چاپ کد خبر: 93071
4 شهریور 1401

زن ناشزه کیست؟ دلایل رد دادخواست الزام به تمکین زوجه

زن ناشزه

از جمله مسئولیت زن در برابر شوهر تمکین از وی است و به زنی که بدون دلیل قانع کننده از انجام وظایف زناشویی سرپیچی می کند به اصطلاح به آن ناشزه می گویند.

زن ناشزه، زنی است که از تمکین عام یا تمکین خاص و یا هر دو نوع تمکین در برابر شوهر خودداری می نماید. همچنین شرایط نفقه و مهریه زن ناشزه، به این صورت است که به زن ناشزه نفقه تعلق نمی گیرد، اما مهریه تعلق می گیرد.

ا وقوع عقد نکاح، زوجیت میان زن و شوهر ایجاد شده و حقوق و وظایف قانونی آن ها در مقابل یکدیگر برقرار می گردد. این حقوق و وظایف در اکثر موارد، دارای ضمانت اجرای قانونی بوده، بنابراین عدم رعایت آن ها این حق را به طرف مقابل داده که از طریق مجاری قانونی برای احقاق حق خود اقدام نماید.

یکی از این تکالیف، تکلیف به تمکین می باشد. بر اساس قانون مدنی ، بعد از عقد نکاح زن موظف است که از شوهر خود تمکین کند . تمکین از همسر دارای دو معنای عام و خاص می باشد . تمکین عام به معنای پذیرش ریاست شوهر در امور کلی زندگی خانوادگی می باشد ؛ اما تمکین خاص را بیشتر در مورد ارتباط زناشویی میان زوجین به کار می برند . به هر حال، تمکین عام و خاص از شوهر به عنوان تکلیفی برای زن شناخته شده و در صورتی که عدم تمکین از سوی زن بدون دلیل قانونی و شرعی باشد، زن عنوان ناشزه خواهد گرفت.

دلایل رد دادخواست الزام به تمکین زوجه شامل یکی از موارد زیر است:

۱.زوج منزل مورد نیاز برای آغاز یا ادامه زندگی مشترک را مهیا نکرده است و یا وسایل مورد نیاز برای زندگی مشترک را تهیه نکرده است. در این گونه موارد در اصل خود زوج نیز تمایل به تمکین زن ندارد و تنها برای به دست آوردن مزایای آن به عبارتی تله تمکین را به پا می کند. البته باید توجه داشت دادخواست تمکین لازمه تهیه مسکن و وسایل متناسب با شان زن می باشد.

۲.زن در صورتی که بتواند اثبات نماید عدم تمکین وی به خاطر سوء رفتار و سوء معاشرت شوهرش است مانند ضرب و جرح، اعتیاد شدید، مصرف بیش از حد الکل، توهین، تهدید دادخواست تمکین شوهر رد می شود.

۳.استفاده از حق حبس زن نیز یکی از دلایل موجه عدم تمکین به حساب می آید.

۴.توانایی نپرداختن نفقه زن و همینطور نپرداختن نفقه زن هم می تواند یکی از دلایل موجه عدم تمکین به شمار رود.

زن نشازه

۵.در صورتی که زن بتواند اثبات نماید که شوهرش صوری درخواست تمکین داده و در عمل تمایلی به ادامه زندگی و همسر ندارد، می تواند یکی از دلایل رد دادخواست الزام به تمکین باشد.

۶.عدم حضور زن در جلسه دادرسی هم از جمله دلایل رد درخواست تمکین به شمار می رود.

۷.در یک رای دادگاهی که چند سال پیش وجود داشت قاضی محترم استدلال نموده بود که در عرف خانوادگی محل سکونت زن و شوهر، برپایی مراسم مرسوم به عروسی، خاصه برای زنی که ازدواج اول وی بوده از اهمیت بالایی برخوردار است و از حرف های زوجین در جلسه دادرسی نیز استنباط می گردد که توافق زوجین در زمان عقد، برپایی مراسم عروسی که برعهده شوهر بوده و در این پرونده بر خلاف اینکه میان زوجین نزدیکی صورت گرفته است اما به دلیل اینکه زندگی مشترک را شروع نکرده اند و زوج مراسم عروسی متعارف که تعهد داده بوده تدارک ندیده است بنابراین حکم به رد تمکین شوهر صادر نموده بود. با اعتراض به حکم عدم تمکین از طریق شوهر، دادگاه تجدید نظر نیز شرایط عدم تمکین زن مذکور را موجه تشخیص داده و دادنامه بدوی تایید شد.

وات 1 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

امیر شنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

داریم برای زوج جوان جهت رهن خونه هزینه جمع میکنیم.هرکس تمایل داشت.۹۳۵***۴۷۲۰،اطلاع بده.خداخیرتون بده،پیش گیری از طلاق،این موردخاص پروندش ازدفترقضایی پیگیرشدم.

آخرین اخبار