چاپ کد خبر: 64013
21 مرداد 1400

روایتی تازه از ماجرای توزیع مرغ با همکاری پست

مرغ پستی

ایلنا: دو روز پیش وزرات صمت اعلام کرد که برای ساماندهی بازار مرغ از اداره پست کمک می‌گیرد. روش کار به این شکل است که پست پایگاه داده “جی نف” خود به عنوان یک مرجع در کدگذاری اماکن تجاری، اداری،  مسکونی و … بسیاری از اطلاعات مکانی را در اختیار دستگاه های دولتی قرار می‌دهد. بر این اساس در طرح توزیع کالاها از جمله مرغ می‌توان از طریق کدهای مکانی و بارکد تهیه شده برای کالاها تمام اقلام توزیعی از مبدا تا مقصد رهگیری کرد.

به عبارت دیگر شرکت ملی پست هیچگونه دخالتی در حمل ندارد و فقط نظارت به صورت هوشمند با نصب سیستم و تولید بارکد که بر اساس مختصات جغرافیایی و امضای دیجیتال انجام می‌گیرد. بر همین اساس از طریق شناسه کالا یا شناسه تجاری رصد لحظه به لحظه کالا از مبدا تا مقصد انجام خواهد شد تا از انباشت، احتکار، قاچاق و دلالی کالا جلوگیری شود. 

روز گذشته سبحانی فر، مدیرعامل شرکت ملی پست، در یک برنامه تلویزیونی درباره این سامانه اظهار کرد: “برای بررسی بهتر توزیع مرغ شرکت ملی پست از کشتارگاه ورود می کند تا رصد شود که چه مقدار تولید کننده، حمل کننده و توزیع کننده مرغ به صورت عمده فروشی یا خرده فروشی وجود دارد. پس از مشخص شدن مکانهای دقیق و اطلاعاتی نظیر وزن ارسال برای هرواحد صنفی بارکدهای اختصاصی برای هرمکان بر اساس مختصات جغرافیایی تولید و پس از تهیه رسید بارکد و ثبت در  سامانه‌های پست به سامانه جامع تجارت اطلاعات انتقال داده می شود بر این اساس رسید بارکد از زمان خروج از کشتارگاه به کامیونهای حمل و به مقاصد و فروشگاه‌های اصلی  ارائه و تا زمان تحویل و مقدار تحویلی کاملا رصد خواهد شد. 

به گفته وی؛ تاکنون تعداد ۲۲۸ آدرس کشتارگاه به پست اعلام شده  که ۴۰ درصد آن‌ها یا آدرس آن‌ها انحرافی بود و یا وجود خارجی نداشت که در این خصوص تا کنون هیچ دستگاهی امکان رصد آنها را نداشته است.”

ادعای مطرح شده درباره کشتارگاه‌ها در حالی است که فرهاد قربان‌زاده، دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور ایران، در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد که هیچ انحرافی اتفاق نیفتاده و مشکل از سامانه پست است.

وی ادامه داد: چندی پیش وزارت صمت به ما ابلاغ کرد که تمامی مالکین باید مستندات کشتارگاه‌های خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

قربان‌زاده با بیان اینکه ثبت در این سامانه با شناسه ملی شماره، پروانه بهره‌برداری و کد کارگاه انجام شد، افزود: این مشخصات شامل تمامی اطلاعات کشتارگاه‌ها از محل استقرار تا ظرفیت و غیر است و اگر شخصی بدون داشتن این مشخصات و اطلاعات توانسته در سامانه خود را ثبت کند مشکل از سامانه است.

وی توضیح داد: به نظر می‌رسد ضعف و مشکلات در سامانه موجب شده کسانی در آن ثبت شوند که کشتارگاه ندارند و حالا گفته می‌شود که ۴۰ درصد کشتارگاه‌ها یا آدرس آن‌ها انحرافی بود و یا وجود خارجی ندارند.

قربان‌زاده معتقد است؛ احتمالا این متخلفان کسانی هستند به اصلاح به آن‌ها کشتارکن گفته می‌شود.

وی ادامه داد: کشتارکن‌ها دلالانی هستند که اقدام به خرید مرغ از مرغداران کرده و پس از کشتار، مرغ را در بازار در سطح عمده یا خرده فروشی‌ها توزیع می‌کنند.

قربان‌زاده تصریح کرد: کشتارکن‌ها همیشه از دایره نظارت خارج بوده‌اند و سامانه نیز نتوانسته است آن‌ها را به درستی تکفیک و از زنجیره حذف کند.

دبیر انجمن صنفی کشتارگاه های صنعتی طیور ایران با تاکید بر اینکه انحراف نشان از ورود بی‌نتیجه سامانه پست به زنجیره مرغ است، افزود: سامانه پست تحمیل هزینه اضافه به زنجیره تولید و عرضه مرغ است که نمی‌تواند نتایج مورد نظر که رفع مشکل توزیع مرغ است را مرتفع کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار