چاپ کد خبر: 10223
29 تیر 1398

زمین خواری بزرگ با کلیپ شهروند ناشناس شیرازی لو رفت

فضای مجازی زمین‌خواری در اطراف شیراز را برملا کرد

 شهروند شیرازی ناشناسی اقدام به تهیه کلیپی از تصرفات در ارتفاعات مشرف به شیراز و انتشار آن در فضای مجازی کرد که این اقدام واکنش مسئولان استان فارس را در پی‌داشت و در نهایت موجب رفع تصرف این منابع طبیعی شد.

به  گزارش اول فارس ، در کلیپی که طی روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شد، راوی این کلیپ کمتر از دو دقیقه‌ای عنوان می‌کند که باغ دهقان در دامنه کوه‌های دراک مشرف بر کلانشهر شیراز توسط بنیاد تملک شده است.

راوی این کلیپ بیان نمی‌کند که باغ مذکور توسط کدام بنیاد تملک شده است.در ادامه این فیلم راوی می‌گوید که متولی این باغ صدها متر مربع به حریم اطراف که در اختیار منابع طبیعی است تجاوز کرده است.تهیه‌کننده این کلیپ افزود: اطراف این باغ که اکنون تصرف شده از گذشته و صدها سال پیش مسیر کوچ عشایر و دامداران و همچنین محل تردد کوهنوردان بوده که اکنون مسدود شده است.

در این کلیپ تغییراتی در طبیعت اطراف این باغ با وسعت هزاران مترمربع مشاهده می‌شود و همچنین حفاری و استفاده از بتن‌های پیش ساخته در این محل نشان از ساخت و ساز در دل کوه و اراضی طبیعی این محل دارد.راوی این کلیپ در ادامه مسئولان استانی و شهری نظیر منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست، شهرداری شیراز، استاندار فارس و شورای شهر و نمایندگان مجلس را به چالش در این باره دعوت می‌کند و می‌گوید که بنیاد چگونه توانسته تملک منابع طبیعی که متعلق به عموم مردم است را در اطراف این باغ در اختیار بگیرد و ساخت و ساز گسترده‌ای در این منطقه آغاز کند.

156490828
 دستور معاون استاندار فارس برای پیگیری موضوع تصرف اراضی دراک شیراز

پس از انتشار این کلیپ در فضای مجازی با هدف صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از حاشیه سازی‌های خبری، محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با صدور نامه‌ای خواستار پیگیری هر چه سریع‌تر دستگاه‌های ذیربط از درخواست این شهروند شیرازی شد.

رفع تصرف شد

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس  گفت: با توجه به انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر تصرفات اراضی در حاشیه باغ دهقان و با توجه به دستور معاون عمرانی استانداری فارس مبنی بر رفع تصرفات بازدیدی با مسئولین راه و شهرسازی، منابع طبیعی و فرمانداری شیراز از این منطقه انجام شد.

156490827

156490826
 بازدید میدانی مسئولان از منطقه

امیرحسین جمشیدی اراضی مورد تصرف را ۱۰ هکتاری عنوان کرد و گفت: دو هکتار آن در تملک راه و شهرسازی و دارای سند و مابقی اراضی متعلق به منابع ملی است.وی گفت: عملیات رفع تصرف و جلوگیری از ادامه فعالیت دیوارگذاری در اراضی با دستور استاندار فارس و معاون هماهنگی امور عمرانی توسط یگان ویژه حفاظت اراضی اداره کل راه و شهرسازی صورت گرفت.

وی به اقدام مدیریت منابع طبیعی شهرستان شیراز از تدقیق مجدد اراضی هشت هکتاری و رفع تصرف اشاره کرد و همچنین گفت: حدود اراضی در خارج از حریم شهر شیراز موجب پیگیری فرمانداری شیراز در رفع تصرف با ارجاع فوری پرونده فوق به کمیسیون ماده ۹۹ شده است.

پارک کوهستانی دراک یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های ایران نیز در دامنه کوه دراک در شمال غرب این کلانشهر واقع شده و فاز اول این بوستان با مساحت ۵۸۰ هکتار در تابستان ۱۳۹۶ گشایش یافت و در مراحل بعد این پارک به ۱۰۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

اقدامات منابع طبیعی در ابهام

خبرنگار پیگیر برای پیگیری اقدامات انجام شده در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نسبت به رفع تصرف از این اراضی با سرپرست این نهاد، شهرام منتصری تماس برقرار کرد که وی درخواست تماس مجدد در یکساعت آینده برای بیان اقدامات انجام شده در این خصوص را مطرح کرد اما دیگر به تماس‌ها پاسخی نداد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار