موتورهای شیشه‌ بالابر نیز گاهی اوقات از کار می‌افتند. این موضوع معمولاً با کاهش تدریجی بالا یا پایین رفتن شیشه در برابر استفاده از کلید بالابر نشان داده می‌شود؛ اما کندی عملکرد شیشه می‌تواند به گیر کردن درزبندها نیز مربوط باشد. زمانی که مشکل را تشخیص دهید به راحتی خواهید توانست با برخی ابزارها آن را رفع کنید.

در این نوشتار می‌خواهیم به‌طور مفصل راه‌های تشخیص مشکلات مربوط به شیشه‌ بالابر خودروها و روش‌های حل مشکلات را خدمت شما عزیزان شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

روش اول: تعویض فیوز شیشه‌ بالابر

اول: جعبه‌فیوز خودرو را پیدا و آن را باز کنید. جعبه‌فیوز باید داخل کابین و در بخشی از داشبورد قرار داشته باشد.

دوم: دفترچه راهنمای خودرو را به منظور پیدا کردن محل فیوز بالابر شیشه‌برقی بخوانید. اینکه مشکلات شیشه‌ بالابر برقی خودروها به فیوز آن مربوط باشد چیزی عادی خواهد بود. اگر این‌طور باشد شما باید فیوز مربوط به شیشه‌ بالابر را تعویض کنید.

سوم: فیوز معیوب را از غلاف خود بیرون بیاورید. دقت کنید که این کار را فشار غیرعادی و با خشونت انجام ندهید زیرا احتمال آسیب به محل قرارگیری فیوز و یا شکسته شدن فیوز در داخل غلاف وجود خواهد داشت.

چهارم: فیوز جایگزین را در محل خود قرار دهید. آمپراژ فیوز جدید می‌بایست مشابه فیوز قبلی باشد. مشخصات مربوط به فیوز روی خود قطعه یا در دفترچه راهنمای خودرو نوشته می‌شود. از فیوزی با آمپراژ بالا استفاده نکنید زیرا این امر می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی قطعات برقی خودرو شود.

پنجم: فیوز می‌بایست به درستی در جای خود قرار گیرد یعنی اینکه حرکت نکند و لق نباشد.

ششم: کلید استارت خودرو را در حالت on قرار دهید. به این ترتیب برق به شیشه‌ بالابر می‌رسد و می‌توانید آن را تست کنید. نیازی به روشن کردن خودرو نیست.

هفتم: شیشه‌ها را تست کنید. مطمئن شوید شیشه‌ بالابر برقی بدون فشار یا مکانیسم غیرعادی حرکت می‌کند.

روش دوم: تعمیر درزبند و لاستیک دور شیشه‌ها

اول: شرایط لاستیک دور شیشه‌ها را بررسی کنید. این لاستیک‌ها و درزبندها مسئول جلوگیری از نفوذ باران به داخل خودرو و همچنین قطعات داخلی شیشه‌ بالابر هستند. لاستیک‌های یاد شده همچنین باعث می‌شوند سر و صدای بیرون وارد خودرو نشود.

دوم: بخش داخلی لاستیک را برای اطمینان از عدم وجود اشیای خارجی بررسی کنید. هرگونه مانعی می‌تواند باعث جلوگیری از عملکرد صحیح شیشه‌ بالابر شود. باید اشیایی همچون تکه چوب و برگ‌های گیاهی را از این بخش جدا کنید.

سوم: لاستیک‌ها و درزبندها را با استون پاک کنید. این امر به پاک شدن هرگونه گریس و آلودگی کمک خواهد کرد. البته بسیار دقت کنید که استون روی رنگ یا کف‌پوش خودرو نریزد. بهتر است میزان کمی از استون را روی یک پارچه بریزید و بعد آن را روی لاستیک‌های دور شیشه بکشید.

چهارم: پارگی‌های کوچک را تعمیر کنید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از چسب لاستیک انجام دهید. مطمئن شوید هیچ‌گونه پارگی و استهلاکی در لاستیک‌ها دیده نمی‌شود.

پنجم: لاستیک را در صورت لزوم تعویض کنید. این امر زمانی ضروری خواهد بود که لاستیک اصلی پارگی‌های بزرگی دارد و تعمیر آن‌ها ممکن نیست. تعویض لاستیک دور شیشه‌ کار راحتی خواهد بود: از ابزار جدا کننده تریم برای لغزاندن بین شیشه و لاستیک استفاده کنید. ابزار مخصوص را زیر لاستیک قرار داده و آن را بالا ببرید. زمانی که لاستیک قدیمی جدا شد لاستیک جدید را در همان محل قبلی قرار داده و با فشار دست آن را محکم کنید.

ششم: بخش داخلی لاستیک را با اسپری سیلیکونی روان کنید. این امر باعث خواهد شد شیشه با نرمی و راحتی بیشتری حرکت کند.

هفتم: شیشه را تست کنید. شیشه خودرو باید بدون تأخیر و مشکلی بالا و پایین برود.

روش سوم: حل مشکلات برقی شیشه‌ بالابر خودرو

اول: شماتیک برقی خودروی خود را پیدا کنید. این نمودار و طرح را می‌توانید از دفترچه راهنمای خودرو یا از اینترنت پیدا کنید.

دوم: سیم‌کشی را از پانل فیوزها تا سوئیچ دنبال کنید. برای کمک باید به شماتیک برق خودروی خود مراجعه کنید. باید مطمئن شوید اشکالی در اتصالات برقی جعبه‌فیوز تا سوئیچ وجود ندارد. اگر شماتیک برق را پیدا نکنید شاید دنبال کردن سیم‌کشی از سوئیچ تا جعبه‌فیوز کار راحت‌تری باشد. در این صورت می‌توانید هرگونه قطعی اتصالی را پیدا کنید.

سوم: از مولتی متر برای اطمینان از وجود برق ۱۲ ولت استفاده کنید. مولتی را به جایی که سیم‌های برق وارد سوئیچ می‌شوند وصل کرده و مطمئن شوید عدد ۱۲ ولت را نشان می‌دهد.

چهارم: سیم‌کشی سوئیچ تا موتور را دنبال کنید. از این بخش است که دستور بالا یا پایین رفتن شیشه در زمان فشردن دکمه صادر می‌شود. هرگونه شکستگی یا قطعی اتصال در این مسیر باعث خواهد شد موتور شیشه‌ بالابر به درستی کار نکند.

پنجم: با استفاده از مولتی متر مطمئن شوید برق ۱۲ ولت به موتور می‌رسد. مولتی متر را به جایی وصل کنید که سیم‌های برق به موتور وارد می‌شوند. بازهم مولتی متر باید عدد ۱۲ ولت را نشان دهد.

ششم: به دنبال ولتاژ مختل شده‌ای باشید که می‌تواند به خاطر خرابی کانکتور یا خوردگی به وجود آید. اگر هرگونه اختلالی در سیم‌ها وجود داشته باشد سیگنال به مقصد نخواهد رسید و شیشه‌ بالابر درست‌ کار نخواهد کرد.

هفتم: محل‌های خوردگی یا کانکتور را تعمیر کنید. کانکتور و سیم‌ها را به خوبی سفت کنید و خوردگی را با برس سیمی یا ابزاری مشابه تمیز نمایید.

هشتم: شیشه را دوباره تست کنید. اگر مشکل شیشه‌ بالابر برقی در سیم‌کشی باشد و شما آن را درست کرده باشید شیشه هم‌اکنون باید بدون هرگونه تأخیر و اختلالی بالا و پایین برود.

روش چهارم: تعویض سوئیچ و دکمه معیوب

اول: پانل سوئیچ شیشه‌برقی را پیدا کنید. این پانل شامل دکمه‌هایی است که برای بالا و پایین بردن شیشه‌ها استفاده می‌شود. پانل موردبحث معمولاً روی درب قرار دارد اما به ندرت و در برخی خودروها همچون تندر ۹۰ و فولکس واگن گل روی کنسول مرکزی نصب شده است.

دوم: پانل سوئیچ شیشه‌برقی را جدا کنید. دقت کنید که در زمان جدا کردن پانل آسیبی به درب خودرو وارد نکنید. با استفاده از کارد یا چیزی شبیه آن پانل را از جای خود دربیاورید.

سوم: کانکتورها و سیم‌ها را از سوئیچ جدا کنید. شما نیازمند بررسی این کانکتورها خواهید بود تا مطمئن شوید ولتاژ ۱۲ ولت موردنیاز را تأمین می‌کنند.

چهارم: از مولتی متر برای بررسی هر کانکتور استفاده کنید. در این بخش باید عدد ۱۲ ولت نشان داده شود.

پنجم: سیم‌کشی هر سوئیچ را که ولتاژ پایینی دارد بررسی کنید. هرگونه شل بودن سیم‌ها و کانکتورها را بررسی و محکم کنید و خوردگی و آلودگی‌ها را نیز تمیز کنید.

ششم: سوئیچ دیگری را تست کنید. سوئیچ یکی دیگر از درب‌ها را باز کرده و به کانکتورهای سوئیچ معیوب وصل کنید. اگر بتوانید شیشه را با استفاده از این سوئیچ بالا و پایین ببرید بنابراین سوئیچ اصلی باید تعویض شود.

