چاپ کد خبر: 60243
18 تیر 1400

روش های مختلف جوانسازی پوست با لیزر ، مزایا و معایب آن

2 laser skin rejuvenationجوانسازی پوست با استفاده از لیزر 1

جوانسازی پوست با لیزر یکی از روش های از بین بردن چین و چروک، پیری زودرس و خشکی پوست و زیبایی پوست است. در سنین بالا توان تولید کلاژن در بدن بسیار کاهش می‌ یابد. بنابراین پوست دچار چین و چروک و پیری می شود. گاهی فرایند جایگزینی سلول های مرده در بدن برخی افراد بسیار کند صورت می گیرد. به همین دلیل یکی از دغدغه های بسیاری از افراد مبارزه با پیری زودرس پوست است. روش های مختلفی برای جوانسازی پوست وجود دارد یکی از مهم ترین این روش ها استفاده از لیزر است.

در این مطلب به بررسی روش های مختف جوانسازی پوست با لیزر و مزایا و معایب آن و تعداد جلسات لازم برای جوابدهی پرداخته ایم.

جوانسازی پوست با لیزر چیست

2 laser skin rejuvenationجوانسازی پوست با استفاده از لیزر 9

گفته می‌شود در میان روش های مختلف برای جوان سازی پوست، استفاده از لیزر، یکی از موثر ترین روش ها محسوب می شود. جوانسازی با لیزر با نام‌ های مختلی چون لیزر پوست، لیزر تبخیری و لیزر ساییدگی هم شناخته می شود. از این روش برای از بین بردن چین و چروک و کشیدن پوست صورت و یا حتی از بین بردن لک و سوختگی می توان استفاده کرد. لیزرهای جوانسازی پوست با ایجاد حرارت، فیبرو پلاست ها را تحریک می کنند. این موضوع باعث ساختن کلاژن و بازسازی پوست می شود. در ضمن با جوانسازی پوست با استفاده از لیزر، توانایی پوست برای دفع سلول های مرده بالا می رود وسلول های مرده از روی پوست برداشته می‌شوند.

تحریک رشد کلاژن ها با لیزر

انرژی نور که به‌ صورت ضرباتی نامنظم بر روی سطح پوست تابیده می شود، لایه بیرونی پوست را از بین می برد. لیزر با هدف قرار دادن لایه زیرین پوست پوست و گرم کردن آن باعث تحریک رشد کلاژن ها می شود. این موضوع به بهبود پوست و صاف و سفت تر شدن آن بسیار کمک می کند. از آنجایی که لیزر تک طول موج است فقط باعث داغ شدن و تخریب ساختمان های خاصی از پوست می شود. این تخریب چندان قابل توجه نیست. بنابراین می توان ضایعات پوستی را با استفاده از لیزر با کمترین صدمه ممکن از بین برد.

جوانسازی با لیزر برای شلی و افتادگی پوست

با افزایش سن بخشی از استخوان های صورت تحلیل می روند و همین موضوع باعث می‌شود تا برجستگی های پیشانی، گونه ها، فک و زوایای فکی کاهش یابد. در چنین شرایطی عضلات صورت کوچک می‌شوند و چربی زیر پوست تحلیل می رود. در سنین بالا پوست استحکام خود را از دست می دهد و همین موضوع باعث شلی و افتادگی آن می شود. این تغییرات در طی سال‌ های متمادی به تدریج اتفاق می‌ افتد و جوانسازی پوست با لیزر این فرآیند را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

گفته می شود از سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی به بعد پوست به سمت پیری حرکت می کند به تدریج خاصیت  سفتی و استحکام خود را از دست می دهد و ساختار آن ضعیف می شود. همین موضوع باعث ایجاد چین و چروک در آن می گردد. در چنین سنی پوست خشک تر شده و شفافیت یکنواختی خود را از دست می دهد. استفاده از لیزر معمولا در چنین شرایطی به افراد برای جوانسازی پوست توصیه می شود. همچنین برخی اوقات برخی انواع خال ها و ضایعات پوستی روی پوست بروز پیدا می کنند که در جوانسازی پوست با لیزر می توان ضایعات را برداشت.

مزایای جوانسازی پوست با لیزر

2 laser skin rejuvenationجوانسازی پوست با استفاده از لیزر 8

جوانسازی پوست با لیزر باعث روشن شدن و صافی پوست می شود. در این روش تا حدودی از پوست لایه برداری می شود. با استفاده از روش جوانسازی پوست با لیزر می توان ترک های ناشی از حاملگی را برداشت. افتادگی پوست برطرف می‌ شود. گاهی اوقات برای برداشتن خال و هر نوع ضایعه دیگری روی پوست از روش جوانسازی پوست با لیزر استفاده می شود. این روش هیچ نوع خطری عفونتی با با خود به همراه ندارد. پس از دو روز بیماران می‌ توانند به فعالیت روزانه خود برگردند. با این روش بافت پوست در طولانی مدت بهتر می شود. از این روش برای رفع زخم های ناشی از اعمال جراحی و سوختگی در پوست نیز استفاده می شود.

جوانسازی پوست با لیزر مناسب چه کسانی است

2 laser skin rejuvenationجوانسازی پوست با استفاده از لیزر 10

جوانسازی پوست با لیزر باعث از بین رفتن خطوط ظریف و چین و چروک صورت صورت می شود. پوست را سفت و صاف می‌کند. معمولاً افرادی که دارای زخم‌ های ناشی از عمل جراحی، آکنه،  آبله‌مرغان هستند، از این روش برای جوان سازی پوست استفاده می‌ کنند. این روش باعث از بین رفتن آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی هم شده و منافذ پوست را بهبود می بخشد. از جوانسازی پوست با لیزر برای از بین بردن ترک های بدن ناشی از حاملگی هم استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن غدد چربی بزرگ شده روی بینی از این روش استفاده می شود. جوانسازی پوست با لیزر باعث بهبود بافت پوستی در طولانی مدت نیز می شود.

معایب جوانسازی پوست با لیزر

2 laser skin rejuvenationجوانسازی پوست با استفاده از لیزر 2

برای جلوگیری از عوارض احتمالی پپروسه درمان بهتر است حتما این کار توسط افراد متخصص انجام شود. گاهی اوقات استفاده از این روش باعث شدت بخشیدن به برخی از اختلالات های پوستی مثل حساسیت و تاول می شود. پوست های تیره معمولاً مستعد آسیب پذیری و عوارض جانبی بیشتر هستند. کسانی که جوش های فعال دارند، نباید از روش جوان سازی پوست با لیزر استفاده کنند. چرا که باعث ایجاد حساسیت های پوستی خواهد شد. این روش برای چین و چروک های عمیق در پوست و صورت چندان مناسب نیست.

بازگشت احتمالی چین و چروک ها

گاهی اوقات افرادی که از روش جوانسازی پوست با لیزر استفاده کرده اند جای زخم و تغییر رنگدانه های پوست به صورت غیر طبیعی بر روی پوست آن ها باقی می ماند. گاهی اوقات بازگشت احتمالی چین و چروک ها بر اثر حرکت ماهیچه های صورت وجود دارد. برخی از افراد در طول لیزر درد نسبتا شدیدی را احساس می‌ کنند. شدت درد به نوع لیزر و آسیب پوستی بستگی دارد. این موضوع به آستانه تحمل افراد نیز بستگی دارد. در بسیاری از مواقع از بی حس کننده های موضعی نیز استفاده می شود. همچنین از آنجایی که پوست بعد از لیزر تخریب می‌شود به شدت نسبت به اشعه خورشید حساس است و ممکن است آسیب ببیند. بنابراین باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم جلوگیری کرد. گاهی در موارد نادر استفاده از لیزر برای جوانسازی پوست باعث عفونت غیر عادی می شود.

