چاپ کد خبر: 37795
21 آبان 1399

روایت ۷۳۲ میلیارد چک برگشتی از حال ناخوش اقتصاد در استان فارس

تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی فارس زیاد شد/ برگشت 732 میلیارد تومان چک به دلیل فقدان موجودی

در شهریورماه امسال ۷ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال از چک‌های برگشتی در استان فارس به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده است.

به گزارش  اول فارس به نقل از تسنیم، شهریورماه امسال در کل کشور بیش از ۹ میلیون  و ۴۰۰ فقره چک بـه ارزشی حدود ۲۰۳۱ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱۰.۵ درصد و از نظر مبلغ ۴.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش ۷ درصدی تعداد چک‌های مبادله‌ای فارس

در استان فارس نیز دو هزار و ۹۸۰ فقره چک مبادله‌ای (۳.۲ درصد کل چک‌های مبادله‌ای کشور) به مبلغ ۶۸ هزار و ۷۲ میلیارد ریال (۳.۴ درصد کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای کشور) مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۶.۹ درصد و از نظر مبلغ ۵.۹ درصد افزایش داشته است.

در شهریورماه ‌ماه ۴۹.۶ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهـران (۳۱.۵ درصد)، اصفهان (۱۰.۷ درصد) و خراسان رضوی (۷.۴ درصد) مبادله شده است. از لحاظ مبلغ نیز ۶۲.۸ درصد از مبالغ چک‌های مبادله‌ای در سه استان تهران (۵۰.۴ درصد)، اصفهان ( ۶.۴ درصد) و خراسان رضوی (۶ درصد) مبادله شده است.

شهریورماه امسال در کل کشور بیش از ۸.۵ میلیون فقره چک به مبلغی بالغ بر ۱۸۲۶ هزار میلیارد ریال وصول شد کـه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱۰.۷ درصد و از نظر مبلغ ۴.۴ درصد افزایش داشته است.

در ماه مورد گزارش ۹۰.۸ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای کشور و ۸۹.۹ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

در بین استان‌های کشور بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای به ترتیب به استان‌های گیلان (۹۳.۶ درصد)، البرز (۹۲.۲ درصد) و گلستان، مازندران و یزد (۹۱.۸ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۴.۷ درصد)، چهارمحال و بختیاری (۸۶.۶ درصد) و کردستان (۸۷.۱ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش ۶  درصدی مبلغ چک‌هایوصولی فارس

در استان فارس دو هزار و ۶۸۱ فقره چک (۸۹.۹ درصد تعداد چک‌های مبادله‌ای) به مبلغ ۶۰ هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال وصول شده که نسبت به ماه گذشته از نظر تعداد ۷.۳ درصد و از نظر مبلغ ۶.۱ درصد افزایش داشته است.

چک‌های برگشتی

شهریور ماه امسال در کل کشور ۸۶۴ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۲۰۵ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۸.۸ درصد و از نظر مبلغ ۷.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۹.۲ درصـد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۰.۱ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

افزایش ۴ درصدی چک‌های برگشتی فارس

در استان فارس ۱۰.۱ درصد کل تعداد چک‌های مبادله‌ای (۳۰۰ فقره چک) و ۱۱ درصد کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای (۷هزار و ۵۰۷ میلیارد ریال)برگشت خورده که نسبت به ماه گذشته از نظر تعداد ۴.۱ درصد و از نظر مبلغ ۴ درصد افزایش داشته است.

در ماه مذکور در بین استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک های مبادله‌ای به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۱۵.۳ درصد)، چهارمحال و بختیاری (۱۳.۴ درصد) و کردستان (۱۲.۹ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های گیلان (۶.۴ درصد)، البرز (۷.۸ درصد) و گلستان، مازندران و یزد (هر کدام ۸.۲ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های خراسان جنوبی (۱۷.۵ درصد)، لرستان (۱۶.۵ درصد) و سیستان و بلوچستان  و قم (هر کدام ۱۶.۱ درصد) بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای و استان‌های گیلان (۶.۸ درصد)، البرز (۸.۴ درصد) و مازندران (۹.۳ درصد) کم‌ترین نسبت ارزشچک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

شهریور ماه امسال در کل کشور بالغ بر ۸۳۴ هزار فقره چک (۹۶.۶ درصد تعداد چک‌های برگشتی) به مبلغ حدود ۱۹۷هزار میلیارد ریال (۹۶ درصد ارزش چک‌های برگشتی) به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده است.

عدم وصول حدود ۹۷ درصد چک‌های برگشتی فارس به دلیل کسری و فقدان موجودی

در استان فارس ۲۹۲ فقره چک (۹۷.۴ درصد چک‌های برگشتی) به مبلغ ۷ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده و تنها ۲.۶ درصد چک‌های برگشتیبه دلیل عدم تطابق امضا، نقص امضا، مغایرت تاریخ عددی و حروفی، مخدوش بودن امضا یا مندرجات چک، مغایرت مبلغ حروفی با عددی چک، مسدود بودن حساب مورد نظر و مسدود بودن چک با شماره سری و سریال مرتبط برگشت خورده است.

آمار چک‌‌های برگشتی از آنجا حائز اهمیت است که افزایش یا کاهش آن میزان رکود در بازار و اقتصاد را نشان می‌دهد، شاخص چک‌های برگشتی شاخص خوبی از وضعیت اقتصادی کشور و نمادی برای اعتماد بازار است. وقتی رکود در بازار حاکم باشد کسانی که کالاهای خود را از طریق صدور چک خریداری کرده‌اند توانایی فروش کالا و پاس کردن چک‌ها را ندارند و در نتیجه چک آنها برگشت می‌خورد بنابراین هر چه رکود بر بازار شدیدتر باشد تعداد چک‌های برگشتی بیشتر است.

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار