چاپ کد خبر: 53504
21 اردیبهشت 1400

روایت دردناک زندگی قاتل اصفهانی و خالق بزرگ‌ترین قرآن جهان

حسن اصلاح چی

 خالق بزرگ‌ترین قرآن جهان در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان از هموطنان نیکوکار و روزه‌داران هموطن درخواست کمک کرد. جوان اصفهانی متهم به قتل، سازنده بزرگ‌ترین قرآن منبت و معرق‌کاری جهان است که به‌خاطر هنرنمایی در ساخت بزرگ‌ترین قرآن جهان توسط اولیای‌دم مقتول از چوبه دار نجات یافت، اما باید دیه اولیای‌دم مقتول را بپردازد. حسن اصلاحچی زندانی محکوم به قصاص اهل اصفهان بود که داستان پیچیده زندگی او آن‌قدر برای تلویزیون جذاب بود که پایش را به شبکه ۲ سیما و برنامه تلویزیونی «مکث» باز کرد.

سال ۱۳۸۸ هنگامی که حسن سوار بر موتورسیکلتش از خیابان‌های اصفهان عبور می‌کرد، با عابر پیاده‌ای تصادف کرد. عابر پیاده براثر شدت جراحت جان خود را از دست داد و اصلاحچی به‌دلیل نداشتن بیمه با فروش موتورسیکلت و قرض‌کردن از دوستان و آشنایان و همچنین کمک ستاد دیه استان اصفهان دیه اولیای‌دم را پرداخت کرد؛ اما تحت فشار سنگین هزینه‌های سخت زندگی و تأمین مخارج همسر و فرزندی که تازه به دنیا آمده بود، قرار گرفت. از سوی دیگر فشار طلبکاران برای نقدکردن طلب خود عرصه را به اصلاحچی تنگ کرده بود تا اینکه یک روز یکی از دوستانش قدیمی‌اش به او پیشنهاد یک کار به‌خصوص داد تا با انجام آن حسن از زیر فشار طلبکاران رهایی یابد. دوست قدیمی حسن یک کتاب خطی قدیمی عتیقه داشت که قرار بود آن را به خریدار تحویل دهد و پس از تحویل، مبلغ مورد توافق را از خریدار تحویل بگیرد، اما با توجه به پرمخاطره‌بودن این کار تصمیم گرفت سه نفر از دوستان صمیمی خود را با خود سر معامله ببرد و در عوض مبالغی را به‌خاطر همراهی به دوستانش بدهد. روز معامله حسن و دوستانش سر قرار معامله رفتند و با چهار نفر خریدار روبه‌رو شدند.
دوست قدیمی حسن با خریدار و همراهانش به هر دلیل به توافق نرسیدند و بین آنها یک درگیری ایجاد شد و درنهایت آنها به منزل بازگشتند؛ غافل از اینکه یکی از افراد طرف مقابل جان باخته است. ۱۱ روز از آن ماجرا گذشت و صبح یازدهمین روز زنگ خانه حسن به صدا درآمد. مأموران پلیس با حکم جلب او را به کلانتری بردند و در آنجا فهمید به اتهام قتل بازداشت شده و به زندان منتقل شد. در جریان محاکمه حسن و دوست قدیمی‌اش به اتهام قتل عمد به قصاص و دو دوست دیگرشان نیز هر یک به ۲۲ سال زندان محکوم شدند. حسن در بدو ورود به زندان اصفهان به امور فرهنگی مشغول شد و در آنجا به‌همراه چند زندانی دیگر طرح بزرگ‌ترین قرآن منبت جهان به ذهنشان خطور کرد و این طرح را در طول سه سال به اتمام رساندند. این قرآن آن‌چنان زیبا و باشکوه بود که در اولین نمایش عمومی آن در خانه قرآن خمینی‌شهر تحسین همگان را برانگیخت. آیاتی که روی در این مصحف شریف نوشته شده به‌صورت منبت، مشبک و معرق‌کاری است. نمای خارجی این مصحف مانند خانه خدا و به‌صورت نمای آجری و پرده نصب‌شده بر آن نیز مانند پرده کعبه است. روی در آن نیز، دو عدد دستگیره و یک قفل نصب شده است. این قرآن بیش از ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در ساخت آن از چوب‌های عناب، توسکا، راش، گردو و روسی استفاده شده است.
هنگامی که موعد اجرای حکم قصاص حسن اصلاحچی رسید، مسئولان زندان اولیای‌دم مقتول را در جریان ساخت این قرآن بی‌نظیر قرار دادند و از آنها درخواست بخشش کردند. اولیای‌دم مقتول که تحت تأثیر این عمل قاتل فرزندشان قرار گرفتند از اجرای حکم قصاص انصراف دادند اما رضایت خود را مشروط به دریافت دیه فرد مسلمان که سال ۹۷ مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان بود، اعلام کردند. با کمک خیرین استان اصفهان ۱۳۰ میلیون تومان به اولیای‌دم مقتول پرداخت شد و باقی‌مانده مبلغ دیه به‌صورت سفته یک‌ساله به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان به اولیای‌دم مقتول پرداخت و از زندان آزاد شد اما برای تأمین باقی‌مانده مبلغ دیه به دور از کانون گرم خانواده در استان خراسان مشغول به کار است. با توجه به اوضاع نامساعد مالی این هنرمند متهم به قتل این سفته‌ها تاکنون پاس نشده است و اولیای‌دم مقتول سفته‌ها را به اجرا گذاشته‌اند. حسن اصلاحچی به برکت قرآن نفیس و بی‌نظیری که ساخت از چوبه دار رهایی یافت و اینک در ماه مبارک رمضان برای رهایی از بدهی خود و رسیدن به کانون گرم خانواده و آزادی نهایی چشم به یاری مردم دوخته و امیدوار است تنها فرزندش را که اکنون به ۱۲سالگی رسیده است، برای همیشه به آغوش بکشد. او دو سال پیش در شبکه ۲ سیما با بیان رنج‌های خود در طول ۹ سال زندان اشک میلیون‌ها ایرانی را درآورد، اما مناعت طبع به او اجازه درخواست کمک از هموطنان را نداد.
این گزارش به توصیه و درخواست عوامل برنامه مکث به رشته تحریر درآمده و امید می‌رود با ورود خیرین نیکوکار هموطن گره از مشکلات این جوان هنرمند نادم گشوده شود. هموطنان نیکوکاری که تمایل دارند به این جوان و خانواده‌اش کمک‌ کنند می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره‌حساب ۶۰۳۷۶۹۷۵۹۳۲۰۳۱۳۳ که متعلق به حسن اصلاحچی است، واریز کنند. گزارش تکمیلی در خصوص کمک‌های مردمی به اطلاع هموطنان نیکوکار خواهد رسید.”روزنامه شرق”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار