ سفید و با حرف (گ) مشخص شده است.

پلاک ماشین های گذر موقت


پلاک ماشین های شخصی

خودرو های شخصی: خودرو هایی هستند که در اختیار عموم مردم قرار گرفته است ئ با رنگ سفید و با حرف (ب) مشخص شده است.

پلاک ماشین های شخصی


پلاک ماشین های مخصوص معلولین و جانبازان

خودرو های معلولین و جانبازان: خودرو هایی هستند که در اختیار  معلولین و جانبازان قرار گرفته است و با رنگ سفید و با شکل یک ویلچر و انسانی که روی آن قرار دارد است.

پلاک ماشین های مخصوص معلولین و جانبازان


معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا شرایط انتقال پلاک خودروی افراد فوت شده به ورثه را تشریح کرد.

پلاک خودرو 1

به گزارش اول فارس، سرهنگ عین‌الله جهانی  درباره اینکه آیا امکان انتقال پلاک خودروی متعلق به افراد فوت شده به وارثان وی وجود دارد یا خیر؟، گفت: برای این اقدام باید تمامی امور مربوط به انحصار وراثت از سوی ورثه قانونی انجام شده باشد.

معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه پس از انجام این اقدامات باید بامدارک مربوط به پلیس راهور مراجعه شود، گفت:‌ در ادامه باید ظرف کمتر از یک سال از زمان فوت صاحب پلاک، موضوع به مراکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در شهر محل سکونت متوفی نیز اعلام شود.

وی ادامه داد:‌ پس از آن ورثه باید با مدارک مربوط به انحصار وراثت به مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک مراجعه کرده و درخواست خود برای انتقال پلاک به نام خود را ثبت کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمد شنبه , ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲

خب بنده از شخص شما ماشین میخرم بعد با پلاک به نام شما هر تخلف وهر سرقتی رو انجام میدم بعدم با پلاک بنام شما میزنم به یکی اون بنده خدا فوت می‌کنه ماشین و میذارم فرار میکنم اون وقته که قانون شمارو می‌شناسه وهر تخلفی به نام شما ثبت میشه بازم این حرفو میزنی بنده به سرم اومده که میگم

ایرانی جمعه , ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳

ای کاش دلسوز مردم بودن و تعویض پلاک حذف می کردن. چه اشکالی داره هر خودرو، از تولید تا اسقاط، ۱ پلاک داشته باشه! ؟ چرا وقت و پول مردم تو صف تعویض پلاک، در سرما و گرما، تلف می کنند!؟

آخرین اخبار