تعداد جلسات لازم جوانسازی پوست با لیزر

2 laser skin rejuvenationجوانسازی پوست با استفاده از لیزر 5

معمولاً تعداد جلسات مورد نیاز برای جوانسازی پوست با استفاده از لیزر در افراد مختلف متفاوت است. همه چیز بستگی به شرایط فرد دارد. معمولاً برای چین و چروک های خفیف روی صورت یک تا دو جلسه لیزر درمانی کافی است. برای نتیجه مطلوب در برخی از مشکلات عمیق تر جلسات بیشتری لازم است.

اقدامات و مراقبت های لازم قبل از جوانسازی پوست با لیزر

2 laser skin rejuvenationجوانسازی پوست با استفاده از لیزر 6

جوانسازی پوست با لیزر معمولاً با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شود. پیش از انجام چنین کاری معمولا کارهایی به عنوان آمادگی ابتدایی به بیمار توصیه می شود. روش های پیش درمانی قبل از جوانسازی پوست با لیزر معمولاً شش هفته قبل از درمان اصلی شروع می شود. این روش ها برای جلوگیری از آسیب رسانی حداقل به پوست صورت می گیرد. هنگام استفاده از لیزر، پوست شما باید کاملاً تمیز و پاک باشد. چشمان شما در طول لیزر نباید آسیب ببیند. به همین خاطر معمولاً در طول جلسات عینک مخصوصی به بیمار داده می شود. گفته می‌ شود قبل از انجام جوانسازی پوست با لیزر باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب جلوگیری شود. مدت زمان لازم برای انجام لیزر حدود ۳۰ دقیقه تا دو ساعت است.

پرسش درمورد حساسیت های دارویی

معمولاً قبل از انجام لیزر درمانی حساسیت های دارویی و بیماری‌ های احتمالی مراجع از او پرسیده می شود. اینکه آیا سابقه جراحی داشته یا خیر. از مراجعین در مورد داروهای شیمیایی و حتی گیاهی که مصرف کرده، سئوال می شود. معمولا به کسانی که دچار دیابت، تبخال و اختلال انعقاد خون هستند توصیه نمی شود تا از این روش استفاده کنند.

قبل از لیزر آفتاب نگیرید و سولاریوم نروید

در مورد مراقبت های لازم قبل از لیزر گفته می شود حداقل یک ماه قبل از انجام جوانسازی پوست با لیزر بهتر است از گرفتن حمام آفتاب و سولاریوم برای برنزه کردن پوست جلوگیری شود. یک هفته قبل از انجام لیزر درمانی بهتر است مصرف ترکیب های دارویی حاوی رتینول قطع شود. معمولاً توصیه می شود پیش از استفاده از روش جوانسازی پوست با لیزر به مدت یک ماه بوتاکس نکنید. سیگار کشیدن پروسه بهبود را کاهش می دهد. بنابراین افراد سیگاری باید ۲ هفته پیش و پس از لیزر از استعمال دخانیات جلوگیری کنند.

مراقبت های بعد از جوانسازی پوست با لیزر

2 laser skin rejuvenationجوانسازی پوست با استفاده از لیزر 4

پس از جوانسازی پوست با لیزر بهتر است برخی از دستورات پزشک را به درستی رعایت کنید. بعد از لیزر حدود سه تا چهار ساعت احساس سوزش بر روی پوست خواهید داشت. معمولا پزشک  مسکن های خوراکی برای شما تجویز خواهد کرد.

استفاده از کمپرس آب یخ

برای جلوگیری از التهاب و قرمزی پوست از کمپرس یخ استفاده کنید. در برخی بیماران، پوست به مدت ۳ تا ۴ روز قرمز و تیره می‌ شود. بنابراین بهتر است از قرار گرفتن در معرض آفتاب جلوگیری شود. روند بهبود و درمان در انی روش هفت روز طول خواهد کشید.

استفاده از کرم های مرطوب کننده

سعی کنید در این دوره از کرم های مرطوب کننده بر روی پوست خود استفاده کنید. ورزش های سنگین انجام ندهید. در زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم‌ های ضدآفتاب استفاده کنید. از ماساژ دادن پوست و یا هرگونه فشار در منطقه مورد نظر جلوگیری کنید.

پانسمان را بر ندارید

گاهی اوقات بعد از لیزر پزشک ترجیح می‌ دهد به مدت چندین ساعت منطقه جراحی را پانسمان کند. به همین دلیل بهتر است از برداشتن پانسمان جلوگیری شود. چرا که این کار باعث پوسته پوسته شدن پوست و حتی گاهی التهاب و تاول می شود.

انواع روش های جوانسازی پوست با استفاده از لیزر

2 laser skin rejuvenationجوانسازی پوست با استفاده از لیزر 3

جوانسازی پوست با استفاده از لیزر انواع مختلفی دارد. پزشک متخصص با توجه به میزان عارضه پوستی و شدت آن تشخیص می دهد تا از چه روشی برای جوانسازی و ترمیم پوست استفاده کند. گاهی چین و چروک های پوستی بسیار عمیق هستند و باید تنها از یک روش خاص  استفاده شود. گاهی مراجعان می خواهند دوران نقاهت کمتری را سپری کنند. در چنین مواقعی معمولا پزشک تشخیص می دهد تا از جوانسازی به روش N-LITE استفاده کند.

استفاده از لیزر با دی اکسید کربن

گاهی اوقات از روش لیزر دی اکسید کربن برای جوانسازی پوست استفاده می شود. از این شیوه برای ماندگاری بلند مدت و سطح گسترده تر استفاده می شود. لیزرهای دی‌ اکسیدکربن توانایی ارائه پیوسته پرتوهای نور را با پالش هاب بسیار کوتاه انرژی که به آن اولترا پاس می گویند دارند. در این روش حداقل آسیب به پوست وارد می شود.

 لیزر اربیوم

گاهی جوانسازی پوست با لیزر اربیوم صورت می گیرد. این روش نسبت به دی اکسید کربن کمتر به کار می رود. معمولا  از این روش بیشتر برای افراد با رنگ پوست تیره استفاده می شود. در اکثر مواقع از روش لیزر اربیوم برای افرادی که دارای سطوح عمیق تری از چین و چروک پوست هستند، استفاده می‌ شود. دوره بهبود لیزر اربیوم کوتاه است. از لیزر اربیوم برای جوانسازی نواحی چون دست، گردن و قفسه سینه بیشتر استفاده می شود.

 لیزرهای فرکشنال

جوانسازی پوست با استفاده از لیزرهای فرکشنال لیزرهای فراکشنال طیف وسیعی از سطح پوست را پوشش می دهند. از این روش برای درمان لک های مقاوم،  منافذ باز پوست و ترک های ایجاد شده بر روی پوست  شکم در دوران بارداری استفاده می شود. در روش لیزر فرکشنال با تاباندن یک پرتو نور لیزری لایه های خارجی پوست را از بین می برند. این کار موجب تحریک کلاژن در لایه های زیرین پوست می شود.

استفاده از لیزر N-LITE

2 laser skin rejuvenationجوانسازی پوست با استفاده از لیزر 7

این روش استفاده از لیزر معمولا کم هزینه است به همین خاط یک روش مناسب برای از بین بردن مشکلات پوستی بسیار کوچک محسوب می شود. معمولا کسانی که فرصت ندارند تا زمانی را صرف دوره نقاهت کنند، از این روش استفاده می‌کنند. در روش درمانی N-LITE، اشعه لیزر به صورت پایین با انرژی بسیار کم، رگ های خونی  زیر پوستی را هدف قرار می دهد. رگ های خونی کاهش آسیب نمی بیند. اما فعالیت های شیمیایی باعث می‌ شود تا بازسازی کلاژن و ترمیم در ناحیه درمان صورت بگیرد.

Different methods of laser skin rejuvenation, its advantages and disadvantages

Laser skin rejuvenation is one of the ways to eliminate wrinkles, premature aging and dry skin and skin beauty. Sometimes the process of replacing dead cells in the body of some people is very slow. There are several methods for skin rejuvenation. One of the most important of these methods is the use of lasers

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار