چاپ کد خبر: 78494
27 اسفند 1400

روش صحیح استفاده از شوینده‌ها برای جلوگیری از آسیب به کبد

شوینده‌ها رکن اصلی خانه تکانی هستند، اما یکی از این مواد شوینده آسیب جبران ناپذیری به کبد میرساند و نباید از آن استفاده کرد.

به گزارش اول فارس ، میز کردن سطوح و لباس‌ها از آلودگی باعث القای حس خوب در انسان‌ها می‌شود. اما جالب است بدانید اگر مواد شوینده را به روش اشتباه استفاده کنید، می‌تواند به یک هشدار برای سلامتی تبدیل شود؛ زیرا ممکن است در اثر فعل و انفعالات شیمیایی ترکیبات مواد شوینده، گاز‌های خطرناکی تولید شود که باعث آسیب دیدن ریه، پوست، چشم شود.

برای جلوگیری از عوارض مواد شوینده، بهتر است هنگام خانه تکانی، به روش صحیح از شوینده‌های استاندارد استفاده کنید.
شوینده‌ها 1
تاثیر استفاده نادرست از مواد شوینده بر بدن
اکثر محصولات پاک‌کننده ادعا می‌کنند که بی‌خطر هستند. اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که درون ترکیبات آن‌ها مواد شیمیایی به کار فته است که برای سلامتی بزرگسالان و کودکان مضر است.

این ترکیبات می‌تواند از طریق پوست جذب شود و یا از راه مجاری تنفسی به ریه‌ها برسد. همچنین، مشکلات بینایی و ایجاد زمینه برخی سرطان‌ها از دیگر عوارض مواد شوینده به حساب می‌آید؛ برای مثال، ترکیبات هیدروبوتوکسی اتانول و متوکسی دیگلیکل باعث آسیب دیدن جنین در حال رشد و یا آسیب سلول‌های خونی در افراد می‌شوند.

حتی ممکن است ترکیبات شیمیایی باعث سوختگی و جراحت شود. عوارض ناشی از شوینده‌ها به نحوه استفاده و مدت زمان در تماس بودن با آن‌ها بستگی دارد. هنگام کار با مواد پاک‌کننده، استفاده از پوشش‌های محافظتی و مطالعه دستورالعمل‌های روی بسته ضروری است.
شوینده‌ها 2
علائم خطرناک ناشی از آسیب مواد شوینده
هنگام کار با مواد شوینده، حواس تان به برخی از علائم باشد:

علائمی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، حالت تهوع و از دست دادن اشتها و تشخیص ندادن جهت‌های مختلف می‌تواند از علائم آسیب به کبد به خاطر استفاده از مواد شوینده باشد.

تنفسِ این مواد در مدت زمان طولانی به کلیه، قسمت فوقانی ریه و چشم آسیب وارد می‌کند و باعث تغییرات رفتاری، روحی و نورولوژیکی می‌شود و ممکن است فرد بعدا به سر درد، ناهماهنگی بدن و مشکلات ذهن خودآگاه هم دچار شود؛ همچنین این افراد در معرض مشکلاتی مانند سرطان مثانه قرار می‌گیرند.
شوینده‌ها 1
از چه مواد شیمیایی باید اجتناب کرد؟
به طور کلی مواد شیمیایی (Chemical substances) موادی هستند با فرمولی ثابت که تنها با شسکتن پیوند بین اتم‌ها به ماده دیگری تبدیل می‌شوند. این مواد را می‌توان به دو گروه مواد آلی و مواد معدنی تقسیم کرد. لازم است افرادی که به صورت مدام با مواد شیمیایی سروکار دارند، انواع آن‌ها را بشناسند.

همان‌طور که مواد شوینده می‌تواند باعث تمیزی و زیبایی شود، می‌تواند به یک خطر برای سلامتی تبدیل شود؛ برای مثال، وایتکس یک محصول رایج برای نظافت است. اما در صورت تماس با پوست، به دلیل خاصیت خورندگی زیاد، باعث از بین رفتن سطح پوست می‌شود.

ترکیب این شوینده با سایر شوینده‌ها موجب تولید یک ماده شیمیایی همراه با آزاد شدن گاز‌های آمونیاک و کلر می‌شود. وایتکس در زیر دسته مواد شیمیایی سمی قرار دارد و استنشاق آن باعث مشکلاتی تنفسی می‌شود. مواد شیمیایی علاوه بر مسمومیت انسان‌ها باعث مسمومیت حیوانات خانگی و نابودی آبزیان می‌شوند.

شوینده‌ها 3

پس بهتر است از ترکیب مواد شیمیایی زیر اجتناب کنید:

وایتکس و سرکه
ترکیب کلر موجود در وایتکس و اسیدسیتریک سرکه باعث تولید گاز‌های سمی می‌شود. این ماده شیمیایی خطرناک منجر به تحریک چشم‌ها، درد قفسه سینه، ایجاد تاول در گلو، تحریک ریه و آسیب پوست می‌شود.

وایتکس با الکل
اسیدهیدرولیک و کلروفرم تولید شده در این ترکیب شیمیایی به راحتی از طریق مجاری تنفسی و پوست جذب می‌شود. به همین دلیل باعث آسیب چشم، کبد، ریه و سیستم عصبی می‌شود. آسیب‌های ناشی از این ماده شیمیایی جبران ناپذیر است.

وایتکس و آمونیاک
هردو این مواد به تنهایی قوی هستند و ترکیب آن‌ها با یکدیگر باعث ایجاد انفجار می‌شود.