هفتم: سوئیچ جدیدی بخرید. با نمایندگی یا فروشنده معتبر قطعات خودرو تماس گرفته و سوئیچ جدیدی بخرید.

هشتم: سوئیچ جدید شیشه‌ بالابر را نصب کنید. ابتدا کانکتورها را وصل کرده و سپس سوئیچ را داخل پانل خود قرار دهید.

روش پنجم: تعویض موتور یا رگلاتور شیشه‌ بالابر ‌برقی

اول: پانل درب را باز کنید. این موضوع در خودروهای مختلف فرق می‌کند اما معمولاً باید پیچ‌های مربوط به پانل را باز کنید و سپس از یک اهرم یا چیزی شبیه آن برای درآوردن پانل از چفت‌های مربوطه استفاده کنید. گاهی اوقات باید نوار آب‌زدا و قالب‌گیری‌های داخلی را نیز دربیاورید.

دوم: با استفاده از مولتی متر مطمئن شوید موتور ولتاژ درست را دریافت می‌کند. مولتی متر را به اتصالات موتور وصل کرده و شیشه را با دکمه بالا و پایین کنید. ولتاژ را در هر دو حالت بالا و پایین رفتن شیشه بررسی کنید. در دفترچه راهنمای خودرو میزان ولتاژ ویژه موتور شیشه‌ بالابر نوشته شده است.

سوم: مطمئن شوید که در این تست شیشه آزادانه حرکت می‌کند. در این حالت نباید کندی یا اختلالی وجود داشته باشد.

چهارم: موتور را از سیم‌ها جدا کنید. اگر ولتاژ درست به موتور می‌رسد اما درست کار نمی‌کند احتمالاً باید تعویض کنید. این کار را با جدا کردن اتصالات از موتور شروع کنید. اگر موتور درست کار می‌کند اما شیشه بالا یا پایین نمی‌رود شاید نیازمند تعویض رگلاتور باشید.

پنجم: پیچ‌هایی را که رگلاتور را به شیشه متصل می‌کنند باز کنید. رگلاتور باعث بالا و پایین رفتن شیشه می‌شود. شما باید شیشه را به سمت بالا یا پایین حرکت دهید تا این پیچ و مهره‌ها را با سوراخ داخل درب تراز کنید. با استفاده از آچار مخصوص این دو پیچ را باز می‌کنید.

ششم: شیشه با تا آخر بالا ببرید. از دستان خود برای بالا بردن شیشه استفاده کنید و سپس آن را از درب بیرون بیاورید.

هفتم: سیم‌ها و اتصالات موتور شیشه‌ بالابر را جدا کنید. باید گیره‌ای را که سیم‌ها را در جای خود نگه می‌دارد فشار دهید و دسته سیم‌ها را بیرون بیاورید. شاید این کاری سخت باشد و بهتر است از پیچ‌گوشتی برای فشار دادن استفاده کنید.

هشتم: پیچ‌های موتور را از روی درب باز کنید. هرگونه پیچی را که اتصالات و موتور را نگه می‌دارند باید باز کنید. معمولاً باز کردن این پیچ‌ها کاری سخت است. شاید نیازمند استفاده از آچار مخصوصی برای ایجاد زاویه دسترسی مناسب به پیچ‌ها شوید.

نهم: موتور و دسته سیم‌ها را به عنوان یک مجموعه بیرون بیاورید. وقتی این کار را انجام دادید می‌توانید دو قطعه را جدا کرده و قطعه خراب را با نمونه سالم جایگزین کنید.

دهم: مجموعه موتور و سیم‌ها را دوباره سرهم کنید. زمانی که قطعه خراب را تعویض کردید زمان اتصال درست آن‌ها به یکدیگر و سپس قرار دادن داخل پانل درب فرا رسیده است.

یازدهم: اتصالات سیم‌کشی را به موتور شیشه‌ بالابر برقی وصل کنید. به این ترتیب نیروی موردنیاز برای موتور تأمین می‌شود.

دوازدهم: شیشه را در جای درست خود قرار دهید. مطمئن شوید بخش پایینی شیشه به درستی با پیچ‌های رگلاتور تراز شده باشد.

سیزدهم: پیچ‌های شیشه و رگلاتور را ببندید. با استفاده از همان پیچ‌های باز شده، رگلاتور را به شیشه متصل کنید. دقت کنید که پیچ‌ها را بیش از حد سفت نکنید.

چهاردهم: شیشه را تست کنید. حالا که سوئیچ را فشار می‌دهید شیشه باید به‌صورت آزادانه بالا و پایین برود.

تعمیر شیشه‌ بالابر خودرو 44