ترکیب جرم‌گیر‌ها
جرم‌گیر‌ها ترکیبات اسیدی و قلیایی متفاوتی دارند. به همین دلیل ترکیب آن‌ها با یکدیگر باعث تولید محلولی خطرناک می‌شود.
شوینده‌ها 4
آسیب شوینده فرش و مبلمان به کبد 
طبق اطلاعات موجود، شوینده فرش، مبلمان یا قالیچه باعث ایجاد آسیب به کبد می‌شود. سازمان بهداشت توضیح می‌دهد این محصولات پاک کننده حاوی پرکلرواتیلن، نفتالین و هیدروکسید آمونیوم هستند که گاز‌های حاصل از آنها؛ می‌تواند باعث سرطان و آسیب کبدی شود.

در کل این مواد پاک کننده به خاطر رایحه تُندی هم که دارند، به شدت وضعیت کبد را به هم می‌ریزند.
شوینده‌ها 5
اغلب، عوارض استفاده از پاک کننده‌های فرش و لوازم داخلی توسط کودکان خردسال احساس می‌شود. گاز‌های سمی، عمدتا نفتالین (یک ماده سرطان‌زا)، به‌ویژه برای کودکانی که پس از تمیز کردن فرش‌ها روی فرش بازی می‌کنند، بسیار خطرناک است.

شوینده‌های همراه با بخار مواد سمی ندارند
شما می‌توانید جایگزین‌های زیادی را به عنوان شوینده‌های شیمیایی خشن در نظر بگیرید. به عنوان مثال شوینده‌هایی که با بخار، تمیز کاری را انجام می‌دهند غیر سمی هستند و اگر از آن‌ها به طور مناسب استفاده کنید، ۹۹ درصد جرم‌ها و باکتری‌ها از بین می‌رود.

آسیب‌های تنفسی ارمغان استفاده از شوینده ها
آسیب‌های تنفسی ناشی از مواد شوینده جبران‌ناپذیر است. گاز‌های متصاعد‌شده از مواد شیمیایی یا آلاینده‌های استنشاقی منجر به بیماری‌های ریوی می‌شود. برای کاهش عوارض مواد شوینده، هنگام کار با آن‌ها، سیستم تهویه مکان مورد نظر را بررسی کنید.

در صورت تماس طولانی مدت فرد با مواد شیمیایی، راه‌های تنفسی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و فرد دچار مسمومیت می‌شود. همچنین باعث بروز علائمی مانند آسم می‌شود.

بهترین اقدام هنگام مسمومیت فرد، خروج او از مکان و قرار گرفتن در هوای آزاد است. در چنین حالتی، سریعا باید با اورژانس تماس گرفت. یکی دیگر از اقدامات لازم بعد از استفاده از مواد شوینده، استفاده از بخور، مخصوصا بخور سرد است. وجود گاز کلر در مواد شوینده باعث بروز سرفه، سوزش مجاری تنفسی و گاهی اوقات موجب مرگ می‌شود.

به همین دلیل خانم‌ها در دوران بارداری باید از استفاده مواد شیمیایی خودداری کنند؛ زیرا باعث بروز عارضه‌ای، چون آسم در جنین می‌شود.
شوینده‌ها 6
توصیه‌هایی برای استفاده ایمن از مواد شوینده
در هنگام مسمومیت کودکان با مواد شیمایی به هیچ عنوان آن‌ها را وادار به استفراغ نکنید؛ زیرا این کار باعث سوختگی بیشتر دستگاه گوارش می‌شود. در چنین حالتی، بهتر است در فاصله زمانی رسیدن به مراکز درمانی، مدام به کودکان شیر یا آب خورانده شود.

هنگام کار با مواد شوینده، تهویه هوا را روشن کنید و با باز کردن پنجره‌ها و ایجاد جریان هوا در محیط، احتمال آسیب دیدن بر اثر گاز‌های سمی را کاهش دهید. کار با مواد شوینده و محصولات پاک‌کننده در محیط‌های بسته، باعث انتشار ذرات شیمیایی خطرناک در محیط می‌شود و در اثر تماس این ذرات با آب داغ، عوارض مواد شوینده دو برابر می‌شود. به هیچ عنوان ظرف مواد شوینده را عوض نکنید و بعد از هربار استفاده درب بطری را محکم ببندید.

بعد از استفاده از محصولات تمیزکننده، دست‌ها را به خوبی بشویید و از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید تا مانع از آسیب‌های شدید پوستی شوید. اگر مواد شوینده باعث بروز مشکلانی پوستی شدند، به هیچ عنوان از پماد موضعی کورتون استفاده نکنید؛ زیرا ترکیبات کورتون باعث نازک شدن پوست و افزایش التهاب پوستی می‌شود.

استفاده از دستکش در زمان کار با شوینده‌ها، احتمال بروز مشکلات پوستی را به حداقل می‌رساند. قبل از استفاده از مواد شوینده، تاریخ مصرف حک شده بر روی بسته را چک کنید؛ زیرا مواد شیمیایی فاسد، قدرت تخریبی بیشتری بر روی پوست و مجاری تنفسی دارند.

به هیچ وجه مواد شوینده را با یکدیگر مخلوط نکنید
برای از بین‌بردن آلودگی هر بخش، از مواد شوینده مخصوص همان بخش استفاده کنید؛ زیرا هر ماده تمیزکننده دارای ترکیبات و فرمولاسیون خاصی است که متناسب با تمیزکردن مکان یا اشیا خاص ساخته شده است. از ترکیب کردن مواد شوینده برای تمیزی بیشتر، بپرهیزید؛ زیرا ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به‌همراه داشته باشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار